Skriftlig fremsættelse (28. januar
2015)
Erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om alternativ
tvistløsning i forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklageloven)
(Lovforslag nr. L 118)
Formålet med lovforslaget er at
modernisere det offentlige forbrugerklagesystem for derved at sikre
forbrugerne adgang til hurtig, billig og effektiv
klagesagsbehandling samt implementere EU's direktiv om alternativ
tvistbilæggelse i forbindelse med forbrugerklager
(ATB-direktivet). Med lovforslaget udvides klageadgangen i det
offentlige forbrugerklagesystem med ca. 45 nye
sagsområder.
Det foreslås, at
klagesagsbehandlingen i det offentlige forbrugerklagesystem
fremadrettet opdeles i to faser. Opdelingen af sagsbehandlingen i
to faser skal bidrage til, at der kan ske en hurtigere og mere
fleksibel behandling af forbrugerklagesagerne.
Forbrugerklager vil fremadrettet
først blive behandlet i en mediationsfase, hvor parterne kan
få bistand fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at
finde en løsning på tvisten. Forbrugeren betaler 100
kr. for mediationsfasen. Virksomhederne betaler ikke gebyrer for at
deltage i mediationsfasen.
Hvis ikke der kan findes en løsning
i mediationsfasen, kan forbrugeren vælge at bringe sagen
videre til egentlig nævnsbehandling i
Forbrugerklagenævnet. Det koster forbrugeren et gebyr
på 400 kr., som tilbagebetales, hvis der indgås forlig
til forbrugerens fordel eller forbrugeren vinder sagen.
Virksomhedernes gebyr for at tabe sager ved
Forbrugerklagenævnet nedsættes til 6.000 kr., idet
virksomhederne i dag risikerer at betale op til 13.600 kr.
Virksomhedsgebyret for at indgå forlig under
nævnsbehandlingen i Forbrugerklagenævnet
nedsættes fra 3.100 kr. til 1.000 kr.
Det foreslås desuden, at
undergrænserne for, hvornår der kan klages til det
offentlige forbrugerklagesystem fastsættes til 1.000 kr., dog
650 kr. for tøj og sko.
Forslaget indeholder derudover en
række bestemmelser, som følger af ATB-direktivet,
herunder sagsbehandlingsfrister, krav til virksomheders
informationsforpligtelse over for forbrugere og krav til
tvistløsningsorganers uvildighed og uafhængighed.
Endelig indebærer forslaget, at de private, godkendte
ankenævn får mulighed for at indføre mediation i
forbindelse med behandlingen af fobrugerklager. Vilkårene for
mediation i de private, godkendte ankenævn vil blive fastlagt
i en bekendtgørelse.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.