Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 11. december 2014
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har
stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober
2014 og var til 1. behandling den 11. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og bygningsministeren sendte den 4. juli 2014 dette udkast
til udvalget, jf. KEB (2013-14) alm. del - bilag 352. Den 30.
oktober 2014 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 2
udgår.
[Lovteknisk ændring]
2)
Efter nr. 12 indsættes som nye numre:
»01. I §
16, stk. 3 og 5, ændres
»driftslederen« til: »driftslederen,
luftfartsoperatøren eller enhver anden, der er omfattet af
EU-regler om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner,«.
02. I
§ 16, stk. 4, ændres
»driftslederen.« til: »driftslederen,
luftfartsoperatøren eller enhver anden, der er omfattet af
EU-regler om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner.««
[Lovtekniske ændringer]
3) I
den under nr. 15 foreslåede
affattelse af § 19 indsættes
i stk. 2 efter »tilbagelevere
kvoter«: »svarende til de uretmæssigt
modtagne«.
[Præcisering af kravet om
tilbagelevering af kvoter]
4) I
den under nr. 21 foreslåede
affattelse af § 27 indsættes
i stk. 1 efter
»EU-registeret«: »hvert år senest den 30.
april«.
[Genindførelse af frist
på lovniveau for returnering af kvoter i EU-registeret]
5) I
den under nr. 22 foreslåede
affattelse af § 28, stk. 1,
indsættes i 1. pkt. efter
»efter § 27«: »og regler udstedt i
medfør heraf«, og i 2.
pkt. indsættes efter »jf. § 27«:
»og regler udstedt i medfør heraf«.
[Præcisering af
bemyndigelsesbestemmelsen til meddelelse af
afgiftspålæg]
6)
Efter nr. 24 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
28, stk. 5, ændres »driftslederen eller
luftfart?soperatøren,« til: »driftslederen,
luftfart?soperatøren eller enhver anden, der er omfattet af
EU-regler om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner,«, og i stk.
6 ændres »driftslederen eller
luftfartsoperatøren« til: »driftslederen,
luftfartsoperatøren eller enhver anden, der er omfattet af
EU-regler om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner,«.«
[Lovteknisk ændring]
7)
Efter nr. 25 indsættes som nye numre:
»04. I §
28, stk. 7, der bliver stk. 8, ændres i 1. pkt. »driftslederen eller
luftfartsoperatøren.« til: »driftslederen,
luftfart?soperatøren eller enhver anden, der er omfattet af
EU-regler om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner.«, og i 2.
pkt. og to gange i 3. pkt.
ændres »driftslederen eller
luftfartsoperatøren« til: »driftslederen,
luftfartsoperatøren eller enhver anden, der er omfattet af
EU-regler om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner,«.
05. § 29,
stk. 1, affattes således:
»Klima-, energi- og
bygningsministeren fører tilsyn med, om driftslederne,
luftfartsoperatørerne og andre, der er omfattet af EU-regler
om krav til handel med kvoter for drivhusgasemissioner, overholder
loven, regler udstedt i medfør af loven og EU-retsakter om
forhold omfattet af loven samt vilkår og afgørelser
truffet i medfør heraf, jf. dog stk. 2.«
06. I
§ 29, stk. 3, ændres
»Driftsledere og luftfartsoperatører, som
udfører aktiviteter omfattet af denne lov« til:
»Driftsledere, luftfartsoperatører eller andre, der er
omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner, og som udfører aktiviteter omfattet af
denne lov eller af regler, der udstedes i medfør af denne
lov«.«
[Lovtekniske ændringer]
8) Nr.
27 affattes således:
»27. § 30, stk. 3, der bliver stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler om
betaling af de udgifter, der efter stk. 1 skal betales af
driftslederen, luftfartsoperatøren eller enhver anden, der
er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner.««
[Konsekvensændring]
9)
Efter nr. 27 indsættes som nye numre:
»07. I §
30, stk. 5, der bliver stk. 4, ændres »stk.
4.« til: »stk. 3.«
08. I
§ 31, stk. 3, nr. 1, ændres
»§ 16« til: »og § 16«, og
», og § 17, stk. 1« udgår.«
[Lovtekniske ændringer]
10) I
den under nr. 31 foreslåede
affattelse af § 32, stk. 1,
udgår nr. 2 og 3.
Nr. 4-7 bliver herefter nr. 2-5.
[Lovteknisk justering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk ændring,
der indebærer, at indholdet af de ændringer, der var
samlet i § 1, nr. 2, i det fremsatte lovforslag, fordeles
på flere numre, jf. ændringsforslag nr. 2 og 6-8.
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
For så vidt angår
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige, bemærkes det, at lovforslagets estimerede mindre
provenu, der følger af, at mængden af luftfartskvoter
til auktionering reduceres, er baseret på en kvotepris, der
er fastsat som en overgang mellem den nuværende kvotepris
på cirka 5,75 euro i 2014 og en kvotepris på cirka
10,75 euro i 2020, der stammer fra EU's forventninger til
prisudviklingen, jf. »Commission Staff Working Document, EU
Biennial Report, Accompanying the document, Commission
Communication, Sixth National Communication and First Biennial
Report from the European Union under the UN Framework Convention on
Climate Change (UNFCCC), {C(2014) 3 final}, {SWD(2014) 2
final}«, Bruxelles, den 10. januar 2014, SWD(2014) 1 final,
side 152, »EU Energy, Transport and GHG Emissions Trends to
2050, Reference Scenario 2013«, EU-Kommissionen 2014, side
33, og Danmarks Energi- og Klimafremskrivning 2014, Energistyrelsen
2014, side 5-6. Estimatet af provenuets størrelse er
behæftet med stor usikkerhed, da provenuet afhænger af
den faktiske CO2-kvotepris.
Til nr. 2, 6 og 8
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at det foreslås, at § 1, nr. 2, i
det fremsatte lovforslag udgår, og at indholdet af dette
forslag i stedet fordeles på flere forslag, jf. nr. 1 og
bemærkningerne hertil. Ændringsforslagene indeholder
ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 3
Der foreslås en sproglig
præcisering af kravet om tilbagelevering af uretmæssigt
modtagne kvoter. Bestemmelsens ordlyd, for så vidt
angår ordene svarende til de uretmæssigt modtagne,
svarer herefter til ordlyden i § 19, stk. 6, og § 20,
stk. 9, i lov nr. 1095 af 28. november 2012 om CO2-kvoter (kvoteloven).
Ændringsforslaget indeholder ingen indholdsmæssige
ændringer i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
det på lov- og ikke bekendtgørelsesniveau skal
anføres, at driftsledere, luftfartsoperatører eller
andre, der er omfattet af EU-regler om krav til handel med kvoter
for drivhusgasemissioner, hvert år senest den 30. april skal
returnere kvoter i EU-registeret efter § 27, stk. 1, som
affattet ved lovforslagets § 1, nr. 21.
Ændringsforslaget indebærer, at gældende
retstilstand på dette punkt opretholdes.
Til nr. 5
Der foreslås en præcisering af
den foreslåede bestemmelse i lovforslaget, således at
det tydeliggøres, at klima-, energi- og bygningsministeren
kan pålægge afgifter for overtrædelse af
forpligtelser efter såvel § 27 som regler udstedt i
medfør heraf vedrørende returnering af kvoter i
EU-registeret.
Til nr. 7
Ad nr. 04 og 05
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at det foreslås, at § 1, nr. 2, i
det fremsatte lovforslag udgår, og at indholdet af dette
forslag i stedet fordeles på flere forslag, jf. nr. 1 og
bemærkningerne hertil. Ændringsforslaget indeholder
ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Ad nr. 06
Der er tale om konsekvensændringer,
som følge af at det foreslås, at § 1, nr. 2, i
det fremsatte lovforslag udgår, og at indholdet af dette
forslag i stedet fordeles på flere forslag, jf. nr. 1 og
bemærkningerne hertil. Ændringsforslaget indeholder
ingen indholdsmæssige ændringer i forhold til det
fremsatte lovforslag.
Ændringsforslaget indeholder en
præcisering, således at det fremgår, at
driftsledere, luftfartsoperatører og andre, der er omfattet
af EU-regler om krav til handel med kvoter for
drivhusgasemissioner, efter anmodning skal afgive oplysninger, for
så vidt angår såvel aktiviteter omfattet af loven
som aktiviteter omfattet af regler udstedt i medfør loven.
Med ændringsforslaget vil gældende retstilstand
på dette punkt opretholdes.
Til nr. 9
Ad nr. 07
Der er med ændringsforslaget tale om
en lovteknisk konsekvensændring som følge af § 1,
nr. 26, i det fremsatte lovforslag vedrørende kvotelovens
§ 30. Ændringsforslaget indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Ad nr. 08
Der er med ændringsforslaget tale om
en lovteknisk konsekvensændring som følge af det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 13, der foreslår
ophævelse af § 17 i kvoteloven. Ændringsforslaget
indeholder ingen indholdsmæssige ændringer i forhold
til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 10
Der er med ændringsforslaget tale om
en lovteknisk konsekvensændring af lovens straffebestemmelser
som følge af det fremsatte lovforslags § 1, nr. 9 og
11, der bl.a. ophæver § 7 og § 14, stk. 1, i
kvoteloven. Ændringsforslaget indeholder ingen
indholdsmæssige ændringer i forhold til det fremsatte
lovforslag.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S)
Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Jacob Lund (S) Flemming Møller Mortensen (S) Andreas
Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd. Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen
(V) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen
(V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Bente Bendix (V)
Jens Ejner Christensen (V) Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF)
Liselott Blixt (DF) René Christensen (DF) Kim Christiansen
(DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 11
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag, fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 4 | Orientering om høring af udkast til
bekendtgørelse om CO2-kvoter,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|