Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 18. februar 2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december
2014 og var til 1. behandling den 15. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den
18. december 2014 dette udkast til udvalget, jf. bilag 1. Den 18.
december 2014 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmål 1 og ministerens
svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det vigtigt, at der gøres opmærksom på
forsikringsreglerne for frivillige. Derfor er svaret på
spørgsmål 1 om forsikringsregler optrykt i
betænkningen. Desuden mener Dansk Folkeparti, at det skal
sikres, at de frivillige ikke kommer i klemme i forbindelse med
deres frivillige arbejde, og at de derfor skal oplyses om, hvorvidt
de er forsikret, eller om de selv skal sørge for en
forsikring, førend de påbegynder det frivillige
arbejde.
Et mindretal i
udvalget (EL) vil redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
tilslutte sig hensigten med lovforslaget, nemlig at øge
muligheden for at arbejde frivilligt i frivillige organisationer
for dagpengemodtagere og modtagere af efterløn og
fleksydelse, så længe den frivillige indsats ikke
erstatter lønnet arbejdskraft.
Enhedslisten er imidlertid bekymret over,
at lovforslaget ikke tydeligt nok sikrer mod fortrængning af
ordinært arbejde og mod, at almindeligt lønnet arbejde
bliver udbudt som frivilligt arbejde. En udvidelse fra 4 til 15
timer er en udvidelse fra en næsten symbolsk indsats til
noget, der tidsmæssigt svarer til et almindeligt
deltidsjob.
Enhedslisten så gerne, at de faglige
organisationer fik en rolle at spille, hvis frivilligt arbejde
udføres i en organisation eller forening, der i forvejen har
lønnet arbejdskraft. Det ville være den bedste
sikkerhed mod fortrængning af ordinært arbejde.
På baggrund af en nærmere
vurdering af svarene på spørgsmålene 2-6 vil
Enhedslisten meddele sin endelige stilling ved 3. behandling af
lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine
Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack
Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen
(V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 101
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Lovudkast, fra
beskæftigelsesministeren | 2 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Udkast til revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 6 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 7 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 101
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om frivilliges
forsikringsmæssige dækning, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om den øgede risiko for
fortrængning, når timetallet for ulønnet arbejde
øges fra 4 til 15 timer, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvad ministeren vil gøre
for at imødekomme høringssvarene fra LO og
AK-Samvirke, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil bidrage til en
opstramning af bekendtgørelse og vejledning vedr. arbejdet
på pleje- og omsorgsområdet, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om ulønnet arbejde på
arbejdspladser med lønnede ansatte omfattes af
rimelighedskravet i andre love, til beskæftigelsesministeren,
og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om rimelige forhold mellem
ordinært ansatte og personer i ulønnet arbejde, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, at ulønnet arbejde
på offentlige arbejdspladser ikke aftales mellem den enkelte
ledige og den kommunale arbejdsplads, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | | |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål
til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og ministerens svar herpå er
optrykt efter ønske fra Dansk Folkeparti.
Spørgsmål nr. 1:
»I forlængelse af 1. behandling af
lovforslaget bedes ministeren redegøre for den frivilliges
forsikringsmæssige dækning, hvis den frivillige
eksempelvis går tur med en ældre person. Er det den
frivilliges egen forsikring der dækker, er det fx den
forening, der organiserer det frivillige arbejde eller det
kommunen, der dækker? Er den frivillige både
dækket for så vidt angår af egen skade og
vedrørende et evt. ansvar? «
Endeligt
svar:
Med dette lovforslag muliggør vi, at
dagpenge-, efterløns- og fleksydelsesmodtagere i en
toårig forsøgsperiode kan udføre frivilligt,
ulønnet arbejde i frivillige organisationer, foreninger mv.
i op til 15 timer om ugen, uden at det medfører fradrag i
ydelsen.
Der er tale om udvidelse af den
nuværende 4-timers begrænsning i lov om
arbejdsløshedsforsikring mv. Denne udvidelse vedrører
ikke spørgsmålet om arbejdsskadeforsikring, og
lovforslaget ændrer således ikke på de
nuværende regler på
arbejdsskadeforsikringsområdet.
Under 1. behandling af lovforslaget blev der
rejst en debat om forsikring af frivillige. Jeg har derfor bedt
Arbejdsskadestyrelsen om kortfattet at oplyse om gældende
regler for frivilliges forsikringsdækning.
Arbejdsskadestyrelsen har oplyst følgende:
»Personer, der udfører
frivilligt, ulønnet arbejde, er sikret efter lov om
arbejdsskadesikring på lige fod med personer, der
udfører lønnet arbejde. Dette følger af §
2 i arbejdsskadeforsikringsloven, som udtrykkeligt medtager
ulønnet arbejde. Det er imidlertid en forudsætning, at
der er tale om arbejde i lovens forstand. Det vil sige reelt
arbejde i en arbejdsgivers tjeneste. Arbejdsgiveren kan være
en virksomhed eller en forening.
Hvis man udfører en frivillig aktivitet
- det vil sige opgaver, der ikke udbydes som lønarbejde -
som for eksempel at være besøgsven og dermed
besøge og gå tur med ældre medborgere,
sådan som det er beskrevet i spørgsmålet, anses
aktiviteten ikke for arbejde i arbejdsskadesikringslovens forstand.
Hvis besøgsvennen kommer til skade under sådanne
omstændigheder, vil skadens følger eventuelt kunne
erstattes af besøgsvennens private ulykkesforsikring.
Hvis man udfører frivilligt arbejde -
det vil sige opgaver, der kan udbydes som egentligt
lønarbejde - som for eksempel det at være
socialrådgiver på et krisecenter eller jurist i
retshjælpen, anses arbejdsindsatsen for arbejde i
arbejdsskadesikringslovens forstand.
Det er den arbejdsgiver, i hvis tjeneste
arbejdet udføres, der skal foretage
arbejdsskadeforsikringen. Arbejder man som frivillig for en
frivillig organisation, der sender frivillige ud på
arbejdspladser - fx et kommunalt plejehjem - skal man således
forsikres af den frivillige organisation, ikke af
kommunen.«
Jeg kan henholde mig til
Arbejdsskadestyrelsens svar.
Jeg vil også gerne understrege, at
lovforslaget alene vedrører frivilligt arbejde i frivillige
organisationer og foreninger. Jeg er dog opmærksom på,
at der pågår en generel debat om mulighederne for at
forsikre de personer, der gør en frivillig indsats i
kommunerne.
Det er regeringens holdning, at det er en
relevant debat, der bestemt er grund til at se nærmere
på. Økonomi- og Indenrigsministeriet og
Beskæftigelsesministeriet vil på den baggrund
undersøge problemstillingen nærmere.