Fremsat den 13. januar 2015 af
beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Midlertidig genindførelse af fradrag
i uddannelses- og kontanthjælp for samlevers indtægter
m.v.)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1193 af 13. november 2014, som bl.a.
ændret ved lov nr. 1367 af 16. december 2014 og senest ved
lov nr. 1522 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 30, stk. 1 og 2, indsættes som 2. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b.«
2. §
30 affattes således:
Ȥ
30. Har ansøgeren og ægtefællen
indtægter, trækkes disse fra i hjælpen, jf. dog
§§ 31-33.
Stk. 2. Når
hjælpen til en gift person beregnes efter § 26, stk. 2,
trækker kommunen kun den del af den anden
ægtefælles indtægt fra, som overstiger
beløbet i henholdsvis § 25, stk. 2, nr. 1 eller 2,
afhængigt af, om den pågældende har
forsørgelsespligt over for børn eller
ikke.«
3. I
§ 69 j, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »ægtefælles«:
»eller samlevers, jf. §§ 2 a og 2 b,«.
4. § 69 j,
stk. 1, 2. pkt., affattes således:
»Retten til
ressourceforløbsydelse gælder uden hensyn til egen
formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og
formueforhold.«
5. I
§ 98 a indsættes efter
»kapitel«: »1 a og«.
6. § 98
a affattes således:
Ȥ 98
a. Kommunen skal, når den træffer
afgørelser efter kapitel 4, i videst muligt omfang indhente
de nødvendige oplysninger fra elektroniske registre, som
kommunen har adgang til.«
§ 2
Stk. 1. Lovens § 1,
nr. 1, 3 og 5 træder i kraft den 1. februar 2015.
Stk. 2. Lovens § 1,
nr. 2, 4, og 6 træder i kraft den 1. januar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Folketinget vedtog den 19. december 2014 lov
nr. 1522 af 27. december 2014 om ændring af lov om aktiv
socialpolitik, lov om individuel boligstøtte og
kildeskatteloven (Ophævelse af gensidig
forsørgelsespligt for samlevende, afskaffelse af laveste
forsørgersats, højere boligsikring til unge par med
børn, særlig støtte for unge under 30 år,
ingen fradrag for lejeindtægter fra logerende i egen bolig
m.v.), der bl.a. udmønter den del af finanslovsaftalen for
2015 mellem Regeringen, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten,
hvor den gensidige forsørgelsespligt for samlevende i
kontanthjælpssystemet afskaffes.
Finanslovsaftalen indebærer, at
afskaffelsen af den gensidige forsørgelsespligt for
samlevende skal være fuldt indfaset i 2016, mens 2015 skal
være et overgangsår, hvor afskaffelsen af den gensidige
forsørgelsespligt har halv virkning. Den halve virkning
betyder, at når kommunen skal beregne hjælpen til en
samlevende, så skal kommunen først beregne, hvad den
samlevende er berettiget til, hvis pågældende ikke var
samlevende, og derefter skal kommunen beregne det, som personen vil
være berettiget til efter reglerne om gensidig
forsørgelsespligt for samlevende. Disse beløb
lægges sammen og deles med to, og herved fremkommer det
beløb, der bliver udbetalt i hjælp.
Efter aftalens indhold betyder dette, at den
gensidige forsørgelsespligt skal være gældende i
hele 2015, dog med halv virkning svarende til 2014.
Der er desværre en fejl i den vedtagne
lovs bestemmelse om ikrafttræden. Denne fejl betyder, at
reglen om fradrag for en samlevers indtægter i lov om aktiv
socialpolitik allerede blev ophævet den 1. januar 2015, hvor
resten af lovforslaget trådte i kraft. Kommunerne har derfor
ikke hjemmel til at foretage fradrag i hjælpen for en
samlevers indtægter, uanset at det var en del af den
politiske aftale, at samleverreglen skulle have halv virkning i
hele 2015. Dette betyder, at der reelt ikke er halv virkning af den
gensidige forsørgelsespligt i 2015.
Nærværende lovforslag bringer
lovgivningen i overensstemmelse med den politiske aftale.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret
De gældende regler om gensidig
forsørgelsespligt i kontanthjælpssystemet er indeholdt
i den lovgivningsmæssige udmøntning af
kontanthjælpsreformen (lov nr. 894 af 4. juli 2013), der pr.
1. januar 2014 indførte gensidig forsørgelsespligt
for samlevende, således at samlevende, der begge er fyldt 25
år, har forsørgelsespligt overfor hinanden, hvis den
ene eller begge ansøger om eller modtager
uddannelseshjælp eller kontanthjælp.
2014 var et overgangsår, hvor den
gensidige forsørgelsespligt havde halv virkning. Det
betød, at uddannelseshjælpen eller
kontanthjælpen til en samlevende beroede på to
beregninger. Først skulle der beregnes, hvad den samlevende
var berettiget til, hvis pågældende ikke var
samlevende, og derefter skulle kommunen beregne det, som personen
ville være berettiget til efter reglerne om gensidig
forsørgelsespligt for samlevende (dvs. en beregning hvor
samleverens eventuelle indtægter trækkes fra). Disse
beløb blev lagt sammen og delt med to, og herved fremkom det
beløb, der skulle udbetales i uddannelseshjælp eller
kontanthjælp i 2014.
Med lov nr. 1522 af 27. december 2014 om
ændring af lov om aktiv socialpolitik, lov om individuel
boligstøtte og kildeskatteloven (Ophævelse af gensidig
forsørgelsespligt for samlevende, afskaffelse af laveste
forsørgersats, højere boligsikring til unge par med
børn, særlig støtte for unge under 30 år,
ingen fradrag for lejeindtægter fra logerende i egen bolig
m.v.) ophæves den gensidige forsørgelsespligt for
samlevende i kontanthjælpssystemet med virkning fra den 1.
januar 2016, dog således at 2015 skal være et
overgangsår med halv virkning ligesom 2014.
Det fremgår af § 6, i lov nr. 1522
af 27. december 2014, at den gensidige forsørgelsespligt for
samlevende skal have halv virkning i perioden fra den 1. januar
2015 til den 31. december 2015 ved beregning af uddannelses- eller
kontanthjælp efter §§ 23-25.
§ 1, nr. 36, jf. § 5, stk. 1, i lov
nr. 1522 af 27. december 2014, ophævede ved en fejl §
30, stk. 1, 2. pkt., og § 30, stk. 2, 2. pkt., i lov om aktiv
socialpolitik allerede den 1. januar 2015 i stedet for den 1.
januar 2016. Det betyder at der ikke er hjemmel til at foretage
fradrag for en samlevers indtægter i uddannelses- eller
kontanthjælpen i 2015.
Det fremgår af lovens § 30, hvordan
indtægter, som ansøgeren eller en eventuel
ægtefælle har, fratrækkes i uddannelses- eller
kontanthjælpen. Fradrag for indtægter sker som
hovedregel krone for krone. Dette gælder som udgangspunkt
uanset, hvorfra indtægten hidrører.
Ophævelsen af § 30, stk. 1, 2.
pkt., og § 30, stk. 2, 2. pkt., har således den
virkning, at der reelt set ikke er halv virkning af den gensidige
forsørgelsespligt for samlevende i 2015, idet der ikke er
hjemmel til at fradrage samlevers indtægter fra 1. januar
2015.
Samtidig ophævede § 1, nr. 47 og
50, jf. § 5, stk. 1, i lov nr. 1522 af 27. december 2014
også ved samme fejl henvisningerne i § 69 j, stk. 1, 2.
pkt., og § 98 a i lov om aktiv socialpolitik til den gensidige
forsørgelsespligt for samlevende allerede den 1. januar 2015
i stedet for den 1. januar 2016.
Ændringen af § 69 j, stk. 1, 2.
pkt., i lov om aktiv socialpolitik, fremgik af § 1, nr. 47, i
lov nr. 1522 af 27. december 2014. Ifølge § 69 j, stk.
1, 2. pkt., gælder retten til ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb uden hensyn til egen formue og en evt.
ægtefælles eller samlevers indtægts- og
formueforhold. Men på grund af fejlen i
ikrafttrædelsesbestemmelsen udgår samlever af
bestemmelsen allerede fra den 1. januar 2015 og ikke som tilsigtet
den 1. januar 2016. Dette har dog ikke reel betydning for den
konkrete udmåling af ressourceforløbsydelse, idet
retten til ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb er uafhængig af evt.
ægtefælles eller samlevers indtægter, idet
ydelsen alene udmåles på grundlag af egne
indtægter.
Efter den gældende § 98 a i lov om
aktiv socialpolitik skal kommunerne, når de træffer
afgørelser om uddannelses- eller kontanthjælp efter
lovens kapitel 4, i videst muligt omfang indenfor rammerne af
forvaltningsloven, persondataloven og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område m.v. indhente de
nødvendige oplysninger fra elektroniske registre, som
kommunerne har adgang til.
Med ændringen af § 98 a om
registerbaseret sagsbehandling, som fremgik af lov nr. 1522 af 27.
december 2014, blev pligten til at indhente de nødvendige
oplysninger fra elektroniske registre, som kommunen har adgang til,
når kommunerne skal træffe afgørelse om gensidig
forsørgelsespligt for samlevende efter kapitel 1 a,
ophævet allerede den 1. januar 2015 i stedet for den 1.
januar 2016.
2.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at § 30, stk. 1, 2.
pkt., og § 30, stk. 2, 2. pkt., genindføres i lov om
aktiv socialpolitik i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31.
december 2015. Bestemmelserne om fradrag af samlevendes
indtægter genindsættes således i § 30, stk.
1, 2. pkt., og § 30, stk. 2, 2. pkt., i perioden fra den 1.
februar 2015 til den 31. december 2015.
Forslaget betyder, at indtægter, som en
samlever har, igen skal fratrækkes i den samlevendes
uddannelses- eller kontanthjælp i forbindelse med, at
hjælpen beregnes med halv virkning af den gensidige
forsørgelsespligt for samlevende fra den 1. februar 2015 til
den 31. december 2015.
Den gensidige forsørgelsespligt for
samlevende vil herefter kunne beregnes med halv virkning fra den 1.
februar 2015. Da der i januar 2015 ikke er hjemmel til at foretage
fradrag i uddannelses- eller kontanthjælpen for en samlevers
indtægter, betyder det, at der ikke er halv virkning af den
gensidige forsørgelsespligt i denne måned.
Det foreslåede betyder, at hjemlen til
at foretage fradrag for en samlevers indtægter i uddannelses-
og kontanthjælp i forbindelse med beregningen med halv
virkning alene har virkning fra 1. februar 2015 til den 31.
december 2015. Fra den 1. januar 2016 skal der således ikke
længere ske fradrag for samlevers indtægter ved
beregning af uddannelses- eller kontanthjælp, idet den
gensidige forsørgelsespligt ophæves med fuld virkning
fra den 1. januar 2016, jf. lov nr. 1522 af 27. december 2014.
Det foreslås endvidere, at henvisningen
til samlevers indtægts- og formueforhold genindsættes i
lovens § 69 j, stk. 1, i perioden fra den 1. februar 2015 til
den 31. december 2015. Retten til ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb gælder uden hensyn til en eventuel
ægtefælles eller samlevers indtægts- og
formueforhold. Genindsættelsen af henvisningen til samlevers
indtægts- og formueforhold sker alene for at undgå
tvivl om bestemmelsens rækkevidde.
Det foreslås tillige, at der i lovens
§ 98 a i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december
2015 genindføres hjemmel til, at kommunerne i videst muligt
omfang skal indhente de nødvendige oplysninger fra
elektroniske registre, som kommunen har adgang til, når
kommunerne skal træffe afgørelse om gensidig
forsørgelsespligt for samlevende efter kapitel 1 a, idet
dette kapitel først ophæves den 1. januar 2016.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget skønnes at medføre
samlede offentlige mindreudgifter på 245,4 mio. kr. i 2015
efter skat, tilbageløb og adfærdsmæssige
konsekvenser, jf. tabel 1.
Tabel 1. Samlede økonomiske konsekvenser som følge af
lovforslaget, direkte økonomi og efter skat,
tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser
|
Mio. kr. 2015 priser | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Samlede direkte
konsekvenser | -283,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Heraf stat | -99,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Heraf kommuner | -184,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- heraf budgetgaranti | -205,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- heraf DUT | 21,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Efter skat,
tilbageløb og adfærdsmæssige
konsekvenser | -245,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Der er foretaget afrundinger |
Hvis reglerne i lov nr. 1522 af 27. december
2014 om afskaffelse reglen om fradrag for samlevers indtægter
fra 1. januar 2015 ikke ændres, ville det medføre en
merudgift i 2015 på 309,7 mio. kr. i forhold til det
forudsatte på finansloven for 2015 svarende til 25,8 mio. kr.
pr. måned i direkte økonomi. Efter skat,
tilbageløb og adfærdsmæssige konsekvenser ville
det medføre en merudgift på 267,7 mio. kr. svarende
til 22,3 mio. kr. pr. måned efter skat, tilbageløb og
adfærdsmæssige konsekvenser.
Med dette lovforslags ikrafttræden fra
1. februar 2015 reduceres merudgiften i 2015 med 283,9 mio. kr.
eller 245,4 mio. kr. efter skat, tilbageløb og
adfærdsmæssige konsekvenser.
Af tabel 2 fremgår de direkte
økonomiske konsekvenser af forslaget, svarende til i alt
283,9 mio. kr. fordelt på ydelser på hhv. stat og
kommune. Forslaget medfører mindreudgifter til uddannelses-
og kontanthjælp samt løntilskud. Forslaget
medfører endvidere merudgifter til boligstøtte,
daginstitutionsbetaling og administration.
Tabel 2. Økonomiske konsekvenser af den halve virkning for
den gensidige forsørgelsespligt i 2015
|
Mio. kr. 2015-priser | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 |
Stat | -99,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- uddannelses- og kontanthjælp | -99,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- boligstøtte | 4,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- løntilskud | -3,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Kommuner | -184,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- uddannelses- og kontanthjælp
(budgetgaranti) | -201,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- boligstøtte (DUT) | 4,4 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- daginstitutionsbetaling (DUT) | 5,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- løntilskud (budgetgaranti) | -3,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
- administration (DUT) | 10,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
I alt | -283,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Der er foretaget afrundinger. |
Af de skønnede direkte mindreudgifter
på 283,9 mio. kr. i 2015 skønnes mindreudgiften til
staten at udgøre 99,5 mio. kr., mens kommunernes
mindreudgift skønnes til 184,4 mio. kr.
Forslaget skønnes at berøre ca.
7.000 helårspersoner.
Kommunernes udgifter til kontanthjælp og
uddannelseshjælp samt løntilskud er omfattet af
budgetgarantien.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslaget for kommunerne skal forhandles med de kommunale
parter.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 7. januar 2015 til den 8. januar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, Beskæftigelsesrådets
Ydelsesudvalg, Danske Advokater, Danske Regioner, Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Socialrådgiverforening,
Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, FOA- Foreningen af
Offentligt Ansatte, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Frivilligrådet, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL,
Kommunernes Revision, Landsforeningen Af nuværende og
tidligere Psykiatribrugere (LAP), Retssikkerhedsfonden,
Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte og Udbetaling
Danmark.
9.
Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af lovforslaget
|
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Stat: 2015: 99,5 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. 2017: 0,0 mio. kr. 2018: 0,0 mio. kr. Kommuner: 2015: 195,3 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. 2017: 0,0 mio. kr. 2018: 0,0 mio. kr. Regioner: Ingen | Stat: Ingen Kommuner: ingen. Regioner: Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 2015:10,9 mio. kr. 2016: 0,0 mio. kr. 2017: 0,0 mio. kr. 2018: 0,0 mio. kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 og 2
Efter de gældende regler i § 30
trækkes de indtægter, som en ansøger og en
ægtefælle har, fra i hjælpen, jf. dog
§§ 31-33. Bestemmelsen har også været
gældende for samlevende par, således at de
indtægter, som en ansøger og en samlever havde, blev
trukket fra i hjælpen.
Reglen om fradrag af samlevers indtægter
blev fejlagtigt ophævet fra den 1. januar 2015 i stedet for
den 1. januar 2016 med den virkning, at der i forbindelse med
beregningen af den halve virkning af den gensidige
forsørgelsespligt for samlevende i 2015 ikke kan foretages
fradrag for en samlevers indtægter. Der er således
reelt ikke halv virkning af den gensidige forsørgelsespligt
i 2015.
Det foreslås derfor at genindføre
hjemlen i § 30 til at foretage fradrag for en samlevers
indtægter i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31.
december 2015, så den gensidige forsørgelsespligt for
samlevende får halv virkning i 2015 i overensstemmelse med
den politiske intention i finanslovsaftalen for 2015.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 og 4
Efter de gældende regler i § 69 j,
stk. 1, 2. pkt. i lov om aktiv socialpolitik, gælder retten
til ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb uden
hensyn til egen formue og en evt. ægtefælles
indtægts- og formueforhold, idet henvisningen til en samlever
ved en fejl udgik af bestemmelsen allerede fra den 1. januar 2015
og ikke som tilsigtet den 1. januar 2016.
Dette har dog ikke reel betydning for
udmåling af ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb, idet retten til
ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb alene
udmåles på grundlag af egne indtægter.
Det foreslås, at henvisningen til
samlevers indtægts- og formueforhold genindsættes i
lovens § 69 j, stk. 1, i perioden fra den 1. februar 2015 til
den 31. december 2015,således at det udtrykkeligt
fremgår, at ressourceforløbsydelse i
jobafklaringsforløb udmåles uden hensyn til
ægtefælles eller samlevers indtægts- og
formueforhold. Genindsættelsen af henvisningen til samlevers
indtægts- og formueforhold sker alene for at undgå
tvivl om bestemmelsens rækkevidde.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 5 og 6
Efter de gældende regler i § 98 a i
loven skal kommunerne i videst muligt omfang indenfor rammerne af
forvaltningsloven, persondataloven og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område m.v. indhente de
nødvendige oplysninger fra elektroniske registre, som
kommunen har adgang til, når kommunerne skal træffe
afgørelser om uddannelses- eller kontanthjælp efter
lovens kapitel 4.
Ændringen af § 98 a om
registerbaseret sagsbehandling fremgik af lov nr. 1522 af 27.
december 2014. Ændringen betyder, at kravet om, at
kommunerne, når de træffer afgørelser om
gensidig forsørgelsespligt for samlevende efter kapitel 1 a,
i videst muligt omfang skal indhente de nødvendige
oplysninger fra elektroniske registre, som kommunen har adgang til,
blev ophævet allerede den 1. januar 2015.
Ved en fejl blev kravet om registerbaseret
sagsbehandling i forbindelse med afgørelser efter lovens
kapitel 1 a om gensidig forsørgelsespligt for samlevende
ophævet pr. 1. januar 2015 i stedet for pr. 1. januar 2016,
hvor den gensidige forsørgelsespligt for samlevende
ophæves.
Det foreslås, at der i lovens § 98
a i perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december 2015
genindføres hjemmel til, at kommunerne i videst muligt
omfang skal indhente de nødvendige oplysninger fra
elektroniske registre, som kommunen har adgang til,, når de
træffer afgørelser efter lovens kapitel 1 a om
gensidig forsørgelsespligt for samlevende, idet dette
kapitel først ophæves den 1. januar 2016.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i stk.
1, at lovens § 1, nr. 1, 3 og 5 træder i kraft
den 1. februar 2015.
Det foreslås i stk.
2, at lovens § 1, nr. 2, 4 og 6 træder i kraft
den 1. januar 2016.
Det indebærer, at den gensidige
forsørgelsespligt for samlevende kan have halv virkning i
perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1193 af 13. november 2014, som bl.a.
ændret ved lov nr. 1367 af 16. december 2014 og senest ved
lov nr. 1522 af 27. december 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 30. Har
ansøgeren og ægtefællen indtægter,
trækkes disse fra i hjælpen, jf. dog §§
31-33. Stk. 2.
Når hjælpen til en gift person beregnes efter §
26, stk. 2, trækker kommunen kun den del af den anden
ægtefælles indtægt fra, som overstiger
henholdsvis 10.245 kr. eller 7.711 kr. afhængigt af, om den
pågældende har forsørgelsespligt over for
børn eller ikke. | | 1. I § 30, stk. 1 og 2, indsættes som 2. pkt.: »1. pkt. finder tilsvarende
anvendelse for samlevende, jf. §§ 2 a og 2
b.« | | | | 2. § 30 affattes således: »§ 30.
Har ansøgeren og ægtefællen indtægter,
trækkes disse fra i hjælpen, jf. dog §§
31-33. Stk. 2.
Når hjælpen til en gift person beregnes efter §
26, stk. 2, trækker kommunen kun den del af den anden
ægtefælles indtægt fra, som overstiger
beløbet i henholdsvis § 25, stk. 2, nr. 1 eller 2
afhængigt af, om den pågældende har
forsørgelsespligt over for børn eller
ikke.« | | | | § 69 j.
Personer, der har ret til et jobafklaringsforløb efter
kapitel 12 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, modtager
ressourceforløbsydelse. Retten til
ressourceforløbsydelse gælder uden hensyn til egen
formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og
formueforhold. Stk. 2. . .
. | | 3. I § 69 j, stk. 1, 2. pkt., indsættes
efter »ægtefælles«: »eller samlevers,
jf. §§ 2 a og 2 b,«. | | | | 4. § 69 j, stk. 1, 2. pkt., affattes
således: »Retten til
ressourceforløbsydelse gælder uden hensyn til egen
formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og
formueforhold.« | | | | § 98 a.
Kommunen skal, når den træffer
afgørelser efter kapitel 4, i videst muligt omfang
indhente de nødvendige oplysninger fra elektroniske
registre, som kommunen har adgang til. | | 5. I § 98 a indsættes efter
»kapitel«: »1 a og«. | | | | 6. § 98 a affattes således: »§ 98
a. Kommunen skal, når den træffer
afgørelser efter kapitel 4, i videst muligt omfang
indhente de nødvendige oplysninger fra elektroniske
registre, som kommunen har adgang til.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Lovens § 1, nr. 1, 3 og 5 træder i kraft den 1. februar
2015. | | | Stk. 2.
Lovens § 1, nr. 2, 4, og 6 træder i kraft den 1. januar
2016. |
|