Fremsat den 26. februar 2015 af Finn
Sørensen (EL), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Henning
Hyllested (EL) og Christian Juhl (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om arbejdsklausuler i alle offentlige
kontrakter
Regeringen pålægges inden udgangen
af folketingsåret 2014-15 at fremsætte lovforslag, som
forpligter alle offentlige myndigheder, selskaber, hvor offentlige
myndigheder har bestemmende indflydelse, og som ikke er i
konkurrence, almennyttige boligselskaber og virksomheder, der er
afhængige af offentligt tilskud, til at anvende
arbejdsklausuler i alle kontrakter med private virksomheder
på grundlag af ILO-konvention nr. 94. Ved offentlige
myndigheder forstås statslige, regionale og kommunale
myndigheder. Lovgivningen skal basere sig på
Beskæftigelsesministeriets cirkulære og vejledning om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter af 30. juni 2014.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 93, som blev
behandlet i Folketinget den 9. maj 2014 og forkastet ved 2.
behandling den 11. juni 2014. Der henvises til Folketingstidende
2013-14, A, B 93 som fremsat, side 1 ff., B, betænkning over
B 93, side 1 ff., og F, møde 87, side 29 ff. og møde
99, side 29 ff. Beslutningsforslaget genfremsættes, da der
ikke synes at være sket væsentlige fremskridt i
kommuners og regioners anvendelse af arbejdsklausuler, ligesom der
ikke synes at være noget fokus overhovedet på
anvendelsen af arbejdsklausuler i regionale og kommunale selskaber.
Det er dog positivt, at den daværende
beskæftigelsesminister Mette Frederiksen den 30. juni 2014
udsendte et cirkulære og en vejledning om offentlige
myndigheders brug af arbejdsklausuler, som vil være yderst
velegnet som grundlag for en lovgivning på området.
Formålet med beslutningsforslaget er at
sikre, at skattekroner ikke kan misbruges til at underminere den
danske overenskomstmodel, ved at offentlige myndigheder skriver
kontrakter med private udbydere, som er dårligere end det
danske overenskomstmæssige niveau. At der er grund til
bekymring, hvad dette angår, fremgår bl.a. af en
undersøgelse, som 3F offentliggjorde i 2013, som viste, at
42 pct. af faglige sager om løndumping foregår
på offentlige byggerier, hvilket medierne også hyppigt
har berettet om.
3F-undersøgelse januar 2015
Ifølge udtalelser fra KL den 27. juni
2014 var det nu kun ganske få kommuner, der ikke anvendte
arbejdsklausuler, (jf.
http://politiken.dk/oekonomi/dkoekonomi/ECE2328300/naesten-alle-kommuner-har-vedtaget-arbejdsklausuler/).
?Men i januar 2015 offentliggjorde 3F en rapport (»Indsats
mod social dumping: Kortlægning af kommunernes og regionernes
brug af arbejdsklausuler og uddannelsesklausuler«, november
2014), som viste, at sådan forholder det sig ikke. Det er
ganske rigtigt gået fremad. Men der er stadig lang vej igen,
førend kommunerne lever op til KL's beskrivelse.
3F-rapporten viser, at ni ud af ti kommuner
bruger arbejdsklausuler, men kun knapt halvdelen af kommunerne
bruger dem på andre områder end byggeriet, hvor der jo
også er brug for at sikre ordentlige løn- og
ansættelsesvilkår, f.eks. på områder som
rengøring, transport, servicetrafik, renovation, det
grønne område og teknisk service. Under 40 pct. af
kommunerne anvender klausulerne konsekvent, dvs. altid og på
alle områder.
I forhold til de selvejende institutioner
står det rigtig sløjt til. Det er kun hver femte
kommune, der stiller krav om arbejdsklausuler, når de skriver
kontrakt med private virksomheder m.v.
Hver anden kommune kontrollerer aldrig eller
sjældent, om kravene i arbejdsklausulerne efterleves. Det er
dog positivt, at af de kommuner, der foretager kontrollen, bruger
tre ud af fire kædeansvar og sanktioner, som sikrer, at
kravene bliver overholdt hele vejen ned gennem kæden.
Rapporten viste også, at det står
sløjt til, når det drejer sig om at stille krav om
uddannelsesklausuler og andre sociale klausuler. Dette
beslutningsforslag drejer sig dog kun om anvendelsen af
arbejdsklausuler i henhold til ILO-konvention nr. 94.
Det er også
bemærkelsesværdigt, at KL endnu ikke har offentliggjort
den rapport fra juni 2014, der lå til grund for deres
optimistiske udtalelser. Finn Sørensen (EL) stillede den 27.
juni 2014, samme dag som KL kom med sin udmelding, et
spørgsmål til beskæftigelsesministeren, der
handlede om at få belyst, hvordan og i hvilket omfang
kommunerne anvender arbejdsklausuler (jf. BEU alm. del -
spørgsmål 422, folketingsåret 2013-14).
Beskæftigelsesministeren svarede, at man
ville indhente oplysningerne hos KL. Ud over et løfte fra
ministeren i finanslovsaftalen for 2015 om at drøfte sagen
med KL i forbindelse med økonomiforhandlingerne for 2015, er
der ikke sket noget i den sag, jf. »Aftale om finansloven for
2015«, Finansministeriet, november 2014.
Formålet med forslaget
Formålet med beslutningsforslaget er at
styrke den danske overenskomstmodel og bekæmpe social
dumping. Det sker ved at sikre, at skattekroner ikke kan anvendes
til kontrakter med private virksomheder, der underbyder det
overenskomstmæssige niveau.
Formålet opnås ved fuldt ud at
udnytte mulighederne i ILO-konvention nr. 94 således, at alle
offentlige myndigheder, selskaber, hvor offentlige myndigheder har
bestemmende indflydelse, og som ikke er i konkurrence, almennyttige
boligselskaber og virksomheder, der er afhængige af
offentligt tilskud, ved lov forpligtes til at anvende
arbejdsklausuler i alle kontrakter med private virksomheder, som
beskrevet i ILO-konvention nr. 94, jf. bekendtgørelse nr. 1
af 14. januar 1957 om Danmarks ratifikation af den Internationale
Arbejdskonference i Geneve i året 1949 vedtagne konvention om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter, cirkulæreskrivelse
nr. 114 af 18. maj 1966 om gennemførelse af den af den
Internationale Arbejdskonference vedtagne konvention nr. 94 om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og
cirkulæreskrivelse nr. 115 af 27. juni 1990 om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter om bygge- og
anlægsarbejde samt Beskæftigelsesministeriets
cirkulære og vejledning om arbejdsklausuler i offentlige
kontrakter af 30. juni 2014.
ILO-konvention nr. 94
Arbejdsklausulen betyder, at der skal stilles
krav til den private virksomhed om, at de ansatte er sikret
»løn (herunder særlige ydelser), arbejdstid og
andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der
gælder for arbejde af samme art inden for vedkommende fag
eller industri på den egn, hvor arbejdet
udføres« - som disse vilkår er beskrevet i
kollektive overenskomster, voldgifter eller lovgivning, jf. artikel
2, stk. 1.
Arbejdsklausulen anvendes i kontrakter med
private virksomheder om følgende opgaver: »bygning,
ombygning, reparation eller nedrivning for det offentlige;
fabrikation, samling, behandling eller afskibning af materialer,
tilbehør eller udstyr; eller udførelse eller ydelse
af tjenester«, jf. artikel 1. Arbejdsklausulerne anvendes
således både ved bygge- og anlægsopgaver,
fabrikation m.m. af materialer samt tjenesteydelser.
Arbejdsklausulen indeholder også et
såkaldt kædeansvar. Det vil sige, at kravene til
løn- og ansættelsesvilkår også skal
opfyldes af underentreprenører eller personer, der har
fået overdraget kontrakten, og der skal indføres
»passende straffebestemmelser« for manglende
overholdelse af bestemmelserne og »egnede forholdsregler,
f.eks. ved tilbageholdelse af udbetalinger i henhold til kontrakten
eller på anden måde, for at gøre det muligt for
vedkommende arbejdere at få udbetalt den løn, de har
ret til«, jf. artikel 5.
Danmarks anvendelse af ILO-konvention nr.
94
Danmark ratificerede ILO-konvention nr. 94 i
1955. Siden da har konventionens bestemmelser om arbejdsklausuler
været gældende for staten. I forhold til amter
(regioner) og kommuner har der kun været tale om en
henstilling, som ganske vist har været støttet af
arbejdsmarkedets parter.
Ved finanslovsaftalen for 2013 aftalte
regeringen og Enhedslisten at skærpe brugen af
arbejdsklausuler i staten og udvide den til statslige virksomheder,
jf. »Aftale om finansloven for 2013«,
Finansministeriet, november 2012. Tærskelværdien
på ca. 37,5 mio. kr. for statslige bygge- og
anlægsopgaver blev ophævet. Dermed skal alle statslige
myndigheder benytte arbejdsklausuler ved alle udbud på bygge-
og anlægsområdet. Det blev også aftalt, at alle
statslige ordregivere, herunder selskaber, som fuldt ud er ejet af
statslige myndigheder og ikke er i konkurrence, skal benytte
arbejdsklausuler ved alle offentlige udbud af bygge- og
anlægsprojekter.
Det blev endvidere aftalt, at det eksisterende
regelsæt om arbejdsklausuler skal gøres mere
gennemskueligt og tilgængeligt, så det bliver lettere
at håndhæve og kontrollere, hvorvidt der benyttes
arbejdsklausuler. Herudover skal der udarbejdes standardiserede
skabeloner til de offentlige myndigheder. Dette er endnu ikke
sket.
Regioner og kommuner halter bagefter
I forbindelse med forhandlingerne om
finansloven for 2013 lykkedes det ikke Enhedslisten at overbevise
regeringen om, at regioner og kommuner også skulle
pålægges at anvende arbejdsklausuler i henhold til
ILO-konventionen. Det blev dog aftalt, at »regeringen ved
forhandlingerne om kommunernes og regionernes økonomi for
2014 vil lægge op til en politisk forpligtende aftale om, at
kommuner og regioner fremover i relevante udbud i højere
grad skal bruge arbejdsklausuler på samme måde som
statslige ordregivere«.
Dette skete imidlertid ikke. I regeringens
økonomiaftaler for 2014 med henholdsvis regioner og kommuner
blev der aftalt følgende: »Arbejdsklausuler skal
søges udbredt til alle kommunale/regionale udbudskontrakter
inden for bygge- og anlægsarbejde samt øvrige
udbudskontrakter, hvor det er hensigtsmæssigt. Det vil styrke
indsatsen mod social dumping og sikre arbejdsvilkår på
overenskomstmæssige vilkår. Regeringen, KL og Danske
Regioner er enige om at gøre status for udbredelsen af
arbejdsklausuler som led i økonomiforhandlingerne for
2015«, jf. »Aftaler om den kommunale og regionale
økonomi 2014«, Finansministeriet. Dette er blot en
hensigtserklæring, der ikke forpligter regioner og kommuner
til at anvende arbejdsklausuler. Heller ikke i
finanslovsforhandlingerne for 2015 lykkedes det at komme igennem
med kravet om obligatoriske arbejdsklausuler i regioner og
kommuner. Det blev til endnu en hensigtserklæring om at
aftalepartierne skal mødes, når man kender resultatet
af KL's undersøgelse.
Beslutningsforslaget udvider brugen af
arbejdsklausuler
Det foreslås derfor, at kravet om at
anvende arbejdsklausuler som beskrevet i ILO-konvention nr. 94
udvides til, at alle offentlige myndigheders kontrakter med private
virksomheder, offentligt ejede virksomheder, som ikke er i
konkurrence, almennyttige boligselskaber og virksomheder, der er
afhængige af offentligt tilskud, også skal omfattes af
konventionens bestemmelser.
Beslutningsforslaget henviser i den
forbindelse til konventionens bestemmelse om, at »Den
kompetente myndighed skal bestemme, i hvilket omfang og på
hvilken måde konventionen skal finde anvendelse på
kontrakter, der tildeles af andre end centrale myndigheder«,
jf. artikel 1, nr. 2.
I betragtning af at det offentlige og de
dertil knyttede virksomheder og selskaber er samfundets
største indkøber af bygge- og anlægsopgaver og
tjenesteydelser, vil det betyde et markant løft i kampen mod
social dumping og sort arbejde.
Også af den grund er det vigtigt at
slå fast, at kravet om arbejdsklausuler gælder alle
offentlige kontrakter, altså ikke kun bygge- og
anlægsopgaver, men også udlicitering af
rengøring, hjemmehjælp, sundhedsopgaver m.m. som
beskrevet i konventionen.
En sådan udvidelse af anvendelsen af
arbejdsklausuler vil sikre en mere fair konkurrence for danske
virksomheder, der i dag ofte underbydes af udstationerende
virksomheder på grund af de konkurrencefordele, som disse har
gennem skattefritagelse og ret til at medbringe egne ansatte
på oprindelseslandets løn- og
ansættelsesvilkår, bortset fra de beskedne krav i
udstationeringsloven om mindsteløn og overtidsbetaling.
Endelig vil forslaget sikre fuld
gennemførelse af det indlysende princip, at skatteydernes
bidrag ikke skal gå til at understøtte
løndumping, men tværtimod bidrage til at styrke den
danske overenskomstmodel og den skattefinansierede
velfærdsmodel.
Lovgivning er nødvendig
Det har været anført, at
lovgivning i forhold til regioner og kommuner om at anvende
arbejdsklausuler er indgreb i det kommunale selvstyre, og at det er
bedre, at regioner og kommuner selv finder ud af at bruge
arbejdsklausulerne.
Historien og de faktiske forhold taler imod
dette. Siden 1990 har der været en klar henstilling fra
regeringen til amter (regioner) og kommuner i fælles
forståelse med arbejdsmarkedets parter om at anvende
arbejdsklausuler i bygge- og anlægskontrakter efter samme
retningslinjer som staten. Op til og under kommunevalget i 2013 var
spørgsmålet højt oppe på dagsordenen,
hvilket også medførte, at yderligere nogle kommuner
vedtog at anvende arbejdsklausuler.
Der findes ikke nogen aktuel og konkret
opgørelse over regioners og kommuners anvendelse af
arbejdsklausuler. Ifølge Beskæftigelsesministeriet
anvendes de af alle regioner ved bygge- og anlægsopgaver. I
2012 gennemførte Beskæftigelsesministeriet en
undersøgelse af kommunernes brug af arbejdsklausuler. Alle
98 kommuner svarede. 35 opgav, at de altid bruger arbejdsklausuler
i forbindelse med offentlige udbud. 24 oplyste, at de bruger dem
nogle gange, og 51, at de bruger dem i forbindelse med kontrakter
uden for bygge- og anlægsområdet, jf. »Rapport
fra Udvalget om modvirkning af social dumping«,
Beskæftigelsesministeriet, 2012.
3F gennemførte i 2013 en
undersøgelse, der viste, at 42 pct. af alle faglige sager om
løndumping foregår på offentlige byggerier.
Undersøgelsen viste også, at 32 pct. af kommunerne
altid bruger arbejdsklausuler, 27 pct. som regel, 30 pct.
indimellem og 9 pct. aldrig. Kun 8 af kommunerne fører
effektiv kontrol, og kun 17 har sikret sig, at entreprenøren
kan idømmes bod, hvis aftalen ikke bliver overholdt.
Ifølge 3F's undersøgelse er billedet tilsvarende
broget med hensyn til regionernes anvendelse af arbejdsklausuler.
Det fremgår ikke af undersøgelsen, om anvendelsen af
arbejdsklausuler gælder alle former for offentlige udbud
eller kun bygge- og anlægsopgaver, jf.
»Kortlægning og analyse af kommunernes og regionernes
brug af arbejdsklausuler og sociale klausuler«, 3F, 2013, og
»Rapport fra Udvalget om modvirkning af social
dumping«, Beskæftigelsesministeriet, 2012.
Hertil kommer 3F's undersøgelse fra
januar 2015, der viser, at der er sket fremskridt, men at der
stadigvæk er langt til målet.
Dette tyder på, at henstillinger fra
regeringen og arbejdsmarkedets parter langt fra er
tilstrækkeligt til at sikre, at brugen af arbejdsklausuler
bliver udbredt til alle offentlige myndigheder og selskaber m.v.
Der er, som forslagsstillerne ser det, ikke anden udvej, end at man
gennem lovgivning pålægger disse myndigheder og
selskaber at bruge arbejdsklausulerne som beskrevet i Danmarks
ratifikation af konventionen. Selv en aftale mellem regeringen, KL
og Danske Regioner om anvendelse af klausulerne vil ikke være
juridisk bindende for den enkelte region og kommune.
Hvad angår spørgsmålet om
indgreb i det kommunale selvstyre, ændrer en lovgivning om
arbejdsklausuler ikke på den kendsgerning, at rammerne for
regioners og kommuners virke er fastlagt gennem lovgivning, og at
staten, regeringen og Folketinget i sidste instans er ansvarlige
for og lovgivende myndighed på dette område. Da en
forpligtelse til at anvende arbejdsklausuler i allerhøjeste
grad er til gavn for almenvellet og samfundet som helhed, må
man afvise, at lovgivning om arbejdsklausuler er en
begrænsning af det regionale og kommunale selvstyre.
Formålet med det kommunale selvstyre er ikke at give
kommunerne mulighed for at forringe eller underminere den danske
overenskomst- og velfærdsmodel ved at entrere med
virksomheder, der underbyder med lønninger til normale
løn- og arbejdsvilkår.
Forholdet til EU-retten
Det har bl.a. fra Dansk Arbejdsgiverforening
og en kort overgang også fra finansminister Bjarne Corydon
været anført, at lovpligtige arbejdsklausuler i
regioner og kommuner skulle være i strid med EU-retten.
Daværende beskæftigelsesminister
Mette Frederiksen har givet udtryk for den modsatte opfattelse.
På baggrund af den såkaldte
Rüffertdom i 2008 udgav den daværende
beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen et notat, hvor
det bl.a. hed: »I Rüffert-sagen undlader Domstolen som
nævnt at tage stilling til ILO-konvention 94, da det ikke var
relevant i den konkrete sag, og der er således på
baggrund af denne sag intet belæg for, at Danmarks praksis
vedr. ILO-konvention 94 ikke kan fortsætte
uændret.« »Endelig kan det anføres, at
Danmark håndhæver konvention nr. 94 ikke alene på
grund af den internationale forpligtelse i sig selv, men på
grund af det bagvedliggende formål, som der med
Rüffert-dommen ikke er taget direkte stilling til:
Formålet er, at det offentlige skal optræde som
»modelarbejdsgivere« og ikke bør medvirke til at
presse løn- og arbejdsvilkår. I Danmark er der en lang
tradition for, at løn- og arbejdsvilkår reguleres af
arbejdsmarkedets parter, og det er en del af flexicurity-modellen i
Danmark. Det ville rykke balancen, såfremt det offentlige
kunne undergrave overenskomster ved at aflønne under
overenskomstens niveau«, jf. notat om vurdering af
Rüffert-dommen (EF-domstolens sag C-346/06) i relation til
Danmark håndhævelse af ILO-konventionen nr. 94, jf. AMU
alm. del - bilag 298 (2007-08, 2. samling).«
Også den daværende
beskæftigelsesminister Mette Frederiksen har forholdt sig til
spørgsmålet. I oktober 2012 udgav et udvalg under
ministeriet en omfattende rapport om social dumping, hvor det bl.a.
hed, at »Kommissionen har ved flere lejligheder
tilkendegivet, at der ikke er nogen konflikt i forhold til
udstationeringsdirektivet for de medlemsstater, der har ratificeret
ILO-konvention nr. 94. Kommissionen fandt i forbindelse med
vedtagelsen direktivet og konventionen
»compatible««, jf. side 133. Kommissionen var
også enig i, at for ældre konventionslande (f.eks.
Danmark) har konventionen forrang, jf. side 134. Rapporten
slår også fast, at det er muligt at pålægge
regioner og kommuner at anvende konventionens bestemmelser via
lovgivning: »Det er en juridisk enkel løsning, hvor
samtlige kommuner og regioner forpligtes til at anvende
arbejdsklausuler indenfor alle områder i henhold til
ILO-konvention 94 - eller alene indenfor bygge- og
anlægsområdet.«, jf. side 138, jf. »Rapport
fra Udvalget om modvirkning af social dumping«,
Beskæftigelsesministeriet, 2012.
Som svar på spørgsmål fra
Enhedslisten under finanslovsforhandlingerne 2013, svarede den
daværende beskæftigelsesminister Mette Frederiksen i
oktober 2013, at »Der er ikke noget juridisk til hinder for
at man ved lov forpligter offentlige regioner og kommuner til at
anvende arbejdsklausuler i kontrakter med private
virksomheder«, og at »Der er mulighed for ved lov at
indføre obligatorisk brug af arbejdsklausuler, herunder at
stille krav som kan sikre, at arbejdsklausulen bliver overholdt, fx
i form af kædeansvar og bod ved misligholdelse af
kontrakten«.
I efteråret 2013 godkendte
Statsforvaltningen Københavns Kommunes vedtagelse om
arbejdsklausuler, der bygger på ILO-konventionens
bestemmelser, og som udmønter straffebestemmelserne i form
af kædeansvar, ligesom der etableres en særlig
kontrolenhed for at sikre, at klausulerne bliver overholdt, jf.
»Københavns Kommunes anvendelse af arbejdsklausuler i
kontrakter om tjenesteydelser. J.nr. 159618«., jf.
Statsforvaltningens brev til et advokatfirma, 22. oktober 2013.
Økonomiske konsekvenser
Det har bl.a. fra Dansk Arbejdsgiverforening
og finansminister Bjarne Corydon været anført, at
lovpligtige arbejdsklausuler for regioner og kommuner skulle
være til skade for konkurrenceevnen og dansk økonomi.
Det har også været anført, at det skulle
forhindre de mindre virksomheder i at vinde offentlige udbud, jf.
http://nyhederne.tv2.
dk/politik/2013-11-01-corydon-tr%C3%A6kker-i-land-jeg-var-uklar-om-social-dumpning
og
http://www.bt.dk/politik/da-og-lo-i-hedt-slagsmaal-om-arbejdsklausuler.
Sådanne argumenter forudsætter, at
det skulle være godt for dansk økonomi, hvis regioner
og kommuner understøtter unfair konkurrence fra udenlandske
og danske virksomheder, som forsøger at vinde offentlige
udbud ved at underbyde overenskomstmæssige løn- og
ansættelsesvilkår.
Det forholder sig lige omvendt. Kravet om
arbejdsklausuler sikrer, at virksomhederne ikke kan konkurrere ved
at sænke niveauet for løn- og
ansættelsesvilkår, ligesom det sikrer, at udenlandske
virksomheder skal konkurrere på lige fod med danske
virksomheder med hensyn til løn og skatteindbetalinger.
Systematisk anvendelse af arbejdsklausuler i
alle offentlige kontrakter vil have den virkning, at lokale
håndværksmestre og tjenesteydere i højere grad
vil vinde offentlige udbud. Det vil betyde flere arbejdspladser til
lokal arbejdskraft, hvilket igen vil betyde højere
skatteindtægter og sparede udgifter til dagpenge og
kontanthjælp. Af samme grund støttes kravet om
arbejdsklausuler også af repræsentanter for mindre
håndværksmestre og vognmænd. LO har foretaget en
beregning på disse forudsætninger, som ud fra et
forsigtigt skøn viser, at obligatoriske arbejdsklausuler vil
medføre en nettogevinst for samfundet på ca. 500 mio.
kr., jf. http://www.altinget.dk/rssitem.aspx? id=958879.
Skriftlig fremsættelse
Finn
Sørensen (EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
arbejdsklausuler i alle offentlige kontrakter.
(Beslutningsforslag nr. B 85)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.