Jeg vil gerne takke ordførerne for de bemærkninger, der er faldet til lovforslaget.
Og så vil jeg benytte lejligheden til at komme med noget grundlæggende om baggrunden for, hvorfor det her lovforslag er til behandling i dag.
Formålet er at styrke indsatsen mod social dumping inden for vejtransporterhvervet.
Det er vigtigt at sikre, at alle chauffører, der sidder bag et rat i en dansk lastbil eller bus for den sags skyld, har ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Baggrunden for lovforslaget er som bekendt finanslovsaftalen for 2015, hvor regeringen, SF og Enhedslisten indgik en aftale om en styrket indsats mod social dumping.
Her blev det aftalt, at alle chauffører, der udfører godskørsel i henhold til en dansk godskørselstilladelse, skal have ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Det blev også aftalt, at der skal være lovhjemmel til at kræve, at udenlandske chaufførvikarvirksomheder skal aflønne deres vikarer på niveau med gældende danske kollektive overenskomster, når de udlejer chauffører til at køre i Danmark i en dansk lastbil eller bus.
Der er fire hovedelementer i lovforslaget.
For det første foreslås det præciseret, at en chauffør skal være ansat i den virksomhed, som tilladelsen er udstedt til.
Den præcisering af gældende ret er nødvendig for at tydeliggøre, at vognmandsvirksomheder ikke kan anvende chauffører fra udenlandske datterselskaber til at køre i Danmark i danske køretøjer, uden at danske løn- og arbejdsvilkår overholdes.
Det burde egentlig være et rimelig åbenlyst princip.
Jeg synes i hvert fald, at det er et meget, meget sundt og godt princip, og det er et meget, meget vigtigt tiltag.
For det andet foreslås det, at muligheden for at låne chauffører – det er det, flere har været inde på – fra en anden dansk tilladelsesindehaver ophæves.
Grunden til, at det er med her, er for at sikre, at der er overensstemmelse med EU-retten, da udlånsordningen i dag alene kan anvendes af danske vognmandsvirksomheder.
Som følge af lovforslagets to første tiltag vil det altså herefter kun være muligt at bruge en chauffør, der enten er ansat i den virksomhed, som har fået udstedt tilladelsen, eller en chauffør fra en chaufførvikarvirksomhed, som er godkendt af Trafikstyrelsen.
For det tredje foreslås det at indføre lovhjemmel til at kræve, at chaufførvikarvirksomheder fra andre EU-lande følger bestemmelserne om løn, overarbejde, feriepenge og pension i gældende danske kollektive overenskomster for chauffører, hvis chaufførvikaren er udlejet til at køre på dansk område med et dansk indregistreret køretøj.
Endelig foreslås det at forbedre mulighederne for at håndhæve reglerne om vognmandsvirksomheders og udenlandske chaufførvikarvirksomheders pligt til at følge bestemmelserne i danske kollektive overenskomster.
Ligesom det i dag gælder for danske vognmandsvirksomheder, foreslås det i den forbindelse at indføre mulighed for at høre overenskomstparterne og Overenskomstnævnet om udenlandske chaufførvikarvirksomheders aflønning af chaufførvikarer.
Nævnets udtalelser indgår herefter i Trafikstyrelsens vurdering af, om reglerne er overholdt, eller om der er grundlag for at tilbagekalde en virksomheds godkendelse som chaufførvikarvirksomhed.
Gods- og buskørselsloven foreslås også ændret, således at tilbagekaldelse af en tilladelse i grove eller gentagne tilfælde af overtrædelse af bestemmelserne om overholdelse af relevante kollektive overenskomster fremover sker administrativt, og at en eventuel domstolsprøvelse sker i den borgerlige retsplejes former.
Det betyder, at det ikke længere vil være en betingelse for tilbagekaldelse, at overtrædelsen først er konstateret ved en straffesag.
Den tilsvarende ordning foreslås at skulle gælde for tilbagekaldelse af godkendelse af udenlandske chaufførvikarvirksomheder.
Det lyder selvfølgelig som et vel teknisk lovforslag.
Det er jo også teknik, vi taler om her, men jeg vil godt understrege, at det her lovforslag er ekstremt vigtigt, hvad angår virkningerne ude i virkeligheden på vores veje.
Forslaget har til formål at forhindre social dumping, ved at det ikke længere skal være muligt at anvende udenlandske chaufførvikarer eller at anvende chauffører fra f.eks.
udenlandske datterselskaber til lavere lønninger.
Forslaget skal dermed også være med til at sikre en mere lige konkurrence blandt danske gods- og busvognmænd.
Så der er tale om forhold, som regeringen og også jeg selv som transportminister naturligvis lægger stor vægt på.
Samtidig med det her lovforslag – vil jeg oplyse Folketinget om – har vi fra Transportministeriet side sendt yderligere et lovforslag i høring, for indsatsen stopper jo ikke her.
Baggrunden for det her yderligere lovforslag er, at en højesteretsdom fra februar i år har fastslået, at de nuværende bestemmelser i godskørselsloven, buskørselsloven og taxiloven om, at indehaveren af en tilladelse skal følge bestemmelser om løn og arbejdsvilkår i de pågældende kollektive overenskomster, medfører, at en indehaver af en tilladelse blot kan følge bestemmelser i en
vilkårlig
kollektiv overenskomst.
Tilladelsesindehaverne lever dermed op til lovkravene, når blot de følger en kollektiv overenskomst, uanset hvad indholdet ellers ville være.
Det er selvfølgelig imod intentionen med bestemmelsen om bl.a.
at skabe sunde og lige konkurrencevilkår.
Det er også imod Trafikstyrelsens hidtidige praksis, hvorefter en tilladelsesindehaver skal følge bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår i de kollektive overenskomster indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, som gælder på hele det danske område.
Det nye udkast til lovforslag, som lige har været i høring, skal sikre, at aflønningen på gods-, bus- og taxiområdet bringes tilbage til den hidtidige praksis.
Også det lovforslag har altså fokus på at modvirke social dumping på vores veje.
Så tak endnu en gang for den debat, der har været indtil videre.
Jeg konstaterer jo, at der trods alt er et flertal for det, selv om der altså også er partier, der ikke kan støtte det her forslag, og det synes jeg selvfølgelig er ærgerligt.
Men jeg håber selvfølgelig, at de positive meldinger vil blive fastholdt under udvalgsarbejdet og vi kan danne et så bredt som muligt flertal for det her lovforslag, for det skylder vi altså den danske vejtransportbranche.