Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 9. april 2015
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold har stillet 1 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. januar
2015 og var til 1. behandling den 6. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 6
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold sendte den 16. oktober 2014 dette udkast til udvalget, jf.
SOU alm. del - bilag 10. Den 28. januar 2015 sendte ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Ekspertmøde
Udvalget afholdt den 19. marts 2015 et
lukket ekspertmøde om tvangsbortadoption.
Teknisk gennemgang
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold afholdt tirsdag den 24. marts 2015
en teknisk gennemgang af lovforslaget for udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Institut for Menneskerettigheder,
LAP - Landsforeningen af nuværende og
tidligere Psykiatribrugere,
Pia Narud, Nyrup,
Poul Sivertsen,
TABUKA - Landsforeningen for
nuværende og tidligere anbragte og
Udviklingshæmmedes Landsforbund, ULF
Ungdom.
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget, på nær
henvendelsen fra LAP, som forventes kommenteret inden 2.
behandling.
Deputationer
Endvidere har Institut for
Menneskerettigheder mundtligt over for udvalget redegjort for sin
holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et åbent samråd
med udvalget den 7. april 2015.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 41
spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af 2
spørgsmål, som forventes besvaret inden 2.
behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for det stillede ændringsforslag.
Det er Dansk Folkepartis, Socialistisk
Folkepartis og Enhedslistens holdning, at en tvangsbortadoption er
et voldsomt indgreb i familiers og ikke mindst børns
rettigheder. Retten til ens forældre er helt
grundlæggende. Derfor bør sådanne indgreb ikke
foretages uden en høj grad af sikkerhed for, at det er det
absolut bedste for barnet, eller uden en høj grad af
sikkerhed for, at andre og mindre indgreb ikke er
tilstrækkelige til at sikre barnets trivsel. Barnets tarv er
altid det vigtigste. Partierne er overordnet set bekymret for, om
forslaget i praksis kan blive brugt som en spareøvelse, hvor
udsatte familier og børns rettigheder viger af hensyn til
kommunernes hårdt pressede økonomi.
Regeringen ønsker med dette
lovforslag at lempe reglerne for adoption uden samtykke.
Ifølge bemærkningerne har der været for få
tvangsbortadoptioner, siden loven blev lempet i 2009.
Tvangsbortadoptioner er et meget vidtgående indgreb, og
derfor skal retssikkerhedsprincipperne være overholdt. Det er
i dag allerede muligt at tvangsbortadoptere børn, så
længe det er »godtgjort«, at forældrene
ikke varigt vil kunne tage sig af barnet. Med lovforslaget skal det
fremover kun »sandsynliggøres«, at
forældrene varigt er uden forældreevne, men under
udvalgsbehandlingen af lovforslaget har det ikke været muligt
at få afklaret, hvilke kriterier der skal benyttes for at
afklare, om det er sandsynliggjort. Derfor mener DF, SF og EL ikke,
at gennemsigtigheden og retssikkerheden er i orden. Endvidere mener
de tre partier, at det i dag allerede er muligt at sikre en stabil
og kontinuerlig anbringelse uden at gå på kompromis med
retssikkerhedsloven.
Derimod finder DF, SF og EL, at det er
vigtigt at hjælpe børn, netværket og deres
familier med forebyggende initiativer, og at der er behov for en
styrket indsats for at hjælpe forældre med et handicap.
Mennesker med eksempelvis sklerose, som sidder i kørestol,
eller mennesker, der har en psykisk lidelse, kan godt være
gode forældre. DF, SF og EL appellerer til, at ministeren
tydeliggør lovgivningen på området for
hjælp og støtte til forældre, og henviser i den
forbindelse til besvarelse af spørgsmål 39.
DF, SF og EL er enige med flere
interessenter i debatten, som påpeger, at børn ikke
kan sættes ud på et sidespor, og at man derfor ofte
skal handle hurtigt. DF, SF og EL mener dog samtidig, at det er
bydende nødvendigt at forstå, at man ikke kan
bortviske et barns biologiske ophav og rødder, og at en
familie - trods problemer - ikke blot kan erstattes med en ny.
Det bekymrer DF, SF og EL, at grundlaget
for så vidtgående indgreb som en tvangsbortadoption -
dvs. børnefaglige undersøgelser og
forældrekompetenceundersøgelser - er så vidt
forskellige i kvalitet og udførelse fra kommune til kommune,
og at der tidligere er set mange fejl i sådanne sagers
oplysning. De tre partier er bekymrede over, at regeringen trods
talrige skriftlige spørgsmål og samråd ikke har
kunnet afklare, hvilke nærmere kendetegn der er ved de
børn, der ifølge regeringen burde blive
tvangsbortadopteret, men som ikke bliver det i dag. Endvidere er
det bekymrende, at det ikke nærmere kan forklares, hvad der
kendetegner en sandsynliggørelse af varigt tabt
forældreevne, hvilket ifølge lovforslaget vil
være kriteriet for en tvangsbortadoption. DF, SF og EL
frygter, at det usikre grundlag vil kunne føre til, at
børn får frataget deres forældre uden et sikkert
grundlag for, at det er det bedste for dem, og frygter især,
at det vil ramme eksempelvis børn af forældre med et
handicap eller børn, hvis forældre eksempelvis har et
misbrug, men som i fremtiden muligvis kan lægge dette bag sig
og spille en positiv rolle for barnet. Derfor er det også
bekymrende, at lovforslaget indebærer, at der kun
undtagelsesvis fastsættes samvær med den oprindelige
slægt, da denne kontakt til ens rødder og ophav ofte
er meget vigtig for et barn.
DF, SF og EL noterer sig, at regeringen i
forbindelse med dette lovforslag gentagne gange har påpeget,
at kommunerne har svært ved at anvende den gældende
lovgivning. Det undrer derfor de tre partier, at man ikke i
højere grad har forsøgt at rådgive kommunerne,
og at ingen kommuner har forsøgt at søge
rådgivning hos VISO, forud for at man griber til
lovændringer. DF, SF og EL er også skeptiske over for,
om beslutningskompetencen til at træffe denne alvorlige
beslutning rent faktisk ligger det rette sted med regeringens
forslag.
Det er essentielt, at en lovgivning som
denne tager udgangspunkt i barnets tarv. Derfor er det også
særlig bekymrende, at der ikke er leveret
tilstrækkelige svar på, hvordan en tvangsbortadoption
kan bidrage mere positivt til et barns fremtid, end en langvarig og
stabil anbringelse hos f.eks. en plejefamilie kan. DF, SF og EL
opfordrer derfor regeringen til at investere i at sikre flere
rettigheder og bedre forhold for plejefamilier, så kvaliteten
af og stabiliteten i denne form for anbringelse forbedres
mærkbart.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 6 foreslåede
affattelse af § 29 b, stk. 1, 2.
pkt., udgår », stk. 2-4«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring,
idet den foreslåede ændring af § 29 b, stk. 1, 2.
pkt., skal vedrøre alle afgørelser, der er truffet
efter § 9, og ikke kun afgørelser efter § 9, stk.
2-4.
Orla Hav (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag
(S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF) Özlem Sara Cekic (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille
Skipper (EL) Kim Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)
nfmd. Tina Nedergaard (V) Finn
Thranum (V) Sophie Løhde (V) Fatma Øktem (V) Karen
Ellemann (V) Karin Nødgaard (DF) Susanne Eilersen (DF)
Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Merete
Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Per Løkken (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 121
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 13/3-15 fra Institut for
Menneskerettigheder | 5 | Program for lukket ekspertmøde den
19. marts 2015 om tvangsbortadoption | 6 | Præsentation og notat omdelt
på lukket ekspertmøde om lovforslaget den
19/3-15 | 7 | Invitation til teknisk gennemgang af L 121
den 24/3-15, fra Ministeriet for Børn, Ligestilling,
Integration og Sociale Forhold | 8 | Henvendelse af 22/3-15 fra TABUKA -
Landsforeningen for nuværende og tidligere anbragte | 9 | Henvendelse af 21/3-15 fra Pia Narud,
Nyrup | 10 | Henvendelse af 23/3-15 fra Poul
Sivertsen | 11 | Henvendelse af 25/3-15 fra
Udviklingshæmmedes Landsforbund, ULF Ungdom | 12 | Udkast til betænkning | 13 | Ændringsforslag fra ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold | 14 | 2. udkast til betænkning | 15 | Henvendelse af 8/4-2015 fra LAP -
Landsforeningen af nuværende og tidligere
Psykiatribrugere |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 121
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om afklaring og undersøgelse
af forældrenes evne til at varetage omsorgen for barnet
indebærer specialundersøgelser udført af
uafhængige fagpersoner, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om ministeren vil redegøre for
børnenes indflydelse og rettigheder i
tvangsbortadoptionssagerne, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om kommunen er forpligtiget til at
undersøge, om der er nogen i barnets netværk og
familie, der kunne varetage barnets interesser, inden
kommunalbestyrelsen tvangsbortadopterer et barn, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvor mange børn der
forventes at blive omfattet af reglerne, og hvilke børn der
er tale om, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om kommentar til Danske
Handicaporganisationers høringssvar, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til Advokatrådets
høringssvar, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om at fastsætte samvær med
slægten i særlige tilfælde, og hvad særlige
tilfælde indebærer, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvilke kriterier der skal
være afdækket, og hvilke undersøgelser m.m. der
skal være gennemført, inden kommunen
tvangsbortadopterer et barn eller et ungt menneske, til ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm., om det er muligt at træffe
afgørelse om en åben tvangsbortadoption, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvor mange afgørelser om
tvangsadoptioner årligt der ville være et passende
niveau, til ministeren for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at redegøre for, i hvilke
tilfælde der burde gennemføres en tvangsadoption, men
hvor dette ikke sker i dag, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om vigtigheden af, at et barn så
vidt muligt bevarer kontakt og tilknytning til sin biologiske
familie, til ministeren for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvor mange penge en kommune vil
spare ved at gennemføre en tvangsadoption i modsætning
til at anbringe et barn i plejefamilie, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvor mange sager hver
sagsbehandler på området for udsatte børn og
unge i gennemsnit sidder med opgjort pr. kommune, til ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, i hvor mange sager der ikke laves
en forældrehandleplan efter § 54, stk. 2, selv om dette
er påkrævet, såfremt der er truffet en
afgørelse om forældrestøtte, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvor mange forskellige
sagsbehandlere et anbragt barn i gennemsnit møder indtil det
fyldte 18. år, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om redegørelse for de ti mest
hyppige anbringelsesårsager, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om redegørelse for resultaterne
af de seneste undersøgelser eller opgørelser over
kvaliteten af undersøgelser efter servicelovens § 50,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om redegørelse for de samlede
muligheder for juridisk rådgivning for familier, hvor barnet
anbringes eller overvejes anbragt, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm., om ministeren fortsat har et
overordnet mål om reetablering af familier i forbindelse med
sager, hvor et barn anbringes eller overvejes anbragt, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvad det i gennemsnit koster at
anbringe et barn i henholdsvis plejefamilie,
netværksanbringelse og åben og lukket
døgninstitution, og hvad det koster at støtte
adoptivforældre i forbindelse med en tvangsadoption, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, i hvilke situationer en
tvangsadoption skal anvendes, i modsætning til at § 68
anvendes, til ministeren for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om en opgørelse over, hvor
mange sager hver sagsbehandler i gennemsnit har generelt opgjort
pr. kommune, og hvor mange sager hver sagsbehandler har på
området for udsatte børn og unge opgjort pr. kommune,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, at ministeren i
bemærkningerne til lovforslaget henviser til, at der pr. den
31. december 2011 var 426 børn og unge, der havde
været anbragt uden for hjemmet uafbrudt i 12 år i
træk, og at ministeren - i den forbindelse bedes kommentere,
hvor mange afgørelser om adoptioner uden samtykke ministeren
mener er passende, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvor mange af de 426 børn
og unge der har været anbragt uafbrudt i 12 år i
træk og aldrig eller meget sjældent har samvær
med deres biologiske familie, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm., om VISO har været inddraget i
de tidligere sager om tvangsadoption, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm., om ministeren mener, at kommunernes
mulighed for frivilligt at inddrage VISO i sagerne om
tvangsadoption er nok i forhold til at højne fagligheden og
sikre ensartethed i sagerne, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om, at der i bemærkningerne til
lovforslaget henvises til, at der er behov for et paradigmeskifte
og en holdningsændring i kommunerne i forhold til adoption
uden samtykke, om ministeren vil uddybe, hvad der menes hermed, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå | 29 | Spm., om ministeren har til hensigt at
evaluere loven og følge op på både antallet af
tvangsadoptioner og sagsbehandlingen i forbindelse med denne
lovændring, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm., om ministeren kan garantere, at der
aldrig vil være tale om en spareøvelse i forbindelse
med afgørelser om tvangsbortadoptioner, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm., om kommunerne skal godtgøre,
at de har tilbudt forældrene en forebyggende og social
indsats, forinden et barn kan indstilles til tvangsbortadoption,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/3-15 fra Institut for Menneskerettigheder, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm., om der i de tidligere sager har
været procesfejl i sagsbehandlingen af tvangsadoptionssager,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
22/3-15 fra TABUKA - Landsforeningen for nuværende og
tidligere anbragte, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
21/3-15 fra Pia Narud, Nyrup, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm. om kommentar til intern henvendelse af
23/3-15, til ministeren for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold, og ministerens svar herpå | 37 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
25/3-15 fra Udviklingshæmmedes Landsforbund, ULF Ungdom, til
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om handicappede forældres ret
til støtte i forhold til at varetage forældrerollen,
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold, og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om kommunernes pligt til at yde
særlig støtte til handicappede forældre for at
understøtte dem i forældrerollen enten med henblik
på at undgå en anbringelse eller støtte dem,
hvis barnet allerede er anbragt, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet den 7/4-15, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold | 41 | Spm. om kommentar til henvendelse af
8/4-2015 fra Landsforeningen af nuværende og tidligere
Psykiatribrugere, til ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
121
Samråds- spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. tilbagetaget | B | Samrådsspm. tilbagetaget | C | Samrådsspm. om adoption uden
samtykke, til ministeren for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold |
|