Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 24. marts 2015
Forslag
til
Lov om ændring af lov om anvendelse af
Danmarks undergrund1)
(Gennemførelse af
offshoresikkerhedsdirektivet, subsidiært ansvar for afvikling
af anlæg, plan for afvikling af anlæg,
sikkerhedsstillelse, forlængelse af geotermitilladelser,
beredskab for forsyningsmæssige forhold, forsikring, digital
kommunikation m.v.)
§ 1
I lov om anvendelse af Danmarks undergrund, jf.
lovbekendtgørelse nr. 960 af 13. september 2011, foretages
følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 94/22/EF af 30. maj 1994 om betingelser
for tildeling og udnyttelse af tilladelser til prospektering,
efterforskning og produktion af kulbrinter, EF-Tidende 1994, nr. L
164, side 3, dele af Rådets direktiv 92/43/EØF af 21.
maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter,
EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som ændret senest ved
Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013 om tilpasning af
visse direktiver vedrørende miljø på grund af
Republikken Kroatiens tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L
158, side 193, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/99/EF af 19. november 2008 om strafferetlig beskyttelse af
miljøet, EU-Tidende 2008, nr. L 328, side 28, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF af 23.
april 2009 om fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende
energikilder og om ændring og senere ophævelse af
direktiv 2001/77/EF og 2003/30/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side
16, som ændret ved Rådets direktiv 2013/18/EU af 13.
maj 2013 om tilpasning af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/28/EF om fremme af anvendelsen af energi fra
vedvarende energikilder på grund af Republikken Kroatiens
tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 230, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23.
april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid og om ændring af
Rådets direktiv 85/337/EØF, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF,
2006/12/EF, 2008/1/EF og forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende
2009, nr. L 140, side 114, som ændret ved Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2010, nr. L
20, side 7, som ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU
af 13. maj 2013 om tilpasning af visse direktiver vedrørende
miljø på grund af Republikken Kroatiens
tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2011,
nr. L 26, side 1, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013 om sikkerheden i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter og om ændring af
direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2013, nr. L 178, side
66.«
2. I
§ 1, stk. 2, nr. 2, ændres
»råstoffer og« til:
»råstoffer,«.
3. I
§ 1, stk. 2, nr. 3, ændres
»virksomhed.« til: »virksomhed og«.
4. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
nr. 4:
»4)
beredskab vedrørende tilstødende olie- og
naturgasrørledningsanlæg, separationsfaciliteter og
terminalanlæg for råolie til sikring af samfundets
forsyning af kulbrinter.«
5. I
§ 1, stk. 3, indsættes efter
»gælder også i«: »dansk
territorialfarvand,«.
6.
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 1 a. I denne lov
forstås ved følgende:
1)
Operatør: Den, som i henhold til en tilladelse udstedt i
medfør af denne lov udfører aktiviteter på
vegne af rettighedshaveren eller sole risk-aktiviteter på
vegne af nogle af deltagerne i en tilladelse.
2)
Havområdet: Dansk territorialfarvand, dansk eksklusiv
økonomisk zone eller dansk kontinentalsokkel som defineret i
De Forende Nationers Havretskonvention.
3)
Rettighedshaver: Den eller de deltagere, som i henhold til denne
lov har en tilladelse til forundersøgelse, til
efterforskning og indvinding af råstoffer, til etablering og
drift af rørledningsanlæg, til efterforskning og
anvendelse af undergrunden til lagring eller andre formål end
indvinding eller til videnskabelige undersøgelser. En
rettighedshaver kan bestå af en eller flere fysiske eller
juridiske personer i forening, herunder bevillingshavere og
bistandsydere.«
7. § 5,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 3 og
4.
8. I
§ 12 a, stk. 1, litra a,
ændres »ansøgerens sagkundskab og
økonomiske baggrund« til: »ansøgerens
tekniske og finansielle kapacitet«.
9. I
§ 17, stk. 2, indsættes
efter »dimensioner,«:
»transportkapacitet,«.
10.
Efter § 17 indsættes:
Ȥ 17 a.
Rettighedshavere med tilladelse til efterforskning og indvinding af
kulbrinter, jf. § 5, eller etablering og drift af
rørledningsanlæg i forbindelse med indvinding af
kulbrinter, jf. § 17, skal planlægge med hensyn til
opretholdelse og videreførelse af forsyningen af kulbrinter
til samfundet i tilfælde af krisesituationer, herunder
udarbejde beredskabsplaner og gennemføre nødvendige
foranstaltninger til sikring af egne anlæg,
rørledninger, kritiske systemer og data m.v. Dette
gælder også ejere af tilstødende olie- og
naturgasrørledningsanlæg, separationsfaciliteter og
terminalanlæg for råolie, jf. § 1 i lov om
etablering og benyttelse af en rørledning til transport af
råolie og kondensat og § 4 i lov om kontinentalsoklen.
Rettighedshavere og ejere skal koordinere dette beredskab med
beredskab efter anden lovgivning.
Stk. 2. Hvis
rettighedshaveren eller ejeren består af en eller flere
fysiske eller juridiske personer i forening, gælder stk. 1
for hver enkelt af disse.
Stk. 3. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om varetagelse af de opgaver, som er anført i stk. 1,
herunder om fremsendelse af oplysninger af relevans for dette
arbejde til ministeren, og nærmere regler om
gennemførelse af EU-regler.«
11. I
§ 18 b, stk. 1, litra a,
ændres »ansøgernes sagkundskab og
økonomiske baggrund« til: »ansøgernes
tekniske og finansielle kapacitet«.
12. § 18
c, stk. 1, affattes således:
»Tilladelser efter § 5 til
efterforskning og indvinding af geotermisk energi meddeles for et
tidsrum af indtil 6 år, der, såfremt særlige
omstændigheder foreligger, kan forlænges med henblik
på efterforskning med indtil 2 år ad gangen. Den
samlede efterforskningsperiode kan kun undtagelsesvis overstige 10
år.«
13. I
§ 18 c indsættes efter stk.
2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Det tidsrum for indvinding, der er fastsat i medfør af stk.
2 eller i den pågældende tilladelse, kan
forlænges, når særlige omstændigheder taler
herfor. Såfremt det samlede tidsrum for tilladelsen dermed
vil overstige 50 år, finder reglerne i § 6 tilsvarende
anvendelse.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
14. I
§ 23 c, stk. 1, litra a,
ændres »ansøgernes sagkundskab og
økonomiske baggrund« til: »ansøgernes
tekniske og finansielle kapacitet«.
15.
Efter kapitel 7 indsættes:
»Kapitel 7 a
Krav til teknisk og finansiel
kapacitet, udpegning og godkendelse af operatører,
forsikring, sikkerhedsstillelse og opdeling af tilladelser m.v.
§ 24 a. Rettighedshaveren til
en tilladelse efter §§ 3, 5, 17, 23 eller 24 skal have
fornøden teknisk og finansiel kapacitet og kunne forventes
at udøve virksomheden sådan, at samfundet har mest
mulig indsigt i og gavn af denne.
Stk. 2. Den
tekniske kapacitet hos rettighedshaveren, jf. stk. 1, skal
være tilstrækkelig til, at virksomheden kan drives
på en ressourcemæssigt forsvarlig måde, og til,
at uforudsete hændelser kan håndteres på sikker
og betryggende vis. Rettighedshaveren skal herved bl.a. have den
fornødne tekniske kapacitet til at kunne sikre en forsvarlig
forberedelse, øjeblikkelig iværksættelse og
uafbrudt fortsættelse af alle de foranstaltninger, der er
nødvendige for en effektiv beredskabsindsats og
efterfølgende genopretning.
Stk. 3. Den
finansielle kapacitet hos rettighedshaveren, jf. stk. 1, skal
være tilstrækkelig til, at rettighedshaveren kan
udføre alle aktiviteter, som indgår i den
forestående fase af virksomheden i henhold til tilladelsen,
herunder med en reserve til uforudsete udgifter og finansiel
sikkerhedsstillelse til at dække et muligt erstatningsansvar
som følge af aktiviteterne. Den finansielle kapacitet skal
herved bl.a. omfatte midler til øjeblikkelig
iværksættelse og uafbrudt fortsættelse af alle de
foranstaltninger, der er nødvendige for en effektiv
beredskabsindsats og efterfølgende genopretning, herunder
fjernelse af anlæg, når produktionen er
tilendebragt.
§ 24 b. Rettighedshaveren til
en tilladelse efter §§ 3, 5, 17, 23 eller 24 skal, hvis
virksomheden i henhold til tilladelsen er opdelt i faser, forud for
overgang til en ny fase i et program for arbejdsforpligtelserne,
inden godkendelse af en efterforsknings- eller vurderingsboring,
jf. § 28, eller en plan for indvindingsvirksomhed, jf.
§§ 10 og 17, og inden iværksættelse af en
plan for afvikling af anlæg til indvinding og transport, jf.
§ 32 a, dokumentere at have fornøden teknisk og
finansiel kapacitet til at kunne udføre den virksomhed, der
er omfattet af tilladelsen.
Stk. 2.
Såfremt en rettighedshaver til en tilladelse ikke
dokumenterer den fornødne tekniske og finansielle kapacitet,
jf. stk. 1, kan forundersøgelses-, efterforsknings-,
indvindings- og afviklingsaktiviteter i henhold til tilladelsen
ikke videreføres og godkendelser og tilladelser efter §
10, stk. 2 og 3, og §§ 17 og 28 ikke meddeles.
Rettighedshaveren kan i et sådant tilfælde efter
ansøgning få fastsat en frist på op til 3
måneder med henblik på afhjælpning af forholdet.
Under særlige omstændigheder kan perioden yderligere
forlænges. Kan forholdet ikke afhjælpes inden for den
fastsatte frist, tilbagekaldes tilladelsen, jf. § 30.
Stk. 3.
Såfremt rettighedshaveren meddeles en frist for indhentelse
af fornøden dokumentation efter stk. 2, kan klima-, energi-
og bygningsministeren tillade udførelse af visse
aktiviteter. Der kan fastsættes vilkår herfor.
§ 24 c. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan til enhver tid anmode rettighedshaveren
til en tilladelse meddelt efter §§ 3, 5, 17, 23 eller 24
om at dokumentere, at denne er i besiddelse af den fornødne
tekniske og finansielle kapacitet til at kunne udføre de
aktiviteter, der er omfattet af tilladelsen, jf. § 24 a.
Stk. 2. Kan en
eller flere af de deltagere, der i forening udgør en
rettighedshaver til en tilladelse, jf. stk. 1, ikke dokumentere at
have fornøden teknisk og finansiel kapacitet, kan klima-,
energi- og bygningsministeren give påbud om, at forholdet
afhjælpes inden en nærmere fastsat frist. Der kan
endvidere gives påbud om helt eller delvis at indstille
virksomheden.
§ 24 d. Klima-, energi- og
bygningsministeren udpeger en operatør i forbindelse med
meddelelse af tilladelser efter §§ 3, 5, 17, 23 eller 24.
Alene operatører, der vurderes at besidde den
nødvendige tekniske og finansielle kapacitet, kan udpeges
som operatører. Klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte vilkår for udpegning. Klima- energi- og
bygningsministeren hører tilsynsmyndigheden i henhold til
offshoresikkerhedsloven, inden der udpeges en operatør.
Stk. 2. Klima-,
energi- og bygningsministeren godkender en efterfølgende
udskiftning af operatøren. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan fastsætte vilkår for
godkendelse. Klima- energi- og bygningsministeren hører
tilsynsmyndigheden i henhold til offshoresikkerhedsloven, inden der
godkendes en operatør.
Stk. 3.
Rettighedshaveren skal løbende sikre, at operatøren
udpeget eller godkendt efter stk. 1 eller 2 har kapacitet til at
opfylde kravene for specifik drift inden for rammerne af
tilladelsen, herunder tage alle rimelige skridt for at sikre, at
operatøren opfylder kravene, udfører sine funktioner
og lever op til sine forpligtelser.
Stk. 4.
Træffer tilsynsmyndigheden i henhold til
offshoresikkerhedsloven eller havmiljøloven afgørelse
om, at en operatør ikke længere har kapacitet til at
opfylde de relevante krav i henhold til direktiv 2013/30/EU af 12.
juni 2013 om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter, underretter den klima-, energi- og
bygningsministeren herom. Klima-, energi- og bygningsministeren
underretter rettighedshaveren til den pågældende
tilladelse om afgørelsen.
Stk. 5. I
situationer, hvor der er truffet afgørelse om, at en
operatør ikke har kapacitet til at opfylde kravene for
specifik drift inden for rammerne af en tilladelse, jf. stk. 4, 1.
pkt., overtager rettighedshaveren til den pågældende
tilladelse ansvaret for operatørens forpligtelser fra det
tidspunkt, hvor underretningen efter stk. 4, 2. pkt., er kommet
frem. Rettighedshaveren skal straks foreslå en anden
operatør til klima-, energi- og bygningsministerens
godkendelse i henhold til stk. 2.
Stk. 6.
Rettighedshaveren til tilladelser efter §§ 3, 5, 17, 23
og 24, hvor der ikke er udpeget en operatør af klima-,
energi- og bygningsministeren, skal inden 6 måneder efter
lovens ikrafttræden indsende ansøgning om godkendelse
af en operatør til klima-, energi- og bygningsministeren.
Operatøren skal opfylde kravene til teknisk og finansiel
kapacitet, jf. stk. 1. Kan klima-, energi- og bygningsministeren
ikke godkende den operatør, der er indstillet af
rettighedshaveren, skal rettighedshaveren inden en nærmere
angivet frist foreslå klima-, energi- og bygningsministeren
en anden operatør til ministerens godkendelse. Klima-
energi- og bygningsministeren hører tilsynsmyndigheden i
henhold til offshoresikkerhedsloven, inden der godkendes en
operatør. Klima-, energi- og bygningsministeren kan
fastsætte vilkår for godkendelsen.
§ 24 e. En rettighedshavers
erstatningsansvar i henhold til tilladelser efter denne lov skal
være dækket af forsikring. Forsikringen skal give en
rimelig dækning ud fra hensynet til risikoen ved
virksomhedens udøvelse og præmieomkostningerne.
Stk. 2. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan stille krav om, at yderligere
forsikringer tegnes. Klima-, energi og bygningsministeren kan
godkende, at der i stedet for forsikring stilles sikkerhed.
Stk. 3. En
rettighedshaver til tilladelser efter §§ 3, 5, 17, 23
eller 24 skal etablere en procedure til sikring af omgående
og passende behandling af erstatningskrav, herunder med hensyn til
skadeserstatning for grænseoverskridende hændelser.
Stk. 4.
Proceduren efter stk. 3 skal godkendes af klima-, energi- og
bygningsministeren, som kan fastsætte vilkår for
godkendelsen.
Stk. 5.
Rettighedshaveren skal bekendtgøre proceduren efter stk. 3
for offentligheden.
Stk. 6. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
forsikring af og sikkerhedsstillelse for den virksomhed, der er
omfattet af tilladelsen, om procedurer og bekendtgørelse
heraf og om meddelelse af oplysninger om gældende
forsikringer til brug for ministerens tilsyn med virksomheden.
§ 24 f. I tilladelser efter
denne lov kan der fastsættes nærmere bestemmelser om,
at rettighedshavere skal stille sikkerhed for opfyldelse af
samtlige forpligtelser i henhold til tilladelsen. Sikkerheden kan
kræves ændret eller suppleret med et varsel.
Sikkerhedsstillelsen skal godkendes af klima-, energi- og
bygningsministeren, som kan fastsætte vilkår for
godkendelsen.
§ 24 g. Klima-, energi- og
bygningsministeren kan efter ansøgning fra en
rettighedshaver godkende, at en tilladelse meddelt i henhold til
§§ 5 eller 23 opdeles i to eller flere tilladelser
omfattende områder inden for den oprindelige tilladelses
areal. Tilladelsens vilkår og betingelser vil være
gældende for de enkelte områder efter opdelingen.
Stk. 2. Opdeling
af området for en tilladelse meddelt i medfør af
§§ 5 eller 23 må ikke føre til deling af en
forekomst eller til deling af en geologisk struktur, der kan
benyttes eller benyttes til lagring eller andre formål end
indvinding af råstoffer, hvis opdelingen vanskeliggør
en hensigtsmæssig udnyttelse af den pågældende
forekomst eller en hensigtsmæssig anvendelse af den
pågældende geologiske struktur.«
16. § 27,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Det kan i tilladelser efter denne lov bestemmes, at
repræsentanter for tilsynet skal kunne overvære
møder i rettighedshaverens besluttende organer og andre
samarbejdsorganer, der oprettes i forbindelse med virksomhed, der
er omfattet af tilladelsen. Tilsynet skal indkaldes med samme
varsel og have samme materiale, herunder mødereferater, som
de øvrige deltagere.«
17. I
§ 28 indsættes efter
»tilfælde«: », jf. dog stk. 2 og
3«.
18. I
§ 28 indsættes som stk. 2-4:
»Stk. 2.
Arbejder i forbindelse med udførelse eller ændring af
boringer på havområdet med henblik på
efterforskning og indvinding af kulbrinter i medfør af
tilladelser udstedt efter § 5 er ikke omfattet af stk. 1, jf.
dog stk. 3.
Stk. 3. Arbejder
i forbindelse med udførelse eller ændring af boringer
på havområdet med henblik på efterforskning og
indvinding af kulbrinter i medfør af tilladelser udstedt
efter § 5 må kun iværksættes, såfremt
klima-, energi- og bygningsministerens godkendelse af
ressourcemæssige forhold vedrørende udstyr, program og
udførelsesmåde er indhentet i hvert enkelt
tilfælde.
Stk. 4. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte vilkår ved
godkendelser efter stk. 1 og 3.«
19.
Efter § 28 c indsættes:
Ȥ 28 d.
Udførelse af en efterforskningsboring på
havområdet, hvor efterforskningsmålet er kulbrinter,
fra anlæg, som ikke benyttes til indvinding, må kun
iværksættes, hvis der forinden har været
foretaget en tidlig og effektiv offentlig deltagelse
vedrørende de eventuelle virkninger af de planlagte
aktiviteter på miljøet i henhold til regler, som
gennemfører andre EU-regler end direktiv 2013/30/EU af 12.
juni 2013 om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter, herunder direktiv 2001/42/EF af 27. juni 2001 om
vurdering af bestemte planers og programmers indvirkning på
miljøet eller direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om
vurdering af visse offentlige og private projekters indvirkning
på miljøet.
Stk. 2. Er der
ikke iværksat foranstaltninger som anført i stk. 1,
sikrer klima-, energi- og bygningsministeren, at der sker offentlig
deltagelse. Ministeren fastsætter regler om underretning og
høring af offentligheden og de berørte myndigheder og
organisationer, herunder om tidsrammer herfor.«
20. I
§ 29 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Klima-, energi- og bygningsministeren kan alene godkende
overdragelser som nævnt i stk. 1, hvis rettighedshaveren
også efter overdragelsen skønnes at have den
fornødne tekniske og finansielle kapacitet og kan forventes
at udøve virksomheden sådan, at samfundet har mest
mulig indsigt i og gavn af denne. Ministeren kan stille
vilkår for godkendelse af overdragelser.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
21.
Efter § 29 indsættes:
Ȥ 29 a. En deltager i
en tilladelse efter §§ 5, 17 eller 23, som helt eller
delvis overdrager tilladelsen, er subsidiært økonomisk
ansvarlig over for de øvrige deltagere med andel i
tilladelsen, for så vidt angår udgifter til afvikling
af anlæg, herunder afvikling af påbegyndte anlæg
m.v., jf. § 32 a, som eksisterer på tidspunktet for
overdragelsen. Den overdragende deltager er subsidiært
økonomisk ansvarlig over for staten, hvis de udgifter, der
er nævnt i første pkt., ikke dækkes af en anden
deltager i tilladelsen.
Stk. 2. En
overdragende deltager er ligeledes subsidiært
økonomisk ansvarlig over for staten for de i stk. 1
omhandlede udgifter, såfremt staten har måttet
påtage sig afvikling for rettighedshaverens regning.
Stk. 3. Det
økonomiske ansvar efter stk. 1 og 2 beregnes på
grundlag af størrelsen af den overdragede andels del af
omkostningerne til gennemførelse af afviklingen.
Stk. 4. Den
overdragende deltagers økonomiske ansvar gælder,
uanset om andelen eller dele heraf senere overdrages, dog
således at krav først rettes mod den deltager, som
senest overdrog andelen.
Stk. 5. Det er
en forudsætning for godkendelse efter § 29 af en
overdragelse af en tilladelse efter §§ 5, 17 eller 23
eller en andel af en sådan, at den overdragende deltager har
afgivet en erklæring om subsidiært ansvar, jf. stk.
1-4, over for de deltagere, som til enhver tid udgør
rettighedshaveren til tilladelsen, og over for staten.
Stk. 6. Klima-,
energi- og bygningsministeren skal godkende erklæringer efter
stk. 5 og kan fastsætte vilkår herfor.«
22.
Efter § 32 indsættes:
Ȥ 32 a.
Ansøgning om tilladelse eller godkendelse efter §§
10, 17, 23 eller 28 skal ledsages af en plan for afvikling af
samtlige anlæg og installationer m.v. omfattet af
ansøgningen og alle eventuelt tidligere godkendte
anlæg og installationer m.v. i forbindelse med den tilladelse
efter §§ 5, 17 eller 23, som ansøgningen
vedrører.
Stk. 2. I
afviklingsplanen skal indgå en opgørelse af de
forventede udgifter til gennemførelse af afviklingsplanen og
en beskrivelse af, hvorledes der etableres sikkerhed for, at
midlerne til gennemførelse af afviklingsplanen er til
rådighed. Afviklingsplanen skal godkendes af klima-, energi-
og bygningsministeren. Der kan fastsættes vilkår for
godkendelsen.
Stk. 3.
Godkendelse efter § 28, stk. 1 eller 3, af et program for
midlertidigt at efterlade en efterforsknings- eller
vurderingsboring kan kun meddeles, hvis rettighedshaver har stillet
sikkerhed for udgifterne til permanent lukning.
Stk. 4.
Rettighedshavere til tilladelser omfattende anlæg og
installationer m.v. til brug for virksomhed omfattet af loven, som
er etableret inden den 19. juli 2015, og anlæg og
installationer m.v., som er godkendt efter §§ 10, 17
eller 23, men som endnu ikke er etableret på dette tidspunkt,
skal inden den 19. juli 2018 fremsende afviklingsplaner for deres
anlæg til klima-, energi- og bygningsministerens godkendelse.
Afviklingsplaner skal dog fremsendes senest 2 år inden en
tilladelses ophør eller senest 2 år før det
tidspunkt, hvor et eller flere anlæg forventes at ville have
udtjent deres formål. Afviklingsplanerne skal godkendes af
klima-, energi- og bygningsministeren, som kan fastsætte
vilkår for godkendelsen.
Stk. 5.
Rettighedshavere og ejere af anlæg og installationer m.v.
etableret i medfør af lov om etablering og benyttelse af en
rørledning til transport af råolie og kondensat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 277 af 25. marts 2014, skal ligeledes
fremsende afviklingsplaner, for så vidt angår
anlæg fra Nordsøen og indtil første terminal
på land. Afviklingsplanerne skal godkendes af klima-, energi-
og bygningsministeren, som kan fastsætte vilkår for
godkendelsen.
Stk. 6.
Afviklingsplaner efter stk. 1 og 3 skal omfatte afvikling af
samtlige anlæg og installationer m.v. og en opgørelse
af forventede udgifter til gennemførelse af planen. I
afviklingsplanen skal indgå, hvordan og på hvilke
tidspunkter der etableres sikkerhed for, at midlerne til
gennemførelse af afviklingsplanerne er til
rådighed.
Stk. 7. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte nærmere
regler om indholdet af en afviklingsplan, herunder om de
forudsætninger, som skal anvendes for afvikling af
anlæg og installationer m.v., opgørelse af udgifterne
og krav til etablering af sikkerhed for midler til fjernelse.
Ministeren kan endvidere fastsætte nærmere regler om
opgørelse af udgifter og krav til etablering af sikkerhed
for midler til permanent lukning af efterforsknings- og
vurderingsboringer.«
23.
Efter § 34 a indsættes:
Ȥ 34 b. Klima-, energi-
og bygningsministeren kan fastsætte regler om, at skriftlig
kommunikation til og fra ministeren om forhold, som er omfattet af
denne lov eller regler fastsat i medfør heraf, skal
foregå digitalt.
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om digital
kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur el.lign.
Stk. 3. En
digital meddelelse anses efter denne lov for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.«
24. I
§ 37 a, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5, ændres »§§ 28 a
og 28 b« til: »§§ 28 a eller 28 b«.
§ 2
Loven træder i kraft den 19. juli 2015.
§ 3
Stk. 1. § 28, stk.
2 og 3, i lov om anvendelse af Danmarks undergrund som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 18, finder anvendelse for arbejder, som er
under udførelse eller påbegyndes den 19. juli 2016
eller senere.
Stk. 2. § 28 d,
stk. 1, i lov om anvendelse af Danmarks undergrund som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 19, finder ikke anvendelse på
efterforskningsboringer, der udføres på baggrund af
tilladelser meddelt inden den 18. juli 2013.
Stk. 3. § 1, nr.
21, finder anvendelse på overdragelser godkendt efter §
29, stk. 1, i lov om anvendelse af Danmarks undergrund, hvis
godkendelsen er givet efter lovens ikrafttræden.
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni
2013 om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF,
EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66.
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/22/EF af 30. maj
1994 om betingelser for tildeling og udnyttelse af tilladelser til
prospektering, efterforskning og produktion af kulbrinter,
EF-Tidende 1994, nr. L 164, side 3, dele af Rådets direktiv
92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt
vilde dyr og planter, EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som
ændret senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj
2013 om tilpasning af visse direktiver vedrørende
miljø på grund af Republikken Kroatiens
tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/99/EF af 19.
november 2008 om strafferetlig beskyttelse af miljøet,
EU-Tidende 2008, nr. L 328, side 28, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/28/EF af 23. april 2009 om fremme af
anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder og om
ændring og senere ophævelse af direktiv 2001/77/EF og
2003/30/EF, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side 16, som ændret
ved Rådets direktiv 2013/18/EU af 13. maj 2013 om tilpasning
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/28/EF om
fremme af anvendelsen af energi fra vedvarende energikilder
på grund af Republikken Kroatiens tiltrædelse,
EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 230, dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk
lagring af kuldioxid og om ændring af Rådets direktiv
85/337/EØF, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2000/60/EF, 2001/80/EF, 2004/35/EF, 2006/12/EF, 2008/1/EF og
forordning (EF) nr. 1013/2006, EU-Tidende 2009, nr. L 140, side
114, som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2011/92/EU af 13. december 2011 om vurdering af visse
offentlige og private projekters indvirkning på
miljøet, EU-Tidende 2012, nr. L 26, side 1, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/147/EF af 30.
november 2009 om beskyttelse af vilde fugle, EU-Tidende 2010, nr. L
20, side 7, som ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU
af 13. maj 2013 om tilpasning af visse direktiver vedrørende
miljø på grund af Republikken Kroatiens
tiltrædelse, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2011/92/EU af 13.
december 2011 om vurdering af visse offentlige og private
projekters indvirkning på miljøet, EU-Tidende 2011,
nr. L 26, side 1, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013 om sikkerheden i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter og om ændring af
direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66.