Beskæftigelsesudvalget 2014-15 (1. samling)
L 14 Bilag 4
Offentligt
Forslag
til
lov om ændring af lov om ferie
(Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse og fællesopkrævning for visse arbejdsgivere
af betalingen til Feriepengeinfo)
§1
I lov om ferie, jf. lovbekendtgørelse nr. 202 af 22. februar 2013, som ændret ved § 3 i lov nr. 790 af 28. juni
2013, lov nr. 512 af 26. maj 2014 og § 7 i lov nr. 720 af 25. juni 2014 foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres "Direktøren for Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering " til: "Direktøren for
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering" og "direktøren for Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering"
til: "direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering".
2.
Overalt i loven ændres "Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering" til: "Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering".
3.
I
§ 3, stk. 1,
ændres "økonomi- og erhvervsministeren" til: "erhvervs- og vækstministeren".
4.
I
§ 3, stk. 2,
ændres "Økonomi- og erhvervsministeren" til: "Erhvervs- og vækstministeren".
5.
§ 25
affattes således:
Ӥ
25.
En lønmodtager, der ikke har ret til fuld løn under sygdom, og som har fravær på grund af sygdom,
optjener sygeferiegodtgørelse fra anden sygefraværsdag under hver periode med sygefravær, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Sygeferiegodtgørelsen udgør 12,5 pct. af en løn, der beregnes på grundlag af lønmodtagerens
sædvanlige løn i de sidste 4 uger før fraværet. For en lønmodtager, der har ret til delvis løn under sygdom,
udgør sygeferiegodtgørelsen forskellen mellem sygeferiegodtgørelsen efter 1. pkt. og feriegodtgørelsen af
den delvise løn.
Stk. 3.
En lønmodtager, som har været ansat i hele optjeningsåret hos samme arbejdsgiver, har uanset stk. 1
ret til sygeferiegodtgørelse fra første sygefraværsdag, hvis lønmodtageren har haft mere end 52 perioder i
optjeningsåret med sygefravær. Hvis lønmodtageren ikke har været ansat i hele optjeningsåret hos samme
arbejdsgiver, optjener lønmodtageren ret til ferie med sygeferiegodtgørelse fra første sygefraværsdag efter et
forholdsmæssigt færre antal perioder med sygefravær.”
6.
I
§ 27, stk. 2,
udgår:”, § 25”.
7.
I
§ 34 b, stk. 3,
ændres "direktøren for Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutterings" til: "direktøren for
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings".
8.
Efter § 43 d indsættes i
kapitel 7:
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ӥ
43 e.
Opkrævning af arbejdsgivernes betaling for FerieKontos administration efter § 43 d, stk. 3, jf. § 43
d, stk. 1 og 2, kan indgå i en fælles opkrævning fra Arbejdsmarkedets Tillægspension. Betalingen opkræves
sammen med de øvrige bidrag, som Arbejdsmarkedets Tillægspension i henhold til lov opkræver fra
arbejdsgiverne. Restancer for betaling kan indgå i den fælles opkrævning.
Stk. 2.
Opkrævning efter stk. 1 gælder alene for de arbejdsgivere, der indberetter oplysninger om
feriegodtgørelse til indkomstregisteret, og som ikke indbetaler feriegodtgørelsen til FerieKonto.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan efter indstilling fra Arbejdsmarkedets Tillægspension fastsætte regler
om opkrævning af betalingen efter stk. 1, herunder regler om, at Arbejdsmarkedets Tillægspension kan give
henstand og eftergive betaling renter heraf m.v.
Stk. 4.
Sker indbetaling ikke rettidigt, pålægges arbejdsgiveren at betale renter af betalingerne med 1,5 pct.
for hver påbegyndt måned fra forfaldsdatoen.
Stk. 5.
Arbejdsmarkedets Tillægspension har udpantningsret for betalingsrestancer til en fælles opkrævning,
jf. stk. 1. Dette gælder også for renter og ekspeditionsgebyrer.
Stk. 6.
Til brug for beregning, opkrævning og behandling af betalinger som led i en fælles opkrævning, jf.
stk. 1, kan FerieKonto i nødvendigt omfang videregive oplysninger til Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Denne videregivelse kan ske i elektronisk form.
Stk. 7.
Afgørelser, der er truffet af Arbejdsmarkedets Tillægspension om opkrævning og indbetaling af beløb
m.v., der indgår i fællesopkrævningen efter stk. 1, kan inden for en frist af 4 uger fra den dag, hvor
afgørelsen er meddelt, indbringes for det af Arbejdsmarkedets Tillægspensions nedsatte ankenævn i henhold
til § 28 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.”
9.
I
§ 45, stk. 1,
ændres "Direktøren for Styrelsen for Fastholdelse og Rekrutterings" til: "Direktøren for
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings".
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
§3
Stk. 1.
Uanset § 14, stk. 2, nr. 4, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, indgår de
kommunale merudgifter for kommunerne som arbejdsgivere, der følger af lovens § 1, nr. 3, ikke i
fastsættelsen af statens årlige tilskud til kommunerne.
Stk.2.
Uanset § 3, stk. 2, nr. 4, i lov om regionernes finansiering, indgår de regionale merudgifter for
regionerne som arbejdsgivere, der følger af lovens § 1 nr. 3, ikke i fastsættelsen af statens årlige tilskud til
kommunerne.
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indholdsfortegnelse
1. Indledning ...................................................................................................................................................... 3
2. Lovforslagets indhold .................................................................................................................................... 3
2.1. Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse ........................................................................... 3
2.1.1. Gældende regler .............................................................................................................................. 3
2.1.2. Den foreslåede ordning ................................................................................................................... 4
2.2. Fællesopkrævning af betalingen for driften af Feriepengeinfo-løsningen ............................................. 4
2.2.1. Gældende regler .............................................................................................................................. 5
2.2.2. Den foreslåede ordning ................................................................................................................... 5
2.3. Øvrige justeringer af ferieloven ............................................................................................................. 5
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ................................................................... 5
3.1. Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse ........................................................................... 5
3.2. Tilslutning til ATP’s fællesopkrævning ................................................................................................. 6
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet .................................................................... 6
4.1. Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse ........................................................................... 6
4.2. Tilslutning til ATP’s fællesopkrævning ................................................................................................. 6
5. Administrative konsekvenser for borgerne.................................................................................................... 6
5.1. Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse ........................................................................... 6
5.2. Tilslutning til ATP’s fællesopkrævning ................................................................................................. 6
6. Miljømæssige konsekvenser .......................................................................................................................... 6
7. Forholdet til EU- retten ................................................................................................................................. 6
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v. ................................................................................................... 6
9. Sammenfattende skema ................................................................................................................................. 7
1. Indledning
Ferieloven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af EU’s arbejdstidsdirektiv (direktiv
2003/88/EC). Det følger af arbejdstidsdirektivets artikel 7, stk. 1, at alle arbejdstagere har ret til en årlig
betalt ferie af mindst 4 ugers varighed i overensstemmelse med de kriterier for opnåelse og tildeling heraf,
som er fastsat i national lovgivning og/eller praksis. Bestemmelsen er ufravigelig. EU-Domstolen har den 24.
januar 2012 afsagt dom i sagen C-282/10 (Dominguez), der fastslår, at det er i strid med artikel 7, stk. 1, i
arbejdstidsdirektivet at stille betingelser for lønmodtagerens ret til optjening af ferie under sygdom.
Et implementeringsudvalg under Beskæftigelsesministeriet med deltagelse af arbejdsmarkedets parter har
vurderet, at ferielovens regler om optjening af ferie under sygdom ikke er forenelig med EU-dommen, og at
ferieloven derfor skal ændres.
Lovforslaget indeholder forslag om ændring af reglerne om sygeferiegodtgørelse, som vil bringe ferieloven i
overensstemmelse med den afsagte EU-dom.
Herudover indeholder lovforslaget hjemmel til, at arbejdsgivernes betaling for Feriepengeinfo efter
ferielovens § 43 d, stk. 3, kan ske via et fælles opkrævningssystem, der administreres af Arbejdsmarkedets
Tillægspension (ATP). Feriepengeinfo-løsningen skal fra maj 2015 indeholde oplysninger om alle
lønmodtageres optjente feriegodtgørelse. Feriepengeinfo administreres af FerieKonto.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse
2.1.1. Gældende regler
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Efter ferieloven optjener en lønmodtager ret til betalt ferie. Den betalte ferie optjenes enten som ferie med
løn eller som feriegodtgørelse. En lønmodtager, der er ansat månedsvis, og som har ret til fuld løn på
søgnehelligdage og sygedage, optjener ret til løn under ferie. En lønmodtager, der ikke er ansat på disse
vilkår, optjener ret til feriegodtgørelse, med mindre andet fremgår af kollektiv overenskomst.
Reglerne om sygeferiegodtgørelse fremgår af ferielovens § 25, som giver en lønmodtager, der ikke har ret til
fuld løn under sygdom, og som derfor ikke optjener feriegodtgørelse eller feriegodtgørelse i fuldt omfang i
perioder med fravær på grund af sygdom eller tilskadekomst i virksomheden, ret til sygeferiegodtgørelse
under visse betingelser. En lønmodtager, der modtager fuld løn fra arbejdsgiveren under sygdom, har via
lønnen fra arbejdsgiveren optjent enten ferie med løn eller fuld feriegodtgørelse af lønnen under sygdom.
Det er en betingelse for, at en lønmodtager optjener ret til sygeferiegodtgørelse, at fraværet på grund af enten
sygdom eller tilskadekomst i virksomheden har varet længere end 3 arbejdsdage. Er lønmodtageren
fraværende mere end 3 arbejdsdage, har lønmodtageren ret til sygeferiegodtgørelse fra den første fraværsdag.
Det er endvidere en betingelse for retten til sygeferiegodtgørelse, at lønmodtageren har haft mindst 12
måneders sammenhængende ansættelse hos arbejdsgiveren. Ved tilskadekomst i virksomheden gælder der
ikke et krav om, at lønmodtageren har haft mindst 12 måneders sammenhængende ansættelse hos
arbejdsgiveren, før at lønmodtageren har ret til sygeferiegodtgørelse.
Hvis lønmodtageren opfylder betingelserne for at optjene ret til sygeferiegodtgørelse, udgør
sygeferiegodtgørelsen 12,5 pct. af en løn, der beregnes på baggrund af lønmodtagerens sædvanlige løn i de
sidste 4 uger før fraværet. Det er den samme procentsats, hvormed der optjenes ret til almindelig
feriegodtgørelse i ansættelsesforholdet. Lønmodtageren optjener kun sygeferiegodtgørelse i 4 måneder
indenfor samme kalenderår. Ved samme sygdom eller tilskadekomst i virksomheden optjener lønmodtageren
sygeferiegodtgørelse i op til 4 måneder, uanset om sygdommen strækker sig over flere kalenderår.
Har lønmodtageren ret til delvis løn under sygdom, optjener lønmodtageren feriegodtgørelse efter de
almindelige regler af den løn, som lønmodtageren får udbetalt under sygdom. Lønmodtageren har desuden
ret til supplerende sygeferiegodtgørelse. Den supplerende sygeferiegodtgørelse udgør forskellen mellem den
optjente feriegodtgørelse og den fulde sygeferiegodtgørelse.
Efter anmodning fra arbejdsgiveren skal lønmodtageren dokumentere, at fraværet skyldes sygdom eller
tilskadekomst i virksomheden.
Reglerne om sygeferiegodtgørelse kan fraviges ved kollektiv overenskomst. Arbejdsmarkedets parter kan
derfor ved overenskomst have aftalt, at en lønmodtager ikke optjener ret til sygeferiegodtgørelse, uanset om
betingelserne i ferielovens § 25 er opfyldt.
2.1.2. Den foreslåede ordning
På baggrund af EU-Domstolens afgørelse i sagen C-282/10 (Dominguez) foreslås det, at de begrænsninger,
der gælder i dag for at optjene sygeferiegodtgørelse, ophæves. For at begrænse arbejdsgivernes merudgifter
foreslås det samtidig, at lønmodtageren som altovervejende udgangspunkt først optjener
sygeferiegodtgørelse fra anden sygefraværsdag.
Af hensyn til arbejdstidsdirektivets artikel 7, stk.1, som giver lønmodtageren ret til 20 dages betalt ferie om
året, foreslås det, at lønmodtageren optjener ret til sygeferiegodtgørelse fra første sygefraværsdag, hvis
lønmodtageren har haft mere end 52 sygeperioder i optjeningsåret. I modsat fald vil lønmodtageren optjene
mindre end de 20 dages ferie, som direktivet foreskriver. Hvis lønmodtageren ikke har været ansat i hele
optjeningsåret hos samme arbejdsgiver, optjener lønmodtageren ret til sygeferiegodtgørelse fra første
sygefraværsdag efter et forholdsmæssigt færre antal perioder med sygefravær i optjeningsåret.
Det bemærkes, at en arbejdsgiver som hidtil vil kunne kræve dokumentation for sygdommen i henhold til de
gældende regler eller praksis, selvom det ikke fremgår af forslaget. Den gældende § 25, stk. 5, har ingen
selvstændig betydning, da reglerne for, hvornår arbejdsgiveren kan kræve dokumentation for sygdom,
fremgår af andre regler.
Det foreslås, at reglerne om sygeferiegodtgørelse ikke længere skal kunne fraviges ved kollektiv
overenskomst. Forslaget skyldes hensynet til EU-rettens ufravigelige regler, der betyder, at lønmodtageren
skal sikres 20 dages betalt ferie årligt uanset sygdom.
Der henvises nærmere til pkt.7 om forholdet til EU-retten samt de specielle bemærkninger til § 1, nr. 5 og 6.
2.2. Fællesopkrævning af betalingen for driften af Feriepengeinfo-løsningen
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.2.1. Gældende regler
Det følger af ændringen af ferieloven i 2012, jf. lov nr. 377 af 28. april 2012, at alle arbejdsgivere skal
indberette feriegodtgørelse til indkomstregistret, og at alle lønmodtagere skal anmode FerieKonto om
udbetaling af feriegodtgørelse. Den digitale løsning til dette - Feriepengeinfo - udvikles og administreres af
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP). Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan
efter ferielovens § 43 d, stk. 3, for de arbejdsgivere, der ikke indbetaler feriegodtgørelse til FerieKonto,
fastsætte regler om arbejdsgivernes betaling for FerieKontos administration af Feriepengeinfo.
Fra 2008 blev der for en række arbejdsgiverfinansierede ordninger, der er administreret af ATP, indført en
fællesopkrævning, jf. lov nr. 1538 af 20. december 2006 om ændring af lov om arbejdsskadesikring og lov
om Arbejdsgivernes Elevrefusion (fællesopkrævning af arbejdsgiverbidrag m.v.). Formålet med
fællesopkrævningen var med én samlet opkrævning at minimere de administrative byrder for
virksomhederne.
Fællesopkrævningen indebærer, at der foretages en samlet kvartalsvis opkrævning af bidrag for de
arbejdsgiverfinansierede ordninger, som administreres af ATP. Fællesopkrævningen omfatter i dag bidrag til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES), Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB),
Finansieringsbidraget (FIB) og Barsel.dk.
For at kunne administrere den fælles opkrævning af bidrag fra de arbejdsgiverfinansierede ordninger, har
ATP udpantningsret for bidrag og renter og kan foretage en fordeling af restancer mellem de ordninger, der
deltager i fællesopkrævningen. Afgørelser om opkrævning og indbetaling m.v. af bidrag, der er truffet af
ATP, kan endvidere indbringes for Ankenævnet for ATP. ATP’s administration af fællesopkrævningen er
reguleret i bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse arbejdsgiverbidrag.
Der kan ske videregivelse af oplysninger, der er nødvendige til brug for beregningen, opkrævningen og
behandlingen af bidrag ved den fælles opkrævning, fra de arbejdsgiverfinansierede ordninger i
fællesopkrævningen til ATP.
Bemyndigelsesbestemmelsen i ferielovens § 43 d, stk. 3, til at fastsætte regler om arbejdsgivernes betaling
for FerieKontos administration af Feriepengeinfo, indeholder ikke hjemmel til at fastsætte regler om
opkrævning via ATP’s fællesopkrævning.
2.2.2. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at betalingen for FerieKontos administration af Feriepengeinfo kan opkræves via ATP’s
fællesopkrævning for de arbejdsgivere, der indberetter oplysninger om feriegodtgørelse til
indkomstregisteret, og som ikke indbetaler feriegodtgørelsen til FerieKonto.
Ved at anvende ATP’s fællesopkrævning opnås en forenkling i opkrævningen af betalingen for FerieKontos
administration, der dels gør opkrævningen billigere, end hvis der blev udviklet en selvstændig
opkrævningsløsning for Feriepengeinfo-løsningen alene, dels medfører en administrativ gevinst for de
berørte virksomheder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 8 samt bemærkningerne hertil.
2.3. Øvrige justeringer af ferieloven
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering er en ny styrelse under Beskæftigelsesministeriet, som erstatter
de to tidligere styrelser Arbejdsmarkedsstyrelsen og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering. Den nye
styrelse varetager de tidligere styrelsers opgaver.
Det forslås derfor, at bemyndigelsesbestemmelser m.v. i loven ændres i overensstemmelse med den nye
opgavefordeling i Beskæftigelsesministeriet.
Som følge af ministerielle ressortomlægninger foreslås det desuden, at henvisninger i loven til økonomi – og
erhvervsministeren ændres til erhvervs- og vækstministeren.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse
Forslaget om, at en lønmodtager, der ikke har ret til fuld løn under sygdom, optjener ret til
sygeferiegodtgørelse fra anden sygefraværsdag under hver periode med sygefravær i optjeningsåret, vurderes
med betydelig usikkerhed at medføre mindreudgifter til feriedagpenge på ca. 5 mio. kr. årligt for staten.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget om, at en lønmodtager, der ikke har ret til fuld løn under sygdom, optjener ret til
sygeferiegodtgørelse fra anden sygefraværsdag under hver periode med sygefravær i optjeningsåret, skønnes
ikke at få økonomiske konsekvenser af betydning for de offentlige arbejdsgivere, da hovedparten af de
ansatte i det offentlige får løn under sygdom eller er omfattet af funktionærloven, og derfor ikke er omfattet
af forslaget.
3.2. Tilslutning til ATP’s fællesopkrævning
Forslaget om tilslutning til ATP’s fællesopkrævning har ingen økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige.
Forslaget om tilslutning til ATP’s fællesopkrævning har heller ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for de offentlige arbejdsgivere.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
4.1. Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse
Forslaget om, at en lønmodtager, der ikke har ret til fuld løn under sygdom, optjener ret til
sygeferiegodtgørelse fra anden sygefraværsdag i hver fraværsperiode i optjeningsåret, skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre en merudgift på ca. 30 mio. kr. om året for de private arbejdsgivere.
Det skønnes, med betydelig usikkerhed, at forslaget vil medføre administrative byrder på ca. 10 mio. kr.
årligt pga. en stigning i antallet af beregninger og indbetalinger af sygeferiegodtgørelse for de private
arbejdsgivere.
4.2. Tilslutning til ATP’s fællesopkrævning
Forslaget om tilslutning til ATP’s fællesopkrævning har ingen økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
5.1. Ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse
Forslaget om, at en lønmodtager, der ikke har ret til fuld løn under sygdom, optjener ret til
sygeferiegodtgørelse fra anden sygefraværsdag i hver fraværsperiode i optjeningsåret, vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
5.2. Tilslutning til ATP’s fællesopkrævning
Forslaget om tilslutning til ATP’s fællesopkrævning har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU- retten
Forslaget om ændring af reglerne for lønmodtagerens optjening af sygeferiegodtgørelse vurderes at bringe
ferieloven i overensstemmelse med arbejdstidsdirektivets artikel 7, stk. 1, jf. EU-Domstolens dom i sagen C-
282/10 (Dominguéz).
Reglerne om, at lønmodtageren først optjener sygeferiegodtgørelse fra anden sygefraværsdag under hver
periode med sygefravær i optjeningsåret, vurderes at være i overensstemmelse med direktivet, da direktivet
alene beskytter 4 ugers ferie svarende til 20 dage. Den foreslåede nr. 5 til § 25, stk. 3, hvorefter en
lønmodtager har ret til sygeferiegodtgørelse allerede fra første sygefraværsdag, hvis lønmodtageren har haft
mere end 52 sygeperioder i optjeningsåret, sikrer, at en lønmodtager, som har været ansat i hele
optjeningsåret hos samme arbejdsgiver, altid optjener den direktivbeskyttede ferie.
På samme måde sikres den direktivbeskyttede ferie for en lønmodtager, der ikke har været ansat i hele
optjeningsåret hos samme arbejdsgiver, ved at retten til sygeferiegodtgørelse opnås fra første sygefraværsdag
efter et forholdsmæssigt færre antal perioder med sygefravær i optjeningsåret.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419584_0007.png
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. august 2014 til den 3. september 2014 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Akademikernes Centralorganisation, AK-Samvirke, ASE, Arbejdsmarkedets Feriefond, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, Business Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg, DA, Danske Advokater, Danske
Regioner, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver og Interesseorganisation i Danmark, Det Faglige Hus,
FerieKonto, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Frie
Funktionærer, Ingeniørforeningen, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, LO, Ledernes Hovedorganisation, Lægeforeningen,
Lønmodtagernes Garantifond, Parasollen, Producentforeningen og Sundhedskartellet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser /
mindreudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, Forslaget indebærer, at staten med
kommuner og regioner
betydelig usikkerhed får
mindreudgifter til feriedagpenge på
ca. 5 mio. kr. årligt.
Administrative konsekvenser for
Ingen
stat, kommuner og regioner
Økonomiske og administrative
Ingen
konsekvenser for erhvervslivet
Negative konsekvenser /
merudgifter
Ingen
Ingen
Forslaget indebærer, at de private
arbejdsgivere med betydelig
usikkerhed får merudgifter til
sygeferiegodtgørelse på ca. 30 mio.
kr. årligt.
Dertil kommer med betydelig
usikkerhed administrative
merudgifter på ca. 10 mio. kr.
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Administrative konsekvenser for
borgerne
Forholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Lovforslaget bringer ferieloven i overensstemmelse med
arbejdstidsdirektivet artikel 7, stk. 1 (direktiv 2003/88/EF)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1, 2, 7 og 9
Konsekvensrettelser som følge af sammenlægningen af opgaverne i Arbejdsmarkedsstyrelsen og Styrelsen
for Fastholdelse og Rekruttering i Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Der henvises til pkt. 2.3 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 og 4
Konsekvensrettelser som følge af ændringer i ressortfordeling. Der henvises til de almindelige bemærkninger
til pkt. 2.3.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 5
Det følger af de gældende regler i § 25 i lov om ferie, at arbejdsgiveren betaler sygeferiegodtgørelse fra
første sygefraværsdag med 12,5 pct. af lønmodtagerens sædvanlige løn, hvis en lønmodtager, der ikke har
ret til fuld løn under sygdom, har sygefravær af mere end 3 arbejdsdage på grund af enten sygdom eller
tilskadekomst i virksomheden. Retten til sygeferiegodtgørelse er betinget af, at lønmodtageren forud for
sygdommen har haft mindst 12 måneders ansættelse hos arbejdsgiveren, og sygeferiegodtgørelsen udbetales
for højst 4 måneder inden for et kalenderår – og ved samme sygdom eller tilskadekomst udbetales
sygeferiegodtgørelse for højst 4 måneder i alt.
Til stk. 1
Som følge af EU-domstolens fortolkning af arbejdstidsdirektivets artikel 7, stk. 1, foreslås det i
§ 25, stk. 1,
at en lønmodtager, der ikke har ret til fuld løn under sygdom, og som har fravær på grund af sygdom,
optjener sygeferiegodtgørelse fra anden sygefraværsdag under hver periode med sygefravær. Forslaget
betyder, at der ikke længere skal gælde et anciennitetskrav som betingelse for retten til optjening af
sygeferiegodtgørelse eller en begrænsning i, hvor længe lønmodtageren optjener sygeferiegodtgørelse. Der
skal heller ikke gælde et krav om, at sygefraværet skal være af mere end 3 dages varighed, for at
lønmodtageren optjener ret til sygeferiegodtgørelse.
For at begrænse arbejdsgiverens udgifter i forbindelse med forslaget indføres dog den begrænsning, at retten
til sygeferiegodtgørelse først optjenes fra anden sygefraværsdag under hver periode med sygefravær.
For en lønmodtager med flere perioder med sygefravær i optjeningsåret kan det betyde, at lønmodtageren
optjener et færre antal dage med betalt ferie end 25 dage, selvom lønmodtageren har været ansat i hele
optjeningsåret. Ved ansættelse i hele optjeningsåret kan lønmodtageren ikke optjene et færre antal dage med
betalt ferie end 20 dage, jf. bemærkningerne til den foreslåede nr. 3 til § 25, stk. 3.
Til stk. 2
Det foreslås i § 25, stk. 2, at sygeferiegodtgørelsen - som i dag - skal udgøre 12,5 pct. af en løn, der beregnes
på grundlag af lønmodtagerens sædvanlige løn i de sidste 4 uger før fraværet. Sygeferiegodtgørelsen
beregnes som udgangspunkt fortsat på baggrund af lønmodtagerens sædvanlige løn i de sidste 4 uger før
fraværet. Lønnen fastlægges ud fra en normalindkomst. Hvis lønnen, der blev udbetalt de sidste 4 uger før
fraværet, har været usædvanlig, fx på grund af ferieafholdelse eller udbetaling af et stort akkordoverskud,
sker der beregning på grundlag af normallønnen i perioden. Beregningen foretages i visse situationer på
baggrund af en fiktiv, men normal og/eller forventet løn. Er lønmodtageren fx syg 4 arbejdsdage, skal der
beregnes sygeferiegodtgørelse med 12,5 pct. per fraværsdag af den sædvanlige dagsløn.
Eksempel:
En lønmodtager arbejder 5 dage om ugen med samme løn per dag. Lønmodtageren er fraværende på grund
af sygdom i 6 arbejdsdage. Lønmodtageren har herefter ret til sygeferiegodtgørelse for 5 sygefraværsdage,
da lønmodtageren ikke optjener sygeferiegodtgørelse den første sygefraværsdag. Lønmodtagerens løn i de
sidste 4 uger er 20.000 kr., svarende til 1.000 kr. om dagen. Lønmodtageren har derfor ret til 12,5 pct. af 5
x 1000 kr. svarende til 625 kr. til brug i det efterfølgende ferieår.
Har lønmodtageren holdt ferie i de 2 første af de 4 uger, som danner grundlag for beregningen, tager
beregning af sygeferiegodtgørelsen også udgangspunkt i de 20.000 kr., da dette er lønmodtagerens
normalløn.
Har lønmodtageren ifølge aftale eller kollektiv overenskomst ret til delvis løn under sygdom, optjener
lønmodtageren feriegodtgørelse af den løn, som lønmodtageren får under sygdom. Arbejdsgiveren skal
derfor betale sygeferiegodtgørelse af forskellen mellem den almindelige feriegodtgørelse og den fulde
sygeferiegodtgørelse. Bestemmelsen er en videreførelse af den gældende § 25, stk. 2. Det skal dog
bemærkes, at en lønmodtager, som har ret til delvis løn under sygdom, ikke har krav på supplerende
sygeferiegodtgørelse for første sygefraværsdag.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1419584_0009.png
Eksempel:
En lønmodtager har sygefravær i 2 uger (10 arbejdsdage). Lønmodtageren har ret til halv løn under
sygdom.
Lønmodtageren har i de sidste 4 uger før sygefraværet sin sædvanlige løn på 20.000 kr., svarende til 1.000
kr. per dag. Lønmodtagerens løn under sygdom i de 2 uger er derfor 5.000 kr.
Beregning af den fulde sygeferiegodtgørelse
Sygeferiegodtgørelsen skal beregnes på grundlag af lønmodtagerens sædvanlige løn i de sidste 4 uger før
fraværet.
Beregnet løn per dag, jf. § 25, stk. 2,1. pkt. = 1.000 kr.
Sygeferiegodtgørelsen efter § 25, stk. 2,1. pkt. per dag er 12,5 pct. af 1.000 kr. = 125 kr.
Beregning af feriegodtgørelse af den delvise løn
Der skal beregnes feriegodtgørelse på grundlag af lønmodtagerens løn under sygdom, som er �½ løn i 2 uger.
Løn under sygdom i 2 uger = 10.000 kr.: 2 = 5.000 kr.
Løn under sygdom per dag = 500 kr.
Feriegodtgørelse, jf. § ferielovens 24, per dag = 62,50 kr., som beregnes som 12,5 pct. af 500 kr. = 62,50 kr.
per dag.
Beregning af supplerende feriegodtgørelse
Supplerende sygeferiegodtgørelse efter § 25, stk. 2, 2. pkt., udgør forskellen mellem den fulde
sygeferiegodtgørelse og feriegodtgørelse af den delvise løn = 125 kr. – 62,50 kr. = 62,50 kr. per dag.
Da lønmodtageren har ret til sygeferiegodtgørelse efter første sygefraværsdag, er den supplerende
sygeferiegodtgørelse, som lønmodtageren har ret til efter § 25, stk. 2, 9 (sygefraværsdage) x 62,50 kr. =
562,50 kr., til brug i det efterfølgende ferieår.
Til stk. 3
Af hensyn til arbejdstidsdirektivets artikel 7, stk. 1, hvorefter en lønmodtager har en beskyttet ret til 4 ugers
årlig betalt ferie, foreslås det i
§ 25, stk. 3,
at en lønmodtager, som har været ansat i hele optjeningsåret hos
samme arbejdsgiver, uanset stk. 1, har ret til sygeferiegodtgørelse fra første sygefraværsdag, hvis
lønmodtageren har haft mere end 52 perioder med sygefravær i optjeningsåret. Den manglende optjening af
sygeferiegodtgørelse på den første fraværsdag i hver af de 52 perioder med sygefravær, svarer til de 5
feriedage, som ikke er beskyttet af arbejdstidsdirektivet. Fra den 53. sygeperiode optjener lønmodtageren
derfor ret til sygeferiegodtgørelse fra første sygefraværsdag.
Hvis lønmodtageren ikke har været ansat i hele optjeningsåret hos samme arbejdsgiver, optjener
lønmodtageren ret til ferie med sygeferiegodtgørelse fra første sygefraværsdag efter et forholdsmæssigt færre
antal perioder med sygefravær.
Den forholdsmæssige beregning af antal perioder med sygefravær i optjeningsåret skal bruges til at beregne
fra hvilken sygeperiode under ansættelsen, en lønmodtager, der ikke har været ansat i hele optjeningsåret hos
samme arbejdsgiver, har ret til sygeferiegodtgørelse fra første sygefraværsdag. Dette har betydning både for
den lønmodtager, der fratræder i optjeningsåret, og for den lønmodtager, der tiltræder en stilling i løbet af
optjeningsåret.
Beregningen foretages ved at dividere 52 (antal uger i året) med 12 (antal måneder i året) og gange med
antallet af måneders ansættelse i optjeningsåret.
En arbejdsgiver, der skal afregne sygeferiegodtgørelse til en lønmodtager, der fratræder, kan lave en endelig
opgørelse og afregne sygeferiegodtgørelsen i forbindelse med, at lønmodtageren fratræder.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Eksempel:
En lønmodtager, som fratræder den 31. marts i et optjeningsår, vil optjene sygeferiegodtgørelse fra den
anden fraværsdag i de første 13 (52/12*3 = 13) fraværsforløb på grund af sygdom. Lønmodtageren optjener
derfor sygeferiegodtgørelse fra den første fraværsdag på grund af sygdom fra det 14. sygefravær.
Til nr. 6
Efter de gældende regler i § 27, stk. 2, i lov om ferie, kan reglerne om sygeferiegodtgørelse fraviges ved
kollektiv overenskomst, også til ugunst for lønmodtageren.
Det foreslås, at reglerne om sygeferiegodtgørelse ikke længere skal kunne fraviges ved kollektiv
overenskomst. Henvisningen til § 25 i ferielovens § 27 foreslås på den baggrund at udgå.
Ophævelsen af muligheden for ved kollektiv overenskomst at fravige reglerne i ferielovens § 25 om
sygeferiegodtgørelse betyder, at alle lønmodtagere, der ikke har optjent fuld feriegodtgørelse under sygdom,
har ret til optjening af sygeferiegodtgørelse fra anden sygefraværsdag i hver periode med sygefravær, og at
beregningsgrundlaget for sygeferiegodtgørelsen i alle tilfælde er lønmodtagerens løn i de sidste 4 uger før
fraværet. Lønmodtageren kan således ikke stilles ringere i forbindelse med retten til optjening af
feriegodtgørelse, end hvad reglerne i den foreslåede § 1, nr. 5 foreskriver. Der henvises til pkt. 2.1.2. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 8
Det følger af den gældende § 43 d, stk. 3, i lov om ferie, at der kan fastsættes regler om, at arbejdsgiverne
skal betale for FerieKontos administrationsudgifter til Feriepengeinfo.
Til stk. 1
Det foreslås i
§ 43 e, stk. 1,
at opkrævningen af arbejdsgivernes betaling for FerieKontos
administrationsudgifter, samt restancer herfor, kan tilsluttes ATP’s eksisterende fællesopkrævning af
arbejdsgiverbidrag. Tilslutningen til ATP’s fællesopkrævning forudsætter, at ATP har udpantningsret for
bidrag og renter og kan foretage en fordeling af eventuelle restancer i ordningen, som er reguleret i
bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse arbejdsgiverbidrag.
For en nærmere beskrivelse af fællesopkrævningen, henvises der til de almindelige bemærkninger til pkt.
2.2.1.
Til stk. 2
Det foreslås i
§ 43 e, stk. 2,
at opkrævning af arbejdsgivernes betaling for administrationsudgifterne til
Feriepengeinfo via ATP’s fællesopkrævning alene vil gælde for de arbejdsgivere, der indberetter oplysninger
om feriegodtgørelse til indkomstregisteret, og som ikke indbetaler feriegodtgørelsen til FerieKonto.
Til stk. 3
Det foreslås i
§ 43 e, stk. 3,
at beskæftigelsesministeren, efter indstilling fra ATP, kan fastsætte reglerne for
opkrævning af betalingen for FerieKontos administration af Feriepengeinfo.
Det forventes, jf. bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse arbejdsgiverbidrag, at der vil blive fastsat
regler om, at opkrævningen skal følge proceduren for de øvrige ordninger, der er omfattet af ATP’s
fællesopkrævning, som for eksempel ensartede beregningsperioder, regler om forfaldstid og frist for
arbejdsgivernes indbetaling. Det kan ligeledes ved disse regler bestemmes, at ATP kan give henstand med
betalingen og eftergive betalinger og renter. Der kan gives henstand og eftergivelse, når særlige
omstændigheder taler herfor. Det forventes, at den første opkrævning for brugen af Feriepengeinfo vil blive
sendt til virksomhederne ultimo juni 2015.
Til stk. 4
Det foreslås i
§ 43 e, stk. 4,
at hvis der ikke sker rettidig indbetaling til ATP's fællesopkrævning, pålægges
arbejdsgiveren at betale renter af betalingerne med 1,5 pct. for hver påbegyndt måned fra forfaldsdatoen.
Til stk. 5
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås
i § 43 e, stk. 5,
at ATP har udpantningsret for betalingsrestancer. Udpantningsretten gælder også
for renter af betalingerne og ekspeditionsgebyr. Reglen om udpantningsret gælder også i de øvrige ordninger,
der anvender ATP's fællesopkrævning. Forslaget betyder, at alle beføjelser i tilknytning til opkrævningen af
betalingen, for eksempel udsendelse af rykkere, beslutning om anvendelse af udpantningsretten og indgivelse
af fogedbegæringer, varetages af ATP, som også sikrer den fastsatte fordeling af de indkomne bidrag mellem
de ordninger, der deltager i fællesopkrævningen, herunder i de situationer, hvor arbejdsgiveren ikke
indbetaler det hele.
Til stk. 6
Det foreslås i
§ 43 e, stk. 6,
at oplysninger, der er nødvendige til brug for beregningen, opkrævningen og
administrationen af beløb i en fælles opkrævning, kan videregives fra FerieKonto, som administrerer den
lovbaserede Feriepengeinfo-løsning, til ATP, som administrerer fællesopkrævningen. Videregivelse af
oplysninger er nødvendig for beregningen og opkrævningen af betaling for den lovbaserede Feriepengeinfo-
løsning. Forslaget er i overensstemmelse med, hvad der gælder for de øvrige ordninger, der indgår i ATP’s
fællesopkrævning.
Bestemmelsen skal primært vedrøre oplysninger, der tilgår én af ordningerne om f.eks. arbejdsgiverens
status (ophør, flytning, nyt telefonnummer, død, betalingsstandsning, konkurs osv.), oplysninger om beløb,
der kan anvendes til modregning i udbetalinger, oplysninger om lønmodtagernes cpr-numre m.v.
Persondataloven indeholder regler, der muliggør videregivelse af oplysninger til ATP, når det er nødvendigt
for ATP’s udførelse af sine opgaver. Samtidig sætter loven grænser, idet kun de nødvendige oplysninger må
videregives. Det præciseres, at der med den foreslåede bestemmelse ikke tilsigtes at give ATP adgang til
oplysninger i videre omfang, end hvad der følger af persondataloven. Videregivelsen kan ske i elektronisk
form. Det fremgår af persondataloven, at offentlige myndigheder m.v. ikke må behandle eller have adgang til
oplysninger, som de ikke har behov for i forbindelse med deres konkrete myndighedsudøvelse. Den løsning,
der vil blive benyttet til videregivelsen, vil derfor teknisk være indrettet således, at ATP kun får adgang til de
personoplysninger, der er nødvendige for ATP’s sagsbehandling.
Lovforslaget indebærer således ikke en fravigelse af persondatalovens bestemmelser, jf. lov nr. 429 af 31.
maj 2000 om behandling af personoplysninger med senere ændringer. Det bemærkes i øvrigt, at
udmøntningen af loven vil ske i overensstemmelse med Justitsministeriets bekendtgørelse nr. 528 af 15. juni
2000 om sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af personoplysninger, som behandles for den offentlige
forvaltning, ”Sikkerhedsbekendtgørelsen”, som har almen gyldighed for sikkerheden i forbindelse med
databehandling.
Til stk. 7
Det foreslås i
§ 43 e, stk. 7,
at der indføres en klageadgang, således at afgørelser om opkrævning og betaling
m.v. af beløb, der indgår i fællesopkrævningen, kan indbringes for ATP’s ankenævn. Det betyder, at klager
over beregningen, beregningsperioder, opkrævning mv. kan indbringes for nævnet. Der gælder i dag også en
klageadgang for de øvrige ordninger, der er omfattet af ATP’s fællesopkrævning. Derimod kan der ikke
klages til ATP’s ankenævn over beregningen af den betaling, som direktøren for Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering fastsætter efter lovens § 43 d, stk. 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Optjening af sygeferiegodtgørelse efter § 1 nr. 5 finder anvendelse på sygefravær med første fraværsdag den
1. januar 2015 eller senere.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til § 3
De ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse er en implementering af EU-Domstolens fortolkning
af artikel 7, stk. 1, i arbejdstidsdirektivet.
Med forslaget fraviges de gældende principper for kompensation af kommuner og regioner ved merudgifter
som følge af ændringer i den statslige regulering af kommunernes og regionernes virksomhed.
Bestemmelsen har alene til formål at fravige de gældende principper for kompensation af kommuner og
regioner ved merudgifter for kommunale og regionale arbejdsgivere, som følger af de ændrede regler for
optjening af sygeferiegodtgørelse.
Forslaget indebærer herefter, at alle arbejdsgivere – offentlige og private – berøres byrdemæssigt ens af de
ændrede regler for optjening af sygeferiegodtgørelse.
12