Fremsat den 17. december 2014 af
beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
(Forsøg vedrørende fradrag for
frivilligt, ulønnet arbejde)
§ 1
I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 348 af 8. april 2014, som
ændret ved § 5 i lov nr. 720 af 25. juni 2014 og §
6 i lov nr. 722 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 58, stk. 1, nr. 3, litra a,
indsættes efter »eller § 55,«: »jf.
dog § 100 e,«.
2.
Efter § 100 d indsættes i kapitel
16 c:
Ȥ 100
e. Et medlem kan i perioden fra den 23. marts 2015 til den
20. marts 2017 udføre frivilligt, ulønnet arbejde i
op til 15 timer om ugen uden fradrag i dagpengene. De 15 timer
regnes som et gennemsnit over en udbetalingsperiode, jf. § 46,
stk. 1.
Stk. 2. Ved frivilligt,
ulønnet arbejde efter stk. 1 forstås arbejde, som et
medlem udfører for frivillige organisationer, foreninger
eller lignende, som kan udbydes som almindeligt lønarbejde,
og som ikke vedrører primær drift og
vedligeholdelse.«
§ 2
Loven træder i kraft den 23. marts 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet og Det Radikale
Venstre) fremlagde den 8. oktober 2014 udspillet "Lettere at
være frivillig". Regeringsudspillet indeholder 10 konkrete
initiativer, der skal bidrage til at mindske barrierer for
frivillighed i Danmark. Gennem frivilligt engagement skabes solide
fællesskaber på tværs af generationer og social
baggrund, og initiativerne i udspillet skal understøtte en
stærk frivillig sektor, som ikke møder barrierer i
form af unødigt besværlige regler og bureaukrati. De
10 initiativer tager udgangspunkt i de udfordringer og barrierer,
som den frivillige sektor selv har peget på.
Det første af de 10 initiativer
omhandler bedre vilkår for frivillige på
overførselsindkomster.
Det fremgår af regeringsudspillet, at
frivillige på dagpenge og efterløn oplever, at
reglerne om, hvornår de kan udføre en frivillig
indsats uden at blive trukket i deres ydelser, er komplicerede og
svære at forstå. Nogle fortæller, at de ikke
tør melde sig som frivillige, fordi de er bange for, at det
går ud over deres indtægtsgrundlag.
Med initiativet om bedre vilkår for
frivillige på overførselsindkomster er det hensigten,
at ledige og efterlønsmodtagere kan bidrage med en
frivillig, ulønnet indsats uden fradrag i deres ydelser -
så længe den frivillige indsats ikke erstatter
lønnet arbejdskraft, ikke udføres på det
almindelige arbejdsmarked og ikke forlænger ledighedsperioden
for den ledige.
Det foreslås derfor at justere reglerne
på dagpenge- og efterlønsområdet og dermed
udvide muligheden for at arbejde frivilligt i frivillige
organisationer fra de nuværende 4 timer til 15 timer om ugen.
Dermed vil ledige og efterlønsmodtagere i højere grad
kunne bidrage med en frivillig indsats uden fradrag i deres
ydelser. Udvidelsen gennemføres i en toårig
forsøgsperiode, som evalueres.
2.
Lovforslagets indhold
2.1. Fradrag
for frivilligt, ulønnet arbejde
2.1.1.
Gældende ret
Det er udgangspunktet efter de gældende
regler om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge, at arbejde og
indtægter skal fradrages i ydelsen, jf. lovens § 59.
Efter gældende regler i § 58, stk.
1, nr. 3, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., kan
beskæftigelsesministeren efter aftale med
Beskæftigelsesrådet fastsætte regler om, hvilken
betydning arbejde og indtægt skal have for størrelsen
af dagpenge, der udbetales til et medlem af en
arbejdsløshedskasse, som er under 25 år efter lovens
§ 52 a, eller et medlem, der har opnået ret til dagpenge
efter lovens § 55.
Med hjemmel i bemyndigelsen er der fastsat
nærmere regler om fradrag for arbejde og indtægt i
bekendtgørelse nr. 1344 af 11. december 2009 om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge mv., herunder fradrag for aktiviteter
og frivilligt, ulønnet arbejde, jf. bekendtgørelsens
§ 4.
Aktiviteter medfører ikke fradrag i
dagpengene. Ved aktiviteter forstås aktiviteter, som et
medlem udfører frivilligt og ulønnet for frivillige
organisationer, foreninger eller lignende, og som ikke kan udbydes
som almindeligt lønarbejde. Eksempler på sådanne
aktiviteter er besøgsven, indsamling til
nødhjælpsorganisationer, ekspedition i
genbrugsbutikker under fx Dansk Røde Kors eller
idrætsaktiviteter, herunder træner i foreninger, hvor
det ikke er sædvanligt at ansætte lønnede
trænere.
For frivilligt, ulønnet arbejde
gælder det, at et medlem kan udføre frivilligt,
ulønnet arbejde i op til 4 timer om ugen, uden at det
medfører fradrag i dagpengene, den såkaldte
4-timersregel. De 4 timer regnes som et gennemsnit over en
udbetalingsperiode. Arbejde herudover medfører fradrag.
Ved frivilligt, ulønnet arbejde
forstås arbejde, som et medlem udfører for en
frivillig organisation, forening eller lignende, og som kan udbydes
som almindeligt lønarbejde. Eksempler på frivilligt,
ulønnet arbejde er jurist i retshjælpen,
socialrådgiver på et krisecenter og rådgivning,
herunder telefonrådgivning, der kræver eller
forudsætter en særlig uddannelse.
Vedrører arbejdet primær drift
eller vedligeholdelse medfører arbejdet dog som udgangspunkt
fradrag fra første time. Primær drift og
vedligeholdelse betyder henholdsvis centrale organisatoriske og
ledelsesmæssige funktioner som fx personaleadministration,
herunder ansættelse og afskedigelse, økonomi- og
organisationsstyring m.v. og funktioner, der er med til at sikre,
at de fysiske rammer er i orden.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der
vedrører den frivillige forenings primære drift,
medfører dog ikke fradrag i tilfælde af, at arbejdet
altid har været udført af ulønnet arbejdskraft
i den konkrete forening og i andre lignende foreninger.
Frivilligt, ulønnet arbejde, der
vedrører den frivillige forenings vedligeholdelse af lokaler
m.v., medrører ikke fradrag, hvis nogle nærmere
betingelser er opfyldt, herunder at arbejdet altid har været
udført af ulønnet arbejdskraft og arbejdet
udføres lejlighedsvis og uden særlig autorisation. Det
er en forudsætning, at aktiviteten eller det frivillige,
ulønnede arbejde udføres i Danmark, og uden at
medlemmet er underlagt sædvanlige ansættelsesretlige
pligter.
Medlemmet skal skriftligt oplyse
arbejdsløshedskassen om arbejdets art og varighed, samt
hvilken organisation, forening eller lignende, arbejdet er
udført for. I praksis oplyser medlemmet om frivilligt
arbejde på dagpengekortet.
Med hjemmel i den gældende bemyndigelse
i § 58, stk. 1, nr. 3, er der således fastsat
nærmere regler om, hvornår frivilligt, ulønnet
arbejde, har et så begrænset omfang, tidsmæssigt
eller efter sin art, at det ikke skal medføre fradrag i
ydelsen.
I forhold til efterløn er
udgangspunktet, at en efterlønsmodtager have
lønarbejde uden begrænsning mod fradrag i
efterlønnen, jf. § 74 e i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Med hjemmel i § 74 i, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., er der fastsat
nærmere regler om, hvilken betydning blandt andet arbejde
skal have for efterlønnens størrelse. Det
følger af § 27 i bekendtgørelse nr. 1576 af 17.
december 2013 om fleksibel efterløn, at frivilligt,
ulønnet arbejde medfører fradrag i efterlønnen
efter reglerne i bekendtgørelse om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge mv. Det betyder, at der gælder
de samme regler for fradrag for frivilligt, ulønnet arbejde
i efterlønnen, som der gælder for fradrag i
dagpengene, jf. også § 74 e, stk. 2.
På samme måde som ved
efterløn er det i forhold til fleksydelse udgangspunktet, at
en fleksydelsesmodtager have lønarbejde uden
begrænsning mod fradrag i fleksydelsen, jf. § 20 i lov
om fleksydelse. Med hjemmel i § 21 i lov om fleksydelse, er
der fastsat nærmere regler i § 35 i
bekendtgørelse nr. 944 af 10. juli 2013 om fleksydelse om,
at fleksydelsesmodtagere har ret til at udføre aktiviteter
og frivilligt ulønnet arbejde efter principperne i reglerne
i bekendtgørelse om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge
mv. Det betyder, at der gælder de samme regler for fradrag
for frivilligt, ulønnet arbejde i fleksydelsen, som der
gælder for fradrag i dagpengene.
2.1.2.
Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at et medlem i en periode
på 2 år - i perioden fra den 23. marts 2015 til den 20.
marts 2017 - kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i
op til 15 timer om ugen uden fradrag i dagpengene. Dagpengene
opgøres og udbetales i uger. De 15 timer foreslås
regnet som et gennemsnit over en udbetalingsperiode svarende til
gældende regler i forhold til 4-timers reglen. Arbejde
herudover medfører fradrag.
Dagpenge-, efterløns- og
fleksydelsesmodtagere skal kunne bidrage med en frivillig,
ulønnet indsats uden fradrag i deres ydelser, så
længe den frivillige indsats ikke erstatter lønnet
arbejdskraft, ikke udføres på det almindelige
arbejdsmarked og ikke forlænger ledighedsperioden for
dagpengemodtageren.
Det foreslås derfor, at den
såkaldte 4-timersregel justeres, så dagpenge-,
efterløns- og fleksydelsesmodtagere i højere grad kan
bidrage med en frivillig indsats uden fradrag i deres ydelser.
Det foreslås, at den gældende
definition af frivilligt, ulønnet arbejde også skal
gælde i forhold til frivilligt, ulønnet arbejde i
forsøgsperioden. Ved frivilligt, ulønnet arbejde
forstås dermed arbejde, som medlemmet udfører for
frivillige organisationer, foreninger eller lignende, som kan
udbydes som almindeligt lønarbejde, og som ikke
vedrører primær drift og vedligeholdelse.
Forslaget betyder, at 4-timersreglen i en
periode hæves til 15 timer, således at
dagpengemodtagere kan udføre frivilligt, ulønnet
arbejde i op til 15 timer om ugen uden at få fradrag i
ydelsen. De øvrige regler i § 4 i bekendtgørelse
nr. 1344 af 11. december 2009 om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge mv. om fradrag for aktiviteter og
frivilligt, ulønnet arbejde, finder fortsat anvendelse.
Forslaget finder tilsvarende anvendelse
på efterlønsmodtagere og fleksydelsesmodtagere, som
udfører frivilligt, ulønnet arbejde, idet
dagpengereglerne også finder anvendelse for disse ydelser,
jf. lovens § 74 e, stk. 2, og § 35 i
bekendtgørelse nr. 944 af 10. juli 2013 om fleksydelse.
Det foreslås, at ændringen
gennemføres ved en ny § 100 e, som indebærer en
fravigelse af § 58, stk. 1, nr. 3, hvorefter
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,
hvilken betydning arbejde og indtægt har for
størrelsen af dagpenge. Den gældende bemyndigelse i
lovens § 58, stk. 1, nr. 3, er blevet brugt til at
fastsætte nærmere regler om, hvornår frivilligt,
ulønnet arbejde, har et så begrænset omfang,
tidsmæssigt eller efter sin art, at det ikke skal
medføre fradrag i ydelsen.
Der er således fastsat regler om, at
frivilligt, ulønnet arbejde op til 4 timer om ugen ikke
medfører fradrag i dagpengene, da det frivillige arbejde i
dette tilfælde vurderes at være i et så
begrænset omfang, at arbejdsindsatsen ikke kan sidestilles
med et egentligt arbejde.
Den gældende bemyndigelse vurderes ikke
at give hjemmel til at fastsætte nærmere regler om, at
frivilligt, ulønnet arbejde ikke skal medføre fradrag
i dagpengene, når arbejdsindsatsen har en sådan
ugentlig varighed, at arbejdsindsatsen kan sidestilles med et
egentligt arbejde, idet udgangspunktet i loven er, at arbejde og
indtægter skal medføre fradrag i dagpengene. I lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er der ikke fastsat en
timegrænse for, hvornår en arbejdsindsats får et
sådant omfang, at det sidestilles med et arbejde. I
funktionærloven er det dog en betingelse for lovens
anvendelse, at pågældende beskæftiges af
arbejdsgiveren i gennemsnitlig mere end 8 timer ugentlig, og at
funktionæren indtager en tjenestestilling, således at
pågældende er undergivet arbejdsgiverens instruktioner.
Det vurderes derfor, at forslaget om, at et medlem kan
udføre frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer
om ugen uden fradrag i dagpengene, ikke kan fastsættes med
hjemmel i den gældende bemyndigelse i lovens § 58, stk.
1, nr. 3, på baggrund af det tidsmæssige omfang, som
markant overstiger de gældende 4 timer om ugen.
Det foreslås, at perioden på 2
år løber fra den 23. marts 2015 til den 20. marts
2017. Da de 15 timer regnes som et gennemsnit over en
udbetalingsperiode, sikres det dermed, at perioden følger
udbetalingsperioderne for dagpenge, jf. lovens § 46, stk.
1.
Udvidelsen af den ugentlige timetal til 15
timer indføres som et forsøg, der skal evalueres. I
udarbejdelsen af initiativet om bedre vilkår for frivillige
på dagpenge- og efterløn har det været et
vigtigt hensyn, at den frivillige indsats ikke erstatter
lønnet arbejdskraft og ikke fastholder den ledige i
arbejdsløshed. Evalueringen skal derfor belyse, om
udvidelsen af 4-timersreglen til 15 timer om ugen betyder noget for
længden af dagpengemodtagerens ledighedsperiode og udbuddet
af lønnet arbejde. Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering gennemfører evalueringen på baggrund af
blandt andet oplysninger fra arbejdsløshedskasserne. Til
brug for evalueringen vil det være nødvendigt at
tilvejebringe løbende registerdata om medlemmer, der
udfører frivilligt, ulønnet arbejde. Evalueringen vil
dermed forudsætte, at arbejdsløshedskasserne
indberetter oplysninger om deres medlemmers frivillige,
ulønnede arbejde. Dette skal ske i overensstemmelse med
persondatalovens regler.
De arbejdsmarkedspolitiske hensyn, der ligger
bag de nuværende regler, opretholdes, herunder at frivilligt,
ulønnet arbejde alene kan udføres for frivillige
foreninger, organisationer og lignende og at arbejde, der
vedrører primær drift og vedligeholdelse, som
udgangspunkt medfører fradrag fra første time.
Forslaget har ikke indflydelse på, at
frivillige, ulønnede aktiviteter, det vil sige
arbejdsindsatser, der ikke kan udbydes som lønnede
arbejdsopgaver, kan udføres uden begrænsning og uden
fradrag i dagpengene og efterlønnen.
2.1.3.
Forholdet til lov om frikommuner
Som led i forsøgsordningen for
frikommuner er der i § 7 c i lov om frikommuner fastsat
rammerne for forsøg med reglerne om frivilligt,
ulønnet arbejde for dagpengemodtagere. Forsøget
løber fra den 1. januar 2013 til den 31. december 2015.
Økonomi- og Indenrigsministeren har den 8. oktober 2014
fremsat L 12, hvor det foreslås at forlænge
frikommuneforsøget til den 30. juni 2017. Folketinget har
vedtaget L 12 ved 3. behandlingen den 11. december 2014.
Forsøget indebærer, at medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, som har bopæl i en frikommune,
som udgangspunkt kan udføre frivilligt, ulønnet
arbejde for offentlige, kommunale virksomheder og for frivillige
foreninger, organisationer og lignende uden fradrag i deres
arbejdsløshedsdagpenge og efterløn. Det gælder
dog ikke, hvis der fx er tale om frivilligt, ulønnet
arbejde, der kan udbydes som almindeligt lønarbejde og
sædvanligvis udbydes som lønnet arbejde i den konkrete
offentlige, kommunale virksomhed eller i foreningen, organisationen
eller lignende eller i tilsvarende offentlige, kommunale virksomhed
eller i foreninger, organisationer eller lignende af tilsvarende
art og størrelse.
Forsøget bliver ikke påvirket af
den foreslåede § 100 e, hvor 4-timersreglen i relation
til frivilligt, ulønnet arbejde udvides til 15 timer, og det
foreslås derfor, at frikommuneforsøget om frivilligt,
ulønnet arbejde fortsætter uændret og i
overensstemmelse med rammerne og reglerne i lov om frikommuner.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget skønnes ikke at
medføre økonomiske konsekvenser for staten udover
udgifterne til en evaluering af forsøget. For at belyse
forsøgets konsekvenser for de ledige og for de frivillige
organisationer gennemføres der en evaluering. Evalueringen
vil medføre udgifter på 1 mio. kr. i 2015 og 1 mio.
kr. i 2016. Forslaget skønnes ikke at medføre
økonomiske konsekvenser for kommuner og regioner.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 15. oktober 2014 til den 19. november 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassernes
Samvirke, ATP, Arbejdsløshedskassen for Selvstændige
Erhvervsdrivende (ASE), Beskæftigelsesrådet, Business
Danmark, Center for Frivilligt Socialt Arbejde, Danmarks Frie
Fagforening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Det Centrale Handicapråd, Det
faglige hus, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af
kommunale social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Fredensborg Kommune, Fredericia Kommune, Frie Funktionærer,
FriSe, Frivilligrådet, Frivilligt Forum, Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere, Gentofte Kommune, Gladsaxe Kommune,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kooperationen,
Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere, Odense Kommune,
Odsherred Kommune, Rigsrevisionen, Vejle Kommune, Vesthimmerland
Kommune og Viborg Kommune.
9.
Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: 2015: 1 mio. kr. 2016: 1 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med hjemmel i den gældende bemyndigelse
i § 58, stk. 1, nr. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er der fastsat nærmere
regler i bekendtgørelse nr. 1344 af 11. december 2009 om
fradrag i arbejdsløshedsdagpenge mv. om, hvilken betydning
arbejde og indtægt skal have for størrelsen af
dagpenge.
I § 4 i bekendtgørelsen er der
fastsat nærmer regler om, at frivilligt, ulønnet
arbejde i mere end 4 timer om ugen medfører fradrag i
dagpengene.
Som en konsekvens af § 1, nr. 2, hvor det
foreslås, at et medlem i en periode kan udføre
frivilligt, ulønnet arbejde i op til 15 timer om ugen uden
fradrag i dagpengene, indsættes der en henvisning i §
58, stk. 1, nr. 3, til § 100 e.
Der henvises til pkt. 2.1.2. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Med hjemmel i den gældende bemyndigelse
i § 58, stk. 1, nr. 3, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. er der fastsat nærmere
regler i bekendtgørelse nr. 1344 af 11. december 2009 om
fradrag i arbejdsløshedsdagpenge mv. om, hvilken betydning
arbejde og indtægt skal have for størrelsen af
dagpenge.
De gældende regler om, at frivilligt,
ulønnet arbejde i op til 4 timer om ugen ikke
medfører fradrag i dagpengene er fastsat i § 4 i
bekendtgørelse om fradrag i arbejdsløshedsdagpenge
mv. Reglerne vurderes at give ret til, at et medlem af en
arbejdsløshedskasse kan arbejde frivilligt og ulønnet
i et sådant omfang, at arbejdsindsatsen ikke kan sidestilles
med et egentligt arbejde. Disse regler er derfor fastsat med
hjemmel i den gældende bemyndigelse i lovens § 58, stk.
1, nr. 3. I lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. er der ikke
fastsat en timegrænse for, hvornår en arbejdsindsats
får et sådant omfang, at det sidestilles med et
arbejde, men efter princippet i funktionærloven betragtes det
som et arbejde, når arbejdsindsatsen overstiger 8 timer om
ugen.
Det foreslås i stk.
1, at et medlem kan udføre frivilligt, ulønnet
arbejde i op til 15 timer om ugen uden fradrag i dagpengene i
perioden fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017. . De 15
timer om ugen vurderes at kunne sidestilles med en egentlig
arbejdsindsats, og ændringen gennemføres derfor med en
ny § 100 e. § 100 e indebærer en fravigelse af
lovens § 58, stk. 1, nr. 3, hvorefter
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,
hvilken betydning arbejde og indtægt har for
størrelsen af dagpenge.
De 15 timer regnes som et gennemsnit over en
udbetalingsperiode. Efter gældende regler i lovens § 46,
stk. 1, sker udbetalingen af dagpenge bagud for 4 henholdsvis 5
uger, og hver udbetalingsperiode slutter næstsidste
søndag i en måned.
Det foreslås derfor, at perioden
på 2 år løber fra den 23. marts 2015 til den 20.
marts 2017. Dermed sikres det, at perioden følger
udbetalingsperioderne for dagpenge, som er relevant fordi de 15
timer regnes som et gennemsnit over en udbetalingsperiode.
Arbejde udover 15 timer om ugen vil
medføre fradrag i ydelsen, jf. gældende regler i
lovens § 59, hvor det fremgår, at dagpengene
nedsættes, når et medlem, som er arbejdssøgende
til arbejde i fuld, sædvanlig arbejdstid, opnår arbejde
af kortere varighed.
Det foreslås i stk.
2, at den gældende definition af frivilligt,
ulønnet arbejde også skal gælde i forhold til
frivilligt, ulønnet arbejde i forsøgsperioden. Ved
frivilligt, ulønnet arbejde forstås dermed arbejde,
som medlemmet udfører for frivillige organisationer,
foreninger eller lignende, som kan udbydes som almindeligt
lønarbejde, og som ikke vedrører primær drift
og vedligeholdelse.
Ved vurderingen af, om et frivilligt,
ulønnet arbejde efter sin art kan udbydes som
lønarbejde, har det betydning, om arbejdet i den
pågældende organisation udføres af
lønnede medarbejdere, eller om det normalt er lønnede
medarbejdere, der udfører aktiviteten eller arbejdet i
lignende organisationer, foreninger m.v. Det vil sige
organisationer, foreninger m.v., der har tilsvarende formål,
omfang og organisering. Det kan også have betydning, om der
er tale om et arbejde, der normalt ikke ville blive udført,
hvis ikke den frivillige arbejdskraft varetog opgaven, eller om
udførelsen af arbejdet forudsætter en særlig
uddannelse.
Frivilligt, ulønnet arbejde må
ikke medvirke til at tage arbejde fra personer, der kan eller vil
kunne påtage sig arbejdet på almindelige løn- og
arbejdsvilkår. Omfanget af arbejdet, der udbydes på
normale lønvilkår, må generelt ikke
begrænses. Det gælder både arbejde, der
udføres i privat og i offentligt regi.
Ved en frivillig organisation, forening eller
lignende forstås en frivillig grundlagt organisation m.v.,
hvis primære formål ikke er at skabe overskud. Et
eventuelt overskud må ikke udbetales til medlemmerne, men
skal bruges til almennyttige formål. De frivillige
aktiviteter og det frivillige ulønnede arbejde er en
betydelig del af organisationens grundlag, og man vælger
frivilligt at gå ind i organisationens virke. Det frivillige,
ulønnede arbejde må ikke have forbindelse med privat
erhvervsvirksomhed.
Ved primær drift forstås arbejde
eller funktioner, der er med til at sikre organisationens
overordnede, administrative drift, herunder centrale
organisatoriske og ledelsesmæssige funktioner som fx
personaleadministration, eller arbejde, som en offentlig myndighed
er forpligtet til at udføre, fx være udbringning af
mad til ældre hjemmeboende.
Ved vedligeholdelse forstås funktioner,
der er med til at sikre, at de fysiske rammer er i orden, herunder
arbejde, der er med til at sikre tilførsel af vand, varme
eller elektricitet, og dermed arbejde, som forudsætter, at
den enkelte er i besiddelse af en autorisation. Ved vedligeholdelse
forstås også varetagelse af den daglige
rengøring, malerarbejde og lignende.
Den foreslåede forsøgsbestemmelse
vil også gælde for fradrag i efterlønnen, jf.
lovens § 74 e, stk. 2, og fradrag i fleksydelsen, jf. §
35 i bekendtgørelse nr. 944 af 10. juli 2013 om
fleksydelse.
De arbejdsmarkedspolitiske hensyn, der ligger
bag de nuværende regler, opretholdes, herunder at frivilligt,
ulønnet arbejde alene kan udføres for frivillige
foreninger, organisationer og lignende og at arbejde, der
vedrører primær drift og vedligeholdelse, som
udgangspunkt medfører fradrag fra første time.
Forsøget har heller ikke indflydelse på, at
frivillige, ulønnede aktiviteter, det vil sige
arbejdsindsatser, der ikke kan udbydes som lønnede
arbejdsopgaver, kan udføres uden begrænsning og uden
fradrag i dagpengene og efterlønnen. Disse regler
fremgår af § 4 i bekendtgørelse om fradrag i
arbejdsløshedsdagpenge mv.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 23. marts 2015.
Ved den foreslåede ikrafttrædelse
sikres det, at forsøgsperioden på 2 år
løber fra den 23. marts 2015 til den 20. marts 2017 og
dermed følger udbetalingsperioderne for dagpenge.
Årsagen er, at de 15 timer, som et medlem foreslås at
kunne udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden fradrag
i dagpengene, regnes som et gennemsnit over en
udbetalingsperiode.
Udbetaling af dagpenge sker bagud for 4
henholdsvis 5 uger. Hver udbetalingsperiode slutter
næstsidste søndag i en måned, jf. § 46 i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 348 af 8. april 2014, som
ændret ved § 5 i lov nr. 720 af 25. juni 2014 og §
6 i lov nr. 722 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 58. Efter
forhandling med Beskæftigelsesrådet kan
beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler
om | | 1. I § 58, stk. 1, nr. 3, litra a,
indsættes efter »eller § 55,«: »jf.
dog § 100 e,«. | 1) | udbetaling af dagpenge for
søgnehelligdage, | | | 2) | retten til dagpenge for et medlem, | | | | a) | som under ledighed har
bibeskæftigelse ved selvstændig virksomhed, eller | | | | b) | som er beskæftiget i en
virksomhed, hvor arbejdstiden er nedsat efter aftale mellem
arbejdsgiver og lønmodtagere, | | | 3) | hvilken betydning arbejde og
indtægt skal have for størrelsen af | | | | a) | dagpenge, der udbetales efter § 52
eller § 55, eller | | | | b) | ydelser, der udbetales i henhold til lov
om børnepasningsorlov. | | | Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
udbetaling af dagpenge til et medlem, som bliver ledig på
Færøerne, i Grønland eller i udlandet. | | | | | 2. Efter
§ 100 d indsættes i kapitel 16
c: Ȥ 100
e. Et medlem kan i perioden fra den 23. marts 2015 til den
20. marts 2017 udføre frivilligt, ulønnet arbejde i
op til 15 timer om ugen uden fradrag i dagpengene. De 15 timer
regnes som et gennemsnit over en udbetalingsperiode, jf. § 46,
stk. 1. Stk. 2. Ved
frivilligt, ulønnet arbejde efter stk. 1 forstås
arbejde, som et medlem udfører for frivillige
organisationer, foreninger eller lignende, som kan udbydes som
almindeligt lønarbejde, og som ikke vedrører
primær drift og vedligeholdelse.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 23. marts
2015. |
|