Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2014)
Skatteministeren
(Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven,
ligningsloven, selskabsskatteloven og forskellige andre love
(Skattemæssige ændringer i lyset af lov om
medarbejderinvesteringsselskaber)
(Lovforslag nr. L 10)
Erhvervs- og vækstministeren har
fremsat et lovforslag om etablering af en 3-årig
forsøgsordning med medarbejderinvesteringsselskaber.
Nærværende lovforslag vedrører ændringer i
skattelovgivningen i forbindelse med etableringen af
forsøgsordningen med medarbejderinvesteringsselskaber, samt
en tilpasning af ferieloven på baggrund af ordningen.
Lovforslaget indeholder følgende
fire overordnede elementer:
? Medarbejderne
(investorerne) får bortseelsesret, dvs. fradrag for
indbetaling til medarbejderinvesteringsselskabet. Det
bortseelsesberettigede beløb kan højst udgøre
7,5 pct. af medarbejderens kontante løn, dog højst
30.000 kr. pr. indkomstår. Udlodninger m.v. fra
medarbejderinvesteringsselskabet til medarbejderne skal medregnes
til den personlige indkomst.
? Bortseelsesret
forudsætter, at medarbejderinvesteringsselskabet er godkendt
af og registreret i Erhvervsstyrelsen. Bortseelsesret for indskud i
medarbejderinvesteringslignende selskaber med hjemsted i andre
EU/EØS-lande end Danmark forudsætter godkendelse af
SKAT.
? Medarbejdernes
andele i medarbejderinvesteringsselskabet omfattes af
aktieavancebeskatningslovens regler, som tilpasses. Dermed finder
aktieavancebeskatningslovens regler om beskatning ved fraflytning
til udlandet anvendelse.
?
Medarbejderinvesteringsselskabet bliver skattepligtigt efter
selskabsskatteloven, svarende til de regler der gælder for
aktieselskaber. Indskud af lønmidler i
medarbejderinvesteringsselskabet skal dog ikke medregnes til
selskabets skattepligtige indkomst.
Det skønnes med stor usikkerhed, at
ordningen i 2015 forventes at medføre et umiddelbart
mindreprovenu på ca. 75 mio. kr. faldende til et
mindreprovenu på ca. 70 mio. kr. i 2016 og 2017. Dette
mindreprovenu opvejes af et merprovenu i de efterfølgende
år, og samlet set forventes ordningen ikke at medføre
en varig provenuvirkning.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.