Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 14. april 2015
Forslag
til
Lov om alternativ tvistløsning i
forbindelse med forbrugerklager (forbrugerklageloven)1)
Kapitel 1
Lovens formål,
anvendelsesområde og definitioner
§ 1. Formålet med loven
er at fastlægge rammerne for alternativ tvistløsning i
forbrugerforhold og at sikre forbrugere, som klager over
erhvervsdrivende, adgang til en effektiv og smidig
klagesagsbehandling.
§ 2. Loven omfatter tvister,
der udspringer af en aftale indgået mellem en forbruger og en
erhvervsdrivende i forbindelse med køb af en vare eller en
tjenesteydelse.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på
1)
sundhedsydelser,
2) uddannelser
udbudt af det offentlige,
3) tvister, der
er afgjort ved endelig dom, gyldig bindende voldgift eller
retsforlig, og
4) køb af
fast ejendom.
§ 3. I denne lov forstås
ved:
1) Alternativ
tvistløsning: En udenretslig tvistløsning, der
opfylder lovens krav.
2) Alternativt
tvistløsningsorgan: Et udenretsligt klageo?rgan, som er
omfattet af loven, og som er defineret i nr. 3-5.
3) Lovbestemt
alternativt tvistløsningsorgan: Et klageo??r?g?a?n, der er
oprettet efter anden lovgivning end denne lov, og som behandler
civilretlige tvister.
4) Godkendt
privat tvistløsningsorgan: Et privat klage- eller
ankenævn, der er godkendt efter denne lov.
5) Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen som tvistløsningsorgan: Den
tvistløsning, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
gennemfører, når den foretager mediation efter denne
lov.
6) Mediation: En
alternativ tvistløsning, hvor parterne bringes sammen med
det formål at opnå en mindelig løsning, uden at
der træffes en afgørelse i sagen.
7)
Onlineplatformen: Den europæiske platform for online
tvistløsning, som er reguleret i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 524/2013 af 21. maj 2013 om
onlinetvistbilæggelse i forbindelse med tvister på
forbrugerområdet.
Kapitel 2
Information til forbrugere
§ 4. Erhvervsdrivende skal
give forbrugerne information om det alternative
tvistløsningsorgan, jf. stk. 3, hvortil forbrugeren kan
indbringe en tvist mellem den erhvervsdrivende og forbrugeren.
Informationen skal indeholde oplysninger om
tvistløsningsorganets adresse og hjemmeside. Informationen
skal være klar, forståelig og lettilgængelig
på den erhvervsdrivendes hjemmeside, hvis en sådan
findes, og, hvis det er relevant, i de generelle
aftalevilkår.
Stk. 2.
Opstår der en tvist mellem en forbruger og en
erhvervsdrivende, og afviser den erhvervsdrivende helt eller delvis
forbrugerens krav, skal den erhvervsdrivende give samme information
til forbrugeren som efter stk. 1, 1. pkt. Informationen skal gives
skriftligt på papir eller andet varigt medie.
Stk. 3.
Erhvervs- og Vækstministeriet udarbejder en liste over de
alternative tvistløsningsorganer, der er omfattet af loven,
og som skal anmeldes til Europa-Kommissionen, jf. artikel 20 i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ATB på
forbrugerområdet.
§ 5. En erhvervsdrivende, som
sælger varer og tjenesteydelser til forbrugere via
internettet og på netbaserede markedspladser, skal klart og
tydeligt indsætte et elektronisk link til onlineplatformen
på sin hjemmeside og skal derudover angive sin e-mailadresse.
Erhvervsdrivende skal samtidig oplyse forbrugerne om, at
onlineplatformen kan anvendes i forbindelse med behandling af en
klage. Informationen skal gives på den erhvervsdrivendes
hjemmeside.
Stk. 2.
Fremsætter en erhvervsdrivende et tilbud til en forbruger i
en e-mail, skal e-mailen indeholde et link til onlineplatformen.
Hvis det er relevant, skal oplysningerne også være
tilgængelige i de skriftlige aftalevilkår mellem den
erhvervsdrivende og forbrugeren.
Kapitel 3
Godkendte private
tvistløsningsorganer
§ 6. Erhvervs- og
vækstministeren kan godkende oprettelsen af og
vedtægterne for private tvistløsningsorganer, som
omfatter bestemte brancher eller andre afgrænsede
områder.
Stk. 2. Et
privat tvistløsningsorgan kan alene godkendes, hvis
tvistløsningsorganets vedtægter indeholder
bestemmelser om organets sammensætning og sagsbehandling, som
er betryggende for parterne, samt bestemmelser om sagkundskab,
uafhængighed, habilitet, gebyrer og omkostninger. Det er
endvidere en betingelse for godkendelse, at
tvistløsningsorganets formand og eventuelle
næstformænd er dommere.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om betingelserne for godkendelse efter stk. 1,
herunder betingelser for, at private tvistløsningsorganer
kan anvende mediation i forbindelse med klagesagsbehandlingen.
Ministeren kan endvidere tidsbegrænse eller tilbagekalde en
godkendelse, hvis betingelserne herfor ikke længere
skønnes at være til stede. Ministeren kan i den
forbindelse fastsætte regler om klagegebyrer og regler om, at
en erhvervsdrivende skal betale et beløb til et godkendt
privat tvistløsningsorgan til dækning af organets
udgifter til sagens behandling, hvis forbrugeren får medhold
i klagen eller sagen forliges. Ministeren kan endvidere
fastsætte regler om, at erhvervsdrivende, der ikke bidrager
til organets drift, skal betale et højere beløb end
erhvervsdrivende, der bidrager til organets drift.
§ 7. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan fungere som sekretariat for godkendte
private tvistløsningsorganer og oppebære
indtægter herved.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler for den i stk. 1 nævnte funktion.
Kapitel 4
Lovbestemte alternative
tvistløsningsorganer
§ 8. Erhvervs- og
vækstministeren kan efter forhandling med den relevante
ressortminister fastsætte regler om sagsbehandling, som
lovbestemte alternative tvistløsningsorganer skal overholde
for at kunne anmeldes til Europa-Kommissionen, jf. § 4, stk.
3.
Kapitel 5
Mediation i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen
§ 9. Forbrugere kan indbringe
klager, der udspringer af en aftale mellem en forbruger og en
erhvervsdrivende om køb af en vare eller en tjenesteydelse,
for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, jf. dog § 13, stk. 2,
1. pkt., og § 16.
§ 10. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skal foretage mediation i klager, der indbringes
for styrelsen, jf. § 9. Mediationen skal foretages på
grundlag af parternes egne oplysninger. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skal i mediationen lægge særlig
vægt på at vejlede parterne om de generelle regler
på området og at vejlede parterne om
Forbrugerklagenævnets praksis.
§ 11. Konstaterer Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen på baggrund af mediationen, at
muligheden for at nå frem til en mindelig løsning ikke
er til stede, skal parterne underrettes om, at sagen afsluttes, jf.
dog § 18, stk. 1. Forbrugeren skal samtidig orienteres om
muligheden for at indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet,
jf. § 19.
§ 12. Forbrugeren skal betale
et gebyr for mediationen i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Gebyret tilbagebetales ikke, medmindre sagen afvises efter §
16.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om størrelsen og betalingen, herunder
om obligatorisk elektronisk indbetaling, af det i stk. 1
nævnte gebyr.
§ 13. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter nærmere regler for
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens virksomhed efter denne lov.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at klagen ikke kan indbringes for Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, når prisen for varen eller
tjenesteydelsen ligger under eller over en bestemt grænse.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan i særlige
tilfælde se bort fra den fastsatte undergrænse.
Kapitel 6
Fælles procedureregler for
godkendte private tvistløsningsorganer og mediation i
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Behandling af
klager
§ 14. Godkendte private
tvistløsningsorganer eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skal behandle klager efter denne lov over
erhvervsdrivende, der er etableret i Danmark. En klage mod en
erhvervsdrivende, der er etableret i udlandet, kan behandles, hvis
sagen har større tilknytning til Danmark end til
etableringslandet, eller hvis parterne er enige herom.
Stk. 2. En klage
over en erhvervsdrivende, der er etableret såvel i Danmark
som i et eller flere andre lande, kan afvises, hvis sagen har en
større tilknytning til et andet land.
Stk. 3. Aftaler
om, at tvister skal behandles ved voldgift eller andet
særligt forum, udelukker ikke, at klagen kan indgives til et
godkendt privat tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.
§ 15. Så længe en
klagesag verserer for et godkendt privat tvistløsningsorgan
eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, kan sagens parter ikke
anlægge sag ved domstolene om de spørgsmål, som
klagen omfatter.
Stk. 2. Er en
sag anlagt ved domstolene, og ønsker forbrugeren den
indbragt for et godkendt privat tvistløsningsorgan eller
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hæver retten sagen og
sender den til det relevante tvistløsningsorgan eller til
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, medmindre det må anses
for åbenbart, at der ikke kan gives forbrugeren medhold i
klagen, eller sagen ikke skønnes egnet til behandling ved
tvistløsningsorganet eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.
Stk. 3. Er en
sag rejst ved voldgift eller andet særligt forum, og
ønsker forbrugeren at indbringe den for et godkendt privat
tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
skal sagen udsættes, indtil den er behandlet af det godkendte
private tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen.
Afvisning
§ 16. Et godkendt privat
tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
skal afvise at behandle en klage, hvis klagen hører under,
er under behandling ved eller har været behandlet af et andet
privat tvistløsningsorgan, et lovbestemt alternativt
tvistløsningsorgan, som er anmeldt til Europa-Kommmissionen,
et udenlandsk tvistløsningsorgan, som er anmeldt til
Europa-Kommissionen, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller en
domstol.
Stk. 2. Et
godkendt privat tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan afvise at behandle en klage, hvis
1) forbrugeren
ikke forudgående har reklameret over for den
erhvervsdrivende,
2) klagen er
useriøs eller unødig,
3) prisen for
varen eller tjenesteydelsen ligger under eller over en bestemt
grænse fastsat af erhvervs- og vækstministeren efter
§ 6, stk. 3, eller § 13, stk. 2, 1. pkt., jf. dog §
13, stk. 2, 2. pkt.,
4) klagen ikke
skønnes egnet til behandling ved et godkendt privat
tvistløsningsorgan eller i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen eller
5) behandlingen
af klagen i alvorlig grad vil hindre det godkendte private
tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
i at fungere effektivt.
Sagsbehandlingsfrister
§ 17. Er det åbenbart,
at klagen ikke kan behandles af et godkendt privat
tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
skal tvistløsningsorganet eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen afvise klagen senest 3 uger efter modtagelsen. I
andre tilfælde skal tvistløsningsorganet eller
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afvise sagen hurtigst
muligt.
Stk. 2.
Afvisning efter stk. 1 skal ledsages af en begrundet
redegørelse for afvisningen og sendes til begge parter.
Forbrugeren skal samtidig oplyses om muligheden for at indbringe
sagen for domstolene.
§ 18. Mediationen i
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen eller ved godkendte private
tvistløsningsorganer, der er godkendt til at anvende
mediation, skal afsluttes inden 90 dage fra det tidspunkt, hvor
parterne har haft lejlighed til at afgive deres
bemærkninger.
Stk. 2.
Godkendte private tvistløsningsorganer, der ikke anvender
mediation, skal afgøre en klage inden 90 dage fra det
tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst.
Stk. 3. I
særlige tilfælde kan et godkendt privat
tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
forlænge tidsfristerne efter stk. 1 eller 2.
Tvistløsningsorganet eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen skal i disse tilfælde informere parterne
om, at tidsfristen forlænges, og samtidig oplyse,
hvornår sagen kan forventes henholdsvis afgjort eller
afsluttet.
Stk. 4. Et
godkendt privat tvistløsningsorgan eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan i særlige tilfælde udsætte
behandlingen af en sag. Tvistløsningsorganet eller
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen skal i disse tilfælde
informere parterne om, på hvilken baggrund sagen
udsættes, og, om muligt, hvornår en fortsættelse
af sagens behandling kan forventes.
Kapitel 7
Forbrugerklagenævnet
Klager til
Forbrugerklagenævnet
§ 19. Forbrugere kan indbringe
klager, der udspringer af en aftale mellem en forbruger og en
erhvervsdrivende om køb af en vare en eller tjenesteydelse,
for Forbrugerklagenævnet, jf. § 20.
Stk. 2. Er der
ikke fundet en mindelig løsning ved mediationen i
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, og ønsker forbrugeren at
indbringe sagen for Forbrugerklagenævnet, skal dette ske,
senest 4 uger efter at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har
meddelt parterne, at sagen er afsluttet.
§ 20.
Forbrugerklagenævnet kan behandle en klage, når
1) der ikke er
fundet en mindelig løsning ved mediationen i Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, jf. kapitel 5, og
2) prisen for
varen eller tjenesteydelsen ligger under eller over bestemte
grænser fastsat af erhvervs- og vækstministeren, jf.
§ 22, stk. 2.
Stk. 2. Uanset
stk. 1, nr. 2, kan Forbrugerklagenævnet behandle klager, der
forelægges for nævnet på Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens initiativ, jf. § 22, stk. 3.
§ 21.
Forbrugerklagenævnet træffer afgørelse i klager,
som indbringes for nævnet.
Stk. 2.
Nævnet kan afvise at behandle en klage, hvis klagen er
omfattet af § 16. Nævnet kan endvidere afvise at
behandle en klage, hvis det må anses for åbenbart, at
der ikke kan gives forbrugeren medhold i klagen.
Stk. 3.
Nævnet kan bemyndige sekretariatet, jf. § 24, til at
træffe de i stk. 2 nævnte afgørelser.
§ 22. Erhvervs- og
vækstministeren fastsætter regler for nævnets
virksomhed, herunder regler om etablering af et forretningsudvalg
for nævnet og regler om forretningsudvalgets virke.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at klager, hvor prisen for varen eller tjenesteydelsen ligger under
eller over en bestemt grænse, ikke kan indbringes for
Forbrugerklagenævnet.
Stk. 3.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan i særlige
tilfælde se bort fra den fastsatte undergrænse som
nævnt i stk. 2.
Stk. 4.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan i særlige
tilfælde undlade at opkræve gebyrer, der skal betales
af forbrugeren eller den erhvervsdrivende for sagens behandling ved
Forbrugerklagenævnet, jf. §§ 27 og 28. Uanset
bestemmelsen i 1. pkt. opkræver Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen et gebyr af den erhvervsdrivende, hvis der
indgås forlig til forbrugerens fordel.
§ 23. Betegnelsen
Forbrugerklagenævnet er forbeholdt det nævn, som er
omhandlet i nærværende kapitel.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler, der
forbyder andre tvistløsningsorganer at anvende betegnelser,
der kan forveksles med den i stk. 1 anførte betegnelse.
Sekretariat for
Forbrugerklagenævnet
§ 24. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen er sekretariat for
Forbrugerklagenævnet.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vejleder erhvervslivet og
forbrugerne med henblik på at forebygge klagesager og
bistår erhvervslivet i forbindelse med oprettelse af
godkendte private tvistløsningsorganer.
Forbrugerklagenævnets sammensætning
§ 25.
Forbrugerklagenævnet består af 1 formand og mindst 1
næstformand og repræsentanter for forbrugerinteresser
og erhvervsinteresser.
Stk. 2.
Nævnets medlemmer udnævnes af erhvervs- og
vækstministeren. Formanden og næstformanden skal
være dommere og kan være dommere fra de overordnede
retter. Repræsentanterne for forbrugerinteresser og
erhvervsinteresser udnævnes efter indstilling fra
forbrugernes og erhvervslivets organisationer.
Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om nævnets
sammensætning og om antallet af repræsentanter og deres
udnævnelsesperiode.
§ 26. Formanden eller
næstformanden deltager ved Forbrugerklagenævnets
behandling af en klage. Endvidere deltager mindst to medlemmer
valgt blandt repræsentanterne for forbrugerinteresser og
erhvervsinteresser, således at disse er ligeligt
repræsenteret.
Gebyrer og omkostninger
ved Forbrugerklagenævnet
§ 27. Forbrugeren skal betale
et gebyr for behandling af en klage ved
Forbrugerklagenævnet.
Stk. 2. Gebyret
i stk. 1 tilbagebetales til forbrugeren, hvis
1) forbrugeren
får medhold i klagen,
2) sagen
forliges,
3) sagen afvises
som uegnet til behandling ved Forbrugerklagenævnet, jf.
§ 21, stk. 2, 1. pkt., eller
4) sagen
afvises, fordi den ikke er omfattet af Forbrugerklagenævnets
kompetence, jf. § 2, § 19, stk. 1, § 21, stk. 2, og
§ 29.
Stk. 3.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om størrelsen og betalingen af det i
stk. 1 nævnte gebyr, herunder om obligatorisk elektronisk
indbetaling.
§ 28. En erhvervsdrivende skal
betale et gebyr til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen for
styrelsens udgifter til sagens behandling ved
Forbrugerklagenævnet, hvis forbrugeren får medhold i
sin klage eller sagen forliges.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte
nærmere regler om størrelsen og betalingen af det i
stk. 1 nævnte gebyr, herunder om obligatorisk elektronisk
indbetaling.
Procedureregler for
Forbrugerklagenævnet
§ 29.
Forbrugerklagenævnet skal behandle klager over
erhvervsdrivende, der er etableret i Danmark. En klage mod en
erhvervsdrivende, der er etableret i udlandet, kan behandles, hvis
sagen har større tilknytning til Danmark end til
etableringslandet, eller hvis parterne er enige herom.
Stk. 2. En klage
over en erhvervsdrivende, der er etableret såvel i Danmark
som i et eller flere andre lande, kan afvises, hvis sagen har en
større tilknytning til et andet land.
Stk. 3. Aftaler
om, at tvister skal behandles ved voldgift eller andet
særligt forum, udelukker ikke, at klagen kan indgives til
Forbrugerklagenævnet.
§ 30. Så længe en
klagesag verserer for Forbrugerklagen?ævnet, kan sagens
parter ikke anlægge sag ved domstolene om de
spørgsmål, som klagen omfatter.
Stk. 2. Er en
sag anlagt ved domstolene, og ønsker forbrugeren den
indbragt for Forbrugerklagenævnet, og er forbrugeren
berettiget hertil, jf. § 19, stk. 2, og § 20, hæver
retten sagen og sender den til Forbrugerklagenævnet,
medmindre det må anses for åbenbart, at der ikke kan
gives forbrugeren medhold i klagen, eller sagen ikke skønnes
egnet til behandling ved Forbrugerklagenævnet.
Stk. 3. Er en
sag rejst ved voldgift eller andet særligt forum, og
ønsker forbrugeren at indbringe den for
Forbrugerklagenævnet, og er forbrugeren berettiget hertil,
jf. § 19, stk. 2, og § 20, skal sagen udsættes,
indtil den er behandlet af Forbrugerklagenævnet.
Stk. 4.
Forbrugerklagenævnet kan i særlige tilfælde
udsætte behandlingen af en sag. Forbrugerklagenævnet
skal i disse tilfælde informere parterne om, på hvilken
baggrund sagen udsættes, og, om muligt, hvornår en
genoptagelse af sagen kan forventes.
Kapitel 8
Tvangsfuldbyrdelse og
omkostningsdækning for afgørelser truffet af
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt privat
tvistløsningsorgan
§ 31.
Forbrugerklagenævnet og godkendte private
tvistløsningsorganer skal forkynde en afgørelse for
den erhvervsdrivende, hvis forbrugeren har fået helt eller
delvis medhold. Den erhvervsdrivende skal i forbindelse med
forkyndelsen have oplysning om indholdet af §§ 32-34.
§ 32. Ønsker den
erhvervsdrivende ikke at være bundet af den afgørelse,
som Forbrugerklagenævnet eller et godkendt privat
tvistløsningsorgan har truffet, skal den erhvervsdrivende
skriftligt meddele dette til nævnet eller
tvistløsningsorganet inden 30 dage fra forkyndelsen af
afgørelsen.
§ 33. En anmodning fra den
erhvervsdrivende om genoptagelse af klagesagen, der er indgivet
skriftligt til Forbrugerklagenævnet eller det godkendte
private tvistløsningsorgan inden udløbet af fristen i
§ 32, har opsættende virkning. Fristen i § 32
regnes herefter fra det tidspunkt, hvor anmodningen om genoptagelse
er blevet afvist, eller hvor nævnet eller
tvistløsningsorganet har truffet afgørelse i
genoptagelsessagen.
§ 34.
Forbrugerklagenævnets eller et godkendt privat
tvistløsningsorgans afgørelse i klagesagen kan
tvangsfuldbyrdes i forhold til den erhvervsdrivende efter
udløbet af fristerne i §§ 32 og 33, medmindre den
erhvervsdrivende forinden har givet skriftlig meddelelse til
Forbrugerklagenævnet eller tvistløsningsorganet om, at
den pågældende ikke ønsker at være bundet
af afgørelsen.
Stk. 2. En
anmodning til fogedretten om tvangsfuldbyrdelse skal være
bilagt den afgørelse, der danner grundlag for anmodningen om
tvangsfuldbyrdelse, og en erklæring fra
Forbrugerklagenævnet eller tvistløsningsorganet om, at
den erhvervsdrivende ikke inden for fristerne i §§ 32 og
33 har meddelt, at den pågældende ikke ønsker at
være bundet af afgørelsen.
§ 35. Når der er truffet
afgørelse i en klagesag, kan hver af parterne indbringe
sagen for domstolene.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan på forbrugerens
anmodning indbringe sagen for domstolene på forbrugerens
vegne, hvis afgørelser eller forlig ikke efterleves.
§ 36. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning meddele en forbruger,
der helt eller delvis har fået medhold i
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt privat
tvistløsningsorgan, og som ikke har en
retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der dækker
omkostningerne ved retssagen, omkostningsdækning efter stk. 2
og 3.
Stk. 2.
Omkostningsdækning kan gives til en retssag i 1. instans,
når retssagen er anlagt af forbrugeren til opfyldelse af
Forbrugerklagenævnets eller tvistløsningsorganets
afgørelse eller et forlig indgået for
Forbrugerklagenævnet eller tvistløsningsorganet eller
af den erhvervsdrivende til ændring af
Forbrugerklagenævnets eller tvistløsningsorganets
afgørelse eller et forlig indgået for
Forbrugerklagenævnet eller tvistløsningsorganet.
Omkostningsdækning kan ikke gives, hvis det er
åbenbart, at ansøgeren ikke vil få medhold i
sagen.
Stk. 3.
Retsplejelovens §§ 331-335 finder tilsvarende anvendelse.
Retsplejelovens § 335, 2. pkt., finder dog kun anvendelse,
hvis forbrugeren opfylder de økonomiske betingelser for fri
proces, jf. retsplejelovens § 325.
§ 37. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning yde en forbruger, som
har en retshjælpsforsikring eller anden forsikring, der
dækker omkostninger ved retssagen, godtgørelse fra
statskassen af den del af omkostningerne, der overstiger
forsikringens maksimum, såfremt sagens karakter eller
omstændighederne i øvrigt kan begrunde, at
omkostningerne ikke har kunnet afholdes inden for forsikringens
maksimum. § 36, stk. 1 og 2, finder tilsvarende
anvendelse.
Stk. 2.
Omkostninger ved sagen dækkes efter stk. 1, i det omfang
statskassen, hvis der havde været meddelt
omkostningsdækning efter § 36, ville have ydet
dækning efter § 36, stk. 3, jf. retsplejelovens
§§ 331, 332 og 334.
Stk. 3.
Når Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har truffet
afgørelse om, at betingelserne i stk. 1 for dækning af
den del af omkostningerne, der overstiger forsikringens maksimum,
er opfyldt, sender Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sagen til den
ret, der behandler eller har behandlet sagen, hvorefter retten
fastsætter, hvilket beløb der kan dækkes, jf.
stk. 2.
Stk. 4.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning yde
en forbruger godtgørelse fra statskassen af en eventuel
selvrisiko i henhold til en retshjælpsforsikring eller anden
forsikring, der dækker omkostninger ved en retssag som
nævnt i § 36, stk. 1 og 2.
§ 38. Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan efter ansøgning yde en forbruger
godtgørelse fra statskassen for udgifter, som med
føje er afholdt i forbindelse med tvangsfuldbyrdelse af en
afgørelse truffet af eller et forlig indgået for
Forbrugerklagenævnet eller et godkendt privat
tvistløsningsorgan.
§ 39. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om indholdet af en
ansøgning om omkostningsdækning eller
godtgørelse efter §§ 36-38, herunder om, at
ansøgningen skal indgives inden en bestemt frist, og om de
oplysninger, som ansøgeren skal give.
Stk. 2.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens afgørelser efter
§§ 36-38 kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed.
Kapitel 9
Offentliggørelse og digital
kommunikation
§ 40. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om
offentliggørelse af information og statistik om forskellige
forhold inden for forbrugerklageområdet, herunder om
offentliggørelse af alternative tvistløsningsorganers
afgørelser og om, at offentliggørelse sker
elektronisk.
§ 41. Erhvervs- og
vækstministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra Forbrugerklagen?ævnet eller
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om forhold, som er omfattet af
denne lov eller af regler udstedt i medfør af denne lov,
skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur
el.lign.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses for at være kommet frem, når
den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at Forbrugerklagenævnet eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen kan udstede afgørelser og andre
dokumenter efter denne lov eller efter regler udstedt i
medfør af denne lov uden underskrift, med maskinelt eller
på tilsvarende måde gengivet underskrift eller under
anvendelse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den,
som har udstedt afgørelsen eller dokumentet. Sådanne
afgørelser og dokumenter sidestilles med afgørelser
og dokumenter med personlig underskrift.
Stk. 5.
Erhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om,
at afgørelser og andre dokumenter, der udelukkende er
truffet eller udstedt på grundlag af elektronisk
databehandling, kan udstedes alene med angivelse af
Forbrugerklage?nævnet eller Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen som afsender.
Kapitel 10
Henlæggelse af
beføjelser
§ 42. Henlægger
erhvervs- og vækstministeren sine beføjelser efter
loven til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, kan ministeren
fastsætte regler om klageadgangen, herunder om, at klager
ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Kapitel 11
Administrativ rekurs m.v.
§ 43. Afgørelser
truffet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i henhold til denne
lov eller bestemmelser fastsat i henhold til denne lov kan ikke
indbringes for højere administrativ myndighed, jf. dog stk.
2.
Stk. 2. Klage
over afgørelser truffet af Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, jf. stk. 1, kan indbringes for
Forbrugerklagenævnets formand.
Kapitel 12
Straf
§ 44. Med bøde straffes
den erhvervsdrivende, der groft eller gentagne gange
overtræder §§ 4 eller 5.
Stk. 2. I
regler, der udstedes i medfør af § 23, stk. 2, kan der
fastsættes straf af bøde for overtrædelse af
reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 13
Ikrafttræden, ændringer i
anden lovgivning og overgangbestemmelser
§ 45. Loven træder i
kraft den 1. oktober 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 5
træder i kraft den 9. januar 2016.
Stk. 3. Lov om
forbrugerklager (forbrugerklageloven), jf. lovbekendtgørelse
nr. 1095 af 8. september 2010, ophæves. Klager, som er
indgivet forud for ikrafttrædelsestidspunktet i stk. 1,
behandles dog efter den hidtil gældende lov, jf. 1. pkt.
§ 46. I
postloven, lov nr. 1536 af 21. december 2010, som ændret ved
lov nr. 172 af 26. februar 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 25, stk. 2, ændres
»klage- eller ankenævn« til:
»tvistløsningsorgan«, og »kapitel 2
i« udgår.
§ 47. I
retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1308 af 9.
december 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 1242 af 18.
december 2012, § 3 i lov nr. 176 af 24. februar 2015 og §
2 i lov nr. 270 af 25. marts 2015, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 323, stk. 4, nr. 4, ændres
»klage- eller ankenævn« til:
»tvistløsningsorgan«.
2. I
§ 328, stk. 2, nr. 5, ændres
»afgjort ved et« til: »behandlet ved Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, et«, og »klage- eller
ankenævn« ændres til:
»tvistløsningsorgan«.
3. I
§ 361, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »Forbrugerklagenævnet eller et klage-
eller ankenævn« til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Forbrugerklagenævnet eller et privat
tvistløsningsorgan«, »det pågældende
nævn« ændres til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Forbrugerklagenævnet eller det
pågældende godkendte private
tvistløsningsorgan«, og »nævnet«
ændres til: »Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen,
Forbrugerklagenævnet eller det pågældende
godkendte private tvistløningsorgan«.
4. I
§ 361, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »nævnet« til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Forbrugerklagenævnet eller det
pågældende godkendte private
tvistløsningsorgan«.
5. I
§ 361, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »om nævnsbehandling«.
6. I
§ 361, stk. 3, ændres
»nævnsbehandling« til: »behandling af sagen
ved Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Forbrugerklagenævnet
eller et godkendt privat tvistløsningsorgan«.
7. I
§ 361, stk. 4, ændres
»nævnet« til: »Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Forbrugerklagenævnet eller et godkendt
privat tvistløsningsorgan«.
8. I
§ 478, stk. 1, nr. 8, ændres
»§ 4 c i lov om forbrugerklager« til:
»forbrugerklagelovens § 34«, og »klage-
eller ankenævn« ændres til:
»tvistløsningsorganer«.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/11/EU af 21. maj
2013 om alternativ tvistbilæggelse i forbindelse med tvister
på forbrugerområdet og om ændring af forordning
(EF) nr. 2006/2004 og direktiv 2009/22/EF (direktiv om ATB på
forbrugerområdet), EU-Tidende 2013, nr. L 165, side 63.