Fremsat den 25. februar 2015 af Peter
Skaarup (DF), Pia Adelsteen (DF), Eigil Andersen (SF), Holger K.
Nielsen (SF), Jørgen Arbo-Bæhr (EL), Pernille Skipper
(EL), Charlotte Dyremose (KF) og Mai Mercado (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ansattes mulighed for fuld erstatning,
når de har været udsat for vold på arbejdet
Folketinget pålægger regeringen at
udarbejde en rapport om forskellige løsningsmodeller, der
imødekommer ansattes mulighed for at få erstatning,
når de har været udsat for vold på arbejdet. I
forbindelse med udarbejdelsen af rapporten anmodes regeringen om at
inddrage relevante eksperter og interesseorganisationer.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag B 99,
folketingsåret 2013-14. Der henvises til Folketingstidende
2013-14, A, B 99 som fremsat, side 1 ff.
Hvis man bliver sparket, får nikket en
skalle eller bliver slået ned bagfra på åben
gade, kan man oftest regne med at få tilkendt erstatning via
retssystemet, da det er en kriminel handling. Men hvis det samme
sker, mens man er på arbejde, og voldsudøveren er et
barn eller en borger uden ansvarsforsikring, kan man i langt de
fleste tilfælde skyde en hvid pil efter kompensation
for tab af erhvervsevne, tabt arbejdsfortjeneste og
godtgørelse for svie og smerte. I stedet udbetales kun en
mindre erstatning jf. arbejdsskadesikringsloven (LBK nr. 278 af 14.
marts 2013). Dette er en forskelsbehandling af voldsofre i Danmark,
som forslagsstillerne ønsker fjernet.
Dagligt udsættes offentligt og privat
ansatte for vold og udadreagerende adfærd fra borgere i
forbindelse med deres arbejde. En del af volden mod de ansatte
forårsages af borgere med psykiske
funktionsnedsættelser, sindslidende og borgere med sociale
problemer. Denne gruppe reagerer ind imellem med vold eller anden
udadreagerende udtryksform, når de kommer i en situation, som
de ikke er i stand til at overskue.
Ifølge en undersøgelse fra Det
Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø fra 2012,
»Arbejdsmiljø og helbred i Danmark 2012«,
udsættes 37 pct. af socialpædagogerne, 33 pct. af
social- og sundhedsassistenterne, 25 pct. af portørerne og
11 pct. af sygeplejerskerne for vold.
Udover ødelagt tøj (som ikke
erstattes i henhold til gældende lov) får de ansatte i
langt de fleste tilfælde ikke varige følger af skaden,
og sygefraværet er begrænset. Men der er en del af de
ansatte, som får varige følger, har en længere
periode med sygefravær, og desværre også ansatte,
som ikke længere er i stand til at fortsætte deres
arbejde. Og for disse ansatte har skaden den følge, at de
risikerer et større økonomisk tab.
Arbejdsskadesikringsloven kompenserer den
skadelidte med godtgørelse for varigt men, dækning af
udgifter til behandling og medicin og erstatning for tab af
erhvervsevne, men dækker ikke godtgørelse for svie og
smerte eller tabt arbejdsfortjeneste. Det er heller ikke muligt at
få refunderet udgifter til ødelagt tøj.
Hvis skadelidte skal have dækket disse
krav, er denne henvist til at søge det resterende krav
dækket i henhold til erstatningsansvarslovens regler (LBK nr.
266 af 21. marts 2014).
Der er ingen regler om, at borgeren eller
arbejdspladsen skal have en ansvarsforsikring, der dækker
borgerens ansvarspådragende adfærd mod de ansatte. Det
er således op til den enkelte borger eller arbejdsplads at
tage initiativ til at tegne en forsikring.
En kommune kan imidlertid ikke tegne en
ansvarsforsikring for borgere, som er visiteret til tilbud efter
servicelovens bestemmelser, da dette vil være i strid med
kommunalfuldmagten, jf. svar fra økonomi- og
indenrigsministeren den 22. marts 2013 til Folketingets Retsudvalg
(REU alm. del - svar på spm. 617, folketingsåret
2012-13).
De manglende eller uklare regler på
området betyder, at medarbejderne i de tilfælde, hvor
der ikke er nogen ansvarsforsikring, er henvist til at føre
en civil retssag mod den skadevoldende borger. En civil retssag er
imidlertid en uacceptabel løsning i forhold til de borgere,
som i forvejen tilhører en udsat og sårbar gruppe.
Mange af de borgere, som begår volden, er udadreagerende og
kan ikke overskue konsekvensen af deres handlinger. Derudover
stilles medarbejderne i et etisk dilemma, da de er ansat til at
drage omsorg for og yde støtte til den borger, som
sagsøges. Det udfordrer relationen mellem medarbejderen og
borgeren. Det kan blive problematisk at samarbejde om borgerens
udvikling og støtten til og omsorgen for borgeren,
både i forhold til borgeren, de pårørende og
kollegerne.
Der vil være en mulighed for at
løse problemstillingerne, hvis arbejdsgiverne fik en udvidet
erhvervsforsikring, som dækkede følgerne af
skadevoldende adfærd begået mod de ansatte. Den model
er kendt fra det private område (private opholdssteder og
private børnehaver).
Problemstillingen kan i vid udstrækning
også løses, ved at det bliver en pligt at tegne en
ansvarsforsikring ift. borgere, som kommunerne og regionerne
ifølge loven har pligt til at drage omsorg for.
Hvis en voldsepisode er af en sådan
karakter, at der er grundlag for en straffesag mod borgeren, og
borgeren idømmes en straf/foranstaltning, er der mulighed
for at ansøge om erstatning hos Erstatningsnævnet.
Desværre giver offererstatningsloven (LBK nr. 1209 af 18.
november 2014) ikke vide muligheder for at give erstatning til de
pågældende offentligt ansatte, hvilket fremgår af
flere afgørelser i Erstatningsnævnet. Og selv med en
ændring af bestemmelserne i en forbedret retning, som
bør være omfattet af den rapport der foreslås,
vil mange sager slet ikke blive forelagt Erstatningsnævnet,
fordi der ligesom i dag ikke vil blive foretaget en
politianmeldelse.
Der er således brug for, at regeringen
mere generelt får udformet et beslutningsgrundlag, der sikrer
de mange offentligt ansatte, som udsættes for udadreagerende
adfærd, en værdig og rimelig behandling. Det vil
tillige have den sidegevinst, at den ansatte kommer hurtigere
på fode igen fysisk og psykisk efter det, den
pågældende har været udsat for, og på den
baggrund kommer hurtigere tilbage i arbejde. Det vil spare
samfundet for ressourcer og give forbedret livskvalitet for de
ansatte.
Efter beslutningsforslaget anmodes regeringen
om at inddrage relevante eksperter og interesseorganisationer i
arbejdet med udarbejdelse af rapporten. Relevante i den
sammenhæng kunne være:
- Advokatfirmaer, der har specialiseret sig i
sådanne sager,
- Alzheimerforeningen,
- DA,
- Danske Regioner,
- Erstatningsnævnet,
- FOA,
- Forsikring & Pension,
- FTF,
- KL,
- Landsforeningen LEV,
- Rigsadvokaten,
- Rigspolitiet,
- SIND og
- Socialpædagogernes Landsforbund.
Skriftlig fremsættelse
Peter Skaarup
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ansattes mulighed for fuld erstatning, når de har været
udsat for vold på arbejdet.
(Beslutningsforslag nr. B 79)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.