Fremsat den 14. januar 2015 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Støtte til nedrivning af hele
afdelinger)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, lov nr. 1609 af
26. december 2013, lov nr. 263 af 24. marts 2014, § 1 i lov
nr. 402 af 28. april 2014 og § 8 i lov nr. 722 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 20, stk. 3, indsættes som
3. pkt.:
»Midlerne kan dog i særlige
tilfælde medgå til finansiering af nedrivning af en hel
boligafdeling, jf. § 92, stk. 2, 2. pkt.«
2. I
§ 92, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.:
»Indtil 200 mio. kr. af rammen som
nævnt i 1. pkt. kan anvendes til nedrivning af hele
boligafdelinger, som har vedvarende høj boligledighed, er
mere end 25 år gamle og efter Landsbyggefondens vurdering
ikke kan videreføres.«
3. I
§ 97 indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde yde tilskud
til finansiering af nedrivning af en hel boligafdeling, jf. §
92, stk. 2, 2. pkt.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gældende ret | | 2.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Miljømæssige
konsekvenser | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte organisationer og myndigheder
mv. | 9. | Sammenfattende skema | | | | | |
|
1.
Indledning og baggrund
I Vækstpakke 2014 indgår, at
regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Dansk Folkeparti og Enhedslisten er enige om
følgende initiativ:
»En række almene boligafdelinger i
landets yderområder oplever en vigende efterspørgsel,
som gør, at afdelingerne ikke kan videreføres eller
oplever betydelige lejetab. Det kan bl.a. betyde, at en række
gode og energieffektive almene boliger står tomme, idet
balancelejen ikke er konkurrencedygtig på det lokale
boligmarked. Det aftales, at problemet tages op i efterårets
forhandlinger om den fremtidige anvendelse af Landsbyggefondens
midler med henblik på at muliggøre yderligere
nedrivninger.«
På den baggrund har problemet som led i
forhandlingerne om en ny boligaftale været taget op og det
har været drøftet at afsætte en særlig
pulje til nedrivning af hele almene boligafdelinger.
På den baggrund er der den 2. december
2014 indgået aftale mellem ovennævnte partier om at
afsætte en del af den samlede nedrivningsramme i
Landsbyggefonden til nedrivning af hele almene boligafdelinger.
Aftalen skal således ses i
sammenhæng med aftale af 28. november 2014 mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det Konservative
Folkeparti om anvendelsen af Landsbyggefondens midler og
effektivisering af den almene boligsektor, hvori indgår, at
der afsættes en pulje til nedrivning på 600 mio. kr. i
perioden 2015-2018.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret
Efter almenboliglovens § 92, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, kan
Landsbyggefonden af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, yde støtte som lån eller
tilskud til almene boligafdelinger, hvor der er så
væsentlige økonomiske problemer, at disse vil kunne
vanskeliggøre afdelingens videreførelse.
Der er endvidere fastsat en ramme på 500
mio. kr. inden for hvilken, Landsbyggefonden i perioden 2011-2014
kan yde støtte til nedrivning af almene boliger.
Efter den gældende finansieringsordning
ved nedrivning kan Landsbyggefonden finansiere omkring halvdelen af
de direkte udgifter forbundet med nedrivningerne. En mindre del af
udgifterne bliver finansieret af Landsbyggefondens
renoveringsstøtteordning. Derudover er der i forbindelse med
nedrivningerne behov for kapitaltilførsel til dækning
af udgifterne til fysisk nedrivning, genhusning og
låneindfrielse. Kapitaltilførslen fordeles efter den
såkaldte femtedels-ordning, hvor Landsbyggefonden typisk
bidrager med 2/5, mens boligorganisation, kommune og
realkreditinstitut bidrager med hver 1/5. Landsbyggefonden kan dog
finansiere op til 3/5 af kapitaltilførslen.
Efter driftsbekendtgørelsens § 6,
stk. 4, jf. lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013,
er det boligorganisationens øverste myndighed, der kan
beslutte, at almene boliger skal nedrives. Når en sådan
beslutning er truffet, retter boligorganisationen henvendelse til
kommunen, som jf. almenboliglovens § 28, stk. 1, skal godkende
nedrivning af en almen boligorganisations ejendom.
Videre ansøges Landsbyggefonden om
støtte til finansiering af nedrivningen. Landsbyggefonden
foretager på baggrund af denne henvendelse en fysisk
besigtigelse af afdelingen, og vurderer på baggrund heraf
udgifterne til hhv. renovering og nedrivning. På baggrund af
den fysiske besigtigelse udarbejder Landsbyggefonden en indstilling
til ministeriet om, hvad fonden anbefaler der sker med
boligerne.
Til sidst fremsendes ansøgningen om
nedrivning til ministeren for by, bolig og landdistrikter, der jf.
almenboliglovens § 28, stk. 2, 2. pkt., skal godkende
nedrivning af almene boliger. Sammen med ansøgningen
fremsendes relevante informationer som fx: lejeledighed over en
periode, helhedsplan for området, planer for genhusning,
dokumentation for at beslutningen er truffet af de kompetente
organer, dokumentation for at nedrivningen og de deraf afledte
udgifter er finansieret o. lign.
2.2. Den
foreslåede ordning
Landsbyggefonden støtter i dag
udelukkende nedrivninger med henblik på en afdelings
videreførelse. Der findes imidlertid en række
afdelinger, hvor forholdene er af en sådan karakter, at der
ikke er udsigt til, at de fortsat kan bestå. Det
foreslås derfor, at Landsbyggefonden, hvor boligerne ikke kan
sælges til anden side, får mulighed for at
støtte nedrivning af hele almene afdelinger. Det
foreslås samtidig, at Landsbyggefonden kan anvende indtil 200
mio. kr. af nedrivningsrammen hertil. Da hele afdelingen nedrives,
og der derfor ikke er lån, der kan videreføres, ydes
støtten som tilskud. Dette betyder videre, at der ikke kan
ydes renoveringsstøtte til nedrivning af hele
afdelinger.
I lighed med Landsbyggefonden kan
boligorganisationer og kommuner kun støtte nedrivning med
henblik på afdelingens videreførelse. Det
forslås derfor i forlængelse heraf, at
boligorganisationer og kommuner får mulighed for at
støtte nedrivning af en hel afdeling.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Det
bemærkes, at kommunen skal godkende alle nedrivninger af
almene boliger. Kommunerne har mulighed for at deltage i
finansieringen af nedrivninger sammen med Landsbyggefonden,
boligorganisationerne og kreditinstitutterne på grundlag af
frivillige aftaler.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL. På baggrund af ovenstående vurderes
det, at den kommunale medfinansiering ikke giver anledning til
kompensation fra staten.
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for
kommunerne.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for staten eller regionerne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder bestemmelser om
overdragelse af udførelsen af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse til virksomheder, jf. Kommissionens
afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af
bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om den
Europæiske Unions funktionsmåde på
statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste
ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af 11.1.2012, s. 3).
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
vurderer, at nævnte bestemmelser i lovforslaget er i
overensstemmelse med Kommissionens afgørelse.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter herudover.
8.
Hørte organisationer og myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag er i perioden fra den
8. december 2014 til 5. januar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Et udkast til lovforslag er sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademisk
Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Boligselskabernes
Landsforening, BOSAM, Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden,
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet,
Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen i Danmark,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Industri, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Ældreråd, Danske Udlejere, Det centrale
Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører FRI, Foreningen til boliger for ældre og
enlige, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og
Pension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Kommunekredit, KL,
Kollegiekontorerne i Danmark, Kommunernes Revision - BDO,
Landsbyggefonden, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, O. K. -fonden, Praktiserende Arkitekters Råd,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for
Socialt Udsatte, Rådet for Etniske Minoriteter og Statens
Byggeforskningsinstitut.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vurderes at være i
overensstemmelse Kommissionens afgørelse af 20. december
2011 om kompensation til virksomheder, der har fået
overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse og indeholder ikke EU-retlige aspekter
herudover. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Efter lovens § 20, stk. 3, anvendes
dispositionsfondens midler til at sikre afdelingernes fortsatte
beståen. Midlerne anvendes således i forbindelse med
nedrivning af en del af afdelingen, idet boligorganisationen
medfinansierer nedrivningen sammen med Landsbyggefonden, kommunen
og det pågældende realkreditinstitut.
Med den foreslåede ændring af
§ 92, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2, åbnes
mulighed for at nedrive hele afdelinger. Boligorganisationen skal
fortsat kunne medfinansiere en sådan nedrivning og det
foreslås derfor, at dispositionsfonden i særlige
tilfælde kan medgå til finansiering af nedrivning af en
hel afdeling.
Om baggrunden og de nærmere betingelser
for at nedrive en hel afdeling henvises til bemærkninger til
§ 1, nr. 2.
Til nr.
2
Landsbyggefonden kan efter de gældende
regler alene støtte nedrivning af almene boliger med henblik
på den pågældende afdelings videreførelse
og fortsatte beståen.
Med den foreslåede ændring i
lovens § 92, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 2,
får Landsbyggefonden mulighed for - som en del af rammen til
nedrivning - at støtte nedrivning af hele boligafdelinger
med indtil 200 mio. kr. i perioden 2015-2018.
Baggrunden for forslaget er, at der eksisterer
et antal afdelinger, som er ramt af høj boligledighed, og
som ikke har udsigt til, at forholdene vil kunne forbedres. Det kan
skyldes høj leje kombineret med store renoveringsudgifter,
men også at afdelingen er beliggende i områder med
manglende efterspørgsel på grund af
befolkningstilbagegang.
På den baggrund foreslås det, at
Landsbyggefonden får mulighed for at støtte nedrivning
af hele boligafdelinger, som har en høj vedvarende
boligledighed, som er opført for mindst 25 år siden og
som efter Landsbyggefondens vurdering ikke kan videreføres.
Ifølge almenboliglovens § 16, stk. 1 er en almen
boligafdeling en økonomisk uafhængig enhed med
skøde på afdelingens ejendom. Hvert nyt byggeafsnit
opføres som en selvstændig boligafdeling, med mindre
bestemmelserne i almenboliglovens § 16, stk. 2 finder
anvendelse.
Finansiering af nedrivningen af en hel
afdeling vil som hidtil finde sted på baggrund af frivillige
aftaler mellem boligorganisationen, kommunen, realkreditinstituttet
og Landsbyggefonden. Det forventes, at den såkaldte
femtedelsordning, som normalt anvendes ved nedrivning af almene
boliger, fortsat anvendes. Ved femtedelsordningen bidrager
boligorganisationen, kommunen og realkreditinstituttet hver med 1/5
af de samlede udgifter ved nedrivningen, mens Landsbyggefonden
bidrager med 2/5 af udgifterne.
Kommunens, realkreditinstituttets og halvdelen
af Landsbyggefondens bidrag ydes normalt som et lån, der
tilbagebetales, når afdelingen får likvide midler i
forbindelse med udløb af de oprindelige lån. Ligeledes
finansieres en del af de fysiske arbejder ved nedrivning over
Landsbyggefondens renoveringsramme, dvs. der optages lån,
hvortil der ydes ydelsesstøtte, og hvor den del af ydelsen,
som beboerne normalt ville betale, betales som en del af
kapitaltilførslen.
Nedrivning af en hel boligafdeling
medfører, at der ikke er beboere til at tilbagebetale evt.
lån. Dette betyder, at de ovennævnte
kapitaltilførsler ikke kan ydes som lån, men må
ydes som tilskud. At der ikke kan ydes lån til nedrivningen
betyder videre, at der ikke kan ydes renoveringsstøtte til
nedrivning af hele afdelinger.
Til nr.
3
Efter lovens § 97, stk. 1, kan
kommunalbestyrelsen yde lån til almene boligafdelinger i
kommunen til formål som nævnt i § 92, stk. 1, som
bl.a. omfatter driftsstøtte til afdelinger, der har så
væsentlige økonomiske problemer, at det kan
vanskeliggøre afdelingens videreførelse. På den
baggrund deltager kommunen i finansiering af nedrivning af dele af
en afdeling.
Med den foreslåede ændring af
§ 92, stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, åbnes
mulighed for at nedrive hele afdelinger. Ved nedrivning af en hel
afdeling vil medfinansieringen ikke kunne ske i form af lån
til afdelingen, da den efterfølgende likvideres. Da kommunen
fortsat skal kunne medfinansiere en sådan nedrivning,
foreslås det derfor, at kommunen, hvor de finder det
nødvendigt, kan yde tilskud til finansiering af nedrivning
af en hel boligafdeling.
Om baggrunden og de nærmere betingelser
for at nedrive en hel afdeling henvises til bemærkningerne
til § 1, nr. 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2015, således at Landsbyggefonden kan
meddele tilsagn til ny projekter mv. så hurtigt som
muligt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, lov nr. 1609 af
26. december 2013, lov nr. 263 af 24. marts 2014, § 1 i lov
nr. 402 af 28. april 2014 og § 8 i lov nr. 722 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 20. . . . Stk.
2. . . . Stk. 3. Ud over
stk. 2 anvendes dispositionsfondens midler til at sikre
afdelingernes fortsatte beståen som tidssvarende og
velfungerende bebyggelser ved at medvirke til fysisk,
økonomisk og social opretning af afdelingerne. Medgår
midlerne til at nedsætte lejen i afdelingerne, skal den
efterfølgende leje stå i rimeligt forhold til lejen i
sammenlignelige boliger. Stk 4.-6.
. . . | | 1. I § 20, stk. 3, indsættes som 3.
pkt.: »Midlerne kan dog i særlige
tilfælde medgå til finansiering af nedrivning af en hel
boligafdeling, jf. § 92, stk. 2, 2. pkt.« | | | | § 92. . . . Stk. 2.
Støtte efter stk. 1 til nedrivning af almene boliger kan i
perioden 2011-2014 ydes inden for en samlet ramme på 500 mio.
kr. Landsbyggefondens støtte kan udgøre op til 60
pct. af det samlede støttebehov. Stk.
3. . . . . | | 2. I § 92, stk. 2, indsættes efter 1.
pkt.: »Indtil 200 mio. kr. af rammen som
nævnt i 1. pkt. kan anvendes til nedrivning af hele
boligafdelinger, som har vedvarende høj boligledighed, er
mere end 25 år gamle og efter Landsbyggefondens vurdering
ikke kan videreføres.« | | | | § 97. . . . Stk.
2-4. . . . | | 3. I § 97 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen kan i særlige tilfælde yde tilskud
til finansiering af nedrivning af en hel boligafdeling, jf. §
92, stk. 2, 2. pkt.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2015. | | | |
|