Betænkning afgivet af Socialudvalget
den 26. februar 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december
2014 og var til 1. behandling den 16. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold sendte den 29. september 2014 dette udkast til udvalget,
jf. SOU alm. del - bilag 361 (folketingsåret 2013-14). Den
17. december 2014 og den 27. januar 2015 sendte ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at når Dansk Folkeparti er med i aftalen, som
blev indgået i september 2014, om imødegåelse af
samarbejdschikane i forbindelse med skilsmisser, er det med
ønsket om, at man fra lovgivers side gør, hvad man
kan, for at sikre, at de børn, der er involveret i deres
forældres skilsmisser, lider så lidt som overhovedet
muligt. Det er barnets tarv, der skal være i
højsædet, og det er barnets ret til begge
forældre og ikke forældrenes ret til barnet, der skal
være det afgørende element for afgørelser om et
barns levevilkår efter en skilsmisse. Dansk Folkeparti finder
det vigtigt, at forældrene er klar over, at de har et
fælles ansvar for barnet, at barnet har kontakt med begge
forældre, og at der ikke oparbejdes et konfliktfyldt forhold,
hvor barnet tages som gidsel i forbindelse med forældrenes
brud. På det område kan lovgiver være medvirkende
til at skærpe de krav og forhold, der er for parterne i en
skilsmisse. Derfor er der i bred politisk enighed opstillet nogle
initiativer, som skal være med til at sikre barnets tarv.
Disse initiativer er ikke ensbetydende med, at målet i
forhold til forældreansvarsloven er nået, men Dansk
Folkeparti er af den opfattelse, at det er et skridt i den rigtige
retning. Der skal fortsat arbejdes med området, herunder
udviklingen med at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Dansk
Folkeparti er meget optaget af, at dette sker.
Dansk Folkeparti finder, at det udover
lovgivning er en stor opgave, der påhviler forældrene,
da der er tale om følelser. Fra politisk side kan der ikke
lovgives om følelsesmæssige konflikter. Lovgiver kan
være med til at forebygge, at skilsmissen udvikler sig til
chikane og konflikter.
Dansk Folkeparti vil gerne slå fast,
at udtrykket til barnets bedste skal forstås således,
at det altid er det, der for det givne barn er bedst, at alle
forhold er belyst, og hermed også, at der kan være
forhold, som gør sig gældende, hvor det ikke er til
barnets bedste at have kontakt og samvær med begge
forældre. Desværre er nogle børn udsat for
misbrug, fysisk eller psykisk vold eller overgreb. Her skal der
være en mulighed for at beskytte barnet, og det kan
være nødvendigt at afskære en forælder fra
samvær med sit barn, fordi det skønnes ikke at
være til barnets bedste. Enhver form for mistanke om misbrug
el.lign. skal altid tages meget alvorligt af myndighederne og
vurderes meget hurtigt. Det lægger Dansk Folkeparti meget
vægt på fortsat skal være essentielt og må
ikke undervurderes i en iver efter at sikre barnets ret til begge
forældre.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at erstatningssamvær er en kompleks
ordning. SF bakker op om ordningen, men vil gerne understrege, at
ordningen kan have nogle utilsigtede virkninger, der bør
holdes øje med. Erstatningssamvær kan risikere at
stride imod børnenes interesser, f.eks. ved at falde oven i
planlagte sociale aktiviteter. Det bør man ikke undervurdere
betydningen af. Derfor bør der holdes skarpt øje med,
at de gode intentioner bag erstatningssamværet ikke strider
imod barnets interesser.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Orla Hav (S) fmd. Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
Mette Reissmann (S) Jens Joel (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag
(S) Julie Skovsby (S) Marlene Borst Hansen (RV) Liv Holm Andersen
(RV) Lotte Rod (RV) Trine Mach (SF) Sanne Rubinke (SF) Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper
(EL) Kim Andersen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Tina Nedergaard (V) Finn Thranum
(V) Troels Lund Poulsen (V) Fatma Øktem (V) Karen Ellemann
(V) Karin Nødgaard (DF) René Christensen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Merete Riisager
(LA) Thyra Frank (LA) Per Løkken (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 103
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Et supplerende høringssvar, fra
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|