Fremsat den 8. oktober 2014 af
økonomi- og indenrigsminister (Morten Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om frikommuner
m.v.
(Forlængelse af perioden for
frikommuneforsøg)
§ 1
I lov om frikommuner m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. august 2013, som
ændret ved § 7 i lov nr. 555 af 2. juni 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»31. december 2015« til: »30. juni
2017«.
2. § 1,
stk. 2 og 3, ophæves.
3. I
§ 27 ændres »30. juni
2016« til: »30. juni 2017«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2.
Frikommuneforsøg, der er godkendt før lovens
ikrafttræden, kan videreføres indtil den 30. juni
2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslaget er en del af udmøntningen
af regeringens og KL's aftale af 3. juni 2014 om kommunernes
økonomi for 2015. Det fremgår bl.a. af aftalen, at
regeringen vil søge tilslutning til, at igangværende
frikommuneforsøg kan videreføres indtil medio 2017
for at undgå at stoppe forsøg, som der efter
evalueringen måtte være ønsker om kan
fortsætte.
Frikommuneforsøget blev igangsat den 1.
januar 2012 som led i udmøntningen af regeringsgrundlaget
"Et Danmark, der står sammen" fra oktober 2011.
Frikommuneforsøget skal bl.a. ses i
lyset af regeringens ønske om i samarbejde med kommuner og
regioner at iværksætte en reform af den offentlige
sektor med fokus på tillid, ledelse, faglighed og
afbureaukratisering. Ønsket med reformen er bl.a. at
forbedre kvaliteten af de offentlige ydelser og at frigøre
ressourcer til bedre service for borgerne. Det skal bl.a. ske ved,
at den offentlige opgaveløsning i højere grad
orienteres mod resultater og i mindre grad mod proceskrav.
Ved lov om frikommuner blev de overordnede
rammer for forsøget, herunder forsøgsperioden,
fastsat, og der blev etableret hjemmel til konkrete
frikommuneforsøg. Ved tre efterfølgende
ændringer af lov om frikommuner er der givet yderligere
hjemler til konkrete frikommuneforsøg. De samlede retlige
rammer for frikommuneforsøget er givet ved
lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. august 2013.
Frikommuneforsøget ses allerede nu -
ca. 1 år før forsøgsperiodens udløb - at
have bidraget positivt til moderniseringen af den offentlige
sektor. Forsøget har været medvirkende til at
understøtte en innovationskultur i frikommunerne, skabt
dialog på tværs af kommuner, regioner og ministerier om
udfordringer og mere effektive løsninger samt givet input
til bl.a. folkeskole- og kontanthjælpsreformerne.
Formålet med lovforslaget er at skabe
hjemmel til, at de forsøg, som frikommunerne har haft
mulighed for at igangsætte under frikommuneforsøget,
kan fortsætte frem til den 30. juni 2017. Efter den
gældende lov om frikommuner m.v. udløber
frikommuneforsøget den 31. december 2015. Forlængelsen
vil give mulighed for, at frikommunerne ikke skal afvikle
forsøg, som der evt. træffes beslutning om at
videreføre generelt for alle kommuner. Det vil bidrage til
en mere smidig og ubureaukratisk overgang ved forsøg, der
måtte give anledning til ændret regulering for alle 98
kommuner.
2.
Gældende ret
De retlige rammer for
frikommuneforsøget er givet ved lov om frikommuner m.v.
(lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. august 2013).
Lov om frikommuner m.v. giver de ni
frikommuner, jf. lovens § 2, mulighed for at
gennemføre forsøg på en række
forskelligartede områder frem til afslutningen af
frikommuneforsøget. F.eks. seniorjob i private
virksomheder, et partnerskabsprojekt i sundhedssektoren med fokus
på tidlig indsats og inddragelse af udsatte borgere i
sammenhængende patientforløb, kortere
høringsprocesesser ved mindre ændringer af
lokalplaner, friere rammer for anvendelse af institutionsbusser
på tværs af institutioner m.v.
I medfør af lovens § 4 kan
gældende forsøgsbestemmelser i anden lovgivning
endvidere anvendes mere vidtgående i forhold til godkendelser
af ansøgninger om forsøg fra frikommunerne, uden at
tilsvarende ansøgninger fra landets øvrige kommuner
også bør imødekommes som følge af den
almindeligt gældende forudsætning om lighed.
Med henblik på at understøtte
kvaliteten af evalueringen af forsøgene skulle de enkelte
forsøg senest være iværksat den 31. december
2013, jf. lovens § 30, stk. 2.
Frikommuneforsøget udløber den
31. december 2015, jf. § 1 i lov om frikommuner m.v. Det
medfører, at frikommunerne efter de gældende regler
skal afslutte deres forsøg efter lov om frikommuner m.v. og
anden lovgivning, jf. her § 4 i lov om frikommuner m.v., pr.
denne dato, da der herefter ikke længere vil være
hjemmel til forsøgene.
Evalueringen af de enkelte forsøg og
opfølgningen herpå, herunder evt. i form af generelle
regelændringer for alle kommuner, afsluttes imidlertid
først efter forsøgsperiodens udløb. Uden den
foreslåede lovændring vil dette medføre, at
frikommunerne skal afslutte forsøg, som potentielt i
løbet af 2016/17 indarbejdes i den almindelige
lovgivning.
3.
Lovforslagets indhold
Med lovforslaget forlænges perioden for
frikommuneforsøg med 18 måneder, dvs. frem til den 30.
juni 2017. Det gælder både forsøg, der er
hjemlede i lov om frikommuner m.v., og forsøg, der er
godkendt efter forsøgsbestemmelser i anden lovgivning, jf.
det foreslåede § 2, stk. 2. Lovforslaget
indebærer, at forsøgene forlænges, uden at der
er krav om, at frikommunerne anmoder om forlængelse eller at
den relevante minister meddeler en ny godkendelse, jf. her de
specielle bemærkninger til det foreslåede § 2,
stk. 2.
En forlængelse med 18 måneder
forventes at give de nødvendige tidsmæssige rammer for
frikommunernes evalueringer af de enkelte forsøg, den
tværgående opsamling herpå, den politiske
opfølgning og endelig den lovgivningsmæssige
udmøntning.
Det bemærkes, at forsøg efter lov
om frikommuner m.v. senest skulle iværksættes den 31.
december 2013, jf. § 30, stk. 2, i lov om frikommuner. Det
gælder også forsøg efter anden lovgivning, hvor
der er blevet lagt vægt på, at der var tale om en
frikommune, jf. her § 4 i lov om frikommuner m.v.
Forlængelsen giver hverken mulighed for, at
kommunalbestyrelsen i en frikommune kan ansøge om at
udføre nye frikommuneforsøg eller ansøge om
eller beslutte at udføre frikommuneforsøg, som
allerede er hjemlede i lov om frikommuner m.v. eller godkendt efter
anden lovgivning under henvisning til bl.a. § 4 i lov om
frikommuner m.v.
Forlængelsen giver således alene
mulighed for, at frikommunerne fortsat kan udføre
forsøg, kommunalbestyrelserne senest den 31. december 2013
har truffet beslutning om at iværksætte, frem til den
30. juni 2017.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forlængelsen af forsøgsperioden
indebærer, at de eventuelle konsekvenser af
frikommuneforsøg, som kommunalbestyrelsen i en eller flere
kommuner har valgt at udføre, vil kunne vare i yderligere 18
måneder.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forlængelsen af forsøgsperioden
indebærer, at de evt. konsekvenser af
frikommuneforsøg, som kommunalbestyrelsen i en eller flere
kommuner har valgt at udføre, vil kunne vare i yderligere 18
måneder.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forlængelsen af forsøgsperioden
indebærer, at de evt. konsekvenser af
frikommuneforsøg, som kommunalbestyrelsen i en eller flere
kommuner har valgt at udføre, vil kunne vare i yderligere 18
måneder.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Forlængelsen af forsøgsperioden
indebærer, at de evt. konsekvenser af
frikommuneforsøg, som kommunalbestyrelsen i en eller flere
kommuner har valgt at udføre, vil kunne vare i yderligere 18
måneder.
8. Forholdet
til EU-retten
Den seneste ændring af lov om
frikommuner m.v. (forslag til lov om ændring af lov om
frikommuner (Yderligere forsøgsmuligheder for frikommunerne)
(2012/1 LSF 188)) indeholdt hjemler til forsøg med EU
retlige aspekter i forhold til bruttostøtteintensitet,
statsstøtte, digitalisering, udveksling af personoplysninger
og eksportabilitet.
Lovforslaget indebærer, at frikommunerne
vil få mulighed for at udføre også de
forsøg, som indeholder de nævnte aspekter, frem til
den 30. juni 2017.
9.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 23. juni 2014 til den 13. august 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, AK Samvirke,
Amatørernes Kunst og Kultur Samråd (AKKS),
Arkitektskolen Aarhus, Blå Kors Danmark, BL - Danmarks Almene
Boliger, BUPL, Børne- og Kulturchefforeningen,
Børnerådet, CO-industri, DA,
Daghøjskoleforeningen, Danmarks Idrætsforbund,
Danmarks Lejerforening, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Privatskoleforening, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Dansk
Friskoleforening, Dansk Land og Strandjagt, Dansk Metal, Dansk
Psykolog Forening, Dansk Selskab for Folkesundhed, Dansk
Sygeplejeråd, Danske Erhvervsskoler, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Medier, Danske Patienter,
Danske Regioner, Danske Ældreråd, Datatilsynet, DATS -
Landsforeningen for dramatisk virksomhed, De Offentlige
Tandlæger, De Samvirkende Købmænd, Det kongelige
Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
DI, DO - Foreningen Danske Orkesterdirigenter, DUF - Dansk Ungdoms
Fællesråd, Efterskoleforeningen,
Ergoterapeutforeningen, Finanstilsynet, FOA - Fag og Arbejde, FOLA,
Folkeligt Oplysnings Forbund, Fredensborg Kommune, Fredericia
Kommune, Frie Skolers Lærerforening, Friluftsrådet,
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste, Forsvarets
Materialetjeneste, Fritid og Samfund, Fritidshusejernes
Landsforening, Fritidssamrådet i Danmark, FSR - Danske
Revisorer, FTF, Gentofte Kommune, Gentofte Kommunalforening,
Gladsaxe Kommune, Gymnasieskolernes Rektorforening,
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
IT branchen, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD, KOMBIT,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kristelig Fagbevægelse,
KTO, Kulturelle Samråd i Danmark, Kvinderådet, KVINFO,
Landbrug og Fødevarer, Landsforeningen af
ungdomsskoleledere, Landsorganisationen for borgerstyret personlig
assistance (LOBPA), Landsorganisationen i Danmark (LO), LEV,
Lilleskolerne, Lægeforeningen, Odense Kommune, Odsherred
kommune, Offentligt Ansattes Organisationer (OAO),
Oplysningsforbundenes Fællesråd, Parcelhusejernes
Landsforening, Realdania, Rådet for Gymnasiale Uddannelser,
Rådet for Socialt Udsatte, Samrådet, Selveje Danmark,
Skolelederforeningen, Socialpædagogernes Landsforbund,
Statsforvaltningerne, TI-Teleindustrien, Uddannelsesforbundet,
Ungdomsskoleforeningen, Vejle Kommune, Vesthimmerlands Kommune,
Viborg Kommune, Ældre Sagen, Ældreforum og
Ældremobiliseringen.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive
konsekvenser/ mindreudgifter | Negative
konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Administrative
konsekvenser for
erhvervslivet | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Miljømæssige konsekvenser | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Administrative
konsekvenser for borgerne | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Afhænger af, hvorvidt frikommunerne
har gjort brug af forsøgsmulighederne | Forholdet til
EU-retten | Lovforslaget giver mulighed for at
forsøg, der potentielt indeholder EU retlige aspekter i
forhold til bruttostøtteintensitet, statsstøtte,
digitalisering, udveksling af personoplysninger og eksportabilitet,
kan videreføres frem til den 30. juni 2017. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til
nr.1.
Efter det foreslåede § 1, nr. 1,
forlænges perioden for frikommuneforsøg frem til den
30. juni 2017. Der henvises til de almindelige bemærkninger,
afsnit 1 og 3.
Til nr.
2.
Efter det foreslåede § 1, nr. 2,
ophæves stk. 2 og 3 i § 1 i lov om frikommuner m.v.
Bestemmelserne fastsætter særlige
forsøgsperioder for enkelte frikommuneforsøg.
Forlængelsen i nr. 1 medfører, at de særlige
forsøgsperioder ikke længere er aktuelle.
Til nr.
3.
Efter den foreslåede § 1, nr. 3,
konsekvensrettes § 27 i lov om frikommuner m.v. som
følge af forslaget om at forlænge
forsøgsperioden, jf. de almindelige bemærkninger,
afsnit 1 og 3.
§ 27 i lov om frikommuner hjemler et
forsøg inden for Skatteministeriets område, hvorefter
f.eks. en bus, der er tilknyttet en bestemt institution, kan
benyttes til flere formål, der er i institutionens interesse,
uden at det får afgiftsmæssige konsekvenser.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Efter det foreslåede stk. 2
forlænges gyldigheden af frikommuneforsøg, der er
godkendt før dette lovforslags ikrafttræden, indtil
den 30. juni 2017.
Forlængelsen omfatter både
frikommuneforsøg, der er godkendt eller igangsat i
medfør af lov om frikommuner m.v., og
frikommuneforsøg, der er godkendt eller igangsat i
medfør af forsøgsbestemmelser i anden lovgivning, jf.
her § 4 i lov om frikommuner m.v.
Efter lovens § 4 kan gældende
forsøgsbestemmelser i anden lovgivning anvendes mere
vidtgående i forhold til godkendelser af ansøgninger
om forsøg fra frikommunerne, uden at tilsvarende
ansøgninger fra landets øvrige kommuner også
bør imødekommes som følge af den almindeligt
gældende forudsætning om lighed. Den foreslåede
bestemmelse indebærer, at også frikommuneforsøg,
der er godkendt i medfør af f.eks. § 184 i lov om
social service, § 55 i lov om folkeskolen eller § 65 c i
lov om kommunernes styrelse, ligeledes forlænges til den 30.
juni 2017.
Der vil dermed ikke være behov for at
udstede nye godkendelser til frikommuner for
frikommuneforsøg, hvor godkendelse har været
påkrævet. Ministre, der har meddelt godkendelser af
frikommuneforsøg i medfør af lov om frikommuner m.v.
eller i medfør af forsøgsbestemmelser, der
hører under den pågældende ministers
område, skal dermed ikke meddele nye godkendelser. Disse
godkendelser forlænges ved lovforslaget.
Det bemærkes, at forlængelsen
alene indebærer, at frikommuner har mulighed for at
fortsætte med at gennemføre forsøg, der er
godkendt før dette lovforslags ikrafttræden, jf. her
de almindelige bemærkninger, afsnit 3. Frikommunerne vil ikke
være forpligtet til at udføre forsøgene i hele
perioden. Kommunalbestyrelserne i frikommunerne kan således -
som det også er tilfældet efter de gældende
regler - frit træffe beslutning om at afslutte godkendte og
igangsatte forsøg inden den 30. juni 2017.
Den foreslåede bestemmelse
medfører ikke, at eksisterende aftaler m.v. med borgere,
foreninger m.v. som led i et frikommuneforsøg bortfalder
eller automatisk forlænges. Det forudsættes
således, at eksisterende aftaler m.v. om nødvendigt
opsiges eller genforhandles i forbindelse med, at frikommunerne
træffer beslutning om at videreføre forsøg
udover den oprindelige udløbsdato for
frikommuneforsøget den 31. december 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om frikommuner m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1027 af 20. august 2013, som
ændret ved lov nr. 555 af 2. juni 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Efter
denne lov kan frikommuner, jf. § 2, indtil den 31. december
2015 gennemføre forsøg med det formål at
forbedre kvaliteten af den kommunale service over for borgerne,
øge det lokale selvstyre, understøtte en bedre
ressourceudnyttelse i kommunerne eller øge effektiviteten af
den kommunale opgaveløsning. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres »31.
december 2015« til: »30. juni 2017«. | Stk. 2.
Forsøg efter §§ 8 og 9 kan uanset stk. 1
gennemføres frem til den 1. juli 2016. Stk. 3.
Forsøg efter § 27 kan uanset stk. 1 gennemføres
frem til den 30. juni 2016. | | 2. § 1, stk. 2 og 3, ophæves. | | | | § 27.
Køretøjer fritaget for afgift efter
registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a, kan
til den 30. juni 2016 ud over kørsel som nævnt i
registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 7, litra a,
benyttes til andre formål, der er i institutionens interesse.
Har køretøjet flere brugere, skal benyttelsen
være i mindst en af brugernes interesse. | | 3. I § 27 ændres »30. juni
2016« til: »30. juni 2017«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015. Stk. 2.
Frikommuneforsøg, der er godkendt før lovens
ikrafttræden, kan videreføres indtil den 30. juni
2017. |
|