Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 19. marts 2015
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 17 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december
2014 og var til 1. behandling den 20. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs
og vækstministeren sendte den 8. oktober 2014 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 2. Den 19. december 2014
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske
Advokater og Danske Insolvens Advokater, som erhvervs- og
vækstministeren har kommenteret.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til
erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå er
oprykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV, SF, KF og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag. Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten støtter, at der
indføres mere kontrol med den finansielle sektor, og at
aktionærer og kreditorer står først i
køen af dem, der skal betale, hvis et pengeinstitut
går ned. Men forslaget indebærer, at en del af
regningen, der kan være meget stor, sendes videre til
skatteyderne, og det kan Enhedslisten ikke støtte.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget har til hensigt at øge
robustheden i realkreditsektoren og anerkender, at det er et
ønskværdigt mål. Liberal Alliance er dog af den
overbevisning, at gældsbufferen på 2 pct. er en
unødig dyr måde at nå dette mål på.
Forslaget kommer - som følge af denne unødig
høje buffersats - til at øge de samlede omkostninger
for realkreditsektoren, og Liberal Alliance frygter, at disse
omkostninger vil blive lagt over på boligejerne i form af
høje bidragssatser, gebyrer, etc. Efter Liberal Alliances
opfattelse opvejer de positive konsekvenser ved lovforslaget
altså ikke de negative konsekvenser i form af højere
omkostninger.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarfl var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4) Ændringforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
LA):
1)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
1, stk. 2, 1. pkt., ændres »§ 361, stk. 1,
nr. 5« til: »§ 361, stk. 1, nr.
4«.«
[Korrektion]
2) I
den under nr. 11 foreslåede § 125 i ændres i stk. 1 »Kapitalinstrumenter« til:
»Kapital- og gældsinstrumenter«.
[Lovteknisk korrektion]
3) I
den under nr. 11 foreslåede § 125 i ændres i stk. 4 »Kapitalinstrumenterne«
til: »Kapital- og gældsinstrumenterne«.
[Lovteknisk korrektion]
4) I
den under nr. 11 foreslåede § 125 ændres i stk. 5 »kapitalinstrumenter« til:
»kapital- og gældsinstrumenter«, i stk. 5, nr. 1, ændres
»Kapitalinstrumenterne« til: »Kapital- og
gældsinstrumenterne«, og i stk. 5,
nr. 2, ændres »kapitalinstrumenternes«
til: »kapital- og gældsinstrumenternes«.
[Lovteknisk korrektion]
5) I
den under nr. 11 foreslåede § 125 i ændres i stk. 6 »kapitalinstrumenter« til:
»kapital- og gældsinstrumenter«.
[Lovteknisk korrektion]
6) I
den under nr. 15 foreslåede § 177 a ændres i stk. 3 »i § 177 b, stk. 2,«
til: »i § 177 b, stk. 1,«.
[Lovteknisk korrektion]
7) I
den under nr. 18 foreslåede
affattelse af § 206
indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Stk. 1 og 2 finder med de fornødne tilpasninger tilsvarende
anvendelse på filialer beliggende i Danmark af
kreditinstitutter etableret i et andet land.«
[Beskyttelse af indskydere i
filialer]
8) I
den under nr. 25 foreslåede
affattelse af § 245 a ændres
i stk. 4 »Finanstilsynet
fastsætter« til: »Finanstilsynet kan
fastsætte«.
[Korrektion]
9)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
253, stk. 1, ændres »og stk. 6,« til:
»og stk. 7,«.«
[Korrektion]
10) I
den under nr. 27 foreslåede § 274 indsættes i stk. 1 efter »samt §§ 17 og
24 i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder«: », jf. dog § 24, stk. 4, i lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder«.
[Lovteknisk korrektion]
11)
Efter nr. 44 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
363, stk. 1, ændres »§ 361, stk. 1, nr.
6,« til: »§ 361, stk. 1, nr. 5,«.«
[Korrektion]
12) Nr.
48 affattes således:
»48. I §
372 a ændres »og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber« til: », Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af 26. juni 2013 om
tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/59/EU af 15. maj 2014 om et regelsæt for
genopretning og afvikling af kreditinstitutter og
investeringsselskaber«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
13) Nr.
2 affattes således:
»2. §§ 3-12 ophæves.«
[Lovteknisk korrektion]
14) I
nr. 5 indsættes før den
foreslåede § 16 q:
»Kapitel 4 e
Afvikling af overtagne
pengeinstitutter«.
[Lovteknisk korrektion]
Til § 3
15) I
den under nr. 15 foreslåede § 7 udgår stk. 3, 1.
og 2. pkt.
[Ændret
indberetningstidspunkt]
Til § 4
16) Nr.
1 affattes således:
»1. Kapitel 18 b ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ 58 n. Bestemmelserne
i §§ 58 g, 58 h, 58 j og 58 k finder ikke anvendelse
på begrænsninger af håndhævelsen af aftaler
om finansiel sikkerhedsstillelse eller begrænsninger af
virkningen af en aftale om finansiel sikkerhedsstillelse og
slutafregnings- eller modregningsbestemmelse, der
pålægges i henhold til kapitel 5, 6 og 10 i lov om
restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder.«
Kapitel 18 b
Tingsretligt lovvalg
§ 58 o. Er et værdipapir
registreret på en konto, afgøres de i stk. 2
nævnte spørgsmål vedrørende
værdipapiret efter lovgivningen i det land, hvor kontoen
føres. Ved lovgivningen i det land, hvor kontoen
føres, forstås dette lands lovgivning bortset fra
lovvalgsregler.
Stk. 2. De
spørgsmål, som afgøres efter den i stk. 1
nævnte lovgivning, er
1) den retlige
beskaffenhed af sikkerhed i værdipapirer og de tingsretlige
virkninger, der knytter sig dertil,
2) kravene med
hensyn til sikring af en aftale om finansiel sikkerhedsstillelse
mod tredjemand og kravene med hensyn til, hvilke foranstaltninger
der er nødvendige for, at en sådan aftale kan
gøres gældende over for tredjemand,
3) hvorvidt en
persons adkomst til eller rettighed i en sikkerhed i
værdipapirer må vige for eller efterstilles en
konkurrerende adkomst eller rettighed, herunder hvorvidt der
foreligger ekstinktiv erhvervelse, og
4) hvilke
foranstaltninger der er nødvendige for at realisere en
sikkerhed i form af værdipapirer, når der er
opstået en misligholdelsesgrund.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 6
17) I
stk. 2 ændres »11. januar
2016.« til: »1. januar 2016.«
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 15]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den
foreslåede ændring af § 1, stk. 2, 1. pkt., i lov
om finansiel virksomhed er en konsekvensændring, som
følge af at § 361, stk. 1, nr. 4, ophæves ved
§ 1, nr. 43, i lovforslaget, således at det
gældende § 361, stk. 1, nr. 5, hvortil der henvises i
§ 1, stk. 2, 1. pkt., bliver til § 361, stk. 1, nr.
4.
Til nr. 2
Der er tale om
en lovteknisk korrektion. Det følger af forslaget til §
125 i, stk. 3, at gældsbufferkravet kan opfyldes med flere
forskellige kapital- og gældsinstrumenter, jf. § 1, nr.
11, i lovforslaget. Det foreslåede § 125 i, stk. 1,
omtaler fejlagtigt alene kapitalinstrumenter, men skal omfatte
både kapital- og gældsinstrumenter.
Med
ændringen præciseres det i § 125 i, stk. 1, at det
gælder for både kapital- og gældsinstrumenter,
der anvendes til opfyldelse af gældsbufferkravet, at disse
skal være udstedt af realkreditinstituttet i
øvrigt.
Til nr. 3
Der er tale om
en lovteknisk korrektion. Det følger af forslaget til §
125 i, stk. 3, at gældsbufferkravet kan opfyldes med flere
forskellige kapital- og gældsinstrumenter, jf. § 1, nr.
11, i lovforslaget. Det foreslåede § 125 i, stk. 4, der
henviser til stk. 3, omtaler fejlagtigt alene kapitalinstrumenter,
men skal omfatte både kapital- og gældsinstrumenter som
nævnt i § 125 i, stk. 3.
Med
ændringen præciseres det i § 125 i, stk. 4, at det
gælder for både kapital- og gældsinstrumenter,
der anvendes til at opfylde gældsbufferkravet, at disse ikke
samtidig må anvendes til at opfylde de øvrige
kapitalkrav efter lov om finansiel virksomhed og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 575/2013 af
26. juni 2013 om tilsynsmæssige krav til kreditinstitutter og
investeringsselskaber.
Til nr. 4
Der er tale om
lovtekniske korrektioner. Det følger af forslaget til §
125 i, stk. 3, at gældsbufferkravet kan opfyldes med flere
forskellige kapital- og gældsinstrumenter, jf. § 1, nr.
11, i lovforslaget. Det foreslåede § 125 i, stk. 5, der
henviser til stk. 3, nr. 2-4, omtaler fejlagtigt alene
kapitalinstrumenter, men skal omfatte både kapital- og
gældsinstrumenter, som nævnt i § 125 i stk. 3.
Med
ændringen præciseres det i § 125 stk. 5, at de
supplerende krav til hybrid kernekapital, supplerende kapital eller
usikret seniorgæld, der anvendes til at opfylde
gældsbufferkravet, gælder for både kapital- og
gældsinstrumenter. Både kapital- og
gældsinstrumenter skal således have en oprindelig
løbetid på mindst 2 år, og realkreditinstituttet
skal både for kapital- og gældsinstrumenter
sørge for, at der er en hensigtsmæssig spredning i
instrumenternes forfaldstid, således at der ikke er en
uforholdsmæssig stor del af kapital- og
gældsinstrumenterne, der forfalder i samme periode.
Til nr. 5
Der er tale om
en lovteknisk korrektion. Det følger af forslaget til §
125 i, stk. 3, at gældsbufferkravet kan opfyldes med flere
forskellige kapital- og gældsinstrumenter, jf. § 1, nr.
11, i lovforslaget. § 125 i, stk. 6, omtaler fejlagtigt alene
kapitalinstrumenter, men skal omfatte både kapital- og
gældsinstrumenter som nævnt i § 125 i, stk. 3.
Med
ændringen præciseres det i § 125 i, stk. 6, at
Finanstilsynet både for kapital- og gældsinstrumenter
har mulighed for ved konkret afgørelse at bestemme, at et
realkreditinstitut skal opfylde gældsbufferkravet helt eller
delvis med kapital- og gældsinstrumenter som nævnt i
§ 125 i, stk. 3, hvor det skal fremgå af vilkårene
for kapital- og gældsinstrumenterne, at disse kan konverteres
eller nedskrives, såfremt Finanstilsynet vurderer, at
instituttet er nødlidende eller forventeligt
nødlidende, enten ved at Finanstilsynet selv påbyder
konvertering eller nedskrivning, eller hvor realkreditinstituttet
overgår til afvikling i regi af Finansiel Stabilitet efter
lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder.
Til nr. 6
Der er tale om en lovteknisk korrektion, da
henvisningen i § 177 a, stk. 3, rettelig skal være en
henvisning til § 177 b, stk. 1, og ikke til § 177 b, stk.
2, som anført i lovforslaget.
Til nr. 7
Det
foreslås at indsætte et stk. 3 i § 206 med henblik
på at sikre, at danske indskydere og investorer, som har
indskud eller kontante midler i en filial beliggende i Danmark af
et kreditinstitut etableret inden for Den Europæiske Union
eller lande, som Unionen har indgået aftale med på det
finansielle område samt tredjelande, ligestilles med andre
indskydere og investorer i Danmark.
Da indskydere
i filialer af kreditinstitutter inden for Den Europæiske
Union eller lande, som Unionen har indgået aftale med
på det finansielle område, der er beliggende i Danmark,
som udgangspunkt er dækket af indskydergarantiordningen i
filialens hjemland, vil stk. 1 finde anvendelse med de
nødvendige tilpasninger, som filialforholdet tilsiger. Det
betyder bl.a., at en filial beliggende i Danmark skal orientere
sine danske indskydere, hvis en sammenlægning af filialen med
et andet kreditinstitut får betydning for den dækning,
indskyderne har via indskydergarantiordningen i filialens hjemland.
Dette er gældende selv om sammenlægningen ikke sker i
henhold til § 204, men eksempelvis i henhold til hjemlandets
lovgivning.
Da
bestemmelsen gennemføres som følge af DGSD, må
det forventes, at filialer af kreditinstitutter beliggende inden
for Den Europæiske Union eller lande, som Unionen har
indgået aftale med på det finansielle område, vil
have tilsvarende regler i hjemlandet. I sådanne
tilfælde vil orienteringen skulle ske i overensstemmelse med
bestemmelserne i hjemlandet.
Er der ikke
indført tilsvarende bestemmelser i et land inden for Den
Europæiske Union eller lande, som Unionen har indgået
aftale med på det finansielle område, eller er der tale
om en filial af et kreditinstitut beliggende i et tredjeland, skal
orienteringen være i overensstemmelse med de regler, der er
fastsat i henhold til § 15, stk. 3, i lov om en indskyder- og
investorgarantiordning.
Som
følge af at stk. 1 finder anvendelse med de fornødne
tilpasninger, som filialforholdet tilsiger, vil det ikke være
et krav, at en filial i et tredjeland sammenlægges i henhold
til § 204 i lov om finansiel virksomhed.
Til nr. 8
Med § 1,
nr. 25, i lovforslaget indsættes en bemyndigelse til, at
Finanstilsynet fastsætter nærmere bestemmelser om,
hvilke tiltag de omfattede virksomheder skal kunne
igangsætte, når det er nødvendigt, herunder
hvilke nærmere oplysningstyper, det er nødvendigt at
kunne opgøre. Det fremgår endvidere, at Finanstilsynet
fastsætter nærmere regler om detaljerede registre over
finansielle kontrakter.
Med den
foreslåede ændring præciseres det, at
Finanstilsynet kan og ikke nødvendigvis skal fastsætte
nærmere regler.
Til nr. 9
Den
foreslåede ændring af § 253, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed er en konsekvensændring, som
følge af at der med § 1, nr. 19, i lovforslaget
tilføjes et nyt stykke i § 224, således at det
gældende § 224, stk. 6, hvortil der henvises i §
253, stk. 1, bliver § 224, stk. 7.
Til nr. 10
Med § 1,
nr. 27, i lovforslaget indsættes § 274, hvoraf det
fremgår af § 1, at pengeinstitutter,
realkreditinstitutter og fondsmæglerselskaber I forpligtes
til at sikre, at de kontrakter, som virksomheden indgår efter
den 1. juni 2015, og som er undergivet lovgivningen i et
tredjeland, indeholder en bestemmelse, hvorefter modparten
anerkender, at forpligtelsen, som aftalen omhandler, kan
gøres til genstand for Finanstilsynets og Finansiel
Stabilitets beføjelser til at nedskrive og konvertere
relevante kapitalinstrumenter og nedskrive og konvertere
forpligtelser ved bail-in, jf. § 24 i lov om restrukturering
og afvikling af visse finansielle virksomheder.
Det
følger dog af § 24, stk. 4, i lov om restrukturering og
afvikling af visse finansielle virksomheder, at bail-in ikke kan
anvendes ved afvikling af et realkreditinstitut. Med
ændringsforslaget indsættes derfor en henvisning til
§ 24, stk. 4, for at præcisere, at bail-in ikke kan
anvendes ved afvikling af et realkreditinstitut, og dermed skal
realkreditinstitutter ikke sikre, at modparten i de
pågældende aftaler anerkender nedskrivnings- og
konverteringsbeføjelser ved bail-in.
Til nr. 11
Den
foreslåede ændring af § 363, stk. 1, i lov om
finansiel virksomhed er en konsekvensændring, som
følge af at § 361, stk. 1, nr. 4, ophæves med
forslaget til § 1, nr. 43, i lovforslaget, således at
det gældende § 361, stk. 1, nr. 6, hvortil der henvises
i § 363, stk. 1, bliver § 361, stk. 1, nr. 5.
Til nr. 12
Der er tale om
en lovteknisk korrektion, da henvisningen til direktiv 2014/59/EU
af 15. maj 2014 indsættes som den sidste i rækken. Der
er således ikke tale om en materiel ændring.
Til nr. 13
Der er tale om
en lovteknisk korrektion. Med lovforslagets § 2, nr. 2,
ophæves bl.a. kapitel 3 i lov om finansiel stabilitet, hvori
den sidste bestemmelse er § 12. Det medfører, at
forslaget til § 12 a, jf. lovforslagets § 2, nr. 3,
kommer til at stå i kapitel 1, der omhandler lovens
anvendelsesområde m.v., hvilket ikke er
hensigtsmæssigt, idet den foreslåede § 12 a
vedrører Det Private Beredskab, som omtales i lovens kapitel
3. Med ændringsforslaget kommer den foreslåede §
12 a til at stå i kapitel 3, der omhandler aftale med Det
Private Beredskab.
Derudover
ophæves de gældende §§ 3, 5 og 6 i lov om
finansiel stabilitet, da de med den fremadrettede regulering af
Finansiel Stabilitet, herunder omdannelsen til selvstændig
offentlig virksomhed, vil fremgå af lov om restrukturering og
afvikling af visse finansielle virksomheder.
De
gældende §§ 7 og 8 regulerer Finansiel Stabilitet
A/S' overtagelse af nødlidende pengeinstitutter i
medfør reglerne fastsat i lov nr. 1003 af 10. oktober 2008
(Bankpakken). Da Bankpakken ophørte den 30. september 2010,
ses der ikke behov for at opretholde bestemmelsen. Finansiel
Stabilitet A/S' afvikling af de under Bankpakken overtagne
pengeinstitutter er imidlertid ikke tilendebragt, og den fortsatte
afvikling heraf skal således ske i medfør af de
foreslåede §§ 1 og 12 a, jf. lovforslagets §
2, nr. 1 og 3, samt regler udstedt i medfør af § 16
e.
Endvidere
foreslås de hidtidige §§ 8 a og 8 b ophævet
henset til den fremadrettede regulering af Finansiel Stabiltiet A/S
i lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder, hvor bestemmelserne videreføres med tilpasning
som følge af omdannelsen til selvstændig offentlig
virksomhed.
§§
9-12 regulerer fordelingen af omkostninger ved Finansiel Stabilitet
A/S' afvikling af nødlidende pengeinstitutter i
medfør af Bankpakken. Da Bankpakken ophørte den 30.
september 2010 og der siden er udarbejdet et endeligt regnskab
vedrørende den del af Finansiel Stabilitet A/S' opgaver, ses
der ikke at være behov for at opretholde bestemmelserne,
hvorfor de ligeledes foreslås ophævet.
Til nr. 14
Der er tale om
en lovteknisk korrektion. Med lovforslagets § 2, nr. 4
ophæves kapitel 4 og 4 b-4 d, hvilket medfører, at de
foreslåede §§ 16 q-16 s, jf. lovforslagets §
2, nr. 5, kommer til at stå i kapitel 4 a, der omhandler
ordning med individuel statsgaranti for simpel, usikret gæld.
De foreslåede §§ 16 q-16 s, vedrører
imidlertid Finansiel Stabilitet A/S' afvikling af de under
Exitpakken og Konsolideringspakken allerede overtagne
pengeinstitutter, hvorfor det med ændringsforslaget
foreslås at indsætte et nyt kapitel 4 e om afvikling af
overtagne pengeinstitutter.
Til nr. 15
Med forslaget
til ændringen af § 7, stk. 3, i lov om en indskyder- og
investorgarantiordning bortfalder pengeinstitutternes pligt til
ultimo 2015 at indberette deres nettodækkede indskud til
Garantiformuen. Det er hensigten, at pengeinstitutternes
bidragsopkrævning til Garantiformuen allerede fra 2016 skal
ensrettes med opkrævningen af bidrag til Afviklingsformuen,
jf. lov om restrukturering og afvikling af visse finansielle
virksomheder.
Det
følger af lovforslagets § 3, nr. 6, at
pengeinstitutternes samlede årlige bidrag til
pengeinstitutafdelingen skal udgøre 2,5 promille af de
dækkede nettoindskud opgjort pr. 1. oktober det
foregående år. Da betalingen af bidrag til
pengeinstitutafdelingen for 2015 allerede er sket, og da reglerne
for opkrævning af bidrag for 2016 vil være ændret
i overensstemmelse med lovforslagets § 3, nr. 15, vil det ikke
være nødvendigt for pengeinstitutterne at
opgøre deres dækkede nettoindskud pr. 1. oktober 2015.
Det foreslås derfor, at dette udgår af
lovforslaget.
Forslaget skal
således ses i sammenhæng med ændringsforslag nr.
17 om ændringen af datoen for ikrafttrædelse af
lovforslagets § 6, stk. 2.
Til nr. 16
Der er alene
tale om en lovteknisk korrektion. Med lovforslagets § 4, nr.
1, foreslås det at indsætte en ny § 58 o i
værdipapirhandelslovens kapitel 18 b. Kapitel 18 b omhandler
tingsretligt lovvalg, hvor den foreslåede § 58 o ikke er
en lovvalgsregel, men derimod en undtagelse til reglerne i
værdipapirhandelslovens kapitel 18 a. Den foreslåede
bestemmelse til § 58 o skulle dermed rettelig have stået
i værdipapirhandelslovens kapitel 18 a.
Med
ændringsforslaget vil den foreslåede § 58 o, jf.
lovforslagets § 4, nr. 1, blive ændret til § 58 n
og dermed blive placeret i det korrekte kapitel. Som følge
heraf foreslås det, at den gældende § 58 n
omnummereres og bliver § 58. Der er ikke tale om materielle
ændringer.
Til nr. 17
Formålet
med ændringen af lovforslagets § 6, stk. 2, er at
ensrette opkrævningen af bidrag til Garantiformuen efter
lovforslagets foreslåede regler i lov om en indskyder- og
investorgarantiordning med opkrævningen af bidrag til
Afviklingsformuen efter forslag til lov om restrukturering og
afvikling af visse finansielle virksomheder allerede fra 2016.
Forslaget skal
ses i sammenhæng med ændringsforslag nr. 15 om
ændring af indberetningstidspunkt til Garantiformuen i
lovforslagets § 3, nr. 15.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida
Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe
Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 105
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 6/2-15 fra Danske Advokater
og Danske Insolvens Advokater | 5 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Korrigerende skrivelse til de specielle
bemærkninger i lovforslaget, fra erhvervs- og
vækstministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 105
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil oversende et notat,
der beskriver, hvilke nye beføjelser Finanstilsynet
tillægges med lovforslaget, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil oversende et notat,
der beskriver, på hvilke områder lovforslaget adskiller
sig fra den EU-lovgivning, der implementeres med lovforslaget, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorfor det ikke vil være
tilstrækkeligt med en mindre gældsbuffer end den i
lovforslaget foreslåede buffer på 2 pct., til erhvervs-
og vækstministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil oversende et notat,
der beskriver, om lovforslaget på nogen punkter skaber
forpligtelser for Danmark, der betyder, at Danmark vil være
bundet - direkte eller indirekte - i forhold til deltagelse i en
kommende bankunion i EU, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm., om Folketinget har mulighed for at
fastsætte størrelsen af gældsbufferen for
realkreditinstitutter på et lavere niveau end de
foreslåede 2 pct., til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at oplyse, om der i evalueringen af
gældsbufferen kan ske en nedsættelse af
gældsbufferkravet, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorfor det ikke er bedre med et
lavere niveau for gældsbufferen end de 2 pct., således
at stigningerne i omkostningerne for realkreditinstitutterne - og
dermed også bidragsstigningerne - begrænses mest
muligt, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvorfor der skal sammenlignes med
krav til nedskrivningsegnede passiver, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
6/2-15 fra Danske Advokater og Danske Insolvens Advokater, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt
efter ønske fra DF.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes oversende et notat, der
beskriver, om lovforslaget på nogen punkter skaber
forpligtelser for Danmark der betyder, at Danmark vil være
bundet - direkte eller indirekte - i forhold til deltagelse i en
kommende bankunion i EU?
Svar:
Lovforslagene L 100 og L 105 skaber ikke
på nogen punkter forpligtelser for Danmark, som betyder, at
Danmark vil være bundet - direkte eller indirekte - i forhold
til deltagelse i det styrkede banksamarbejde (bank-unionen) i EU.
Det samme gælder i forhold til en eventuel kommende
beslutning om deltagelse i det styrkede banksamarbejde.
Lovforslagene har til hensigt at
understøtte den finansielle stabilitet og det indre marked i
EU og sikre, at det overordnede finansielle regelsæt i EU er
ens fsva. krisehåndtering i og uden for det styrkede
banksamarbejde.
Med lovforslagene gennemføres
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af 15. maj
2014 om et regelsæt for genopretning og afvikling af
kreditinstitutter og investeringsselskaber mv. Dette direktiv skal
gennemføres i dansk ret og vil være gældende ret
for de institutter, der er omfattet af forslagene.
Skulle Danmark indtræde i det styrkede
banksamarbejde, vil de fremsatte lovforslag fortsat være
gældende for størstedelen af de danske
kreditinstitutter. De største institutter vil - hvis de
bliver nødlidende eller forventeligt nødlidende -
skulle krisehåndteres af afviklingsinstansen i det styrkede
banksamarbejde, hvis aktiviteter vil være reguleret af
særskilt forordning (jf. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 806/2014 af 15. juli 2014 om ensartede regler
og en ensartet procedure for afvikling af kreditinstitutter og
visse investeringsselskaber inden for rammerne af en fælles
afviklingsmekanisme og en fælles afviklingsfond og om
ændring af forordning (EU) nr. 1093/2010). Hvis andre danske
institutter bliver nødlidende eller forventeligt
nødlidende, vil de som udgangspunkt skulle håndteres
af Finansiel Stabilitet under den nationale lovgivning, som
følger med vedtagelse af L100 og L105.