Tak for det, formand.
Dette lovforslag handler om at sikre, at borgeren får mest mulig indflydelse i eget liv og samtidig får behandling af høj kvalitet.
Det er et lovforslag, der har været længe undervejs og er en bred politisk aftale, hvor alle partier er med.
På den baggrund foreslås en række ændringer af sundhedsloven, som har til formål dels at sikre, at borgeren får størst mulig indflydelse på tilrettelæggelsen at hjælperordningerne og samtidig høj kvalitet i behandlingen, dels at forenkle grundlaget for administrationen af hjælperordningerne.
Det er med henblik på at sikre, at borgeren får væsentlig valgfrihed med hensyn til varetagelse af arbejdsgiveropgaven for hjælperordninger, og at borgeren ikke risikerer at få to forskellige hjælperhold i hjemmet samtidig.
Det foreslås bl.a.
at give borgeren ret til at lade den samme forening eller private virksomhed, der er arbejdsgiver for den hjælper, som udfører hjælp til borgeren efter servicelovens § 95 eller 96, være arbejdsgiver for den hjælper, som skal varetage opgaver forbundet med respirationsbehandling af den pågældende.
Endvidere skal regionsrådene og kommunalbestyrelsernes administration af de fælles ordninger forenkles og samlet set reduceres.
Aftalen blev indgået på baggrund af en rapport fra en arbejdsgruppe, som blev nedsat af den daværende social- og integrationsminister og ministeren for sundhed og forebyggelse i begyndelsen af 2012.
Arbejdsgruppen færdiggjorde i oktober 2013 en rapport med en beskrivelse af modeller for den fremtidige organisering af fælles hjælperordning til borgere med kronisk respirationsinsufficiens.
Inden den daværende minister nedsatte denne arbejdsgruppe, havde vi i Dansk Folkeparti haft indkaldt til flere samråd om de udfordringer, der var på området.
I Dansk Folkeparti har vi arbejdet meget med at forbedre BPA-ordningen og har også haft indkaldt tidligere ministre, både socialministeren og sundhedsministeren, i flere samråd netop for at finde nogle gode løsningsmuligheder for at forenkle ordningen.
Vi fik i udvalget rigtig mange henvendelser om, at man som respiratorbruger ikke kunne bruge den samme hjælper, men ofte skulle have to hjælpere – en i forbindelse med respiration, da det hører under sundhedsloven, og en som varetog BPA-ordningen i serviceloven.
Der har været et langvarigt arbejde i gang, og det er så resultatet af det.
Det er jo altså vigtigt, at vi havde nogle ministre, der på daværende tidspunkt valgte at lytte.
Det er et område, vi i Dansk Folkeparti vil følge tæt.
Til slut vil jeg også gerne have nogle svar på nogle spørgsmål om den bemyndigelse, som ministeren skal have.
Hvad indeholder den?
Det kan være, at sundhedsministeren vil fortælle lidt om det, når han er på talerstolen, for vi forventer selvfølgelig som aftaleparti at blive inddraget i det undervejs og efterfølgende blive indkaldt til møder, hvis der skulle opstå nogle udfordringer med netop fordelingen af udgifter mellem regioner og kommuner.
Så det ser vi frem til at høre nærmere om, når sundhedsministeren har drøftet det med socialministeren.
Derudover har jeg et spørgsmål, efter jeg modtog en mail i går.
Jeg vil godt lige læse den op for sundhedsministeren for lige at få et svar på det:
Hej Karina.
Jeg har talt med Respirationscenter Øst, da en del borgere er utilfredse med de firmaer, der har vundet licitationen.
Min forespørgsel gjaldt, hvorvidt en borger kunne opsige ordningen med de udvalgte firmaer og tage et firma, de selv valgte, eventuelt fra den 1.
februar 2015.
Det kan de ikke svare på, da respiratorordninger skal udliciteres i første kvartal 2015.
Er det ikke imod lovforslaget?
Hvorfor må borgerne ikke selv vælge et firma, de har tillid til?
Strider det ikke mod intentionerne i BPA-ordningen?
Det kan være, ministeren vil svare på det, når ministeren kommer på talerstolen.
Så er der lige et andet spørgsmål om høringssvarene.
Det er jo sådan, at der har været et spørgsmål om præcisering af arbejdsmiljøbestemmelserne.
Vi fået det her høringssvar, hvor det beskrives, at efter arbejdsmiljøloven har arbejdsgiveren, altså den private virksomhed, pligt til at sørge for, at arbejdsmiljøet er sikkerhedsmæssigt og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Denne tilsynsforpligtelse gælder også, når arbejdet udføres i private hjemme af hjælpere til borgere i respirationsbehandling.
Med det nuværende lovforslag, L 57, bliver dette ansvar opdelt i tre aktører, henholdsvis den private virksomhed, borgeren og respirationscenteret.
Ansvaret for arbejdsmiljøet risikerer således at falde mellem flere stole.
Det er selvfølgelig noget, vi skal være opmærksomme på, og som jeg også ønsker et svar på.
Tak for det.