Skriftlig fremsættelse (13. januar
2015)
Beskæftigelsesministeren (Henrik Dam
Kristensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
aktiv socialpolitik (Midlertidig genindførelse af fradrag i
uddannelses- og kontanthjælp for samlevers indtægter
m.v.)
(Lovforslag nr. L 106)
Formålet med lovforslaget er at
sikre, at den del af lovgivningen, der implementerer
finanslovsaftalen om afskaffelse af kravet om gensidig
forsørgelsespligt for samlevende i
kontanthjælpssystemet, bringes i overensstemmelse med
indholdet af aftalen om finansloven for 2015 mellem regeringen,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten.
Det fremgår af aftalen, at
ophævelsen af den gensidige forsørgelsespligt for
samlevende skulle træde i kraft pr. 1. januar 2016 og
indfases med halv virkning i 2015. Som det fremgår af mit
brev til Folketingets formand og Beskæftigelsesudvalget af
30. december 2014, er reglen om, at der skal foretages fradrag for
en samlevers indtægter i uddannelses- og kontanthjælpen
beklageligvis blevet ophævet pr. 1. januar 2015 i stedet for
pr. 1. januar 2016.
Det betyder, at kommunerne pr. 1. januar
2015 ikke har hjemmel til at foretage fradrag i en samlevers
indtægter, hvilket ikke er i overensstemmelse med
finanslovsaftalen, hvoraf fremgik, at samleverreglen skulle have
halv virkning i 2015.
Med nærværende lovforslag
skabes der atter hjemmel til at foretage fradrag for en samlevers
indtægter i uddannelses- eller kontanthjælpen i
perioden fra den 1. februar 2015 til den 31. december 2015.
Udbetaling af uddannelses- og
kontanthjælp uden fradrag af en samlevers indtægter
begrænses herved til januar måned 2015.
Den direkte merudgift i januar 2015 ved, at
lovgivningen ikke var i overensstemmelse med finanslovsaftalen, er
22,3 mio. kr. efter skat, tilbageløb og
adfærdsmæssige konsekvenser.
Hvis den nugældende
overgangsbestemmelse om ophævelse af hjemmel til at foretage
fradrag for en samlevers indtægter i hjælpen fra 1.
januar 2015 forblev uændret, ville det medføre en
merudgift i 2015 på 309,7 mio. kr., svarende til 267,7 mio.
kr. efter skat, tilbageløb og adfærdsmæssige
konsekvenser. Med nærværende lovforslag med
ikrafttræden 1. februar 2015 reduceres merudgiften i 2015 med
283,9 mio. kr. eller 245,4 mio. kr. efter skat, tilbageløb
og adfærdsmæssige konsekvenser.
Som følge af, at forslaget skal have
virkning fra 1. februar 2015, ønskes forslaget vedtaget
inden denne dato med henblik på ikrafttræden den 1.
februar 2015.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.