Fremsat den 27. februar 2015 af Per
Clausen (EL), Lars Dohn (EL), Finn Sørensen (EL) og Frank
Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afgift på brændeovne i kollektivt
energiforsynede områder
Folketinget opfordrer regeringen til at
indføre en afgift på ejerskab til eller brug af
brændeovne i huse, der ligger i områder, som er
omfattet af en kollektiv energiforsyning som f.eks. fjernvarme
eller naturgas, med henblik på at begrænse
afbrænding af biomasse og heraf følgende
luftforurening i byområder.
Bemærkninger til forslaget
Brændeovne udgør en
væsentlig kilde til luftforurening. Røg fra
brændeovne indeholder partikler og andre sundheds- og
miljøskadelige stoffer bl.a. tjærestoffer (også
kaldet PAH), dioxiner og flygtige organiske forbindelser
(også kaldet VOC). Partiklerne anses ifølge
Miljøstyrelsen for at være det største problem
rent sundhedsmæssigt.
Ifølge Nationalt Center for
Miljø og Energi ved Aarhus Universitet medfører
danskernes brændefyring knap en tredjedel af den
luftforurening, som vi selv bidrager med inden for landets
grænser. Dette svarer ifølge centeret til 8 pct. af
den samlede luftforurening, som borgerne udsættes for, idet
vor egen forurening anslås til at udgøre 25 pct. af
den samlede luftforurening, mens resten - 75 pct. - kommer fra
udlandet. Centeret anslår dermed, at brugen af danske
brændeovne og pillefyr har ansvaret for 8 pct. af de for
tidlige dødsfald, der skyldes luftforurening, dvs. 200-250
mennesker pr. år, hvilket placerer brændefyring i top
på listen over danske luftforurenere.
Hertil kommer, at brændefyring generelt
fører til CO2-udlednig til
atmosfæren, dog afhængigt af den biomassekilde, der
anvendes. Bruges træ baseret på tømmer eller
importerede træpiller, kan det ikke udelukkes, at CO2-effekten er højere, end hvis den
tilsvarende varme blev produceret på et kulfyret
kraft-varme-værk. At kalde brændeovne for en CO2-neutral vedvarende energikilde holder
ikke.
Endelig udhuler brugen af private
brændeovne økonomien i den kollektive
energiforsyning.
Der kunne overvejes et generelt forbud mod
brug af brændeovne. Men dels er brug af brændeovne
indtil videre ofte en nødvendig og acceptabel varmekilde
uden for de kollektivt forsynede områder, dels vil det
være urimeligt at kræve eksisterende brændeovne
fjernet.
Sigtet med beslutningsforslaget er
således dels at begrænse udbredelsen af nye
brændeovne i områder, som har kollektiv
energiforsyning, dels at begrænse brugen hos de mange, som
har installeret en brændeovn, selv om de er bosat i et
område med kollektiv energiforsyning.
Dette taler for dels en afgift på
køb eller ejerskab af en brændeovn, dels en afgift,
der er knyttet til energiproduktionen fra brændeovnen, og som
skal være på et niveau, så der ikke kan
opnås en økonomisk fordel i forhold til den varme, der
kan leveres via det kollektive net.
En afgift kan eventuelt tage hensyn til, om
brændeovnen er svanemærket og/eller har
røggasrensning.
Enhedslisten vil ikke pege på konkrete
løsninger, men henvise til en række fremlagte forslag,
der ser på begge disse aspekter. Det overlades til regeringen
at udarbejde et konkret forslag til et koncept for et
afgiftssystem.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om afgift
på brændeovne i kollektivt energiforsynede
områder.
(Beslutningsforslag nr. B 87)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.