Det er gået alt for stille for sig.
Med det her lovforslag er der tale om en fuldstændig omlægning af principperne for hjemmehjælp – en omlægning, som vil medføre, at om ganske få år er en meget stor gruppe svækkede ældre blevet overladt til at klare sig selv.
Det er et af den slags lovforslag, der ser vældig pænt og uskyldig ud, men når man så kradser lidt i lakken, er det ikke så kønt.
Hvem kan have noget imod, at man tilbyder de ældre et såkaldt rehabiliteringsforløb, hvor de trænes i bedre at kunne klare hverdagen selv?
Det er der ingen der har noget imod.
Det store flertal af kommunerne gør det i forvejen.
Men hvorfor vil man så lovgive om det?
Hvorfor gribe ind i det kommunale selvstyre og kommunernes hidtidige ret til selv at afgøre, hvordan og hvornår de vil anvende rehabilitering?
Fordi man fra regeringens og flertallets side vil pålægge kommunerne at sende de ældre igennem et sådant træningsforløb, inden der tages stilling til, om de har brug for hjemmehjælp.
Det bliver nemlig hovedreglen fremover, hvis lovforslaget bliver vedtaget.
Det betyder, at før kommunen visiterer borgeren til hjemmehjælp, skal den ældre først gennem træningsforløbet vise, at den ældre ikke er i stand til at klare hverdagen selv.
Man skal lægge mærke til, at det ikke kun skal gælde nye ansøgninger om praktisk hjælp og personlig pleje.
I løbet af de næste par år skal kommunerne sørge for at sende de knap 150.000 nuværende hjemmehjælpsmodtagere gennem sådanne træningsforløb, så man kan se, om de nu også har brug for hjemmehjælp.
Enhedslisten har stillet nogle ændringsforslag, der præciserer, at kommunerne skal give hjemmehjælp også i træningsperioden, at man ikke kan nægte borgeren hjælp, med henvisning til at borgeren ikke ønsker at deltage i et sådant forløb, og at kommunen ikke bare skal kunne skrue op og ned for hjælpen under træningsforløb uden at træffe en afgørelse om det, sådan at borgeren eventuelt kan klage over en nedsættelse af hjælpen.
Formålet med ændringsforslagene har selvfølgelig været at styrke retssikkerheden for den svækkede borger, men vores ændringsforslag er alle sammen blevet stemt ned af de andre partier.
Vi har heller ikke kunnet få ministeren til at svare på, om de retningslinjer, man kører efter i Københavns Kommune, er ulovlige, eller om de vil være ulovlige, hvis lovforslaget bliver vedtaget.
Det er nemlig retningslinjer, der siger, at man kan fratage borgeren hjælp, hvis borgeren ikke vil medvirke til rehabiliteringsforløbet.
Det korte af det lange er, at ministeren ikke har villet præcisere lovforslaget, så det kommer i overensstemmelse med hans egne udtalelser om, at der selvfølgelig ikke er nogen, der skal tvinges til at rehabiliteres på nogen måde, og at det ikke giver mening at tale om tvang i forbindelse med rehabilitering.
Lovforslaget er samlet set yderligere en udhuling af borgernes retssikkerhed på det her område, hvor der har været massive nedskæringer de sidste 5-6 år.
Kommunerne bliver nu pålagt at tage et nyt redskab i anvendelse for at spare endnu mere, men de ældre bliver ikke udstyret med klare rettigheder, så de kan forsvare sig imod det.
Det er ganske enkelt uværdigt, at vi behandler ældre medborgere på den måde, og det er i strid med de højtidelige vedtagelser her i Folketinget om at respektere de ældres selvbestemmelsesret.
Det kommer ikke bag på mig, at regeringspartierne fremsætter sådan et lovforslag, for det er jo i smuk forlængelse af visionen om konkurrencestaten, men det undrer mig virkelig, at Socialistisk Folkeparti og Dansk Folkeparti vil medvirke til det.
Især Dansk Folkeparti forsømmer jo ingen lejlighed til at gøre opmærksom på, hvor højt de sætter de ældres ve og vel.
Men hvorfor har man så stillet sig tilfreds med et forkølet ændringsforslag fra ministeren, der ikke ændrer grundlæggende ved mekanikken i forslaget, i stedet for at støtte Enhedslistens ændringsforslag?
Hvorfor har man stillet sig tilfreds med en erklæring fra ministeren om, at det skam ikke er et spareforslag, selv om det jo netop er det, det er?
Hvis kommunerne ikke var så pressede på økonomien, som tilfældet er, kunne man håbe, at de ville administrere det lempeligt, men de samme partier, som stemmer dette lovforslag igennem, har jo samtidig godkendt snævre økonomiske rammer for kommunerne og vedtaget en budgetlov, der tvinger kommunerne til at spare – alt sammen som led i en overordnet økonomisk politik, som prioriterer skattelettelser, de fleste og de største til den velbjærgede del af befolkningen, frem for velfærd.
Det ville virkelig klæde partierne bag det her lovforslag, hvis de sagde tingene lige ud:
Ja, vi ved godt, der bliver mange flere ældre i de kommende år; vi ved også godt, der bliver mange flere plejekrævende ældre i de kommende år, men nej, vi vil ikke bruge flere penge på hjemmehjælp; det skal klares inden for de rammer, der er i dag.
Og det kan også blive endnu mindre, hvis V, K og Dansk Folkeparti kommer til magten igen.
Derfor må mange flere ældre klare sig selv, uanset om de kan eller ej, for det er jo det, det går ud på.
Enhedslisten stemmer imod lovforslaget.