Skriftlig fremsættelse (14. januar
2015)
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
(Carsten Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v. (Sociale klausuler om uddannelses- og
praktikaftaler).
(Lovforslag nr. L 109).
Lovforslaget
udmønter den del af aftalen af 28. november 2014 mellem
regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Dansk
Folkeparti, Enhedslisten, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti om anvendelsen af Landsbyggefondens midler
og effektivisering af den almene boligsektor, der vedrører
praktik- og elevpladser. Parterne anerkender boligorganisationernes
store indsats for at skaffe uddannelses- og praktikpladser og
opfordrer til, at der indgås flere lokale partnerskabsaftaler
mellem boligorganisationer og entreprenører om etablering af
yderligere uddannelses- og praktikpladser.
I
forlængelse heraf er der mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten enighed om at sigte mod, at
mindst 12 pct. af de beskæftigede ved nybyggeri og
renovering, som støttes af Landsbyggefonden, skal være
elever i praktik, samt at følge udviklingen i etableringen
af praktik- og elevpladser som led i partnerskabsaftalerne.
Endelig er der
enighed mellem sidstnævnte parter om at etablere en hjemmel
til - som supplement til de nævnte frivillige lokale
partnerskabsaftaler - at almene boligorganisationer kan stille krav
om uddannelses- og praktikaftaler i de enkelte udbud.
Med
lovforslaget foreslås der således etableret hjemmel for
de almene boligorganisationer m.fl. til at anvende sociale
klausuler om uddannelses- og praktikaftaler i forbindelse med
udbud.
Lovforslaget
vurderes ikke at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
Lovforslaget
vurderes hverken at have økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet eller administrative konsekvenser
for borgerne.
Lovforslaget
vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.
Anvendelsen af
sociale klausuler i forbindelse med konkrete udbud af bygge- og
anlægsarbejder og tjenesteydelser er ikke i strid med
EUF-traktaten som fortolket af EU-Domstolen, forudsat at den
enkelte sociale klausul er udformet under hensyntagen til
EU-rettens grundlæggende forbud mod al forskelsbehandling,
der udøves på grundlag af nationalitet, jf.
EUF-traktaten artikel 18, at klausulen er saglig og proportional i
forhold til det konkrete udbud, og at klausulen er offentliggjort i
udbudsmaterialet.
Det
foreslås, at lovændringerne træder i kraft den 1.
marts 2015.
Jeg henviser i
øvrigt til de bemærkninger, der ledsager lovforslaget,
og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.