Fremsat den 14. januar 2015 af ministeren
for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v.
(Anvendelse af Landsbyggefondens midler
m.v.)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, lov nr. 1609 af
26. december 2013, lov nr. 263 af 24. marts 2014, § 1 i lov
nr. 402 af 28. april 2014 og § 8 i lov nr. 722 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer:
1. § 91,
stk. 1, affattes således:
»Landsbyggefonden kan af de midler,
der er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,
inden for en investeringsramme på 4.200 mio. kr. årligt
i 2015 og 2016, 2.555 mio. kr. i 2017, 2.500 mio. kr. i 2018 og
2.300 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 give tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning,
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri. Af de investeringsrammer, der
er nævnt i 1. pkt., skal mindst 400 mio. kr. årligt
anvendes til at gøre boligorganisationernes byggeri mere
egnet for mennesker med handicap. Af de samlede investeringsrammer
for 2015-2020, der er nævnt i 1. pkt., kan indtil 350 mio.
kr. anvendes til gennemførelse af energibesparende
foranstaltninger, som ikke vil kunne opnå støtte efter
1. pkt. Beløbene i 1. og 2. pkt. reguleres én gang
årligt med udviklingen i nettoprisindekset, første
gang den 1. januar 2016. Det skal fremgå af fondens tilsagn,
at fonden kan udskyde arbejdernes påbegyndelse med henblik
på at begrænse den samlede bygge- og
anlægsaktivitet.«
2. § 91,
stk. 9, 5. og 6. pkt.,
ophæves.
3. § 91 a,
stk. 1, affattes således:
»Landsbyggefonden kan i årene
2015-2018 af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en
årlig ramme på 465 mio. kr. give tilsagn om tilskud til
en boligsocial indsats samt til lokal koordinering og evaluering i
områder med udsatte almene boligafdelinger, hvor der er
konstateret væsentlige problemer af økonomisk, social
eller anden karakter, herunder høj husleje, høj
flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale problemer,
vold, hærværk eller nedslidning af bygninger og
friarealer. Ikke anvendte beløb kan overføres til det
følgende år, herunder kan ikke anvendte beløb i
2018 overføres til 2019. Beløbet reguleres én
gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang den 1. januar 2016.«
4. I
§ 91 a, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »indtil 220 mio. kr.« til: »indtil
halvdelen« og i 3. pkt.
ændres »2012« til: »2016«.
5. § 91 a,
stk. 6, 2. og 3. pkt., affattes
således:
»Landsbyggefonden sikrer herudover en
løbende erfaringsudveksling mellem de boligsociale
interessenter og koordinering af de boligsociale indsatser i
udsatte almene boligområder og sørger endvidere for,
at der sker en løbende evaluering af de gennemførte
boligsociale indsatser samt organisering og styring
heraf.«
6. § 91
b ophæves.
7. I
§ 92, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »2011-2014« til: »2015-2018«,
og »500 mio. kr.« ændres til: »600 mio.
kr.«
8. I
§ 92 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »2011-2014« til:
»2015-2018«.
9. § 92
b affattes således:
Ȥ 92
b. Landsbyggefonden kan i årene 2015-2020 af de
midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf.
§ 89, inden for en årlig ramme på 160 mio. kr. med
ministeren for by, bolig og landdistrikters godkendelse give
tilsagn om tilskud til infrastrukturændringer, der
gennemføres i områder, som opfylder mindst to af
kriterierne i § 61 a. Ikke anvendte beløb kan
overføres til det følgende år, herunder kan
ikke anvendte beløb i 2020 overføres til 2021.
Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2016.
Stk. 2.
Ændringerne skal ske som led i en godkendt helhedsplan, der
skal indeholde en analyse af, hvordan sammenhængen mellem det
pågældende boligområde og den omgivende by
sikres.«
10. § 97
a ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
| Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning og baggrund | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Renovering | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Nedrivning | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Ramme til
infrastrukturændringer | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede ordning | | 2.4. | Boligsocial indsats | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Den foreslåede ordning | | | | 2.4.2.1. | Tryghed | | | | 2.4.2.2. | Den negative sociale arv | | | | 2.4.2.3. | Entydig ledelse | | | | 2.4.3.4. | Boligsociale indsatser i kombination med
strukturelle forandringer | | 2.5. | Bidrag til nybyggeriet | | | 2.5.1. | Gældende ret | | | 2.5.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Miljømæssige
konsekvenser | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | | | | | | | | | | | |
|
1.
Indledning og baggrund
Lovforslaget indebærer, at der
afsættes midler til, at Landsbyggefonden fortsat kan
støtte renovering, boligsocial indsats,
infrastrukturændringer, nedrivninger og nybyggeri i den
almene boligsektor.
Lovforslaget udmønter boligaftalen af
28. november 2015 mellem regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti for så vidt angår
anvendelsen af Landsbyggefondens midler.
Ca. 20 pct. af befolkningen svarende til godt
og vel 1 million danskere bor i en almen bolig. En stor andel af
boligområderne er trygge og velfungerende med boliger af god
kvalitet. Andre boligområder trænger til et fysisk og
socialt løft, og i et mindre antal udsatte
boligområder er der et særligt markant behov for at
skabe tryghed og trivsel for beboerne.
Regeringen har siden tiltrædelsen i
oktober 2011 indgået tre boligaftaler, med en bred kreds af
Folketingets partier, som fremrykkede og forhøjede
Landsbyggefondens renoveringsramme. Denne økonomiske ramme
fra de tre boligaftaler bidrager til et vigtigt løft af de
fysiske, sociale og integrationsmæssige forhold i en meget
stor del af boligområderne.
Der er fortsat behov for en indsats for at
forbedre de udsatte almene boligområder fysisk, socialt og
økonomisk. Det er målsætningen, at antallet af
særligt udsatte områder skal reduceres og de udsatte
områder skal gøres til attraktive boligområder,
der er integrerede dele af den omliggende by.
Parterne er enige om, at tryghed og trivsel
skal være centrale og gennemgående temaer i den samlede
indsats i de udsatte boligområder, hvor der er problemer med
bl.a. uroskabende adfærd blandt unge. Parterne er enige om,
at der skal sættes målrettet, fokuseret og effektivt
ind mod den uroskabende adfærd og kriminalitet, herunder ved
mulighed for brug af forældre- og ungepålæg samt
zoneforbud.
Parterne er samtidig enige om, at den
boligsociale indsats skal understøtte en positiv og tryg
udvikling gennem en forebyggende indsats. Det kræver konkrete
initiativer, der kombinerer fysiske, sociale og
kriminalitetsforebyggende indsatser for at skabe mest mulig effekt.
Hertil kan bruges mange redskaber, hvoraf bl.a. kan nævnes
øget indsats for at fremskaffe fritidsjob til unge og
samarbejde med socialøkonomiske virksomheder.
Landsbyggefondens midler er centrale i denne
forbindelse, og der er derfor enighed om fortsat at prioritere
midler til en helhedsorienteret indsats over for de udsatte
områder. Samtidig er der fortsat behov for nye almene boliger
bl.a. med henblik på løsning af de boligsociale
opgaver.
Med henblik på at understøtte en
langsigtet planlægning i den almene boligsektor, indgås
aftalen for en 4-årig periode med udløb i 2018. Som
udgangspunkt lægges der 4 år til de gældende
ordninger, men aftalen skal evalueres og revurderes efter 2
år.
Der er gjort en stor indsats for at
gøre det almene byggeri tilgængeligt for ældre
og handicappede. Denne indsats skal fortsættes og styrkes og
parterne er enige om at forhøje rammen hertil i den kommende
periode.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Renovering
2.1.1.
Gældende ret
Landsbyggefonden kan i henhold til § 91 i
lov om almene boliger m.v. ( almenboligloven) give tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning,
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri inden for årlige
investeringsrammer, der er fastsat frem til og med 2016. Mindst 200
mio. kr. af de årlige rammer skal anvendes til at gøre
boligorganisationernes byggeri mere egnet for mennesker med
handicap.
I det omfang, det er muligt og forsvarligt,
skal renoveringsarbejder finansieres over huslejen eller med midler
fra boligorganisationens egenkapital. Først når disse
muligheder er opbrugt, kan Landsbyggefonden træde til.
Landsbyggefondens støtte ydes som ydelsesstøtte til
den del af låneudgifterne, der overstiger en beboerbetaling
på 3,4 pct. plus det løbende bidrag. Beboerbetalingen
reguleres løbende med ¾ af prisudviklingen.
Efter gældende praksis støtter
Landsbyggefonden energibesparende foranstaltninger i forbindelse
med renoveringen således, at bygningen lever op til
bygningsreglementets krav. Foranstaltninger herudover
støttes ikke, men kan i givet fald gennemføres af
boligafdelingen selv.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Der er et betydeligt behov for at foretage en
renoveringsindsats i det almene bygger, således at tendenser
til yderligere negativ udvikling i de udsatte områder kan
modvirkes. Hertil kommer et stigende behov for tryghedsfremmende
tiltag, udbedring i forhold til miljøfremmede stoffer, tomme
boliger i udkantsområder og øgede krav til
energistandarden.
Udsatte boligområder har vanskeligt ved
at tiltrække en bred kreds af boligsøgende. Konkrete
fysiske forbedringer som renoveringer, ændringer i det
arkitektoniske udtryk, bedre energistandard m.v. medvirker dels til
at tiltrække nye beboere dels til at fastholde
ressourcestærke beboere, som ellers ville flytte.
På den baggrund foreslås, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, at den gældende ramme på
2.000 mio. kr. årligt i 2015 og 2016 forhøjes med
2.200 mio. kr. årligt til i alt 4.200 mio. kr. årligt,
at der fastsættes en ramme på 2.555 mio. kr. i 2017,
2.500 mio. kr. i 2018 samt en ramme på 2.300 mio. kr.
årligt i 2019 og 2020. Det foreslås, at mindst 400 mio.
kr. årligt skal anvendes til at gøre det almene
byggeri mere egnet for mennesker med handicap.
Med henblik på at styrke mulighederne
for yderligere at reducere energiforbruget og forbedre indeklimaet
som led i renoveringen foreslås, at der afsættes et
beløb til projekter, der også kan fungere som
demonstrationsprojekter og skabe efterspørgsel efter
avancerede løsninger.
I forlængelse heraf foreslås, at
fonden af den samlede afsatte renoveringsramme frem til 2020 kan
anvende indtil 350 mio. kr. til energibesparende foranstaltninger
som efter gældende praksis ikke vil kunne opnå
støtte via den almindelige renoveringsramme.
2.2.
Nedrivning
2.2.1.
Gældende ret
Efter almenboliglovens § 92 kan
Landsbyggefonden af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, yde støtte som lån eller
tilskud til almene boligafdelinger, hvor der er så
væsentlige økonomiske problemer, at disse vil kunne
vanskeliggøre afdelingens videreførelse.
Der er endvidere i lovens § 92, stk. 2,
fastsat en ramme på 500 mio. kr., inden for hvilken
Landsbyggefonden i perioden 2011-2014 kan yde støtte til
nedrivning af almene boliger.
Efter den eksisterende finansieringspraksis i
forbindelse med nedrivning kan Landsbyggefonden finansiere en
mindre del af udgifterne via renoveringsstøtteordningen.
Derudover er der i forbindelse med nedrivningerne behov for
kapitaltilførsel til dækning af en del af udgifterne
til fysisk nedrivning, genhusning. Hertil kommer
låneindfrielse. Kapitaltilførslen fordeles efter den
såkaldte femtedels-ordning, hvor Landsbyggefonden typisk
bidrager med 2/5, mens boligorganisation, kommune og
realkreditinstitut bidrager med hver 1/5. Landsbyggefonden kan dog
finansiere op til 3/5 af kapitaltilførslen.
Det er et krav, at kommunen og ministeren for
by, bolig og landdistrikter godkender nedrivning af almene
boliger.
2.2.2. Den
foreslåede ordning
I perioden 2011-2013 har Landsbyggefonden
givet tilsagn til medfinansiering af nedrivning af 2.401 almene
boliger. Dette skønnes at svare til et træk på
Landsbyggefondens nedrivningsramme på mellem 317 og 403 mio.
kr.
Behovet for nedrivning forventes at stige de
kommende år bl.a. som følge af øget fokus
på strategiske nedrivninger, men også som følge
af udlejningsvanskeligheder, herunder i en række
yderområder.
Det foreslås derfor, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 7, at der fortsat fastsættes en ramme til
nedrivning, således at Landsbyggefonden kan yde
kapitaltilførsel til nedrivninger inden for en ramme
på 600 mio. kr. i perioden 2015-2018.
2.3. Ramme
til infrastrukturændringer
2.3.1.
Gældende ret
Efter § 92 b i almenboligloven kan
Landsbyggefonden i årene 2011-2016 med ministeren for by,
bolig og landdistrikters godkendelse og inden for en årlig
ramme på 160 mio. kr. (2015-pris) yde støtte i form af
tilskud til infrastrukturændringer, der gennemføres i
de særligt udsatte boligområder, jf. § 61 a i
almenboligloven.
Særlig udsatte boligområder er
defineret som fysisk sammenhængende boligafdelinger med
mindst 1.000 beboere, hvor mindst tre af følgende kriterier
er opfyldt:
1) Andelen af
indvandrere og efterkommere fra ikke-vestlige lande overstiger 50
pct.
2) Andelen af
beboere i alderen 18-64 år, der er uden tilknytning til
arbejdsmarkedet eller uddannelse, overstiger 40 pct. opgjort som
gennemsnit over de seneste 2 år.
3) Antallet af
dømte for overtrædelse af straffeloven,
våbenloven eller lov om euforiserende stoffer overstiger 2,7
pct. af antallet af beboere på 18 år og derover opgjort
som gennemsnit over de seneste 2 år.
4) Andelen af
beboere i alderen 30-59 år, der alene har en
grundskoleuddannelse, overstiger 50 pct.
5) Den
gennemsnitlige bruttoindkomst for skattepligtige i alderen 15-64
år i området eksklusive uddannelsessøgende
udgør mindre end 55 pct. af den gennemsnitlige
bruttoindkomst for samme gruppe i regionen.
Infrastrukturændringer er fysiske
arbejder som etablering, ændring eller nedlæggelse af
eksempelvis torve, pladser, stier eller vejsystemer, der forbedrer
områdets interne funktion eller forbedrer områdets
tilknytning til omgivelserne.
Det er en betingelse for støtte til
infrastrukturændringer, jf. lovens § 92, 2. pkt., at der
er udarbejdet en godkendt helhedsplan, som indeholder en analyse
af, hvordan sammenhængen mellem det pågældende
særligt udsatte boligområde og den omgivende by
sikres.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Omdannelse fra boligkvarter til bykvarter kan
vende udviklingen i de udsatte boligområder. Herved skabes
områder, der i højere grad i sig selv rummer en
større bymæssighed og som samtidig er langt bedre
integreret med den omliggende by. Udbygning af infrastrukturen med
nye stier og veje i de udsatte områder skal skabe bedre
forbindelseslinjer og nye byrum. Flere og bedre adgangsveje skal
sikre fysisk sammenhæng og bedre integration mellem de
udsatte områder og de omgivende bykvarterer ved at fremme et
større flow igennem boligområderne. Sådanne
infrastrukturelle tiltag har samtidig stor indflydelse på den
oplevede og faktiske tryghed i boligområderne.
Det foreslås derfor, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 9, at der i Landsbyggefonden afsættes en ramme
på 160 mio. kr. årligt i 2015-2020, hvorfra der kan
ydes støtte i form af tilskud til infrastrukturforbedringer.
Den gældende ramme for 2015 og 2016 forlænges
således frem til og med 2020.
Infrastrukturrammen er efter de gældende
regler forbeholdt de særligt udsatte boligområder efter
lovens § 61 a, dvs. områder som opfylder mindst tre
kriterierne for at blive optaget på listen over særligt
udsatte boligområder. Med henblik på at forebygge en
negativ udvikling foreslås, at områder, som opfylder to
af de fem kriterier for at blive optaget på listen over
særligt udsatte områder, ligeledes vil kunne få
støtte via infrastrukturrammen.
2.4.
Boligsocial indsats
2.4.1.
Gældende ret
Efter § 91 a i almenboligloven kan
Landsbyggefonden i perioden 2011-2014 indenfor en årlig ramme
på 465 mio. kr. (2015-prisniveau) give tilsagn om tilskud til
en boligsocial indsats og til lokal koordinering og evaluering i
områder med udsatte almene boligafdelinger, hvor der er
konstateret væsentlige problemer af økonomisk, social
eller anden karakter, herunder høj husleje, høj
flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale problemer,
vold, hærværk eller nedslidning af bygninger og
friarealer. Indtil halvdelen af rammen kan anvendes til
lejenedsættelse.
Det er en forudsætning, jf. lovens
§ 91 a, stk. 3, at den boligsociale indsats indgår i en
helhedsplan, der er udarbejdet af boligorganisationen i samarbejde
med relevante interessenter og godkendt af kommunalbestyrelsen. Der
skal desuden ske en lokal koordinering mellem de forskellige
boligsociale interessenter, herunder f.eks. mellem kommune og
boligorganisation og evaluering af indsatsen i det
boligområde, hvor afdelingen er beliggende.
Boligorganisationen skal, jf. lovens § 91
a, stk. 4, medvirke til finansiering af indsatsen med midler fra
boligorganisationens egenkapital, såfremt det er
økonomisk muligt og forsvarligt. Landsbyggefonden kan
endvidere betinge sig, at kommunen også medvirker.
2.4.2. Den
foreslåede ordning
Evalueringen af den første boligsociale
pulje i Landsbyggefonden viser, at indsatserne har haft en positiv
betydning for det sociale liv i boligområdet, og at der har
fundet en positiv udvikling sted, hvad angår
hustandsindkomstniveauet og andelen af beboere i
beskæftigelse.
Den almene boligsektor skal fortsat huse
beboere med sociale og økonomiske problemer. Det giver
særligt i de store boligområder konstante udfordringer,
som det kontinuerligt er nødvendigt at håndtere.
Samtidig har tilflytterne i mange år været mere socialt
udfordrede end fraflytterne. Det har skabt en negativ situation,
som det tager tid at vende igen.
Der er brug for at fastholde en betydelig
boligsocial indsats for at forbedre de sociale vilkår i de
særligt udsatte områder og i de udsatte
boligområder generelt. Den negative situation er resultat af
et kompleks af problemer, der til sammen bliver en barriere for de
enkelte beboeres muligheder for at forme eget liv i trygge
omgivelser.
Det foreslås derfor, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, at Landsbyggefonden fortsat kan yde tilskud til en
boligsocial indsats inden for en årlig ramme på 465
mio. kr. i perioden 2015-2018. Det foreslås videre, at op til
halvdelen af rammen kan anvendes til nedsættelse af
lejen.
En fortsat boligsocial ramme i
Landsbyggefonden skal prioriteres målrettet mod de
udfordringer, som blokerer for en positiv udvikling i de udsatte
boligområder, og som har betydning for beboernes
udviklingsmuligheder. Det er derfor hensigten, at de boligsociale
midler skal prioriteres til indsatser, som bidrager til at
øge trygheden, bryde den negative sociale arv og sikre
effektiv og entydig ledelse.
2.4.2.1.
Tryghed
Det skal være trygt for alle at bo og
færdes i de almene udsatte boligområder. En høj
grad af tryghed er vigtig for at bevare den sociale
sammenhængskraft og for at skabe positive og varige
forandringer i de udsatte boligområder.
Tryghed udgør et samlende hovedtema for
indsatsen i de udsatte boligområder, der kan struktureres
efter henholdsvis et fysisk, et kriminalitetsforebyggende og et
kriminalitetsreducerende hovedspor. Det fysiske hovedspor i
tryghedsindsatsen har fokus på tryghedsfremmende fysiske
tiltag og omdannelser i de udsatte boligområder. Det
kriminalitetsforebyggende hovedspor har et bredt forebyggende og
socialt sigte målrettet en bredere gruppe af udsatte
børn og unge, mens det tredje hovedspor i tryghedsindsatsen
har et kriminalitetsreducerende fokus og er målrettet en
mindre gruppe af stærkt utryghedsskabende unge med en
normbrydende og ofte kriminel adfærd.
Det kriminalitetsforebyggende og det
kriminalitetsreducerende indsatsområde er både et
kommunalt og et politimæssigt anliggende samt en betydelig
del af den boligsociale indsats.
Dette kan fx konkretisere sig i indsatser, som
bygger bro mellem familier, skole, fritidsklubber,
idrætstilbud og lommepenge- eller fritidsjobindsatser og
fritidstilbud, som er målrettet særlige behov hos
børn og unge. Det kan også være i form af
mentorindsatser og gadeplansarbejde, der retter sig mod
særligt udsatte unge samt unge med en med stærkt
utryghedsskabende og normbrydende adfærd.
Den akut opståede uro er
ødelæggende for trygheden i boligområderne og
for områdernes image, hvis den ikke standses meget hurtigt.
Det forudsættes derfor, at de boligsociale helhedsplaner
indeholder en beredskabsplan, som redegør for, hvordan
kommune og boligorganisation i samarbejde med politiet og andre
relevante aktører konkret vil håndtere og løse
akut opstået uro og tryghedsproblemer i
boligområdet.
For yderligere at bidrage til at løse
problemet med uro og alvorlig kriminalitet i nogle udsatte
boligområder etableres der i samarbejde mellem
Landsbyggefonden, Center for Boligsocial Udvikling og Ministeriet
for By, Bolig og Landdistrikter et rejsehold, som skal kunne
træde til, når der er alvorlig utryghed og uro i et
specifikt boligområde.
Det er hensigten, at rejseholdet primært
skal have en opsøgende funktion, hvor de tilknyttede
medarbejdere hurtigt tager en første kontakt til de kommuner
og boligorganisationer, der oplever akut opståede
utryghedsproblemer i deres udsatte boligområder.
Rejseholdets kontakt har til hensigt at
få koordineret og planlagt rådgivningsbesøget i
det pågældende boligområde samt tilvejebringe en
præcis og retvisende øjebliksvurdering af den
pågældende tryghedsudfordring i boligområdet med
de involverede parter, herunder også politiet.
Det bemærkes, at kommuner og
boligorganisationer, der skønner at have et akut og
presserende behov for rådgivning om en aktuel
tryghedsudfordring i deres udsatte boligområder, skal have
mulighed for også selv at rette henvendelse til rejseholdet
og forelægge deres aktuelle tryghedsudfordringer med henblik
på en afklaring af behovet for rådgivning.
2.4.2.2. Den
negative sociale arv
Den negative sociale arv skal brydes for at
sikre børn og unge i udsatte boligområder bedre
livsmuligheder. Beboersammensætningen i de udsatte
boligområder betyder, at man her har en forhøjet
risiko for at få et liv uden uddannelse og arbejde. Det
forøger også risikoen for, at børnene bliver
indfanget af gadefællesskaber og kriminalitet. Det er
både problematisk for børnene, for samfundet og for
boligområdet. Derfor skal de boligsociale midler prioritere
indsatser, som kan bryde negativ social arv.
Helhedsplanernes arbejde med at bryde en
negativ social arv skal ske i et tæt samarbejde med kommunen.
Fx kan et samarbejde mellem kommunens daginstitutioner og skoler og
helhedsplanen kompensere for børnenes manglende
intellektuelle, sociale og økonomiske opbakning fra hjemmet.
Der kan fx være behov for at styrke forældrekompetencer
og bringe forældrene tættere på arbejdsmarkedet.
I de nævnte typer af indsatser målrettet børn og
voksne skal der indgås en klar aftale om ansvarsfordelingen
mellem kommunen og helhedsplanen. Udover de målrettede
indsatser som skal bryde den negative sociale arv, kan der
også iværksættes bredere tilbud som giver udsatte
børn og unge oplevelser, de uden indsatsen er afskåret
fra fx fritidstilbud, udflugter o.l. Hertil kommer
fritidsjobindsatser, som opsøger lokale virksomheder med
henblik på, at virksomhederne skal ansætte
boligområdets unge i fritidsjob. Arbejdet med at bryde
negativ social arv er i alle tilfælde tæt forbundet med
den forebyggende del af tryghedsindsatsen.
2.4.2.3.
Entydig ledelse
Der skal være målrettet fokus
på de mest markante problemer i boligområdet, og
på hvordan helhedsplanen skal løse disse problemer. En
entydig ledelse skal sikre, at de mange niveauer og aktører
i både boligorganisation, boligafdeling, kommune og andre
organisationer arbejder mod det samme mål. Den entydige
ledelse skal samtidig sikre prioritering på tværs af
niveauer og organisationer.
Evalueringen af den boligsociale indsats fra
2006-2010 viser, at der er behov for en styrket koordinering mellem
de lokale parter, som er involveret i den boligsociale indsats i de
udsatte boligområder. Det eksisterende regulativ har bidraget
hertil, men der er yderligere behov for en entydig ledelse for en
engageret koordineret indsats. Det har betydning for mulighederne
for at sikre en målrettet og effektiv indsats.
Derudover skal Landsbyggefonden sikre, at
størstedelen af de indsatser, som støttes og
iværksættes i helhedsplanerne, skal have en
dokumenteret effekt.
For at sikre fremdrift i helhedsplanerne
indenfor de prioriterede områder forudsættes det, at
Landsbyggefonden gennemfører et eftersyn af helhedsplanerne
efter et år, med henblik på at skabe sikkerhed for, at
planerne igangsættes effektivt og målrettet. Sker dette
ikke, skal Landsbyggefonden iværksætte
foranstaltninger, som kan rette op på problemerne.
Hermed styrkes incitamentet hos kommuner og
boligorganisationer til at få samarbejdet om helhedsplanen
til at fungere. Udover at sikre, at planens aktiviteter kommer i
gang skal etårseftersynet således understøtte
det overordnede mål om at sikre stærk og entydig
ledelse af helhedsplanerne.
2.4.3.4.
Boligsociale indsatser i kombination med strukturelle
forandringer
Københavns Kommune og
Arkitektforeningen har i 2014 gennemført. en
undersøgelse af 27 effektstudier fra 9 lande, som bl.a.
viser., at strukturelle fysiske forandringer, forstået som
f.eks. forandringer i byplanens struktur og vejnet, nye ind- og
udgange og forholdet mellem bygninger og udearealer i samspil med
sociale indsatser medfører øget livskvalitet, tryghed
og tilfredshed for boligområdets beboere. Samtidig
medfører kombinationen af indsatserne også positive
effekter for arbejdsløsheden, uddannelsesniveauet,
indkomstniveauet mv. samt en imageforbedring af området.
Det forudsættes på den baggrund,
at boligsociale indsatser, som kombineres med strukturelle fysiske
forandringer, der har fået tilsagn fra infrastrukturrammen,
prioriteres i forbindelse med fordelingen af de boligsociale
midler.
2.5. Bidrag
til nybyggeriet
2.5.1.
Gældende ret
Finansieringen af alment nybyggeri, der har
fået tilsagn om støtte i perioden 2013-2016, er som
følger, jf. lovens § 118:
•
Beboerindskud på 2 pct.
• Kommunal
grundkapital på 10 pct.
•
Kreditinstitutlån med statslig ydelsesstøtte på
88 pct.
Grundkapital stilles til rådighed af den
kommune, hvor byggeriet opføres, og har karakter af et
lån. Lånene er rentefrie og tillige afdragsfrie i
indtil 50 år efter ejendommens ibrugtagelse.
Foruden beboerindskud betaler beboerne som
udgangspunkt en ydelse på ca. 2,8 pct. af anskaffelsessummen
plus det løbende bidrag på kreditinstitutlånet,
jf. lovens § 129. Beboernes betaling indekseres herefter i 45
år.
Forskellen mellem beboerbetalingen og den
samlede ydelse på kreditinstitutlånet betales af staten
som ydelsesstøtte.
Landsbyggefonden bidrager, jf. lovens §
92 a, til ydelsesstøtten til nybyggeriet. Bidraget
udgør 25 pct. af ydelsesstøtten til nye almene
boliger og friplejeboliger med tilsagn i hvert af årene
2011-2014. Bidraget indbetales til staten.
2.5.2. Den
foreslåede ordning
Der er fortsat behov for at bygge nye almene
boliger og nye friplejeboliger. Statens andel af
ydelsesstøtten til nybyggeriet fastholdes på 75 pct.
Tilsvarende fastholdes Landsbyggefondens bidrag i årene
2015-2018 på 25 pct. af ydelsesstøtten til nye almene
boliger og friplejeboliger med tilsagn i hvert af de
pågældende år.
3.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Forslaget vedrørende Landsbyggefondens
bidrag til ydelsesstøtten til det almene nybyggeri har
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet det
medfører mindreudgifter for staten.
Den statslige mindreudgift opgjort som
nutidsværdi skønnes at udgøre 284,4 mio. kr. i
2015, 275,4 mio. kr. i 2016, 275,4 mio. kr. i 2017 og 275,4 mio.
kr. i 2018. På finansloven for 2015 er disse beløb
optaget på § 14.51.05.10. Indtægter fra
Landsbyggefonden som en teknisk videreførsel fra finansloven
for 2014. På kontoen oppebæres indtægter i form
af Landsbyggefondens medfinansiering af alment byggeri. Den
refusionsandel på 25 pct. og den deraf afledte mindreudgift i
perioden 2015-2018, som således er optaget på
finansloven for 2015 er identisk med refusionsandelen og de
anførte beløb i lovforslaget. Lovforslaget
medfører derfor ikke optagelse på forslag til lov om
tillægsbevilling for 2015 på denne konto.
Forslagene om Landsbyggefondens bidrag til
statens udgifter til nybyggeri, yderligere midler til renovering og
en boligsocial indsats, samt til nedrivning og infrastruktur har
konsekvenser for Landsbyggefondens landsdispositionsfond.
Lovforslaget indebærer en
forøgelse af Landsbyggefondens udgifter. Fondens merudgifter
skønnes at andrage 19 mio. kr. i 2015, 167 mio. kr. i 2016,
341 mio. kr. i 2017, 546 mio. kr. i 2018 og 727 mio. kr. i 2019.
Derefter falder merudgifterne i en periode frem til 2033, hvorefter
de igen stiger og når et nyt maksimum på 311 mio. kr. i
2037. Herefter falder de igen til 253 mio. kr. i 2040.
Landsbyggefonden ventes frem til 2022 at have
årlige underskud. Underskuddet finansieres ved optagelse af
statslån. Under de aktuelle forudsætninger
vedrørende rente, inflation, tilsagnsomfang og
gennemsnitlige anskaffelsesudgifter skønnes det, at
statslånet vil nå et maksimum i 2021 på ca. 9,8.
mia. kr. (2015-priser), og at lånet vil kunne afvikles inden
udgangen af 2032.
Forøgelsen af Landsbyggefondens
udgifter medfører en stigning i statslånet og i
afledte rentebetalinger.
Lovforslagets bevillingsmæssige
konsekvenser for 2015 optages på forslag til lov om
tillægsbevilling 2015, mens de bevillingsmæssige
konsekvenser for 2016-2019 indarbejdes på forslag til
finanslov for 2016., jf. nedenfor.
På § 14.51.07.10. Statslån
medfører lovforslaget både en udgift og en
indtægt på 19,0 mio. kr. i 2015, 167,0 mio. kr. i 2016,
341,0 mio. kr. i 2017 og 546,0 mio. kr. i 2018. På §
40.21.26. Statslån til Landsbyggefonden, Ministeriet for By,
Bolig og Landdistrikter medfører lovforslaget en udgift
på 19,0 mio. kr. i 2015, 167,0 mio. kr. i 2016, 341,0 mio.
kr. i 2017 og 546,0 mio. kr. i 2018.
På § 14.51.07.15. Finansiering af
forrentning af statslån medfører lovforslaget
både en udgift og en indtægt på 14,8 mio. kr. i
2017 og 26,9 mio. kr. i 2018. På § 40.21.26.
Statslån til Landsbyggefonden, Ministeriet for By, Bolig og
Landdistrikter medfører lovforslaget en udgift på 14,8
mio. kr. i 2017 og 26,9 mio. kr. i 2018.
På § 14.51.07.20. Renter af
statslån medfører lovforslaget både en udgift og
en indtægt på 14,8 mio. kr. i 2017 og 26,9 mio. kr. i
2018. På § 37.61.01.36 Statslån til
Landsbyggefonden, Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
medfører lovforslaget en indtægt på14,8 mio. kr.
i 2017 og 26,9 mio. kr. i 2018.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for staten.
Kommunen skal godkende en nedrivning.
Kommunerne har mulighed for at deltage sammen med Landsbyggefonden,
boligorganisationerne og kreditinstitutterne på grundlag af
frivillige aftaler i finansieringen af nedrivninger. De
kommunaløkonomiske konsekvenser skal forhandles med
Kommunernes Landsforening. På baggrund af ovenstående
vurderes det, at den kommunale medfinansiering ikke giver anledning
til kompensation fra staten.
Med hensyn til infrastrukturændringer og
boligsocial indsats sker en eventuel kommunal medfinansiering
ligeledes på frivillig basis.
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for
kommunerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
regionerne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Imidlertid vil lovforslaget have en
række afledede effekter for erhvervene, herunder en
væsentlig aktivitetsstigning, som følge af de
forhøjede renoveringsrammer samt afsatte midler til
nedrivning, boligsocial indsats og
infrastrukturændringer.
Den foreslåede forøgelse af
renoveringsrammerne på sammenlagt godt 14 mia. kr.
skønnes at øge beskæftigelsen med i
størrelsesordenen 14.000 personer opgjort på
årsbasis. Denne effekt forventes at være fordelt over
årene 2015 til 2023.
De foreslåede midler til nedrivning,
boligsocial indsats og infrastrukturændringer skønnes
sammenlagt at øge beskæftigelsen med i
størrelsesordenen 2.000 personer opgjort på
årsbasis. Effekten forventes at fordele sig over årene
2015 til 2024.
5.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget om en forøgelse af
renoveringsrammerne på sammenlagt godt 14 mia. kr. vurderes
på lidt længere sigt at indebære en mærkbar
reduktion af CO2-udledningen. Dette skyldes, at de energibesparende
foranstaltninger, der gennemføres som led i de
støttede renoveringsprojekter, vil medføre en
reduktion af det løbende energiforbrug i de renoverede
bebyggelser. CO2-effekten understøttes af, at der indenfor
den samlede ramme frem til 2020 kan anvendes indtil 350 mio. kr.
til energibesparende foranstaltninger, som ikke vil kunne
støttes inden for den almindelige renoveringsramme.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder bestemmelser om
overdragelse af udførelsen af tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse til virksomheder, jf. Kommissionens
afgørelse af 20. december 2011 om anvendelse af
bestemmelserne i artikel 106, stk. 2, i traktaten om den
Europæiske Unions funktionsmåde på
statsstøtte i form af kompensation for offentlig tjeneste
ydet til visse virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af 11.1.2012, s. 3).
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
vurderer, at nævnte bestemmelser i lovforslaget er i
overensstemmelse med Kommissionens afgørelse.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter herudover.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 8.
december 2014 til den 5. januar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademisk
Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Boligselskabernes
Landsforening, BOSAM, Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden,
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet,
Byggeriets Evaluerings Center, Bygherreforeningen i Danmark,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Industri, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske
arkitektvirksomheder, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Danske
Ældreråd, Danske Udlejere, Det centrale
Handicapråd, Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører FRI, Foreningen til boliger for ældre og
enlige, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring og
Pension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Kommunekredit, KL,
Kollegiekontorerne i Danmark, Kommunernes Revision - BDO,
Landsbyggefonden, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, O. K. -fonden, Praktiserende Arkitekters Råd,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for
Socialt Udsatte, Rådet for Etniske Minoriteter og Statens
Byggeforskningsinstitut.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Mindreudgift for staten opgjort som
nutidsværdi skønnes at udgøre 284,4 mio. kr. i
2015, 275,4 mio. kr. i 2016, 275,4 mio. kr. i 2017 og 275,4 mio.
kr. i 2018 | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | De foreslåede renoveringsrammer
skønnes at øge beskæftigelsen med i
størrelsesordenen 14.000 personer fordelt over årene
2015 til 2023. De foreslåede midler til nedrivning,
boligsocial indsats og infrastrukturændringer skønnes
at øge beskæftigelsen med i størrelsesordenen
2.000 personer fordelt over årene 2015 til 2024. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Forøgelsen af renoveringsrammerne
vurderes på lidt længere sigt at indebære en
mærkbar reduktion af CO2-udledningen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder bestemmelser, der
er omfattet af Kommissionens afgørelse af 20. december 2011
om kompensation til virksomheder, der har fået overdraget at
udføre tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse. Det er vurderet, at de nævnte bestemmelser i
lovforslaget er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse. Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter herudover. | | | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Efter lovens § 91, stk. 1, har
Landsbyggefonden inden for nærmere fastsatte
investeringsrammer kunnet meddele tilsagn om ydelsesstøtte
til lån, der optages til finansiering af opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning,
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri.
Landsbyggefondens støtte ydes som
ydelsesstøtte til den del af låneudgifterne, der
overstiger en beboerbetaling på 3,4 pct. plus det
løbende bidrag. Beboerbetalingen reguleres løbende
med ¾ af prisudviklingen.
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at investeringsrammen fastsættes til 4.200 mio. kr.
årligt i 2015 og 2016, 2.555 mio. kr. i 2017, 2.500 mio. kr.
i 2018 og 2.300 mio. kr. årligt i 2019-2020.
Det foreslås desuden, at mindst 400 mio.
kr. årligt af de nævnte rammer skal anvendes til at
gøre alment byggeri mere egnet for personer med
handicap.
De ovennævnte beløb
foreslås reguleret én gang årligt med
nettoprisindekset, første gang den 1. januar 2016.
Ca. 1/3 af de renoveringsinvesteringer, som
gennemføres med støtte fra Landsbyggefonden,
vedrører energibesparende foranstaltninger. Efter
gældende praksis yder Landsbyggefonden under
renoveringsstøtteordningen ikke ydelsesstøtte til
energibesparende investeringer, der ligger ud over de
gældende krav i bygningsreglementet (BR10). Boligafdelingerne
kan dog selv finansiere sådanne tiltag.
Med henblik på at styrke mulighederne
for yderligere at reducere energiforbruget på sigt,
foreslås det, at fonden af den samlede afsatte
renoveringsramme frem til 2020 kan anvende indtil 350 mio. kr. til
energibesparende foranstaltninger, som ellers ikke vil kunne
støttes inden for den almindelige renoveringsramme. Der er
således hensigten, at støtte projekter, som forbedrer
ejendommens energistandard ud over de gældende krav.
Formålet er at sikre, at der i
forbindelse med den store renoveringsindsats i alment byggeri
også gennemføres nogle af de energibesparende
foranstaltninger, som det ellers kan være svært at
samle flertal for, fordi de har lang leve- og tilbagebetalingstid.
Det er hensigten, at de renoveringsprojekter, der får den
særlige energisparestøtte, skal fungere som
demonstrationsprojekter for det øvrige almene byggeri (og
andet byggeri) og være med til at skabe efterspørgsel
efter avancerede løsninger, som herigennem
billiggøres til glæde for efterfølgende
renoveringsprojekter.
Med henblik på at sikre fuld udnyttelse
af overnævnte rammer foreslås det, at ikke-anvendte
beløb kan overføres til det efterfølgende
år, herunder at ikke anvendte beløb i 2020 kan
overføres til 2021.
Med henblik på at sikre mulighed for
hurtigt at kunne tilpasse aktiviteten til konkjunktursituationen
foreslås det, at det skal fremgå at tilsagnet, at
renoveringsarbejdernes påbegyndelse kan udskydes med henblik
på at begrænse bygge- og anlægsaktiviteten, jf.
§ 103 i lov om almene boliger m.v.
Til nr. 2
Den gældende § 91, stk. 9, 5. og 6.
pkt., omhandler en evaluering, der skal være foretaget ved
udgangen af første kvartal 2014, og ophæves som
følge heraf. Den omtalte evaluering er gennemført af
Statens Byggeforskningsinstitut og offentliggjort i rapporten
Renovering af almene bebyggelser. Evaluering af fysiske indsatser
gennemført i perioden 2011-2013, SBI 2014:12.
Til nr. 3
og 4
Efter lovens § 91 a, stk. 1 har
Landsbyggefondens indenfor nærmere fastsatte rammer kunnet
yde økonomisk tilskud til en boligsocial indsats samt lokal
koordinering og evaluering i udsatte almene boligafdelinger.
Udsatte almene boligafdelinger er afdelinger,
hvor der er konstateret væsentlige problemer af
økonomisk, social eller anden karakter, herunder høj
husleje, høj flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med
sociale problemer, vold, hærværk eller nedslidning af
bygninger og friarealer.
Det er en forudsætning, jf. lovens
§ 91 a, stk. 3, at den boligsociale indsats indgår i en
helhedsplan, der er udarbejdet af boligorganisationen i samarbejde
med relevante interessenter og godkendt af kommunalbestyrelsen.
Formålet med helhedsplanen er at opnå en samlet
langsigtet helhedsorienteret løsning af boligafdelingens
sociale, økonomiske og bygningsmæssige problemer.
Helhedsplanen skal indeholde en redegørelse for de
foranstaltninger, der ønskes iværksat, herunder bl.a.
fordelt på social opretning og andre tiltag, som kan forbedre
afdelingens situation som helhed. Sociale tiltag kan bl.a. omfatte
kriminalitetsforebyggelse, boligsociale medarbejdere,
beskæftigelsesmæssige, integrationsfremmende og
erhvervsfremmende foranstaltninger, opsøgende arbejde for
unge og etablering af mødesteder til fritidsaktiviteter.
Der ydes endvidere støtte til lokal
koordinering og helhedsplanen skal bl.a. indeholde en
redegørelse for de organisatoriske rammer for helhedsplanens
gennemførelse, herunder for koordineringen i forhold til
eventuelt eksisterende foranstaltninger og indsatser, om der
etableres en enhedsorganisation, der skal koordinere den lokale
indsats og danne platform for det lokale samarbejde mellem
forskellige aktører.
Endelig ydes støtte til evaluering af
indsatsen.
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 3, at rammen fastsættes til 465 mio. kr. årligt i
perioden fra 2015-2018. Ikke anvendte beløb kan
overføres til efterfølgende år og beløb,
der ikke er anvendt i 2018, kan overføres til 2019.
Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang 1. januar
2016.
Det foreslås videre med ændringen
af § 91 a, stk. 2, 1. pkt., jf. lovforslagets § 1 nr. 4,
at indtil halvdelen af den foreslåede ramme til en
boligsocial indsats årligt kan anvendes til
huslejenedsættelser.
Boligorganisationen skal fortsat medvirke til
finansiering af indsatsen med midler fra boligorganisationens
egenkapital, såfremt det er økonomisk muligt og
forsvarligt. Landsbyggefonden kan endvidere betinge sig, at
kommunen også medvirker, jf. lovens § 91 a, stk. 4,
De boligsociale indsatser, som
iværksættes, er aktiviteter med dokumenteret virkning.
I særlige tilfælde kan der også
iværksættes initiativer med udvikling for øje.
Fordelingen mellem dokumenterede og udviklingsorienterede indsatser
skal der redegøres for i helhedsplanen
Der er mange berøringsflader mellem
helhedsplanens og kommunernes indsatser, men også med andre
aktører, der er involverede i de udsatte boligområder.
Derfor er det vigtigt at sikre koordinering og klar arbejdsdeling
mellem de aktører, som agerer i de udsatte
boligområder.
I forbindelse med ansøgninger om
prækvalifikation og udarbejdelse og godkendelse af
helhedsplaner, skal Landsbyggefonden sikre, at der igennem
støtteperioden er en entydig ledelse af helhedsplanen og
indsatsen i de udsatte boligområder. Den entydige ledelse
skal sikre, at der er tilstrækkelig fremdrift i
helhedsplanen.
Til nr.
5
Efter lovens § 91 a, stk. 6, 2. og 3.
pkt., skal Landsbyggefonden sikre en løbende
erfaringsudveksling og koordinering af den boligsociale indsats og
endvidere sørge for at effekten af den gennemførte
boligsociale indsats evalueres i forhold til den almene sektor.
Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd - SFI og Rambøll Management Consulting
evaluerer de boligsociale indsatser, der gennemføres i regi
af de boligsociale helhedsplaner finansieret af Landsbyggefondens
2006-2010-pulje.
Evalueringen består af to dele. Den ene
del, som SFI står for, er en effektevaluering af puljens
indsatser, og den anden del er en procesevaluering af organisering
og samarbejde, som Rambøll er ansvarlig for. Den samlede
evaluering vil være færdig i 2016. Hidtil er der
udkommet tre delevalueringer af puljen, som allerede er indarbejdet
i reguleringen af den boligsociale indsats finansieret med
2011-2014 puljen.
Evalueringen af 2011-2014-puljen fra
boligaftalen 2010 foretages ligeledes af SFI og Rambøll og
blev påbegyndt i august 2014. Evalueringen forventes
afsluttet i august 2020. Aktiviteter og arbejdsmetoder indenfor de
følgende fire temaer vil blive evalueret:
-
Kriminalitetsforebyggelse i relation til børn, unge og unge
voksne.
- Forbedret
skolegang og uddannelse.
- Forbedrede
forældrekompetencer og forøgelse af børns
trivsel.
- Forøget
beskæftigelse og aktiviteter, der flytter arbejdsledige
beboere tættere på arbejdsmarkedet.
Med de to evalueringer vil der foreligge en
samlet effektevaluering af de boligsociale indsatser, styring og
organisering. Disse store effektevalueringer giver dog en
forsinkelse på resultaterne. Det betyder dels, at det kan
være nødvendigt at træffe beslutninger,
før de relevante resultater foreligger, og dels, at
resultaterne er mindre aktuelle, når de bliver
tilgængelige.
Derfor foreslås det i lovforslagets
§ 1, nr. 5, at det ikke i den kommende puljeperiode skal
være et krav til Landsbyggefonden, at fonden skal
iværksætte en tilsvarende stor evaluering, som skal
evaluere puljen samlet.
Indsatserne skal imidlertid fortsat
dokumenteres og evalueres.
Med henblik på at forbedre kvaliteten af
de boligsociale indsatser, den lokale styring heraf og
sagsbehandling af helhedsplanerne foreslås det, at
Landsbyggefonden skal sikre, at der løbende sker en
evaluering af centrale indsatser, styring og organisering
således , at evalueringerne har fokus på umiddelbart at
kunne blive anvendt i den fortsatte proces.
Landsbyggefonden vurderer behovet for at
evaluere en indsats, samt hvordan det er hensigtsmæssigt at
evaluere styring og organiseringen heraf.
Center for Boligsocial Udvikling bidrager
fortsat til indsamling og understøttelse af brug af viden
m.v. fra de boligsociale indsatser, jf. Center for Boligsocial
Udviklings formålsbestemmelse. Indsatser finansieret med
2015-2018-puljen vil naturligvis være omfattet af centrets
forpligtelse.
Til nr.
6
Efter lovens § 91 b kunne
Landsbyggefonden yde tilskud til fremme af innovation i det almene
byggeri. Tilskuddet kunne ydes i perioden 2007-2010 og på den
baggrund foreslås § 91 b ophævet.
Til nr.
7
Efter almenboliglovens § 92, stk. 1, kan
Landsbyggefonden af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, yde støtte som lån eller
tilskud til almene boligafdelinger, hvor der er så
væsentlige økonomiske problemer, at disse vil kunne
vanskeliggøre afdelingens videreførelse.
Efter loven § 92, stk. 2, 1. pkt., kan
Landsbyggefonden endvidere yde støtte til nedrivning inden
for en samlet ramme på 500 mio. kr. i perioden 2011-2014.
Behovet for nedrivning forventes at stige de
kommende år bl.a. som følge af øget fokus
på strategiske nedrivninger, men også som følge
af udlejningsvanskeligheder, herunder i en række
yderområder.
Det foreslås derfor i i lovens § 1,
nr. 7, § 92, stk. 2, at der fortsat fastsættes en ramme,
således at Landsbyggefonden kan yde kapitaltilførsel
til nedrivninger inden for en ramme på 600 mio. kr. i
perioden 2015-2018.
Til nr.
8
Med den foreslåede nye affattelse af
§ 92 a, stk. 1, fastsættes Landsbyggefondens bidrag til
ydelsesstøtten til nybyggede almene boliger og
friplejeboliger. Bidraget udgør i perioden 2015-2018 25 pct.
af ydelsesstøtten til almene boliger med tilsagn efter
§§ 115 og 117 i almenboligloven og til friplejeboliger
med tilsagn efter § 10, stk. 2 i friplejeboligloven i hvert af
de pågældende år.
Til nr.
9
Efter almenboliglovens § 92 b kan
Landsbyggefonden i årene 2011-2016 inden for en årlig
ramme på 160 mio. kr. (2015-pris) med ministeren for by,
bolig og landdistrikters godkendelse yde støtte i form af
tilskud til infrastrukturændringer m.v., der
gennemføres i de særligt udsatte
boligområder.
Infrastrukturændringer har
væsentlig indflydelse på trygheden i
boligområderne. Åbne og vedligeholdte udearealer,
pladser, stier o.lign. har en tryghedsfremmende betydning for
boligområdet, der giver mulighed for øget social
aktivitet og flere øjne på gaden. Hertil kommer, at
områderne bliver bedre forbundet med den omliggende by.
På den baggrund foreslås det, at
der i årene 2015 til 2020 tillige afsættes 160 mio. kr.
årligt til gennemførelse af
infrastrukturændringer. Den gældende ramme for 2015 og
2016 forlænges således frem til og med 2020. Ikke
anvendte beløb kan overføres til det
efterfølgende år og beløb, der ikke er anvendt
i 2020, kan overføres til 2021. Beløbet reguleres
én gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang 1. januar 2016.
Det er fortsat en betingelse, at
ændringerne skal ske som led i en godkendt helhedsplan, der
skal indeholde en analyse af, hvordan sammenhængen mellem det
pågældende boligområde og den omgivende by
sikres.
Infrastrukturrammen er efter de gældende
regler forbeholdt de særligt udsatte boligområder efter
lovens § 61 a. Med henblik på at forebygge en yderligere
negativ udvikling foreslås det, at områder, som
opfylder to af de fem kriterier for særligt udsatte
boligområder, ligeledes vil kunne omfattes af
infrastrukturrammen. Der vil således være tale om
områder, som ved en mindre ændring af en eller flere
parametre vil komme på listen over særligt udsatte
områder.
Til nr.
10
§ 97 a blev indført ved lov nr.
1087 af 17. december 2002 og omhandlede, at kommunen kunne yde
tilskud til dækning af udgifter til
beboerrådgiverordningen, som løb frem til 2008. I
forbindelse med udløbet af ordningen skulle § 97 a
samtidig have været ophævet, hvilket foreslås at
ske nu.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. marts 2015, således at Landsbyggefonden kan
meddele tilsagn til ny projekter m.v. så hurtigt som
muligt.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 123 af 23. februar 2011, lov nr. 1609 af
26. december 2013, lov nr. 263 af 24. marts 2014, § 1 i lov
nr. 402 af 28. april 2014 og § 8 i lov nr. 722 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 91.
Landsbyggefonden kan af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en
årlig investeringsramme på 10.640 mio. kr. i 2011,
2.640 mio. kr. i 2012 og 1.890 mio. kr. årligt i 2013-2016
give tilsagn om ydelsesstøtte til lån til finansiering
af opretning, udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning,
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri. Af de investeringsrammer, der
er nævnt i 1. pkt., skal mindst 200 mio. kr. årligt
anvendes til at gøre boligorganisationernes byggeri mere
egnet for mennesker med handicap. I 2012 forhøjes den
investeringsramme, der er nævnt i 1. pkt., med 4.100 mio. kr.
I 2013 forhøjes den investeringsramme, der er nævnt i
1. pkt., med 4.000 mio. kr. Ikkeanvendte beløb kan
overføres til det følgende år, herunder kan
ikkeanvendte beløb i 2016 overføres til 2017.
Beløbene som nævnt i 1. og 2. pkt. reguleres én
gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang den 1. januar 2012. Det skal fremgå af
fondens tilsagn, at fonden kan udskyde arbejdernes
påbegyndelse med henblik på at begrænse den
samlede bygge- og anlægsaktivitet. Stk. 2.-8. . . . Stk. 9. Landsbyggefonden orienterer
løbende ministeren for by, bolig og landdistrikter om
størrelsen og den regionale fordeling af tilsagn efter stk.
1. Landsbyggefonden udarbejder endvidere hvert år en
redegørelse om den forventede udvikling af den samlede
ordning samt den stedfundne og forventede anvendelse af
investeringsrammen, jf. stk. 1. Redegørelsen indsendes til
ministeren for by, bolig og landdistrikter. Landsbyggefonden sikrer
desuden en løbende erfaringsudveksling og koordinering af
indsatserne i forhold til renovering, jf. stk. 1, nedrivning, jf.
§ 92, stk. 2, og infrastrukturændringer, jf.
§ 92 b. Landsbyggefonden sørger endvidere for, at
der inden udgangen af første kvartal 2014 er foretaget en
evaluering af effekten af gennemførte indsatser i forhold
til den almene sektor. Evalueringen indsendes til ministeren for
by, bolig og landdistrikter. | | 1. § 91, stk. 1, affattes
således: »Landsbyggefonden kan af de midler,
der er overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,
inden for en investeringsramme på 4.200 mio. kr. årligt
i 2015 og 2016, 2.555 mio. kr. i 2017, 2.500 mio. kr. i 2018 og
2.300 mio. kr. årligt i 2019 og 2020 give tilsagn om
ydelsesstøtte til lån til finansiering af opretning,
udbedring, vedligeholdelse, forbedring, ombygning,
sammenlægning af lejligheder og miljøforbedring i
almene boligorganisationers byggeri. Af de investeringsrammer, der
er nævnt i 1. pkt., skal mindst 400 mio. kr. årligt
anvendes til at gøre boligorganisationernes byggeri mere
egnet for mennesker med handicap. Af de samlede investeringsrammer
for 2015-2020, der er nævnt i 1. pkt., kan indtil 350 mio.
kr. anvendes til gennemførelse af energibesparende
foranstaltninger, som ikke vil kunne opnå støtte efter
1. pkt. Beløbene i 1. og 2. pkt. reguleres én gang
årligt med udviklingen i nettoprisindekset, første
gang den 1. januar 2016. Det skal fremgå af fondens tilsagn,
at fonden kan udskyde arbejdernes påbegyndelse med henblik
på at begrænse den samlede bygge- og
anlægsaktivitet.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 2. § 91, stk. 9, 5. og 6. pkt., ophæves. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | § 91 a.
Landsbyggefonden kan i årene 2011-2014 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,
inden for en årlig ramme på 440 mio. kr. give tilsagn
om tilskud til en boligsocial indsats og til lokal koordinering og
evaluering i områder med udsatte almene boligafdelinger, hvor
der er konstateret væsentlige problemer af økonomisk,
social eller anden karakter, herunder høj husleje,
høj flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale
problemer, vold, hærværk eller nedslidning af bygninger
og friarealer. Ikkeanvendte beløb kan overføres til
det følgende år, herunder kan ikkeanvendte
beløb i 2014 overføres til 2015. Beløbet
reguleres én gang årligt med udviklingen i
nettoprisindekset, første gang den 1. januar 2012. Stk. 2.
Landsbyggefonden kan af den ramme, der er nævnt i stk. 1,
årligt give tilsagn om tilskud for indtil 220 mio. kr. til
nedsættelse af huslejen i de almene boligafdelinger, der er
nævnt i stk. 1. Landsbyggefonden kan på de
vilkår, der er nævnt i § 134, helt eller
delvis bringe betaling af huslejetilskud til ophør.
Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2012. Stk. 3.-5.
. . . Stk. 6.
Landsbyggefonden orienterer løbende ministeren for by, bolig
og landdistrikter om fordelingen af tilsagn om tilskud efter stk. 1
og 2. Landsbyggefonden sikrer herudover en løbende
erfaringsudveksling og koordinering af den boligsociale indsats i
udsatte almene boligområder og sørger endvidere for,
at effekten af den gennemførte boligsociale indsats i
forhold til den almene sektor bliver evalueret. Evalueringen
indsendes til ministeren for by, bolig og landdistrikter. | | 3. § 91 a, stk. 1, affattes
således: »Landsbyggefonden kan i årene
2015-2018 af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, inden for en årlig
ramme på 465 mio. kr. give tilsagn om tilskud til en
boligsocial indsats samt til lokal koordinering og evaluering i
områder med udsatte almene boligafdelinger, hvor der er
konstateret væsentlige problemer af økonomisk, social
eller anden karakter, herunder høj husleje, høj
flyttefrekvens, stor andel af boligtagere med sociale problemer,
vold, hærværk eller nedslidning af bygninger og
friarealer. Ikke anvendte beløb kan overføres til det
følgende år, herunder kan ikke anvendte beløb i
2018 overføres til 2019. Beløbet reguleres én
gang årligt med udviklingen i nettoprisindekset,
første gang den 1. januar 2016.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | 4. I § 91 a, stk. 2, 1. pkt., ændres
»indtil 220 mio. kr.« til: »indtil
halvdelen« og i 3. pkt.
ændres »2012« til: »2016«. | | | | | | | | | 5. § 91 a, stk. 6, 2. og 3. pkt., affattes således: »Landsbyggefonden sikrer herudover en
løbende erfaringsudveksling mellem de boligsociale
interessenter og koordinering af de boligsociale indsatser i
udsatte almene boligområder og sørger endvidere for,
at der sker en løbende evaluering af de gennemførte
boligsociale indsatser samt organisering og styring
heraf.« | | | | | | | | | | | § 91 b.
Landsbyggefonden kan i årene 2007-2010 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,
inden for en årlig ramme på 5 mio. kr. give tilsagn om
tilskud til fremme af innovation i byggeriet. Tilskuddet kan helt
eller delvis dække ekstraudgifter til innovationsprojekter i
forbindelse med nybyggeri eller renovering af almene boliger,
herunder projekter om byggeriets indkøbsmåder,
samarbejdsformer og organisering, byggeprocesser og byggeprodukter,
energibesparende foranstaltninger, bolig- og bygningsudformning
samt drifts- og vedligeholdelsesmetoder. Udgifter, som
støttes af Landsbyggefonden, indgår ikke i
opgørelsen af anskaffelsessummen, jf. § 115, stk.
10, og § 118. Landsbyggefonden sikrer en løbende
formidling om innovationsprojekternes resultater. Landsbyggefonden
orienterer desuden løbende ministeren for by, bolig og
landdistrikter om fordelingen af støttetilsagn. Ikke
anvendte beløb kan overføres til det følgende
år, herunder kan ikke anvendte beløb i 2010
overføres til 2011. Beløbet reguleres én gang
årligt med udviklingen i nettoprisindekset, første
gang den 1. januar 2008. | | 6. § 91 b ophæves. | | | | § 92. . . . Stk. 2.
Støtte efter stk. 1 til nedrivning af almene boliger kan i
perioden 2011-2014 ydes inden for en samlet ramme på 500 mio.
kr. Landsbyggefondens støtte kan udgøre op til 60
pct. af det samlede støttebehov. Stk.
3. . . . | | 7. I § 92, stk. 2, 1. pkt., ændres
»2011-2014« til: »2015-2018«, og »500
mio. kr.« ændres til: »600 mio. kr.« | | | | § 92 a.
Landsbyggefonden bidrager af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, til
ydelsesstøtten, jf. § 130 og § 13 i lov
om friplejeboliger, med et beløb, der svarer til 25 pct. af
ydelsesstøtten til boliger med tilsagn efter
§§ 115 og 117 samt tilsagn efter § 10,
stk. 2, i lov om friplejeboliger i hvert af årene 2011-2014.
Bidraget indbetales til staten. 1. pkt. finder ikke anvendelse for
universitetsnære almene ungdomsboliger efter § 115,
stk. 6. Stk.
2. . . . | | 8. I § 92 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»2011-2014« til: »2015-2018«. | | | | § 92 b.
Landsbyggefonden kan i årene 2011-2016 af de midler, der er
overført til landsdispositionsfonden, jf. § 89,
inden for en årlig ramme på 150 mio. kr. med ministeren
for by, bolig og landdistrikters godkendelse yde støtte i
form af tilskud til infrastrukturændringer m.v., der
gennemføres i ghettoområderne, jf. § 61 a.
Ændringerne skal ske som led i en godkendt helhedsplan, der
skal indeholde en analyse af, hvordan sammenhængen mellem
ghettoområdet og den omgivende by sikres. Ikkeanvendte
beløb kan overføres til det følgende år,
herunder kan ikkeanvendte beløb i 2016 overføres til
2017. Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2012. | | 9. § 92 b affattes således: »§ 92
b. Landsbyggefonden kan i årene 2015-2020 af de
midler, der er overført til landsdispositionsfonden, jf.
§ 89, inden for en årlig ramme på 160 mio. kr. med
ministeren for by, bolig og landdistrikters godkendelse give
tilsagn om tilskud til infrastrukturændringer, der
gennemføres i områder, som opfylder mindst to af
kriterierne i § 61 a. Ikke anvendte beløb kan
overføres til det følgende år, herunder kan
ikke anvendte beløb i 2020 overføres til 2021.
Beløbet reguleres én gang årligt med
udviklingen i nettoprisindekset, første gang den 1. januar
2016. Stk. 2.
Ændringerne skal ske som led i en godkendt helhedsplan, der
skal indeholde en analyse af, hvordan sammenhængen mellem det
pågældende boligområde og den omgivende by
sikres.« | | | | § 97 a.
Kommunalbestyrelsen kan yde tilskud til dækning af udgifter
til foranstaltninger som nævnt i § 37, stk. 2, til
afdelinger som nævnt i § 92, stk. 2. Det er en
forudsætning for kommunalbestyrelsens tilskud, at
Landsbyggefonden og boligorganisationen tillige medvirker ved
dækningen af udgifterne. | | 10. § 97 a ophæves. | | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2015. |
|