Betænkning afgivet af Udvalget for
Forretningsordenen den 6. maj 2015
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 25.
februar 2015 og var til 1. behandling den 24. april 2015, hvor
forslaget blev behandlet sammen med beslutningsforslag nr. B 80, B
81 og B 82. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist
til behandling i Udvalget for Forretningsordenen.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 1 møde.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV, SF og KF) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse. Flertallet henviser til,
at Vederlagskommissionen, der er nedsat på baggrund af
beslutningsforslag nr. B 96, folketingsåret 2013-14, om
udmøntning af politisk aftale om en mere tidssvarende og
gennemsigtig vederlæggelse af politikere, endnu ikke er
kommet med sine anbefalinger. Flertallet vil afvente
Vederlagskommissionens anbefalinger, inden der tages stilling til
spørgsmål om ministres og folketingsmedlemmers
fremtidige vederlag og pensionsforhold.
Et mindretal i
udvalget (DF og EL) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder det rimeligt, at politikernes pensionsalder også
følger resten af befolkningens. Dette har Dansk Folkeparti
også tidligere foreslået, og det bakker Dansk
Folkeparti fortsat op om. Dansk Folkeparti vil gerne se på,
hvordan man får justeret området, og Dansk Folkeparti
er positivt indstillet over for at finde løsninger på
området. Der er set skiftende ministerrokader i denne
regeringsperiode, og der er også tidligere behandlet forslag
i salen om dette emne. Der var f.eks. en tidligere skatteminister,
som havde siddet 53 dage på posten og så ikke
længere var skatteminister, men pludselig kunne få et
eftervederlag i 18 måneder svarende til 1,7 mio. kr. Den
nuværende regering har sammen med et flertal i Folketinget
gennemført en række reformer, heriblandt
skattereformen, som forringede de økonomiske vilkår
for nogle af dem, der har mindst i samfundet, heriblandt
overførselsindkomsterne. Regeringen og flere andre partier
har så vedtaget at nedsætte Vederlagskommissionen. Det
interessante er så, at inden kommissionen overhovedet har
fremlagt sit arbejde, har et flertal i Folketinget givet hinanden
hånden på at følge kommissionens anbefalinger.
Dansk Folkeparti forudsætter naturligvis, at alle
ændringer af politikeres pensionsordninger sker på en
sådan måde, at grundlovens krav til beskyttelse af
ejendomsret iagttages.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at ministres og politikeres pensions- og lønforhold er alt
for lukrative i forhold til almindelige menneskers forhold. Det er
urimeligt, når samme politikere på tværs af
partier mener, at almindelige lønmodtagere skal blive
længere på arbejdsmarkedet eller i øvrigt skal
holde for. Samtidig kan det betyde, at politikere mister
fornemmelsen af, hvordan den almindelige hverdag for en
gennemsnitlig borger hænger sammen. Enhedslisten har
forstået, at Socialistisk Folkeparti, Socialdemokraterne,
Radikale Venstre, Venstre og Det Konservative Folkeparti ikke
ønsker at tage stilling til dette spørgsmål,
men henviser til en lønkommission, som arbejder på
spørgsmålet. I den forbindelse ønsker
Enhedslisten at påpege, at man i den politiske aftale
vedrørende nedsættelse af denne kommission har aftalt,
at man vil stemme for kommissionens konkrete forslag uanset
indholdet. Dette er en nyskabelse i dansk politik, og Enhedslisten
mener, at det er at løbe fra ansvaret som folkevalgt.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget. Mindretallet mener, at politikeres
løn- og pensionspakke bør ses som et samlet hele,
hvorfor hverken blind tiltro til kommissioner eller løsrevne
enkeltforslag er rette fremfærd. En reformering af
politikeres lønpakke vil være på sin plads, men
politikerne må selv tage ansvar for reformerne, og
udgangspunktet må være, at den samlede ramme for
løn, pensioner og eftervederlag skal bevares på det
niveau, den har i dag. Reformerne kunne dog rimeligvis mindske
størrelsen på pensioner og eftervederlag for til
gengæld at flytte midlerne til løndelen, så man
får betaling, mens man gør en indsats, i stedet for at
få den, når man ikke gør en indsats.
Mindretallet har i øvrigt bemærket, at på trods
af forslagsstillernes egen kampagne mod
»pensionshykleri«, så har deres princip om kun at
modtage løn svarende til en overenskomstansat metalarbejder
i København ikke udstrakt sig til egne pensionsudbetalinger.
Dette er bemærkelsesværdigt, da disse udgør den
mest lukrative del af folketingsmedlemmers samlede
lønpakke.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Mogens Lykketoft (S) fmd. Bertel Haarder (V) nfmd. Pia Kjærsgaard (DF) Lone
Loklindt (RV) Per Clausen (EL) John Dyrby Paulsen (S) Karen J.
Klint (S) Ole Hækkerup (S) Leif Lahn Jensen (S) Torben Hansen
(S) Camilla Hersom (RV) Holger K. Nielsen (SF) Pernille Skipper
(EL) Birthe Rønn Hornbech (V) Kristian Jensen (V) Flemming
Damgaard Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V) Søren
Espersen (DF) Peter Skaarup (DF) Simon Emil Ammitzbøll (LA)
Brian Mikkelsen (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 83
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til betænkning |
|