Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 17. februar 2015
Forslag
til
Lov om kontantydelse
Målgruppe og periode med ret til
kontantydelse
§ 1. En person, som fra den 5. januar
2015 har opbrugt den samlede ret til arbejdsløshedsdagpenge
og perioder med ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, jf.
§ 52 k, stk. 4, og § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., har ret til kontantydelse
efter denne lov, hvis personen er ledig og har søgt om
tilbud m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og i øvrigt opfylder
betingelserne i denne lov.
Stk. 2.
Det er en betingelse for at modtage kontantydelse, jf. stk. 1, at
personen ikke samtidig er omfattet af en anden ordning med ret til
offentlig forsørgelsesydelse efter
Beskæftigelsesministeriets lovgivning eller modtager
førtids- eller folkepension efter lov om social pension
eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig
og almindelig førtidspension m.v. Personer, der på
ansøgningstidspunktet alene har ret til delvis uddannelses-
eller kontanthjælp, er omfattet af stk. 1, medmindre den
delvise uddannelses- eller kontanthjælp skyldes en sanktion
efter lov om aktiv socialpolitik.
Stk. 3.
Retten efter stk. 1 indtræder på det tidspunkt, hvor
dagpengeretten eller retten til perioder med midlertidig
arbejdsmarkedsydelse er opbrugt.
§ 2. En person, der er omfattet af
§ 1, har ret til at modtage kontantydelse, midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, særlig uddannelsesydelse og
arbejdsløshedsdagpenge i en samlet periode, der
udgør:
1) 3 år for personer, der opbruger
den 2-årige dagpengeret, jf. § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., i perioden fra den 5. januar
2015 til og med den 5. juli 2015.
2) 3 år for personer, der opbruger
den 2-årige dagpengeret, jf. § 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., i perioden fra den 6. juli
2015 til og med den 3. januar 2016.
3) 2 3/4 år for personer, der
opbruger den 2-årige dagpengeret, jf. § 55, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., i perioden fra den 4.
januar 2016 til og med den 3. juli 2016.
4) 2 1/2 år for personer, der
opbruger den 2-årige dagpengeret, jf. § 55, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., i perioden fra den 4.
juli 2016 til og med den 1. januar 2017.
5) 2 1/4 år for personer, der
opbruger den 2-årige dagpengeret, jf. § 55, stk. 1, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., i perioden fra den 2.
januar 2017 til og med den 2. juli 2017.
Stk. 2.
Længden af den samlede periode efter stk. 1 opgøres
på grundlag af, hvornår den 2-årige dagpengeret
er opbrugt. Ved den 2-årige dagpengeret forstås forbrug
af dagpenge efter den 1. juli 2010, jf. § 55, stk. 1, jf.
§ 55, stk. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v.
Stk. 3.
Perioden med ret til kontantydelse beregnes på baggrund af
den samlede ydelsesperiode, jf. stk. 1, fratrukket perioder med ret
til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, jf. § 52 k, stk. 4, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., perioder med ret til
særlig uddannelsesydelse, jf. § 18, stk. 1, i lov om
uddannelsesordning for ledige, som har opbrugt deres dagpengeret,
og arbejdsløshedsdagpenge udbetalt for perioder efter den 1.
juli 2010, jf. § 55, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Perioden opgøres i uger
og løber fra tidspunktet for rettighedens indtræden,
jf. § 1, stk. 3.
Stk. 4.
For personer, hvis ret til dagpenge er udløbet som
følge af udløb af referenceperioden, jf. § 55,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og § 2,
stk. 2, i lov nr. 703 af 25. juni 2010 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. som ændret ved § 1
i lov nr. 267 af 27. marts 2012, indgår ved opgørelsen
af det samlede forbrug efter stk. 2 den del af
pågældendes ydelsesperiode, herunder eventuel
forlængelse af dagpengeperioden, som ikke var forbrugt ved
udløbet af dagpengeretten.
Stk. 5.
Den samlede periode med kontantydelse, midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, særlig uddannelsesydelse og
arbejdsløshedsdagpenge efter stk. 1 og perioder, der
forbruger af dagpengeperioden efter § 55, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. forud for den 1. juli 2010,
kan højst udgøre 3 år. Ved opgørelsen
medregnes kun perioder efter seneste indplacering i
dagpengesystemet.
Stk. 6.
Perioden med ret til kontantydelse efter stk. 3 kan forlænges
med op til 13 uger som følge af perioder med arbejde, som
kan medregnes til opgørelsen af beskæftigelseskravet
efter principperne i § 53 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Grundlaget for
forlængelsen er det antal løntimer, som indgår i
opgørelsen efter 1. pkt. Foreligger der ikke oplysninger om
antal løntimer, beregnes timetallet ud fra indtægten
fra arbejdet divideret med en omregningsfaktor, jf. § 52 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v. De opgjorte timer omregnes
til uger ved at dividere med 37 timer. Der rundes op til
nærmeste hele antal uger. Beskæftigelsen skal ligge
efter det tidspunkt, hvor dagpengeretten eller retten til perioder
med midlertidig arbejdsmarkedsydelse er opbrugt, jf. § 1, stk.
3. Det er ikke et krav, at der er anmodet om kontantydelse efter
§ 3. Opgørelsen skal foretages pr. udbetalingsperiode,
jf. § 18, stk. 2.
Stk. 7.
Arbejdsløshedskassen skal oplyse kommunen om den
pågældende persons samlede forudgående forbrug af
perioder med ret til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, perioder med
ret til særlig uddannelsesydelse og perioder med
arbejdsløshedsdagpenge, jf. § 55, stk. 3, i lov om
arbejdsløshedsdagpenge m.v. Til brug for opgørelsen
efter stk. 3 skal kommunen lægge arbejdsløshedskassens
opgørelse efter 1. pkt. til grund.
Kontantydelse
§ 3. Henvender en person, som er
omfattet af § 1, sig til jobcenteret og anmoder om tilbud om
virksomhedspraktik eller nytteindsats efter kapitel 13 e i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, har personen fra dette
tidspunkt ret til kontantydelse.
Stk. 2.
Retter en person henvendelse til jobcenteret om, at personen
på ny ønsker tilbud om virksomhedspraktik eller
nytteindsats efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, har personen ret til kontantydelse fra
det tidspunkt, hvor det igangværende tilbud er afsluttet, dog
tidligst fra det tidspunkt, hvor personen har henvendt sig til
jobcenteret om, at personen på ny ønsker at benytte
sig af retten til tilbud.
Stk. 3.
Jobcenteret har pligt til ved afgivelse af tilbud efter ordningen
at vejlede en person om tidspunktet for ophør af tilbud m.v.
og om, at personen alene er berettiget til kontantydelse, hvis
personen retter henvendelse til kommunen om nyt tilbud, jf. stk. 1
og 2. Det er en betingelse for at standse kontantydelsen, at
kommunen har opfyldt pligten til at vejlede personen.
Stk. 4.
En person har ret til kontantydelse uden hensyn til egen formue og
en ægtefælles eller samlevers indtægts- og
formueforhold.
§ 4. Kontantydelsen for personer, som er
fyldt 30 år, udgør et månedligt beløb
(2015-niveau) på
1) 14.416 kr. for personer, som har
forsørgelsespligt over for børn, og
2) 10.849 kr. for andre personer.
Stk. 2.
Kontantydelse efter stk. 1, nr. 1, er betinget af, at
børnene opholder sig her i landet.
§ 5. Kontantydelsen til personer under
30 år, som har en erhvervskompetencegivende uddannelse,
udgør et månedligt beløb (2015-niveau)
på
1) 13.779 kr. for personer, der
forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog stk. 4,
2) 9.640 kr. for personer, der
forsørger eget barn i hjemmet og ikke har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag,
3) 10.849 kr. for kvinder, der er
gravide og har passeret 12. svangerskabsuge,
4) 14.416 kr. for personer, der har en
dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni,
skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand,
korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse,
uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil
personlighedsstruktur af borderlinetype, og har
forsørgelsespligt over for børn,
5) 10.849 kr. for personer, der ikke bor
hos en eller begge forældre og har en dokumenteret psykisk
lidelse som anført i nr. 4,
6) 6.992 kr. for personer, der er fyldt
25 år og ikke bor hos en eller begge forældre,
7) 3.374 kr. for personer, der er fyldt
25 år og bor hos en eller begge forældre,
8) 6.992 kr. for personer under 25
år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og
9) 3.374 kr. for personer under 25
år, der bor hos en eller begge forældre.
Stk. 2.
En person, der har en dokumenteret bidragspligt over for et barn,
og som modtager kontantydelse efter stk. 1, nr. 6, 7, 8 eller 9,
får et månedligt tillæg, der svarer til det
fastsatte bidrag, dog højst normalbidraget. Er bidraget
forskudsvis udlagt på tidspunktet for udbetaling af ydelsen,
benyttes tillægget til afdrag på bidragsgælden.
Kontantydelse, barselstillæg, jf. stk. 5, og månedligt
tillæg til børnebidrag kan samlet højst
udgøre 14.416 kr. (2015-niveau).
Stk. 3.
Kontantydelse efter stk. 1, nr. 4, og stk. 2 er betinget af, at
børnene opholder sig her i landet.
Stk. 4.
For en enlig forsørger, der ikke har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, eller
§ 5 a i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag, ydes kontantydelsen med den sats, som den
enlige forsørger ville have haft ret til, hvis betingelserne
i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag var opfyldt. Det samme gælder for en enlig
forsørger, der ikke har erhvervet ret til ekstra
børnetilskud, som følge af at barnet er anbragt uden
for hjemmet efter lov om social service, jf. § 5, stk. 1, nr.
4, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag.
Stk. 5.
Kommunen yder et barselstillæg til personer, som har ret til
fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der
under fravær efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§ 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14,
stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og
adoption, jf. dog stk. 7.
Stk. 6.
Barselstillægget udgør et månedligt beløb
(2015-niveau) på
1) 637 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 1,
2) 4.776 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 2,
3) 3.857 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 6, og
4) 7.475 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 7.
Stk. 7.
Personer, der modtager kontantydelse efter stk. 1, nr. 3-5, 8 og 9,
kan ikke modtage et barselstillæg til
kontantydelsen.
§ 6. Kontantydelsen til personer under
30 år, som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse,
udgør et månedligt beløb (2015-niveau)
på
1) 11.888 kr. for personer, der
forsørger eget barn i hjemmet og har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, jf. dog stk. 4,
2) 8.319 kr. for personer, der
forsørger eget barn i hjemmet og ikke har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud efter lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
3) 10.849 kr. for kvinder, der er
gravide og har passeret 12. svangerskabsuge,
4) 14.416 kr. for personer, der har en
dokumenteret psykisk lidelse, der er diagnosticeret som skizofreni,
skizotypisk sindslidelse, vedvarende psykotisk tilstand,
korterevarende psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse,
uspecificeret ikke organisk betinget psykose og emotionelt ustabil
personlighedsstruktur af borderlinetype, og har
forsørgelsespligt over for børn,
5) 10.849 kr. for personer, der ikke bor
hos en eller begge forældre og har en dokumenteret psykisk
lidelse som anført i nr. 4,
6) 5.945 kr. for personer, der er fyldt
25 år og ikke bor hos en eller begge forældre,
7) 2.562 kr. for personer, der er fyldt
25 år og bor hos en eller begge forældre,
8) 5.945 kr. for personer under 25
år, der ikke bor hos en eller begge forældre, og
9) 2.562 kr. for personer under 25
år, der bor hos en eller begge forældre.
Stk. 2.
En person, der har en dokumenteret bidragspligt over for et barn,
og som modtager kontantydelse efter stk. 1, nr. 6, 7, 8 eller 9,
får et månedligt tillæg, der svarer til det
fastsatte bidrag, dog højst normalbidraget. Er bidraget
forskudsvis udlagt på tidspunktet for udbetaling af ydelsen,
benyttes tillægget til afdrag på bidragsgælden.
Kontantydelse, barselstillæg, jf. stk. 5, og månedligt
tillæg til børnebidrag kan samlet højst
udgøre 14.416 kr. (2015-niveau).
Stk. 3.
Kontantydelse efter stk. 1, nr. 4, og stk. 2 er betinget af, at
børnene opholder sig her i landet.
Stk. 4.
For en enlig forsørger, der ikke har erhvervet ret til
ekstra børnetilskud, jf. § 5, stk. 1, nr. 1, eller
§ 5 a i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling
af børnebidrag, ydes kontantydelsen med den sats, som den
enlige forsørger ville have haft ret til, hvis betingelserne
i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag var opfyldt. Det samme gælder for en enlig
forsørger, der ikke har erhvervet ret til ekstra
børnetilskud, som følge af at barnet er anbragt uden
for hjemmet efter lov om social service, jf. § 5, stk. 1, nr.
4, i lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag.
Stk. 5.
Kommunen yder et barselstillæg til personer, som har ret til
fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der
under fravær efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2,
§ 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14,
stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og
adoption, jf. dog stk. 7.
Stk. 6.
Barselstillægget udgør et månedligt beløb
(2015-niveau) på
1) 2.528 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 1,
2) 6.097 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 2,
3) 4.904 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 6,
4) 8.287 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 7,
5) 1.047 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 8, og
6) 812 kr. for personer, der modtager
kontantydelse efter stk. 1, nr. 9.
Stk. 7.
Personer, der modtager kontantydelse efter stk. 1, nr. 3-5, kan
ikke modtage et barselstillæg til kontantydelsen.
§ 7. Personer, der modtager
kontantydelse, bevarer retten til ydelsen under barsel eller
sygdom.
Stk. 2.
Kriminalforsorgen skal underrette kommunen, hvis kriminalforsorgen
får formodning om, at en person, der er frihedsberøvet
som følge af et strafbart forhold, modtager kontantydelse.
§ 10 a, stk. 2, i lov om aktiv socialpolitik finder
tilsvarende anvendelse i forhold til personer, som modtager
kontantydelse.
Stk. 3.
§ 89, stk. 3, i lov om aktiv socialpolitik finder tilsvarende
anvendelse således, at kommunen udbetaler kontantydelse med
satsen for en person, der forsørger eget barn i hjemmet og
har erhvervet ret til ekstra børnetilskud, hvis det er
sandsynligt, at Udbetaling Danmark efterfølgende vil
træffe afgørelse om ret til ekstra
børnetilskud. Udbetaling af kontantydelse sker med forbehold
for tilbagebetaling. Tilbagebetaling af ydelsen sker på
baggrund af regler fastsat i medfør af § 19, stk.
3.
Stk. 4.
§ 96 a i lov om aktiv socialpolitik finder tilsvarende
anvendelse for modtagere af kontantydelse, således at
kommunen efter anmodning fra Udbetaling Danmark kan fradrage et
beløb til dækning af det børnebidrag, som er
udbetalt forskudsvis efter § 11 i lov om børnebidrag og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag.
Fradrag for
indtægter m.v.
§ 8. Har personen, der modtager
kontantydelse, indtægter, trækkes disse fra i ydelsen,
jf. dog stk. 2 og 3 og § 9.
Stk. 2.
Har ydelsesmodtageren arbejdsindtægter eller indtægter
som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
ses der ved beregningen af ydelsen efter §§ 4-6 bort fra
25,38 kr. (2015-niveau) pr. udført arbejdstime. Det
beløb, der samlet ses bort fra, kan ikke beregnes på
grundlag af mere end 160 timer pr. måned. For personer, der
ikke har en fastsat arbejdstid, beregnes timetallet ud fra
indtægten divideret med den omregningsfaktor, som er fastsat
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 3.
Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte
ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage
hjælp efter § 42 i lov om social service,
medfører fradrag i kontantydelsen, når ferien
afholdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til ydelsen for
det antal dage, som feriegodtgørelsen eller
ferietillægget er bestemt til at dække.
§ 9. Der foretages ikke fradrag i
kontantydelsen efter § 8 for:
1) Invaliditetsydelse,
invaliditetsbeløb og bistands- og plejetillæg efter
lov om social pension.
2) Godtgørelse efter §§
82 og 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
3) Vederlag som tilforordnet ved
valg.
4) Legater, der er fritaget for
beskatning efter ligningslovens § 7, nr. 6, og ydelser fra
godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for
beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.
5) Børns indtægter og
indtægter, der vedrører børn, bortset fra
tilskud til pasning af egne børn efter § 38 i lov om
social service.
6) Værdien af kost m.v. under
indlæggelse på sygehus eller lignende
behandlingsinstitutioner. Har indlæggelsen varet i mere end 3
måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den
besparelse, der er en følge af indlæggelsen.
7) Transportgodtgørelse for
dokumenterede udgifter til nødvendig transport ved
udførelse af lønnet arbejde og ulønnet,
frivilligt arbejde. Efterbetaling af offentlige
forsørgelsesydelser og øvrige offentlige sociale
ydelser som følge af afgørelse eller dom. Det
beløb, der ses bort fra, udgør differencen mellem den
ydelse, der er udbetalt for perioden, og den retmæssige
ydelse for perioden. Der ses bort fra efterbetalingen i 2 år
efter udbetalingstidspunktet.
8) Lejeindtægter fra højst
én logerende i ejer-, andels- eller lejebolig i
overensstemmelse med lejelovens regler, som modtageren af
kontantydelse samtidig selv er bosiddende i.
9) Godtgørelse for varigt men og
godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt
indtægter, der hidrører herfra.
Stk. 2.
Der foretages endvidere ikke fradrag i kontantydelsen efter §
8 for erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som
følge af personskade efter
1) lov om erstatning fra staten til ofre
for forbrydelser,
2) lov om erstatningsansvar,
3) lov om arbejdsskadesikring eller
4) lov om erstatning og
godtgørelse til tidligere udsendte soldater og andre
statsansatte med sent diagnosticeret posttraumatisk
belastningsreaktion.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, i hvilke
andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af
erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.
Pligter
§ 10. Det er en betingelse for at
modtage kontantydelse, at personen i hele perioden med
kontantydelse står til rådighed for arbejde, herunder
henvist arbejde, og aktivt søger at udnytte sin ret til
tilbud m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats med henblik på at opnå
beskæftigelse, jf. dog § 11.
Stk. 2.
Det er endvidere en betingelse for at modtage kontantydelse, at
personen
1) søger konkrete job efter krav
fra jobcenteret,
2) deltager aktivt i tilbud m.v., jf.
kapitel 13 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
3) deltager i samtaler, som jobcenteret
indkalder personen til, jf. stk. 3 og § 75 ø, stk. 1, i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
4) giver meddelelse til jobcenteret
eller arbejdsgiveren om sygdom, når personen har fået
et tilbud efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller skal møde til jobsamtale
hos en arbejdsgiver,
5) giver meddelelse om sygdom til
kommunen, når personen er indkaldt til en samtale som led i
sygeopfølgning eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning,
6) deltager i foranstaltninger som led
i sygeopfølgning,
7) er aktivt jobsøgende,
herunder overholder de aftaler, som er indgået med
jobcenteret om jobsøgning,
8) registrerer sine
jobsøgningsaktiviteter i en joblog på Jobnet, herunder
overholder de aftaler, som er indgået med jobcenteret, jf.
kapitel 13 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
9) er tilmeldt jobcenteret som
arbejdssøgende, jf. kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, og
10) har et godkendt cv på Jobnet
og løbende vedligeholder det, jf. kapitel 13 e i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 3.
I perioder, hvor en person er omfattet af reglen om mindre intensiv
indsats, jf. § 75 ø, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, er personen ikke omfattet af pligten
til at møde personligt op til samtaler eller pligten til
tilbud m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 4.
Personen skal for at modtage kontantydelse have bopæl og
ophold i Danmark. Dette gælder dog ikke for
EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er
berettiget til ydelsen under ophold i et andet
EU-/EØS-land.
Stk. 5.
Kommunen kan endvidere i særlige tilfælde tillade, at
kontantydelsen bevares under kortvarige ophold i udlandet, hvis
1) personen udøver aftalt eller
fastsat samvær, som ikke kan foregå her i landet, med
egne børn under 18 år,
2) personen har brug for
nødvendig lægebehandling, som den
pågældende ikke kan få her i landet, eller
3) der i øvrigt foreligger
ganske særlige forhold.
Stk. 6.
Det er en betingelse for at bevare retten til kontantydelse under
ophold i udlandet, jf. stk. 5, at opholdet ikke hindrer, at
personen kan opfylde betingelserne for ret til ydelsen, herunder at
den pågældende kan deltage i tilbud m.v. efter kapitel
13 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om betingelserne, som en person skal opfylde, for at
personen kan anses for at stå til rådighed for arbejde
og tilbud m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Beskæftigelsesministeren kan
endvidere fastsætte regler om betingelser for ophold i et
andet EU-/EØS-land efter stk. 4, når personen, der
modtager kontantydelse, er givet et tilbud m.v. efter kapitel 13 e
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Rimelige
grunde til ikke at stå til rådighed
§ 11. Personen har ikke pligt til at
stå til rådighed for arbejde, herunder henvist arbejde
og tilbud m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, hvis
1) tilbuddet ikke kan anses for et
rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører
tilbuddets indhold,
2) personen ikke kan arbejde på
grund af sygdom eller der er risiko for, at helbredet forringes,
hvis det hidtidige arbejde fortsættes,
3) afstanden mellem bopæl og
arbejdssted medfører en urimelig belastning af personen
på grund af transportvanskeligheder eller den tid, der
går til transport,
4) personen har ret til fravær
ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der under
fravær efter barselslovens § 6, stk. 1 og 2, § 7,
§ 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2,
er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption,
5) personen er nødt til at passe
sine børn og der ikke kan anvises anden
pasningsmulighed,
6) personen modtager støtte
efter lov om social service til pasning af handicappet barn eller
døende nærtstående eller efter lov om ret til
orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt
barn,
7) personen aftjener
værnepligt,
8) arbejdet er omfattet af en
overenskomstmæssig konflikt eller
9) arbejdet omfatter udvikling og
fremstilling af krigsmateriel.
Sanktioner
m.v.
Fradrag i
kontantydelse
§ 12. Udebliver en person uden rimelig
grund fra en samtale i jobcenteret, som personen indkaldes til, jf.
§ 10, stk. 2, nr. 3, og § 75 ø i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, i perioder, hvor personen ikke
deltager i tilbud m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i
kontantydelse for de dage, der går, fra personen skulle
være mødt til samtalen, og indtil kontakten til
jobcenteret er genoprettet. Der foretages fradrag i ydelsen for den
dag, hvor samtalen skulle have fundet sted, uanset om personen
kontakter jobcenteret samme dag.
§ 13. Undlader en person, der modtager
kontantydelse, at tilmelde sig som arbejdssøgende i
jobcenteret, jf. § 10, stk. 2, nr. 9, og § 75 z, stk. 2,
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, eller har personen
undladt at lægge sit cv ind i Jobnet, jf. § 10, stk. 2,
nr. 10, og § 75 z, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, foretager kommunen fradrag i ydelsen
for de dage, hvor den pågældende ikke har været
tilmeldt, eller hvor cv'et ikke har været lagt ind, medmindre
den manglende tilmelding og indlæggelse af cv ikke skyldes
personens forhold.
Stk. 2.
Undlader en person, der modtager kontantydelse, at tjekke sine
jobforslag på Jobnet og dermed bekræfte sin tilmelding
som arbejdssøgende i jobcenteret, og er den
pågældende som følge heraf blevet afmeldt som
arbejdssøgende i henhold til § 75 z, stk. 2, i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats og regler fastsat i
medfør heraf, foretager kommunen fradrag i kontantydelsen
for de dage, hvor personen har været afmeldt, medmindre den
manglende bekræftelse ikke skyldes personens forhold.
§ 14. Udebliver en person uden rimelig
grund fra et tilbud m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, skal kommunen foretage fradrag i
kontantydelsen. Dette gælder også, hvis personen uden
rimelig grund ikke deltager aktivt i tilbuddet.
Stk. 2.
Fradraget i kontantydelsen efter stk. 1 foretages for det antal
dage, hvor den pågældende er udeblevet helt eller
delvis.
Stk. 3.
Kommunen kan foretage et forholdsmæssigt fradrag i
godtgørelsen efter § 83, jf. § 75 æ, stk. 3,
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, når personen
uden rimelig grund udebliver fra et tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Nedsættelse af kontantydelse
§ 15. Kontantydelsen nedsættes
efter stk. 2, hvis en person, der modtager kontantydelse,
1) uden rimelig grund ophører
med sit arbejde,
2) uden rimelig grund afviser
arbejde,
3) undlader at give meddelelse om
sygdom til jobcenteret eller arbejdsgiveren, jf. § 10, stk. 2,
nr. 4,
4) uden rimelig grund undlader efter
krav fra jobcenteret at søge konkrete job, jf. § 10,
stk. 2, nr. 1,
5) uden rimelig grund undlader at give
meddelelse om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor personen
er indkaldt til en samtale som led i sygeopfølgning eller
foranstaltninger som led i sygeopfølgning, jf. § 10,
stk. 2, nr. 5,
6) uden rimelig grund undlader at
overholde aftaler om jobsøgning, jf. § 10, stk. 2, nr.
7, eller
7) uden rimelig grund undlader at
registrere sine jobsøgningsaktiviteter i jobloggen på
Jobnet i henhold til aftale indgået med jobcenteret, jf.
§ 10, stk. 2, nr. 8.
Stk. 2.
Kontantydelsen til personer, som er omfattet af stk. 1,
nedsættes med tre gange dagssatsen, jf. § 17, stk. 3,
pr. hændelse.
Stk. 3.
Nedsættelsen i kontantydelsen sker på grundlag af den
ydelse, som personen på hændelsestidspunktet var eller
ville være berettiget til. Der kan i en kalendermåned
kun ske en enkelt nedsættelse efter stk. 1.
Stk. 4.
Hvis kontantydelsen til en person er nedsat efter § 8,
nedsættes beløbet efter stk. 2 med samme andel.
Ophør
af kontantydelse ved manglende deltagelse i tilbud m.v. efter
kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
§ 16. Kontantydelsen ophører,
hvis en person uden rimelig grund
1) afviser eller ophører i
tilbud m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller
2) har gentagne udeblivelser fra tilbud
m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og udeblivelserne har et så
betydeligt omfang, at det kan sidestilles med en afvisning af
tilbuddet m.v.
Stk. 2.
Kontantydelse til personen ophører, indtil personen igen
deltager aktivt i tilbuddet m.v., jf. stk. 1.
Vejledning
m.v.
§ 17. Det er en betingelse for fradrag
i eller nedsættelse eller ophør af kontantydelse efter
§§ 12-16, at kommunen skriftligt har informeret
modtageren af kontantydelse om konsekvensen for ydelsen, hvis
personen uden rimelig grund ikke møder til samtale,
afslår arbejde, ikke deltager aktivt i tilbud m.v. Personen
skal endvidere informeres om, hvilke skridt personen skal tage for
igen at blive berettiget til kontantydelsen. Informationen skal
gives, samtidig med at personen henvender sig til jobcenteret om
tilbud m.v. med kontantydelse, indkaldelsen til samtale,
henvisningen til arbejde m.v.
Stk. 2.
Fradrag i eller nedsættelse eller ophør af
kontantydelsen sker med virkning fra den dag, hvor personen uden
rimelig grund har undladt at opfylde sine pligter efter § 10,
stk. 1 og 2. Fradrag og nedsættelser i kontantydelsen skal
ske inden for 3 hele kalendermåneder efter
hændelsestidspunktet. Opgørelse af omfanget af
udeblivelse fra tilbud efter § 14 kan ske som en samlet
opgørelse for 1 måned. Partshøringen foretages
i forbindelse med den samlede månedlige opgørelse.
Stk. 3.
Fradrag efter §§ 12-14 sker med en gennemsnitssats pr.
dag, hvor personen er udeblevet fra tilbud m.v. Hvis den
månedlige kontantydelse til en person er nedsat,
nedsættes fradraget pr. dag med samme andel.
Gennemsnitssatsen fastsættes på grundlag af den
årlige ydelse efter §§ 4-6 og fastsættes pr.
dag beregnet på grundlag af en 5-dagesuge.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af fradraget efter stk. 3 og § 15, stk.
2.
Udbetaling
af kontantydelse, tilbagebetaling m.v.
§ 18. Kontantydelse kan tidligst
udbetales med virkning fra det tidspunkt, hvor personen har
henvendt sig til jobcenteret om, at personen ønsker at
benytte sig af retten til tilbud om virksomhedspraktik eller
nytteindsats efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Retter personen henvendelse til
jobcenteret, når personen har afsluttet et tilbud m.v. efter
kapitel 13 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
udbetaler kommunen kontantydelse fra det tidspunkt, hvor personen
har henvendt sig til jobcenteret om, at personen på ny
ønsker at benytte sig af retten til tilbud om
virksomhedspraktik eller nytteindsats efter kapitel 13 e i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2.
Kontantydelse udbetales som et månedligt beløb.
Udbetalingen sker bagud for 1 måned.
§ 19. Kommunen skal træffe
afgørelse om tilbagebetaling,
1) når en person mod bedre
vidende har undladt at give kommunen oplysninger som krævet
efter § 11, stk. 2, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, eller
2) når en person mod bedre
vidende uberettiget har modtaget kontantydelse.
Stk. 2.
Kommunen kan endvidere træffe afgørelse om
tilbagebetaling, når en person, der har modtaget
kontantydelse, senere har fået udbetalt en erstatning, et
underholdsbidrag el. lign., der dækker samme tidsrum og samme
formål som den udbetalte ydelse.
Stk. 3.
Tilbagebetalingskravet opkræves af kommunen efter regler
fastsat af beskæftigelsesministeren i samråd med
skatteministeren. Det kan herunder fastsættes, at en
betalingsaftale bortfalder, hvis skyldneren trods påkrav
udebliver med ydelser.
Stk. 4.
Tilbagebetalingskravet bortfalder, når der er gået 3
år efter ydelsens ophør, uden at der har været
økonomisk mulighed for at gennemføre kravet.
Flytning
mellem kommuner
§ 20. Flytter en person, som har aftalt
et tilbud m.v. efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, til en anden opholdskommune, har
personen ret til at fortsætte forløbet med
kontantydelse i den nye kommune. Udgifterne til kontantydelse
afholdes af den nye opholdskommune.
Indberetning og udveksling af data samt digital
kommunikation
§ 21. Kapitel 6 om det fælles
it-baserede datagrundlag på beskæftigelsesområdet
og Jobnet, kapitel 7 om dataansvar, indberetning, udveksling og
videregivelse af oplysninger og kapitel 8 om kontrol i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. finder tilsvarende anvendelse
for data, der er omfattet af ordningen om kontantydelse efter denne
lov.
§ 22. Kapitel 4 a om digital
kommunikation i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats finder
tilsvarende anvendelse for personer omfattet af denne lov.
Finansiering
§ 23. Kommunen afholder endeligt
udgifterne til vejledning, sagsbehandling og opfølgning og
til administration i øvrigt.
Stk. 2.
Staten refunderer 30 pct. af kommunens udgifter til kontantydelse.
Dog refunderer staten 50 pct. for personer, der deltager i tilbud
om vejledning og opkvalificering, virksomhedspraktik eller
nytteindsats efter kapitel 13 e i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Der skal være tale om vejledning
og opkvalificering, der består af uddannelser, der er
omfattet af § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om, hvornår kommunen opfylder betingelserne for at
få 50 pct. refusion efter stk. 2, herunder om, hvilken
dokumentation kommunen skal fremlægge.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om udbetaling, administration, regnskab, revision og tilsyn
m.v. for refusionen efter stk. 1 og 2 og kan herunder bestemme, at
administrationen og udbetalingen til kommunerne kan varetages af en
anden offentlig myndighed.
Klageadgang
§ 24. Kommunens afgørelser efter
denne lov kan indbringes for Ankestyrelsens
Beskæftigelsesudvalg. jf. § 59 a i lov om retssikkerhed
og administration på det sociale område.
Regulering
m.v.
§ 25. En gang årligt den 1.
januar reguleres med en satsreguleringsprocent efter lov om en
satsreguleringsprocent og efter stk. 2 og 3 de beløb, som er
nævnt i:
1) §§ 4-6 om kontantydelser
til forsørgelse.
2) § 8, stk. 2, om fradrag for
arbejdsindtægter m.v.
Stk. 2.
Ved den årlige regulering af beløbene i stk. 1, nr. 1
og 2, anvendes satsreguleringsprocenten for det
pågældende finansår med fradrag af en
procentsats, jf. stk. 3.
Stk. 3.
For finansåret 2016 udgør procentsatsen 0,3. For
finansåret 2017 udgør procentsatsen 0,4. For
finansårene 2018-2023 udgør procentsatsen 0,75.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren offentliggør
størrelsen af de regulerede beløb.
Ikrafttræden og overgangsbestemmelse
§ 26. Loven træder i kraft den 1.
marts 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelse af § 10, stk. 2, nr. 8-10, § 13 og
§ 15, stk. 1, nr. 7.
Ændringer i anden lovgivning
§ 27. I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1193 af 13. november 2014, som
ændret bl.a. ved lov nr. 1367 af 16. december 2014, § 3
i lov nr. 1486 af 23. december 2014 og lov nr. 1521 af 27. december
2014 og senest ved § 1 i lov nr. 1522 af 27. december 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 13, stk. 14, indsættes
efter »i samme lov«: »og kontantydelse efter lov
om kontantydelse«.
§ 28. I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 990
af 12. september 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 720
af 25. juni 2014, § 1 i lov nr. 1486 af 23. december 2014 og
§ 1 i lov nr. 1487 af 23. december 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 51, stk. 2, nr. 2, og stk. 3, nr. 2, § 98 b, stk. 1, nr. 2, § 98 e, stk. 3, og § 99, stk. 2, nr. 2-4, indsættes
efter », midlertidig arbejdsmarkedsydelse,«:
»kontantydelse efter lov om kontantydelse,«.
2.
Efter kapitel 13 d indsættes i afsnit
IV:
»Kapitel 13 e
Indsats over for personer, som
modtager kontantydelse efter lov om kontantydelse
Indsatsens indhold og
varighed
§ 75 z. En
person, der er omfattet af § 1 i lov om kontantydelse, kan
få en beskæftigelsesrettet indsats efter reglerne i
dette kapitel.
Stk. 2. Reglerne i
kapitel 2 a, 4 a, 5, 6, 8, 9, 20 og 24 og regler fastsat i
medfør heraf finder, i det omfang de gælder for
personer omfattet af § 2, nr. 2, tilsvarende anvendelse for
personer, der modtager kontantydelse, medmindre andet er bestemt i
dette kapitel.
Stk. 3. Personen skal
have tilbud om virksomhedspraktik eller nytteindsats efter kapitel
11 efter de regler, der gælder for personer omfattet af
§ 2, nr. 2. Jobcenteret kan dog efter en konkret vurdering i
stedet vælge at give personen tilbud om vejledning og
opkvalificering efter kapitel 10, tilbud om ansættelse med
løntilskud efter kapitel 12 eller ansættelse som vikar
i jobrotation efter kapitel 18 efter de regler, der gælder
for personer omfattet af § 2, nr. 2, jf. dog stk. 6-8 og 11,
samt § 75 æ.
Stk. 4. Tilbud og
ansættelse som vikar i jobrotation kan gives hver for sig
eller i kombination og kan alene gives, så længe
personen er berettiget til kontantydelse.
Stk. 5. Jobcenteret skal
give tilbud eller ansættelse som vikar i jobrotation
således, at forløbet kan påbegyndes snarest
muligt og senest 4 uger efter personens henvendelse.
Stk. 6. Den samlede
varighed af det første forløb med tilbud eller
jobrotation skal være på mindst 13 uger i
sammenhæng, jf. dog stk. 4. Varigheden af de enkelte tilbud
kan være
1) op til 4 uger
for vejledning og opkvalificering,
2) mellem 4 og 13
uger for virksomhedspraktik,
3) op til 13 uger
for nytteindsats og for ansættelse med løntilskud hos
offentlige arbejdsgivere og
4) op til 6
måneder for ansættelse med løntilskud hos
private arbejdsgivere.
Stk. 7. Den ugentlige
varighed af virksomhedspraktik kan være på op til 37
timer og af nytteindsats på op til 20 timer.
Stk. 8. Tilbud om
vejledning og opkvalificering kan alene gives, i forbindelse med at
en person har en ansættelseskontrakt med en virksomhed, hvor
ansættelsen skal påbegyndes inden for 6 uger. Det er
tillige en betingelse, at tilbuddet er en forudsætning for
personens ansættelse, og at opkvalificeringen ligger ud over
den opkvalificering, som arbejdsgiveren forudsættes at give,
f.eks. i form af oplæring i arbejdsfunktioner eller
arbejdsredskaber, der er særlige for den enkelte
arbejdsgiver.
Stk. 9. Efter afslutning
af et forløb med tilbud eller jobrotation har personen ret
til en ny beskæftigelsesrettet indsats efter stk. 3,
såfremt personen anmoder herom. Der er ingen minimumskrav til
varigheden af efterfølgende tilbud eller jobrotation.
Stk. 10. Jobcenteret og
personen kan inden for den samlede periode, hvor personen er i
målgruppen for kontantydelse, aftale et samlet forløb,
der omfatter flere tilbud eller jobrotationsvikariater efter stk.
3.
Stk. 11.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om anvendelsen af bestemmelserne i dette kapitel, herunder
om de nærmere betingelser for tilbud.
Ydelser m.v.
§ 75
æ. Under tilbud om vejledning og opkvalificering,
virksomhedspraktik og nytteindsats efter § 75 z modtager
personen kontantydelse efter lov om kontantydelse.
Stk. 2. Under
ansættelse med løntilskud hos offentlige arbejdsgivere
skal lønnen til personen efter fradrag af
arbejdsmarkedsbidrag ligge på niveau med personens
kontantydelse.
Stk. 3. Under tilbuddet
kan personen modtage befordringsgodtgørelse m.v. efter
§§ 82 og 83 efter de regler, der gælder for
personer omfattet af § 2, nr. 2.
Fremmøde i
jobcenteret og i tilbuddet
§ 75
ø. I perioder, hvor en person modtager kontantydelse,
er i tilbud om ansættelse med løntilskud eller i
jobrotationsvikariat, skal personen møde op til samtaler,
hvis jobcenteret indkalder personen hertil. I perioder, hvor
personen deltager i tilbud eller jobrotation, kan samtalerne dog
afholdes telefonisk, digitalt eller ved brev.
Stk. 2. Personen er ikke
omfattet af pligten til at møde personligt op til samtaler
eller pligten til tilbud eller jobrotation efter dette kapitel,
hvis personen opfylder betingelserne i § 21 f, stk. 1, nr. 1
eller 2. I så fald finder § 21 f, stk. 2,
anvendelse.
Stk. 3. Jobcenteret kan
på baggrund af en vurdering efter § 21 f, stk. 3, nr.
1-3, beslutte, at personen fortsat skal være omfattet af
pligten til at møde op til samtaler og til at deltage i
tilbud eller jobrotation.
Refusion
§ 75
å. Staten refunderer kommunens udgifter til tilbud og
jobrotation efter § 75 z og udgifter efter § 75 æ,
stk. 3, til befordringsgodtgørelse efter § 82 efter de
regler, der gælder for personer omfattet af § 2, nr. 2,
i kapitel 23.
Stk. 2. Staten
refunderer kommunens udgifter efter § 75 æ, stk. 3, til
godtgørelse efter § 83 med 50 pct.«
§ 29. I lov om ferie, jf.
lovbekendtgørelse nr. 202 af 22. februar 2013, som
ændret ved § 3 i lov nr. 790 af 28. juni 2013, lov nr.
512 af 26. maj 2014, § 7 i lov nr. 720 af 25. juni 2014,
§ 8 i lov nr. 1286 af 9. december 2014 og lov nr. 1368 af 16.
december 2014, foretages følgende ændring:
1. § 34 b,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Har
lønmodtageren modtaget arbejdsløshedsdagpenge,
særlig uddannelsesydelse, midlertidig arbejdsmarkedsydelse,
kontantydelse, efterløn, fleksydelse, ledighedsydelse eller
kontanthjælp i ferieåret, kan udbetaling af feriepenge
efter stk. 1 og 2 kun ske efter direktøren for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekrutterings forudgående godkendelse.
Antallet af dage med de nævnte ydelser skal trækkes fra
det antal dage, de uhævede feriepenge svarer til. Hvis der
resterer et antal feriedage, meddeler direktøren for
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering arbejdsgiveren,
FerieKonto eller den, der i medfør af § 31
administrerer feriegodtgørelsen, for hvor mange dage der kan
udbetales til lønmodtageren.«
§ 30. I lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr.
798 af 24. juni 2013, som ændret ved § 4 i lov nr. 790
af 28. juni 2013, § 7 i lov nr. 895 af 4. juli 2013, § 8
i lov nr. 1610 af 26. december 2013, § 11 i lov nr. 720 af 25.
juni 2014 og § 6 i lov nr. 1486 af 23. december 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 14, stk. 2, nr. 5,
indsættes efter »lov om uddannelsesordning for ledige,
som har opbrugt deres dagpengeret,«: »kommunale
udgifter til kontantydelse efter lov om kontantydelse og udgifter
til aktivering og befordring til modtagere af
kontantydelse,«.
§ 31. I lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
1030 af 23. august 2013, som ændret ved § 7 i lov nr.
1610 af 26. december 2013, § 9 i lov nr. 720 af 25. juni 2014
og § 5 i lov nr. 1540 af 27. december 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 5, udgår
»eller«.
2. I
§ 1, stk. 2, nr. 6, ændres
»arbejdsløshedsforsikring m.v.« til:
»arbejdsløshedsforsikring m.v., eller«.
3. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
nr. 7:
»7) kapitel
13 e i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og som er
omfattet af lov om kontantydelse.«
4. I
§ 7 b, stk. 1, ændres
»5 og 6,« til: »5, 6 og 7,«.
§ 32. I lov om social pension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 10 af 12. januar 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 29, stk. 5, 2. pkt.,§ 32 a, stk. 3, nr. 4, og § 32 d, stk. 1, indsættes efter
»arbejdsløshedsdagpenge,«: » midlertidig
arbejdsmarkedsydelse, kontantydelse,«.
2. I
§ 32 d, stk. 1, indsættes
efter »ledighedsydelse«: »,
ressourceforløbsydelse, uddannelseshjælp«.
§ 33. I lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 11 af
12. januar 2015, foretages følgende ændring:
1. I
§ 26, stk. 3, 2. pkt.,
indsættes efter »kontanthjælp,«:
»ressourceforløbsydelse,
uddannelseshjælp,«, og efter
»arbejdsløshedsdagpenge,« indsættes:
»midlertidig arbejdsmarkedsydelse, kontantydelse
eller«, og »eller overgangsydelse«
udgår.
§ 34. Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland.