Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 7. maj 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-8 om bl.a. deling af lovforslaget, og
erhvervs- og vækstministeren har stillet
ændringsforslag nr. 9-11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. januar
2015 og var til 1. behandling den 19. februar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 7. november 2014 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 40. Den 28. januar 2015
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Udvalgshøring
Udvalget afholdt den 10. april 2015 en
offentlig høring over lovforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra IBIS, som
erhvervs- og vækstministeren har kommenteret over for
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 36
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af EL
stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF støtter lovforslaget, og
lægger desuden vægt på erhvervs- og
vækstministerens besvarelse på henvendelser
vedrørende gennemførelsen af de nye EU-regler for
redegørelse om samfundsansvar, som er sendt til udvalget den
7. maj 2015, og som er optrykt som bilag til
betænkningen.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil stemme for det af Enhedslisten under nr. 1
stillede ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de af Enhedslisten under nr. 2, 3 og
5-8 stillede ændringsforslag og imod det under nr. 4 stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget om deling af
lovforslaget bliver forkastet, vil mindretallet stemme for de af
erhvervs- og vækstministeren under nr. 9-11 stillede
ændringsforslag og indstille lovforslaget til forkastelse ved
3. behandling.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at Dansk Folkeparti ikke kan støtte
lovforslaget, som efter partiets opfattelse devaluerer
værdien af mange årsregnskaber. Dansk Folkeparti er af
den opfattelse, at lovforslaget ikke i tilstrækkelig grad i
de økonomiske estimater tager hensyn til, at flere af
lempelserne er så skadelige for informationsværdien af
virksomhedernes regnskaber, at de vil gøre det vanskeligere
for virksomhederne at opnå kredit fra samhandelspartnere og
leverandører samt finansiering i banken til ellers
bæredygtige projekter. Det vil efter Dansk Folkepartis
vurdering i mange tilfælde være til skade for
virksomhederne og til skade for den virksomhedsmæssige
vækst i Danmark, hvilket bl.a. også bliver
påpeget af Dansk Erhverv og Finansrådet og andre
aktører på området. Samtidigt er implementering
af ændringer fra EU's nye regnskabsdirektiv bl.a. omkring CSR
efter Dansk Folkepartis opfattelse ikke den rigtige løsning.
På den baggrund stemmer Dansk Folkeparti nej til
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil stemme for det af Enhedslisten
under nr. 1 stille ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Mindretallet indstiller de under A og B nævnte lovforslag til
vedtagelse med de under nr. 2-8
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget om
deling af lovforslaget bliver forkastet, vil mindretallet ved 2.
behandling redegøre for sin stilling til lovforslaget og de
af erhvervs- og vækstministeren under nr. 9-11 stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten støtter lovforslaget, for
så vidt angår de øgede krav til afrapportering
om virksomhedens samfundsansvar. Enhedslisten støtter til
gengæld ikke de dele af lovforslaget, der lemper kravene til
den generelle regnskabsaflæggelse. Desuden har Enhedslisten
stillet et ændringsforslag, så virksomhederne
pålægges at oplyse om omfanget af beskæftigede,
der deltager i produktionen uden at være ansat direkte af
virksomheden, men f.eks. i et vikarbureau.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA) vil stemme for det af Enhedslisten
under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling af
lovforslaget. Mindretallet indstiller det under A nævnte
lovforslag til vedtagelse med de af
Enhedslisten under nr. 2, 3 og 5 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme imod det af Enhedslisten under nr. 4
stillede ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling, men vil stemme for de under nr. 6-8 stillede
ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget om deling af
lovforslaget bliver forkastet, vil mindretallet stemme for de af
erhvervs- og vækstministeren under nr. 9-11 stillede
ændringsforslag og stemme hverken for eller imod lovforslaget
ved 3. behandling.
Liberal Alliances medlem af udvalget mener,
at man med dette lovforslag forpasser mange chancer for at lette de
administrative byrder for virksomhederne i Danmark. Direktivet
giver mulighed for en række lettelser, som regeringen ikke
har valgt at benytte. Det gælder i forhold til
datterselskaber, hvor direktivet giver mulighed for helt at undtage
datterselskaber fra at aflægge årsregnskab, hvis
moderselskabet indestår for datterselskabets forpligtelser.
Det gælder i forhold til størrelsesgrænser, hvor
direktivet giver mulighed for en forøgelse af
størrelsesgrænserne både i regnskabsklasse B og
i regnskabsklasse C. Og det gælder i forhold til det nye
mikroregime, hvor direktivet giver de omfattede virksomheder
mulighed for at undlade at offentliggøre regnskaber, alene
at skulle udarbejde en forkortet balance og at benytte en forenklet
regnskabspraksis.
Liberal Alliance mener, at man i videst
muligt omfang bør tage et opgør med bureaukratiet for
at skabe så gode rammevilkår som muligt for danske
virksomheder. Det er derfor ærgerligt, at regeringen ikke har
valgt at bruge regnskabsdirektivets muligheder fuldt ud. Men man
kommer med forslaget et langt stykke af vejen, og der er i
forslaget ret massive lempelser. Men da det er ret store linjer,
man her arbejder med, vil de manglende lempelser få et meget
stort omfang.
Liberal Alliance mener, at de
nuværende lovkrav til aflæggelse af redegørelse
om samfundsansvar er helt urimelige. Det er efter Liberal Alliances
opfattelse en omkostningsfuld måde at spilde virksomhedernes
tid på. Liberal Alliance er derfor stærkt kritiske over
for, at kravet om redegørelse om samfundsansvar udvides med
lovforslaget. Udvidelsen er en overimplementering af direktivet.
Dette kan Liberal Alliance ikke støtte.
Liberal Alliance ønsker derfor en
deling af lovforslaget. Der ligger mange ting, der trækker i
den rigtige retning i forslaget, som Liberal Alliance ønsker
at støtte. Ændringerne i forhold til
redegørelsen om samfundsansvar ønsker Liberal
Alliance at stemme imod.
Liberal Alliance vil hverken stemme for
eller imod lovforslaget, såfremt forslaget ikke bliver delt.
Liberal Alliance vil dog i dette tilfælde stemme for de af
ministeren stillede ændringsforslag til det udelte
forslag.
Et fjerde
mindretal i udvalget (ALT) vil stemme for det af
Enhedslisten under nr. 1 stillede ændringsforslag om deling
af lovforslaget. Mindretallet indstiller de under A og B
nævnte lovforslag til vedtagelse
med de under nr. 2-8 stillede ændringsforslag. Hvis
ændringsforslaget om deling af lovforslaget bliver forkastet,
vil mindretallet stemme for de af erhvervs- og
vækstministeren under nr. 9-11 stillede ændringsforslag
og stemme for lovforslaget ved 3. behandling.
Alternativets medlem af udvalget ser helst
en deling af forslaget, men hvis der ikke er flertal for en deling,
vil Alternativet stemme for lovforslaget og de af ministeren
stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, LA og ALT):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af årsregnskabsloven og forskellige
andre love (Reduktion af administrative byrder, tilpasning til de
internationale regnskabsstandarder, gennemførelse af det nye
regnskabsdirektiv og af ændringer til
gennemsigtighedsdirektivet m.v.)« omfattende fodnoten til
lovforslaget, § 1, nr. 1-129 og 133-181, og §§ 2-8
samt bilag 1.
B. »Forslag
til lov om ændring af årsregnskabsloven
(Gennemførelse af ændringer til regnskabsdirektivet
vedrørende rapportering om samfundsansvar m.v.)«
omfattende fodnoten til lovforslaget, § 1, nr. 1 og 130-132,
og §§ 6 og 8.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte lovforslag
Til titlen
2) I
fodnoten udgår »som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/95/EU af 22. oktober 2014, om ændring af direktiv
2013/34/EU for så vidt angår offentliggørelse af
ikke-finansielle oplysninger og oplysninger om mangfoldighed for
visse store virksomheder og koncerner, EU-Tidende 2014, nr. L 330,
side 1, og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 1
3) I
den under nr. 1 foreslåede
affattelse af fodnoten til lovens titel
udgår »som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/95/EU af 22. oktober 2014, om
ændring af direktiv 2013/34/EU for så vidt angår
offentliggørelse af ikke-finansielle oplysninger og
oplysninger om mangfoldighed for visse store virksomheder og
koncerner, EU-Tidende 2014, nr. L 330, side 1, og«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
4) I
den under nr. 124 foreslåede
affattelse af § 98 a
indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Ud over de i § 68 krævede oplysninger skal virksomheden
oplyse om antallet af beskæftigede i regnskabsåret, der
har arbejdet i virksomheden uden at være direkte ansat af
virksomheden selv. Erhvervs- og vækstministeren
fastsætter regler om, hvem der anses som beskæftigede i
regnskabsåret, men som ikke har været direkte ansat i
virksomheden selv.«
[Beregning af antal ansatte, som
ikke er direkte ansat af virksomheden]
Til § 6
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, LA og ALT):
5) I
stk. 3 ændres »stk.
4-6« til: »stk. 4 og 5«, og stk. 5 og 6
udgår.
Stk. 7 bliver herefter stk. 5.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte lovforslag
Til titlen
6) Fodnoten affattes således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/95/EU af 22.
oktober 2014 om ændring af direktiv 2013/34/EU, for så
vidt angår offentliggørelse af ikke-finansielle
oplysninger og oplysninger om mangfoldighed for visse store
virksomheder og koncerner, EU-Tidende 2014, nr. L 330, side
1.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 6
7)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2015.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 130, har virkning for regnskabsår, der begynder den 1.
januar 2016 eller senere, jf. dog stk. 3-5.
Stk. 3. Uanset stk. 2
kan virksomhederne anvende lovens § 1, nr. 130, for et
regnskabsår, der slutter den 31. december 2015 eller senere,
når dette sker systematisk og konsekvent.
Stk. 4. Uanset stk. 3
har § 1, nr. 130, først virkning for regnskabsår,
der begynder den 1. januar 2018 eller senere, for store
virksomheder omfattet af regnskabsklasse C og for virksomheder
omfattet af regnskabsklasse D, som på balancetidspunktet har
haft et gennemsnitligt antal heltidsbeskæftigede i
løbet af regnskabsåret på mindre end 500. Indtil
da finder den hidtil gældende § 99 a anvendelse for
disse virksomheder, idet redegørelsen i henhold til den
hidtil gældende § 99 a, stk. 3, for regnskabsår,
der begynder den 1. januar 2016 eller senere, dog tillige skal
suppleres med oplysninger om politikker for miljøforhold,
hvis virksomheden har politikker for miljøforhold. Har
virksomheden ikke sådanne politikker, skal dette oplyses i
ledelsesberetningen. For virksomheder omfattet af regnskabsklasse
D, som på balancetidspunktet har haft et gennemsnitligt antal
heltidsbeskæftigede på 500 eller derover, har § 1,
nr. 130, dog virkning for regnskabsår, der begynder den 1.
januar 2016, jf. stk. 2.
Stk. 5. Stk. 4 finder
tilsvarende anvendelse på modervirksomheder, som
aflægger koncernregnskab, idet antallet af
heltidsbeskæftigede medarbejdere skal forstås som
antallet af medarbejdere i koncernen som helhed.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 8
8)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 8
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
d
Til det udelte
lovforslag
Til titlen
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, RV, SF og KF):
9) I
undertitlen ændres
»regnskabsdirektiv,« til: »regnskabsdirektiv og
af«.
[Sproglig præcisering]
Til § 1
10) I
de under nr. 99 foreslåede § 78, stk. 3 og 4, ændres »§§
23-30« til: »§§ 23-29«.
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 42]
11) I
de under nr. 136 foreslåede § 102, stk. 3-5, ændres
»§§ 23-30« til: »§§
23-29«.
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 42]
Bemærkninger
Til nr. 1
Forslag om deling af lovforslaget.
Til nr. 2 og 3
Fodnoten til
lovforslagets titel, som opregner, hvilke EU-forskrifter
lovforslaget gennemfører, er ændret som en konsekvens
af forslaget om deling af lovforslaget.
Forslaget om
ændring af fodnoten til årsregnskabslovens titel, der
opregner, hvilke EU-forskrifter årsregnskabsloven
gennemfører, er ligeledes ændret som en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 4
Formålet
med forslaget er at sikre, at der ud over oplysning om det
gennemsnitlige antal beskæftigede i regnskabsåret
tillige skal oplyses om beskæftigede, som ikke er direkte
ansat af virksomheden, men som har bidraget til produktion eller
salg eller på anden vis - eksempelvis igennem et vikarbureau
el. lign.
Kravet
foreslås at gælde for virksomheder omfattet af
regnskabsklasse C og D.
Kravet kan
derimod ikke indføres for virksomheder omfattet af
regnskabsklasse B, idet det nye regnskabsdirektiv indfører
maksimumharmonisering, for så vidt angår oplysningskrav
for små virksomheder, jf. direktivets artikel 4, stk. 5, jf.
artikel 16, stk. 1, litra h.
Til nr. 5
Bestemmelsen
om ikrafttræden m.v. er ændret som en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 6
Forslaget om
ændring af fodnoten til årsregnskabslovens titel, der
opregner, hvilke EU-forskrifter årsregnskabsloven
gennemfører, er ændret som en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 7
Bestemmelsen
om ikrafttræden m.v. er ændret som en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Til nr. 8
Bestemmelsen
om lovens territoriale gyldighedsområde er ændret som
en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Til nr. 9-11
Ændringsforslagene indeholder ikke
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
I ændringsforslag nr. 9
foreslås en sproglig præcisering af undertitlen til
lovforslaget.
I ændringsforslag nr. 10 og 11
foreslås det, at henvisningerne til § 30 udgår som
en konsekvens af, at § 30 er foreslået ophævet med
lovforslagets § 1, nr. 42. Der er således tale om en
fejlrettelse.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida
Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe
Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 117
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Henvendelse af 19/2-15 fra IBIS | 3 | Udkast til tidsplan | 4 | Nyt udkast til tidsplan | 5 | Udkast til program for høring | 6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 7 | Meddelelse om udvalgets høring den
10/4-15 | 8 | Justeret tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 9 | Program for udvalgets høring den
10/4-15 | 10 | Præsentationer fra udvalgets
høring den 10/4-15 | 11 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 12 | 1. udkast til betænkning | 13 | Meddelselse om udskydelse af
betænkningsafgivelse | 14 | 2. udkast til betænkning | 15 | Kommentar til henvendelser
vedrørende gennemførelsen af de nye EU-regler for
redegørelse om samfundsansvar, fra erhvervs- og
vækstministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 117
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/2-15 fra IBIS, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren kan garantere, at den
overimplementering, der ligger i lovforslaget i forhold til
CSR-redegørelserne, ikke vil være en belastning for
danske virksomheders konkurrenceevne i forhold til andre lande, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om ministeren vil forholde sig
specifikt til det i høringssvaret fra DI anførte om,
at Danmark med den i lovforslaget indeholdte overimplementering i
forhold til CSR-redegørelserne risikerer ikke blot at
pålægge virksomhederne øgede administrative
byrder, men også at skade kvaliteten af den
CSR-redegørelse, der finder sted i dag, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, at de udvidede CSR-krav vil
resultere i meget begrænsede administrative byrder for
virksomhederne, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm., om ministeren vil oversende et notat,
der konkret sammenholder de elementer, som indgår i en
redegørelse for samfundsansvar efter de gældende
danske regler, med de elementer, der i fremtiden vil skulle
indgå i den tilsvarende redegørelse for de af
lovforslaget omfattede virksomheder, når kravene er fuldt
udrullede, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om, på hvilke områder
direktivet opstiller begrænsninger for medlemslandenes
muligheder for at opstille yderligere krav til virksomhedernes
afrapportering, end hvad der følger af direktivet, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand
til udarbejdelse af et ændringsforslag, der deler
lovforslaget sådan, at de elementer, der omfatter
skærpede krav til virksomhedernes afrapportering om
samfundsansvar, udskilles i et særskilt lovforslag, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvordan ministeren forholder sig
til, at flere erhvervsorganisationer i høringssvar og i
dagspressen har tilkendegivet deres uenighed i, at lovforslaget vil
medføre lempelser for virksomhederne, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
lovforslaget åbner for en reduktion af oplysningerne i
regnskaberne, og at grundlaget for at vurdere økonomien hos
kunder og samhandelspartnere dermed alt andet lige bliver
forringet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm., om ministeren vil uddybe baggrunden
for den angivne forventede besparelse på 300 mio. kr. set i
lyset af Dansk Erhvervs udtalelse til Finans.dk den 25. november
2014, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
mange af de tal, som der med lovforslaget ikke længere
stilles krav om at angive, alligevel stadig skal beregnes og bruges
eksempelvis til baggrund for indberetninger til SKAT, og at
»lempelserne« således alene består i at
lade være med at skrive tallet i selve årsregnskabet,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om betydningen af den nye vejledning
til vurdering af reglers konsekvenser for danske virksomheder, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om kommentar til artiklen »Det
offentlige tager min tid« fra Børsen den 9. februar
2015, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om Finansrådets
høringssvar til lovforslaget, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om vækstplanen fra maj 2014, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om Erhvervsstyrelsens arbejde med en
service til virksomhederne, der skal gøre det lettere at
få adgang til regnskabsdata, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om de nye foreslåede regler om
mikroregnskaber, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm., om ministeren kan udelukke, at
lovforslagets slækkede krav til indholdet i
årsregnskaberne kan resultere i dårligere
kreditmuligheder og/eller kreditvilkår, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm., om ministeren har undersøgt,
hvilken rolle indholdet af årsregnskaber spiller i forhold
til alternative finansieringsformer, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm., om ministeren mener, at lovforslaget
og de foreslåede reduktioner af oplysningerne i
årsregnskaberne gør det mere eller mindre
besværligt for virksomhederne at blive crowdfundet, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om høringssvaret fra
Finansrådet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om høringssvaret fra
Finansrådet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 23 | Spm. om høringssvaret fra
Finansrådet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
de oplysninger, som virksomhederne giver om deres risici og due
diligenceprocesser på de enkelte CSR-områder, er
korrekte, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 25 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til,
at der bliver udarbejdet en vejledning med inddragelse af relevante
interessenter, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
de virksomheder, der omfattes af det nye lovkrav om rapportering om
samfundsansvar, vil rapportere om disse forhold, når
ændringen af § 99 a i årsregnskabsloven er blevet
vedtaget, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 27 | Spm. om virksomheders gæld til banker
eller realkreditinstitutter, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om virksomheders skifte fra
regnskabsklasse C til klasse B, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om Finanstilsynets undersøgelse
af nybevilgede lån til landets banker, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om mikrovirksomhedsregimet, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm. om Finansrådet
høringssvar, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 32 | Spm. om bekymringen for, at man for
mikrovirksomhederne fjerner beskrivelsen af anvendt
regnskabspraksis, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvordan ministeren har sikret sig,
at det nye EU-regnskabsdirektivs artikel 19 a om ikkefinansiel
rapportering med det fremlagte lovforslag bliver korrekt
implementeret i årsregnskabslovens § 99 a, til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand
til udarbejdelse af et revideret ændringsforslag om en deling
af lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvordan ministeren vurderer de
lempelsesmæssige effekter for mikrovirksomhederne ved brugen
af en standard i forhold til anvendt regnskabspraksis, hvor der
alene skal oplyses om eventuelle afvigelser fra standarden, frem
for helt at undlade at oplyse om anvendt regnskabspraksis - en
løsningsmodel, der omtales i flere af høringssvarene
til lovforslaget, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 36 | Spm. om at levere tekniske bistand til
udarbejdelse af et ændringsforslag der sikrer, at
virksomhedernes årsregnskaber indeholder oplysninger - ikke
blot om antal direkte beskæftigede i virksomheden i det
pågældende regnskabsår - men også om anden
arbejdskraft, der har bidraget til produktion, salg eller på
anden vis, uden at være direkte ansat i virksomheden -
eksempelvis igennem et vikarbureau eller lignende, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets bilag er optrykt
efter ønske fra SF og EL
Besvarelse på henvendelser
vedr. vedrørende
gennemførelsen af de nye EU-regler for redegørelse om
samfundsansvar.
Jeg har som led i udvalgsbehandlingen af L117
om årsregnskabsloven modtaget en række henvendelser
vedrørende gennemførelsen af de nye EU-regler for
redegørelse om samfundsansvar.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at jeg er
enig i, at det er vigtigt, at offentlige fonde som eksempelvis IFU
lever op til deres samfundsansvar og er gennemsigtige om deres
indsats. Konkret er jeg blevet oplyst om, at både EKF og IFU
arbejder aktivt med at integrere arbejdet med samfundsansvar i den
daglige forretning i overensstemmelse med de gældende
internationale principper og retningslinjer, og udviser en
høj grad af åbenhed herom. Jeg synes, at det er
relevant, at der fortsat er bevågenhed om denne indsats, og
jeg har tillid til, at EKF og IFU også fremover vil
prioritere dette arbejde højt, herunder i relation til de
nye regler for redegørelse om samfundsansvar. Jeg vil tage
initiativ til, at Erhvervs- og Vækstministeriet følger
udviklingen via den tværministerielle arbejdsgruppe på
CSR-området.
Jeg kan desuden bekræfte, at regeringen
så vidt muligt følger gennemførelsen af de nye
EU-regler i andre lande. Ministeriet deltager i de
igangværende implementeringsmøder i Kommissionen og er
medlem af Kommissionens højniveaugruppe på
CSR-området, hvor implementeringen også forventes at
blive fulgt. Det er derfor muligt at orientere Folketinget om
implementeringen i andre EU-lande, hvis det efterspørges
på et senere tidspunkt.
Med venlig hilsen
Henrik Sass Larsen