Skriftlig fremsættelse (28. januar
2015)
Erhvervs- og
vækstministeren (Henrik Sass Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
årsregnskabsloven og forskellige andre love (Reduktion af
administrative byrder, tilpasning til de internationale
regnskabsstandarder, gennemførelse af det nye
regnskabsdirektiv, ændringer til
gennemsigtighedsdirektivet m.v.)
(Lovforslag nr. L 117)
Formålet med lovforslaget er at lempe
de administrative byrder for virksomhederne i forbindelse med
udarbejdelsen af regnskaber samtidig med, at der tages hensyn til
regnskabsbrugernes behov for væsentlige oplysninger.
Desuden er formålet med lovforslaget
at tilpasse lovgivningen til den internationale udvikling på
regnskabsområdet, ligesom lovforslaget sikrer
gennemførelse af EU's nye regnskabsdirektiv, herunder
reglerne om virksomhedernes rapportering om samfundsansvar.
Det foreslås, at der indføres
flere af de lempelser, som EU's nye regnskabsdirektiv giver
mulighed for. Bl.a. foreslås det, at der indføres
lempelser for de ca. 80.000 mindste virksomheder -
mikrovirksomhederne, således at disse skal give færre
noteoplysninger i deres årsrapport end i dag. Desuden
foreslås det, at visse dattervirksomheder får mulighed
for at give færre oplysninger i deres årsrapport, hvis
en række betingelser opfyldes, herunder at modervirksomheden
skal stille garanti for samtlige af dattervirksomhedens
forpligtelser. Desuden foreslås en delvis ophævelse af
kravet om ledelsespåtegning. Yderligere foreslås en
forhøjelse af størrelsesgrænserne for små
og mellemstore virksomheder, således at flere virksomheder
skal opfylde færre regnskabskrav.
Forslaget indeholder desuden en tilpasning
af årsregnskabsloven til de internationale
regnskabsstandarder, således at internationalt orienterede
virksomheder får mulighed for at følge mere
internationalt orienterede principper, mens små virksomheder,
som ikke er internationalt orienterede, ikke bliver mødt med
krav herom. Forslaget er et resultat af en anbefaling fra
Virksomhedsforum for enklere regler. Det samme gælder for
forslaget om, at virksomhederne skal kunne anvende international
regnskabsstandard rettet mod mindre virksomheder samt delvist for
forslaget om dattervirksomhedsundtagelsen.
Yderligere foreslås en implementering
af de pligtige ændringer fra EU's nye regnskabsdirektiv,
herunder regler vedrørende beretning om betalinger til
myndigheder og regler vedrørende rapportering om
samfundsansvar.
Desuden indføres nye krav til
virksomhedernes redegørelse for samfundsansvar,
således at de 50 største børsnoterede
virksomheder og statslige aktieselskaber fra 2016 og de 1.100
største virksomheder fra 2018 specifikt skal forholde sig
til bl.a. miljø- og medarbejderrelaterede forhold. Samtidig
forventes den grønne regnskabspligt i
miljølovgivningen at blive afskaffet.
Forslaget indeholder yderligere et nyt krav
om, at store virksomheder samt børsnoterede virksomheder med
aktiviteter inden for udvinding af olie, gas og mineraler m.v. samt
inden for skovning af primære skove skal give oplysninger om
betalinger til myndigheder i de lande, hvor virksomhederne har de
pågældende aktiviteter.
Forslaget vurderes at medføre
faktiske erhvervsøkonomiske lettelser på ca. 300 mio.
kr. årligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.