Fremsat den 19. marts 2015 af Martin
Geertsen (V), Martin Henriksen (DF), Simon Emil Ammitzbøll
(LA) og
?Mai
Mercado (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forbud mod at danske statsborgere og herboende
udlændinge rejser ind i Syrien og Nordirak og effektive
reaktionsmuligheder ved overtrædelse af forbuddet
Folketinget pålægger regeringen
hurtigst muligt og senest ved udgangen af april 2015 at
fremsætte et lovforslag, der indfører et forbud mod at
danske statsborgere og herboende udlændinge rejser ind i
visse terror- og krigshærgede områder, herunder Syrien
og Nordirak, uden forudgående tilladelse fra de danske
myndigheder. Overtrædelse af forbuddet skal kunne straffes
med op til 6 års fængsel.
Ophold i områder omfattet af forbuddet
uden forudgående tilladelse skal desuden medføre
automatisk bortfald af opholdstilladelsen for herboende
udlændinge.
Bemærkninger til forslaget
Det har i mange år været kendt, at
terrortruslen mod Danmark er alvorlig, men den 14. og 15. februar
2015 blev terrortruslen desværre sørgeligt konkret, da
København blev ramt af et terrorangreb. De tragiske
hændelser i København er en del af en stadig
større trussel fra den militante islamisme, der tidligere er
kommet til udtryk i f.eks. Paris, New York, London og Madrid.
Terrortruslen mod Danmark stammer ikke mindst
fra danske statsborgere og herboende udlændinge, der rejser
til Syrien og Nordirak for at tilslutte sig Islamisk Stat eller
lignende terrorgrupperinger. PET vurderer, at mindst 110 personer
er eller har været udrejst, mens omtrent halvdelen er vendt
tilbage til Danmark, og dermed er Danmark det vesteuropæiske
land, hvorfra næstflest jihadister er draget af sted i
forhold til indbyggertallet. PET vurderer, at syrienkrigerne
udgør en særlig trussel mod Danmark i kraft af deres
villighed til vold og træning i færdigheder, der er
nødvendige til at iværksætte terrorangreb.
Forslagsstillerne vil tage nye midler i brug
for at opsætte et effektivt værn mod den trussel. Det
er og bliver en politisk opgave at sikre danske borgere mod terror.
Det er utilfredsstillende og bekymrende, at der i Danmark endnu
ikke er retsforfulgt en eneste person for deltagelse i terror i
forbindelse med situationen i Syrien. Med vedtagelsen af lov nr.
176 af 24. februar 2015 blev det muligt at nægte at udstede
pas eller inddrage et allerede udstedt pas og meddele udrejseforbud
til danske statsborgere, hvis de har til hensigt at udrejse for at
deltage i en væbnet konflikt i udlandet. Udlændinge kan
desuden risikere, at deres opholdstilladelse bortfalder, hvis de
opholder eller har opholdt sig uden for landet og der er grund til
at antage, at udlændingen under opholdet uden for landet
deltager eller har deltaget i aktiviteter, som kan indebære
eller forøge en fare for statens sikkerhed eller andre
staters sikkerhed eller være en væsentlig trussel mod
den offentlige orden. Forslagsstillerne finder dog de muligheder,
som blev indført med loven, helt utilstrækkelige,
eftersom de ikke sikrer, at samfundet har effektive
reaktionsmuligheder over for de personer, der rejser ud for at
deltage i kamphandlinger uden myndighedernes kendskab.
Forslagsstillerne ønsker derfor at
indføre et forbud mod at rejse ind i visse terror- og
krigshærgede områder, herunder Syrien og Nordirak, og
noterer sig, at både statsministeren og justitsministeren har
udtalt, at de ser positivt på forslaget. Det fremgår
desuden af regeringens udspil »Et stærkt værn mod
terror« fra februar 2015, at regeringen er ved at
undersøge, om og i givet fald hvordan man kan udforme en
eventuel ordning med restriktioner for indrejse i Syrien og Irak.
Henset til den alvorlige terrortrussel mod Danmark finder
forslagsstillerne det afgørende, at der handles hurtigt, og
at forbuddet derfor vedtages så hurtigt som muligt.
Forslagsstillerne vurderer, at en vedtagelse
af et forbud mod indrejse bør ske hurtigst muligt, med
henblik på at samfundet sikres effektive reaktionsmuligheder
over for de personer, som rejser til Syrien og Nordirak. Forbuddet
mod indrejse er dog kun et af en række forslag, som
forslagsstillerne tidligere har præsenteret, og kan
således ikke ses isoleret. Forslagsstillerne har f.eks.
tidligere foreslået en undersøgelse af muligheden for
at fratage statsborgerskabet fra personer, der dømmes for
terror, anvendelse af landsforræderiparagrafferne i forhold
til statsborgere, der angriber Danmark eller vores allierede i
forbindelse med vores militære engagement i Nordirak,
skærpet straf for terrortræning, flere ressourcer til
politiet og PET, bedre udstyr og mere træning til
politibetjente, bedre samarbejde mellem danske og internationale
myndigheder, mere moderne teknologi til terrorbekæmpelse og
en styrket indsats for at undgå radikalisering i
fængslerne. Forbuddet mod indrejse skal derfor ikke ses
isoleret, men som en del af en langt mere håndfast indsats
for at imødegå radikalisering og terror i Danmark.
Straf for at rejse til Syrien og Nordirak
Forslagsstillerne foreslår, at der
indføres forbud mod at rejse ind i områder i verden,
hvor der er risiko for, at udrejste fra Danmark vender
radikaliserede tilbage til landet og med færdigheder, som
sætter dem i stand til at gennemføre terrorangreb.
Justitsministeren skal efter indstilling fra Udenrigsministeriet,
PET og FE fastsætte en liste over de lande og områder,
der er omfattet af forbuddet. Det skal være en betingelse, at
der i områderne er udbredte krigslignende handlinger eller
terroraktivitet. Alle danskere, der ønsker at rejse til de
lande og områder, der er opført på listen, skal
søge om tilladelse hos Justitsministeriet.
Såfremt rejsen sker med et
anerkendelsesværdigt formål, gives der tilladelse.
Såfremt der ikke opnås tilladelse eller ikke
søges, og der alligevel foretages en rejse til de
pågældende områder, skal det være muligt at
idømme en straf på op til 6 års
fængsel.
Forslaget kan potentielt have betydning for de
imamer fra f.eks. Grimhøjmoskeen eller andre
religiøse forkyndere, der opfordrer unge mennesker til at
tage til Syrien eller Nordirak, da straffelovens
medvirkensbestemmelse omfatter alle, der ved tilskyndelse,
råd eller dåd har medvirket til gerningen.
Når der træffes beslutning om, at
et område eller land opføres på listen, skal det
kommunikeres klart til offentligheden. Folketinget skal desuden
have mulighed for at fjerne områder eller lande fra listen
uanset ministerens beslutning.
Forslagsstillerne er bevidste om, at et forbud
mod at rejse ind i de pågældende områder uden
godkendelse næppe vil forhindre, at danske statsborgere, der
nærer et stærkt ønske om at deltage i Islamisk
Stats terroraktiviteter, tager af sted. Forslaget giver imidlertid
mulighed for, at de pågældende kan idømmes
fængselsstraf ved hjemkomsten, såfremt det kan bevises,
at de har befundet sig i områder, der er omfattet af
forbuddet.
Udlændinge, der rejser til Syrien eller Nordirak
uden tilladelse, mister deres opholdstilladelse
Alle udlændinge med opholdstilladelse i
Danmark, der ønsker at rejse ind i områder, der er
opført på listen, jf. ovenstående, skal
søge om tilladelse i Justitsministeriet, der skal vurdere
formålet med rejsen. Såfremt rejsen sker med et
anerkendelsesværdigt formål, skal der gives
tilladelse.
Forslagsstillerne foreslår, at
udlændinge, der rejser ind i de pågældende
områder uden forudgående tilladelse, automatisk mister
deres opholdstilladelse. Det vil betyde, at de
pågældende ikke længere har retten til at
indrejse og opholde sig i Danmark. De pågældende kan
ansøge om at generhverve opholdstilladelsen.
Ansøgningen skal kunne imødekommes, hvis der
foreligger særlige formildende omstændigheder.
Skriftlig fremsættelse
Martin Geertsen
(V) m.fl.:
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om forbud
mod at danske statsborgere og herboende udlændinge rejser ind
i Syrien og Nordirak og effektive reaktionsmuligheder ved
overtrædelse af forbuddet.
(Beslutningsforslag nr. B 99).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.