Skriftlig fremsættelse (14. januar
2015)
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
(Carsten Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v. (Anvendelse af Landsbyggefondens midler
m.v.).
(Lovforslag nr. L 107).
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikale
Venstre), Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti har den 28. november 2014
indgået aftale om anvendelsen af Landsbyggefondens midler og
effektivisering af den almene boligsektor.
Lovforslaget udmønter aftalen og
indebærer
• at
renoveringsrammen i 2015 og 2016 fordobles, så den
udgør 4.200 mio. kr. årligt. Herudover afsættes
2.555 mio. kr. i 2017, 2.500 mio. kr. i 2018 og 2.300 mio. kr.
årligt i 2019 og 2020.
• at den
boligsociale ramme fortsættes med 465 mio. kr. årligt i
perioden 2015-2018, hvoraf op til halvdelen kan anvendes til
huslejenedsættelser. Hertil kommer, at indsatser, der
øger trygheden og bryder den sociale arv skal
prioriteres
• at
infrastrukturrammen videreføres med 160 mio. kr.
årligt fra 2017-2020.
• at
nedrivningsrammen fastsættes til 600 mio. kr. samlet i
perioden 2015-2018 samt
• at
Landsbyggefondens medfinansiering af det almene nybyggeri i
2015-2018 fortsat udgør 25 pct. af den statslige
ydelsesstøtte.
Med henblik på at understøtte
en langsigtet planlægning i den almene boligsektor
indgås aftalen for en 4-årig periode med udløb i
2018. Som udgangspunkt lægges der 4 år til de
gældende ordninger, men aftalen skal evalueres og revurderes
efter 2 år.
Forslaget vedrørende
Landsbyggefondens bidrag til ydelsesstøtten medfører
mindreudgifter for staten, der opgjort som nutidsværdi
skønnes at udgøre 284,4 mio. kr. i 2015, 275,4 mio.
kr. i 2016, 275,4 mio. kr. i 2017 og 275,4 mio. kr. i 2018.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, men vil have afledede effekter for erhvervene,
herunder en væsentlig aktivitetsstigning.
Forslaget om en forøgelse af
renoveringsrammerne på sammenlagt godt 14 mia. kr. vurderes
på lidt længere sigt at indebære en mærkbar
reduktion af CO2-udledningen.
Forslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne. Forslaget vurderes at være i
overensstemmelse med Kommissionens afgørelse af 20. december
2011 om kompensation til virksomheder, der har fået
overdraget at udføre tjenesteydelser af almindelig
økonomisk interesse og indeholder ikke EU-retlige aspekter
herudover.
Forslaget foreslås at træde i
kraft i den 1. marts 2015.
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.