Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 4. februar 2015
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. januar
2015 og var til 1. behandling den 20. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 19. december 2014 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 61. Den 13. januar
2015 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at loven er forvirrende og svær at gennemskue for den
enkelte lønmodtager. Desuden er det en lappeløsning,
som skaber mere forvirring om, hvad regeringen vil. Kontantydelsen
er dog med til at hjælpe en del ledige, der ikke kan få
en anden ydelse. Aftrapningen af ydelsen skaber dog forvirring og
gør systemet endnu mere uforståeligt.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget udtaler, at kontantydelsen bliver den 18. i rækken
af ydelser i et i forvejen ganske komplekst ydelsessystem. Nu
bliver systemet endnu mere komplekst og endnu mindre
gennemskueligt, både for borgerne og for sagsbehandlerne.
Desuden bidrager kontantydelsen til at udvande den dagpengereform,
som et bredt flertal i Folketinget har vedtaget for at skabe
vækst og beskæftigelse. Lovforslaget går derfor i
en helt forkert retning og kommer dermed samlet set til at skade
mere, end det gavner. Derfor kan KF ikke støtte
forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 23
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 2 indsættes i 2. pkt. efter »tilbud om«:
»vejledning og opkvalificering,«, og som 3. pkt. indsættes:
»Der skal være tale om
vejledning og opkvalificering, der består af uddannelser, der
er omfattet af § 32, stk. 1, nr. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.«
[Præcisering af, at der ydes
50 pct. refusion af kommunens udgifter til kontantydelse ved
ordinær uddannelse]
Til § 28
2) I
det under nr. 2 foreslåede kapitel 13 e ændres i § 75 z, stk. 5, orderne »det kan
påbegyndes« til: »forløbet kan
påbegyndes«.
[Sproglig korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det har været hensigten, at reglerne
om statens refusion af kommunens udgifter til kontantydelse skal
svare til de regler, der gælder om refusion af kommunens
udgifter til uddannelses- og kontanthjælp.
Efter de gældende regler om refusion
af kommunens udgifter til uddannelses- og kontanthjælp
refunderer staten 50 pct. af kommunens udgifter til hjælpen,
når personen deltager i tilbud om vejledning og
opkvalificering i form af ordinær uddannelse, og 30 pct.,
når personen deltager i tilbud om øvrig vejledning og
opkvalificering.
Med den foreslåede ændring
præciseres det, at staten refunderer 50 pct. af
kontantydelsen, når en person deltager i vejledning og
opkvalificering i form af ordinær uddannelse. Herved bringes
bestemmelsen i overensstemmelse med den tilsvarende bestemmelse om
refusion på kontanthjælpsområdet.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig korrektion.
Ordet »det« kan ikke både henvise til tilbuddet
og ansættelsen, derfor foreslås det erstattet med
»forløbet«, som kan dække begge
situationer.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine
Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack
Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen
(V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 111
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 111
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om lovforslagets §§ 32 og
33, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|