Fremsat den 11. marts 2015 af Henning
Hyllested (EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Per Clausen
(EL), Christian Juhl (EL), Pernille Skipper (EL) og Finn
Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at genoprette retstilstanden for
taxikørsel i offentlig servicetrafik (OST-kørsel)
Folketinget pålægger regeringen
inden sommeren 2015 at fremsætte forslag til ændring af
lov om taxikørsel m.v. med henblik på at genoprette
retstilstanden, som den var, før Højesteret den 4.
februar 2015 omgjorde Vestre Landsrets frifindelse af
Trafikstyrelsen fra april 2013 i sagen mellem Trafikstyrelsen og
vognmandsforeningen NORTRA. Det indebærer, at man genoptager
henvisningen til »toneangivende overenskomster« som
Trafikstyrelsens grundlag for at udstede tilladelser til offentlig
servicetrafik - de såkaldte OST-tilladelser - og at der
udføres myndighedskontrol med dette.
Bemærkninger til forslaget
Højesteret har den 4. februar 2015
omgjort en dom fra Vestre Landsret fra april 2013, som har
afgørende indflydelse på løn- og
arbejdsvilkårene for chauffører, der kører for
det offentlige. Med Højesterets dom har nordjyske
vognmænd i vognmandsforeningen NORTRA vundet retten til at
aflønne taxichauffører, der kører for det
offentlige (den såkaldte offentlige servicetrafik eller
OST-kørsel) med provisionsløn og uden nedre
grænse. Provisionsløn er et såkaldt
produktivitetsfremmende lønsystem og er en slags
?akkord?aflønning,? som kommer til at gå ud over
færdselssikkerheden og behandlingen af passagerne, som bl.a.
er pensionister, børn, syge og handicappede.
I den seriøse del af taxibranchen og
hos både 3F og Danske Busvognmænd er der enighed om, at
chauffører, der kører med passagerer for det
offentlige, skal aflønnes med timeløn efter
gældende kollektive overenskomster som f.eks. overenskomsten
mellem ATAX og 3F. Højesterets dom undergraver
fagbevægelsens arbejde med at sikre ordentlige
arbejdsforhold, idet den anerkender en hvilken som helst
overenskomst som gældende, hvilket giver mulighed for unfair
konkurrence og provisionsaflønning inden for transporten af
medborgere, der har brug for særlig støtte. Det vil
medføre ringere kørsel, hvor der gås på
kompromis med færdselssikkerhed og behandlingen af
passagererne.
Forslagsstillerne mener derfor, at
Højesterets dom i NORTRA-sagen medfører et akut behov
for en lovændring tilbage til den tidligere retstilstand,
så de lovbundne transportopgaver, som kommuner og regioner
har, udføres trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt og
med et for borgerne tilfredsstillende serviceniveau. Samtidig
sikrer man, at en i forvejen presset taxibranche ikke
udsættes for yderligere unfair konkurrence, og at systematisk
løndumping i offentlige serviceopgaver bringes til
ophør.
Skriftlig fremsættelse
Henning Hyllested
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
genoprette retstilstanden for taxikørsel i offentlig
servicetrafik (OST-kørsel).
(Beslutningsforslag nr. B 92)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.