Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 19. marts 2015
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 25 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. december
2014 og var til 1. behandling den 20. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 8. oktober 2014 dette udkast
til udvalget, jf. ERU alm del - bilag 2. Den 19. december 2014
sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til
erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå er
oprykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV, SF, KF og ALT) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag. Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten støtter, at der
indføres mere kontrol med den finansielle sektor, og at
aktionærer og kreditorer står først i
køen af dem, der skal betale, hvis et pengeinstitut
går ned. Men forslaget indebærer, at en del af
regningen, der kan være meget stor, sendes videre til
skatteyderne, og det kan Enhedslisten ikke støtte.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
bemærker, at lovforslaget har til hensigt at øge
robustheden i realkreditsektoren og anerkender, at det er et
ønskværdigt mål. Liberal Alliance er dog af den
overbevisning, at gældsbufferen på 2 pct. er en
unødig dyr måde at nå dette mål på.
Forslaget kommer - som følge af denne unødig
høje buffersats - til at øge de samlede omkostninger
for realkreditsektoren, og Liberal Alliance frygter, at disse
omkostninger vil blive lagt over på boligejerne i form af
høje bidragssatser, gebyrer, etc. Efter Liberal Alliances
opfattelse opvejer de positive konsekvenser ved lovforslaget
altså ikke de negative konsekvenser i form af højere
omkostninger.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
LA):
1)
Efter nr. 13 indsættes som nye numre:
»14)
Fondsmæglerselskab I: Virksomheder omfattet af definitionen i
§ 5, stk. 1, nr. 32, i lov om finansiel virksomhed.
15) Hverdag:
Enhver anden dag end en lørdag, søndag eller
helligdag.«
Nr. 14-19 bliver herefter nr. 16-21.
[Definition af
»fondsmæglerselskab« og
»hverdag«]
Til § 6
2) I
stk. 5, nr. 3, indsættes efter
»optegnelser«: »,«.
[Korrektion]
Til § 7
3) I
stk. 1 ændres »2-6«
til: »2-5«.
[Korrektion]
Til § 15
4) I
stk. 1 ændres »dets«
til: »virksomhedens eller enhedens«.
[Korrektion]
Til § 16
5) Stk. 3, 2.
pkt., udgår, og i stedet indsættes:
»Administratoren afrapporterer til Finansiel Stabilitet om
virksomhedens eller enhedens økonomiske og finansielle
situation og om de handlinger, administratoren har udført i
forbindelse med sine opgaver. Rapporteringen skal ske
løbende samt ved begyndelsen og afslutningen af
administratorens mandat og på anmodning fra Finansiel
Stabilitet.«
[Korrektion]
Til § 21
6) I
stk. 3 ændres »2.
pkt.« til: »3. pkt.«
[Korrektion]
Til § 23
7) I
stk. 4 indsættes efter
»afvikling«: »eller fra
broinstituttet«.
[Præcisering af, at
overførslen også kan ske fra et broinstitut]
8) I
stk. 7 indsættes efter
»afvikling«: »eller broinstituttet«.
[Præcisering af, at
overførslen også kan ske fra et broinstitut]
Til § 25
9) I
stk. 2, nr. 1, ændres
»kapitalgrundlaget« til:
»kapitalgrundlag«.
[Korrektion]
10) I
stk. 3, nr. 3, ændres »stk.
9« til: »stk. 8«.
[Korrektion]
11) I
stk. 3, nr. 6, udgår
»og«.
[Korrektion]
Til § 26
12) I
stk. 3 indsættes efter
»usikrede«: »ikkeprivilegerede«, og efter
»indskud« indsættes: »og forpligtelser
omfattet af § 25, stk. 3 og 4,«.
[Præcisering]
Til § 28
13) Stk. 2, 1.
pkt., affattes således:
»Restruktureringsplanen skal indeholde de foranstaltninger,
som har til formål inden for en rimelig tidsfrist at
restrukturere levedygtigheden på langt sigt af virksomheden
eller enheden eller relevante dele af dens aktiviteter.«
[Korrektion]
14) I
stk. 5 indsættes som 2. pkt.:
»Finansiel Stabilitet sender rapporteringen til
Finanstilsynet.«
[Præcisering af, at
Finanstilsynet også skal modtage rapporten om
gennemførelse af restruktureringsplanen]
Til § 43
15) I
stk. 4, nr. 1, indsættes efter
»overført«: »,«.
[Korrektion]
16) I
stk. 5, 2. pkt., ændres
»enhver« til: »nogen«, og
»udeladelse« ændres til:
»undladelse«.
[Korrektion]
Til § 44
17) I
stk. 1, nr. 2, udgår »og
eventuelt i kombination med nr. 1,«.
[Korrektion]
18) I
stk. 3 ændres »hvor«
til: »når«.
[Korrektion]
Til § 47
19) I
stk. 1 indsættes efter
»84,«: »87,«, »93-97, 99«
ændres til: »93-99«, og efter
»virksomheder« indsættes: », § 67 i
lov om finansiel virksomhed«.
[Undtagelse fra krav til
generalforsamlinger i forbindelse med
afviklingsforanstaltninger]
20) I
stk. 2 indsættes efter
»værdipapirhandel«: »m.v., lov om finansiel
virksomhed«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 52
21) I
stk. 1 ændres »Afvikler
Finansiel Stabilitet« til: »Foretager Finansiel
Stabilitet afvikling af«.
[Korrektion]
22) I
stk. 3 ændres »et
land« til: »lande«.
[Korrektion]
Til § 54
23) I
stk. 2, nr. 1, ændres
»forhindre, at den bliver nødlidende inden for en
rimelig tid« til: »inden for en rimelig tid forhindre,
at den bliver nødlidende«.
[Korrektion]
Til § 55
24) I
stk. 1, nr. 1, indsættes efter
»afvikling«: »,«.
[Korrektion]
Til § 74
25) I
stk. 2 udgår »i
overensstemmelse«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det
foreslås at indsætte en definition af
fondsmæglerselskaber I. Virksomhedstypen defineres med
henvisning til § 5, stk. 1, nr. 32, i lov om finansiel
virksomhed og forstås således i overensstemmelse med
definitionen i lov om finansiel virksomhed. I medfør heraf
er et fondsmæglerselskab I et fondsmæglerselskab, som
har tilladelse til at udøve en eller flere af de i bilag 4,
afsnit A, nr. 3 og 6-9, nævnte aktiviteter, eller som
opbevarer kunders midler eller værdipapirer.
Der
foreslås indsat en definition af »hverdag«, der
anvendes i lovforslagets §§ 32-34, for at undgå
tvivl om, at dette omfatter alle andre dage end lørdage,
søndage og helligdage.
Til nr. 2, 4, 5, 9, 11,
13, 15, 16, 18, 21, 22, 23, 24 og 25
Der er tale om
sproglige korrektioner.
Til nr. 3
Der er tale om
en lovteknisk korrektion, da § 7 alene indeholder fem
stykker.
Til nr. 6
Der er tale om
en lovteknisk korrektion, da henvisningen rettelig skal være
til stk. 2, 3. pkt.
Til nr. 7 og 8
Der er tale om
præciseringer, idet overførslen ved adskillelse af
aktiver også kan ske fra et broinstitut, hvorfor
broinstituttet også skal nævnes i stk. 4 og 7.
Til nr. 10
Der er tale om
en lovteknisk korrektion, idet det tidligere § 3, stk. 9, i
lov om forvaltere af alternative investeringsfonde m.v. er blevet
til § 3, stk. 8, ved lovændringen i § 4, nr. 4, i
lov nr. 268 af 25. marts 2014.
Til nr. 12
Med den foreslåede tilføjelse
af »ikkeprivilegerede« præciseres det, at
bestemmelsen finder anvendelse, når alle usikrede simple
kreditorer er nedskrevet eller konverteret. Dette bringer ordlyden
i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/59/EU af 15. maj 2014 (BRRD).
Med indsættelsen af henvisningen til
forpligtelser omfattet af § 25, stk. 3 og 4, præciseres
dog samtidig, at der ved opgørelsen af, om alle usikrede
ikke-privilegerede forpligtelser er nedskrevet, kan ses bort fra de
forpligtelser, der er undtaget fra bail-in i medfør af
§ 25, stk. 3 og 4.
Til nr. 14
Ændringsforslaget præciserer, at Finanstilsynet ud over
selve restruktureringsplanen, som Finanstilsynet skal godkende,
også skal modtage de løbende rapporteringer om
gennemførelsen af restruktureringsplanen. Dette skal ses i
lyset af, at Finanstilsynet også skal godkende eventuelle
efterfølgende revideringer af restruktureringsplanen,
hvorfor det også er relevant for Finanstilsynet at være
bekendt med den løbende gennemførelse af
restruktureringsplanen.
Til nr. 17
Der er tale om
en lovteknisk korrektion, da det allerede fremgår af
indledningen i stk. 1, at nr. 1 og 2 kan anvendes i
kombination.
Til nr. 19
Det
foreslås, at § 47 udvides med undtagelser fra
§§ 87 og 98 i selskabsloven og § 67 i lov om
finansiel virksomhed. § 47 indeholder en oplistning af
bestemmelser, som ikke finder anvendelse ved Finansiel Stabilitets
iværksættelse og gennemførelse af
afviklingsforanstaltninger på en virksomhed eller enhed
omfattet af loven. Undtagelserne skal sikre, at Finansiel
Stabilitet effektivt kan anvende afviklingsforanstaltningerne inden
for de nødvendige tidsrammer. Derfor er der f.eks. undtaget
fra visse frister og dokumentationskrav.
Ved at
indsætte henvisningen til § 87 i selskabsloven undtages
fra kravet om, at generalforsamlinger skal afholdes på et
kapitalselskabs hjemsted, medmindre vedtægterne bestemmer, at
den skal eller kan afholdes på andet nærmere angivet
sted. Dette skal sikre, at Finansiel Stabilitet kan
gennemføre generalforsamlingen et sted, hvor det er praktisk
muligt inden for de givne tidsrammer.
Ved at
indsætte selskabslovens § 98 undtages fra kravet om, at
dagsordenen og de fuldstændige forslag i aktieselskaber skal
gøres tilgængelige til eftersyn for aktionærerne
senest 2 uger før generalforsamlingen. Undtagelsen skal ses
i lyset af, at der også er undtaget fra
indkaldelsesfrister.
Endelig
undtages fra § 67 i lov om finansiel virksomhed, hvorefter
indkaldelser til generalforsamlinger i en finansiel virksomhed
eller et repræsentantskabsmøde i en sparekasse skal
være offentligt tilgængelige og i overensstemmelse med
vedtægternes bestemmelser, ligesom pressen skal have adgang.
En indkaldelse kan afhængigt af situationen skulle ske med
meget kort eller ingen frist.
De
nærmere regler, der træder i stedet for de undtagne,
vil blive fastsat i medfør af lovforslagets § 47, stk.
2. Heraf vil det også fremgå, at det i videst muligt
omfang skal tilstræbes, at pressen fortsat har adgang til
generalforsamlingen i en nødlidende eller forventelig
nødlidende finansiel virksomhed i overensstemmelse med
§ 67 i lov om finansiel virksomhed under hensyntagen til
effektivt at kunne gennemføre afviklingsforanstaltningerne.
Generalforsamlingen vil kunne afholdes med kort varsel.
Til nr. 20
Ændringen er en konsekvens af tilføjelsen af § 67
i lov om finansiel virksomhed til lovforslagets § 47, stk. 2,
jf. ændringsforslag nr. 22.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S) fmd. Thomas Jensen (S) Ole Sohn (S) Ida
Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe
Elbæk (ALT) Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) nfmd. Preben Bang Henriksen (V) Torsten
Schack Pedersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt
(V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen
(DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativiet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
100
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra erhvervs- og
vækstministeren | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 100
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil oversende et notat,
der beskriver, hvilke nye beføjelser Finanstilsynet
tillægges med lovforslaget, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil oversende et notat,
der beskriver, på hvilke områder lovforslaget adskiller
sig fra den EU-lovgivning, der implementeres med lovforslaget, til
erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om ministeren vil oversende et notat,
der beskriver, om lovforslaget på nogen punkter skaber
forpligtelser for Danmark, der betyder, at Danmark vil være
bundet - direkte eller indirekte - i forhold til deltagelse i en
kommende bankunion i EU, til erhvervs- og vækstministeren, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
erhvervs- og vækstministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt
efter ønske fra DF.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes oversende et notat, der
beskriver, om lovforslaget på nogen punkter skaber
forpligtelser for Danmark der betyder, at Danmark vil være
bundet - direkte eller indirekte - i forhold til deltagelse i en
kommende bankunion i EU?
Svar:
Jeg kan i det hele henvise til min besvarelse
af spørgsmål 4 ad L 105.