Fremsat den 14. januar 2015 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Sociale klausuler om uddannelses- og
praktikaftaler)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, lov nr. 1609 af
26. december 2013, lov nr. 263 af 24. marts 2014, § 1 i lov
nr. 402 af 28. april 2014 og § 8 i lov nr. 722 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 107 indsættes før overskriften før
§ 108:
Ȥ 107
a. Almene boligorganisationer kan i forbindelse med udbud af
bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser anvende sociale
klausuler om uddannelses- og praktikaftaler.«
2. I
§ 113, stk. 1, ændres
»§§ 103, 104 og 106-110« til:
»§§ 103, 104, 106, 107 og 108-110«.
3. I
§ 114, stk. 1, ændres
»§§ 103-108,« til: »§§
103-107 og 108,«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | | | 2. | Lovforslagets indhold | | | | 2.1. | Gældende regler | | 2.2. | Den foreslåede ordning | | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Miljømæssige
konsekvenser | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Høring | 9. | Sammenfattende skema | | | | | | | | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen af 28. november 2014 mellem regeringen (Socialdemokraterne
og Radikale Venstre), Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om anvendelsen af
Landsbyggefondens midler og effektivisering af den almene
boligsektor, der vedrører praktik- og elevpladser. Parterne
anerkender boligorganisationernes store indsats for at skaffe
uddannelses- og praktikpladser og opfordrer til, at der
indgås flere lokale partnerskabsaftaler mellem
boligorganisationer og entreprenører om etablering af
yderligere uddannelses- og praktikpladser.
I forlængelse heraf er der mellem
regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten enighed om at sigte mod, at mindst 12 pct. af de
beskæftigede ved nybyggeri og renovering, som støttes
af Landsbyggefonden, skal være elever i praktik samt at
følge udviklingen i etableringen af praktik- og elevpladser
som led i partnerskabsaftalerne.
Endelig er der enighed mellem de nævnte
parter om at etablere en hjemmel for de almene boligorganisationer
m.fl. til - som supplement til de nævnte frivillige lokale
partnerskabsaftaler - at kunne stille krav om uddannelses- og
praktikaftaler i de enkelte udbud.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende regler
De gældende regler for almene
boligorganisationer indeholder en nærmere afgrænsning
af boligorganisationernes hovedformål (kerneaktiviteter) og
af de aktiviteter (sideaktiviteter), som boligorganisationerne
må udføre udover deres kerneområde. Reglerne
finder tilsvarende anvendelse for selvejende almene
ungdomsboliginstitutioner og selvejende almene
ældreboliginstitutioner. Der henvises nærmere til
§§ 6 og 31, stk. 2, i lov om almene boliger m.v.
(almenboligloven) samt reglerne i bekendtgørelsen om
sideaktiviteter i almene boligorganisationer m.v.
Efter disse regler kan almene
boligorganisationer og de nævnte selvejende institutioner
opføre og administrere støttet boligbyggeri samt
herudover udføre aktiviteter, der har en naturlig
tilknytning til boligerne og administrationen af disse. Reglerne
åbner bl.a. mulighed for, at boligorganisationerne kan
iværksætte socialt forebyggende indsatser over for
udsatte unge, herunder indsatser der rummer et
uddannelsesperspektiv. Reglerne forudsætter dog, at de
nævnte aktiviteter tager afsæt i det enkelte
boligområde.
Almene boligorganisationer og de nævnte
selvejende institutioner er i forbindelse med indhentning af tilbud
på bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser omfattet
af gældende udbudsregler, herunder EU´s udbudsregler.
Boligorganisationerne kan i den forbindelse som ordregiver stille
relevante og saglige krav til kontraktens indhold.
EUF-traktaten som fortolket af EU-Domstolen er
ikke til hinder for, at ordregiver opstiller sociale klausuler i
forbindelse med konkrete udbud af bygge- og anlægsarbejder.
Disse sociale klausuler skal dog være udformet under
hensyntagen til EU-rettens grundlæggende forbud mod al
forskelsbehandling, der udøves på grundlag af
nationalitet, jf. EUF-traktaten artikel 18.
Det vil derfor være i strid med
EUF-traktatens regler om de fri bevægeligheder og de
principper, som kan udledes heraf, herunder princippet om
ikke-diskrimination på grundlag af nationalitet, at stille
krav om, at den entreprenør/leverandør, der vinder
den udbudte opgave, skal beskæftige enten danske elever eller praktikanter (direkte
diskrimination) eller personer fra et nærmere angivet
boligområde (indirekte diskrimination). De nævnte
regler er ufravigelige.
De almene boligorganisationer og de
nævnte selvejende institutioner har på grund af de
nævnte regler om organisationernes og institutioners
formål m.v., som forudsætter, at aktiviteterne tager
afsæt i det enkelte, lokale boligområde - ikke mulighed
for at stille krav om sociale klausuler om uddannelses- og
praktikaftaler i de enkelte udbud, der samtidig respekterer
EU-rettens grundlæggende forbud mod
nationalitetsdiskrimination.
2.2. Den
foreslåede ordning
Boligselskabernes Landsforening og Dansk
Byggeri har i efteråret 2011 indgået en
partnerskabsaftale om praktikpladser m.v. I aftalen lægges op
til indgåelse af frivillige aftaler lokalt mellem de almene
boligorganisationer og byggevirksomhederne om bl.a. praktikpladser
i forbindelse med byggeprojekter.
I forlængelse heraf er iværksat en
omfattende oplysningsindsats med henblik på, at de
nævnte lokale partnerskabsaftaler realiseres. På
nuværende tidspunkt er der indgået en række af
sådanne aftaler mellem almene boligorganisationer,
byggevirksomheder og andre relevante parter (institutioner for
erhvervsrettet uddannelse, kommunale jobcentre m.fl.). Aftalerne
har en generel karakter og indgås uafhængigt af de
enkelte udbud om bygge- og anlægsarbejder m.v.
Som supplement til disse partnerskaber
foreslås der tilvejebragt en hjemmel til, at de almene
boligorganisationer m.fl. kan anvende sociale klausuler om
uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med konkrete udbud af
bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser. Anvendelse af de
nævnte klausuler bliver dermed en del af de almene
boligorganisationers lovlige virksomhedsområde, idet
sådanne sociale klausuler dog skal respektere EU-rettens
grundlæggende forbud mod al forskelsbehandling, der
udøves på grundlag af nationalitet. Klausulerne vil
fastlægge, at entreprenøren/leverandøren skal
benytte elever i opgaveløsningen. De nævnte klausuler
kan f.eks. være aktuelle i de tilfælde, hvor der ikke
er indgået - eller hvor der ikke har kunnet opnås
enighed om at indgå - en frivillig partnerskabsaftale med
henblik på at skaffe praktikpladser inden for det eller de
områder, som er relevante for den konkrete kontrakt.
Som konsekvens af forslaget vil
kommunalbestyrelsen endvidere - i forbindelse med tilsagn om
støtte til nybyggeri m.v. - kunne stille som
tilsagnsvilkår, at boligorganisationen eller en af de
nævnte selvejende institutioner skal overveje at anvende en
social klausul om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med
boligorganisationens eller institutionens udbud af arbejder og
leverancer i tilknytning til den konkrete sag.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget giver almene boligorganisationer
m.fl. mulighed for at anvende klausuler om uddannelses og
praktikaftaler i forbindelse med udbud i tilknytning til bl.a.
nybyggeri og renoveringsprojekter med støtte fra
Landsbyggefonden.
Lovforslaget forventes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Lovforslagets eventuelle økonomiske
konsekvenser skal forhandles med kommunerne og regionerne.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der vil dog for en
virksomhed, der indgår en kontrakt med en almen
boligorganisation kunne være stillet vilkår om, at
virksomheden indgår uddannelses- og praktikaftaler.
5.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet
til EU-retten
Anvendelsen af sociale klausuler i forbindelse
med konkrete udbud af bygge- og anlægsarbejder og
tjenesteydelser er ikke i strid med EUF-traktaten som fortolket af
EU-Domstolen, forudsat at den enkelte sociale klausul er udformet
under hensyntagen til EU-rettens grundlæggende forbud mod al
forskelsbehandling, der udøves på grundlag af
nationalitet, jf. EUF-traktaten artikel 18, at klausulen er saglig
og proportional i forhold til det konkrete udbud, og at klausulen
er offentliggjort i udbudsmaterialet.
8.
Høring
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 8. december 2014 til den 5. januar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Akademisk Arkitektforening, Alzheimerforeningen,
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-ejendomme,
BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening, BOSAM,
Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden, Byggeskadefonden vedr.
Bygningsfornyelse, Byggesocietetet, Byggeriets Evaluerings Center,
Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk
Byggeri, Dansk Industri, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Advokater, Danske arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Ældreråd, Danske
Udlejere, Det centrale Handicapråd, Ejendomsforeningen
Danmark, Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til boliger
for ældre og enlige, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Forsikring og Pension, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Kommunekredit, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, Kommunernes
Revision - BDO, Landsbyggefonden, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, O. K. -fonden, Praktiserende
Arkitekters Råd, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Rådet for Socialt Udsatte, Rådet for Etniske
Minoriteter og Statens Byggeforskningsinstitut.
| 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Anvendelsen af sociale klausuler i
forbindelse med konkrete udbud af bygge- og anlægsarbejder og
tjenesteydelser er ikke i strid med EUF-traktaten som fortolket af
EU-Domstolen, forudsat at den enkelte sociale klausul er udformet
under hensyntagen til EU-rettens grundlæggende forbud mod al
forskelsbehandling, der udøves på grundlag af
nationalitet, jf. EUF-traktaten artikel 18, at klausulen er saglig
og proportional i forhold til det konkrete udbud, og at klausulen
er offentliggjort i udbudsmaterialet | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at de almene boligorganisationer får hjemmel
til i konkrete udbud af bygge- og anlægsarbejder og
tjenesteydelser at stille krav om sociale klausuler om uddannelses-
og praktikaftaler.
De nævnte klausuler er et
kontraktvilkår, som den almene boligorganisation indarbejder
i udbudsmaterialet og som indebærer, at
entreprenøren/leverandøren skal benytte elever i
opgaveløsningen. Ved elever forstås en arbejdstager,
som entreprenøren/leverandøren eller dennes
underentreprenører/leverandører indgår/har
indgået en uddannelsesaftale om et uddannelsesforløb
med.
Det er ikke en betingelse, at det
pågældende udbud sker i forbindelse med et projekt, som
den almene boligorganisation gennemfører med støtte
fra kommunalbestyrelsen eller Landsbyggefonden. De
pågældende klausuler kan også anvendes i
forbindelse med ustøttede projekter og i forbindelse med
tjenesteydelser. Der er heller ikke fastsat særlige
tærskelværdier - i form af en kontraktsum - for,
hvornår en almen boligorganisation kan anvende de
nævnte klausuler.
Det bemærkes, at den ovenfor
nævnte hjemmel for de almene boligorganisationer vil finde
tilsvarende anvendelse for selvejende almene ældre- og
ungdomsboliginstitutioner samt for selvejende
ungdomsboliginstitutioner, jf. henholdsvis § 114, stk. 2 og 3,
og § 117, stk. 2, i loven.
Den almene boligorganisation og de
nævnte selvejende institutioner skal som ordregiver sikre, at
EU´s udbudsregler overholdes. Ordregiveren skal bl.a.
overveje, om en social klausul i et udbud er proportionalt i
forhold til opgaven, som udbydes, og om klausulen kan
medføre en overtrædelse af EU-rettens
grundlæggende forbud mod al forskelsbehandling på
grundlag nationalitet og det udbudsretlige ligebehandlingsprincip.
Lovligheden af sociale klausuler i et offentligt udbud - herunder
et udbud foretaget af en almen boligorganisation - beror altid
på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Dog
vil ordregiveren som nævnt i afsnit 2.1. i de almindelige
bemærkninger ikke kunne stille krav om anvendelse af danske
elever eller personer med bopæl i boligområdet.
Som nævnt i de almindelige
bemærkninger, jf. afsnit 2.2., vil kommunalbestyrelsen
endvidere - i forbindelse med tilsagn om støtte til
nybyggeri m.v. - kunne stille som tilsagnsvilkår, at
boligorganisationen eller en af de nævnte selvejende
institutioner skal overveje at anvende en social klausul om
uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med
boligorganisationens eller institutionens udbud af arbejder og
leverancer i tilknytning til den konkrete sag.
Kommunalbestyrelsens vilkår vil kunne
udformes i overensstemmelse med det »følg eller
forklar«- princip, som i dag gælder for kommunens egne
byggearbejder.
»Følg eller
forklar«-princippet indebærer, at ordregiveren (her den
almene boligorganisation eller selvejende almene institution) enten
skal anvende en social klausul om uddannelses- og praktikaftaler
eller forklare baggrunden for, at den ikke anvender en sådan
klausul. Forklaringen skal fremgå af ordregiverens
hjemmeside. Begrundelsen kan for eksempel være, at der ikke
er mangel på praktikpladser inden for det
uddannelsesområde, som er relevant for den konkrete kontrakt,
eller at det ikke vil være proportionalt at anvende en social
klausul i kontrakten.
Har ordregiver indgået en frivillig
partnerskabsaftale med henblik på at skaffe praktikpladser
inden for det eller de områder, som er relevante for konkrete
kontrakt, kan det også være en forklaring på,
hvorfor ordregiver ikke anvender en social klausul.
Der henvises nærmere til Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen vejledning af 30. august 2013 om uddannelses- og
praktikaftaler i forbindelse med udbud. I vejledningen er det
nævnte »følg eller forklar«-princip
nærmere beskrevet. Af vejledningen fremgår endvidere,
hvordan en social klausul om uddannelses- og praktikaftaler kan
formuleres. Desuden gennemgår vejledningen de retlige rammer
for brugen af klausuler i kontrakter, der er omfattet af EU´s
udbudsregler.
Til nr. 2.
Efter § 113, stk. 1, i almenboligloven er
ministeren for by, bolig, og landdistrikter bemyndiget til at
fastsætte nærmere regler om en række af de
forhold, der er nævnt i lovens kapitel 8. Det er ikke fundet
nødvendigt tillige at bemyndige ministeren for By, Bolig og
Landdistrikter til at fastsætte nærmere regler om
boligorganisationernes adgang til at anvende sociale klausuler om
uddannelses- og praktikaftaler. Det er således op til den
enkelte boligorganisation eller selvejende institution at
afgøre i hvilke sager, de nævnte klausuler skal
anvendes. Der henvises nærmere herom til bemærkningerne
til nr. 1.
Til nr. 3.
Det følger af § 31, stk. 1, i
almenboligloven, at reglerne om boligorganisationernes formål
m.v. ikke finder tilsvarende anvendelse på almene
ældreboliger, som ejes af en kommune eller en region.
Almenboligloven udgør derfor ikke en
barriere for, at kommunerne eller regionerne kan anvende sociale
klausuler ved udbud af bygge- og anlægsarbejder og
tjenesteydelser i forbindelse med de nævnte kommunalt eller
regionalt ejede ældreboliger.
Som konsekvens heraf er det i § 1, nr. 3,
foreslået, at den foreslåede adgang for almene
boligorganisationer m.fl. til at anvende sociale klausuler ikke
skal finde tilsvarende anvendelse for de nævnte kommunalt
eller regionalt ejede ældreboliger.
Det skal i øvrigt tilføjes, at
kommunerne og regionerne siden 1. januar 2014 har været
forpligtet til at overveje anvendelse af sociale klausuler om
uddannelses- og praktikaftaler ved udbud af bygge- og
anlægsarbejder og tjenesteydelser efter et »følg
eller forklar«- princip. Forpligtelsen følger af
aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi for
2014.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft
den 1. marts 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, lov nr. 1609 af
26. december 2013, lov nr. 263 af 24. marts 2014, § 1 i lov
nr. 402 af 28. april 2014 og § 8 i lov nr. 722 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 107 indsættes før overskriften før
§ 108: »§ 107
a. Almene boligorganisationer kan i forbindelse med udbud af
bygge- og anlægsarbejder og tjenesteydelser anvende sociale
klausuler om uddannelses- og praktikaftaler.« | | | | § 113.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om de i §§ 103, 104 og 106-110
nævnte forhold. Stk.
2. . . . | | 2. I § 113, stk. 1, ændres
»§§ 103, 104 og 106-110« til:
»§§ 103, 104,106, 107 og 108-110«. | | | | § 114.
Bestemmelserne i §§ 103-108, § 109, stk.
5-7, og §§ 110-112 finder tilsvarende anvendelse
på almene ældreboliger, som ejes af en kommune eller en
region. Stk. 2.-3.
. . . | | 3. I § 114, stk. 1, ændres
»§§ 103-108,« til: »§§
103-107 og 108,«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2015. | | | |
|