Fremsat den 017. februar 2015 af Karsten
Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll
(LA) og? ?Mai? ?Mercado? ?(KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om indgåelse af aftaler, der skal bidrage
til effektiv udmøntning af afsoning i hjemlandet og til
tættere samarbejde om efterforskning og
kriminalitetsforebyggelse
Folketinget pålægger regeringen at
optage forhandlinger med EU-medlemsstater og andre relevante stater
om foranstaltninger, der effektivt vil kunne understøtte
samarbejde om domfældte udlændinges afsoning i
hjemlandet, og om et tættere samarbejde, der skal styrke
efterforskningen og den forebyggende indsats over for
grænseoverskridende organiseret kriminalitet.
Folketinget pålægger i den
forbindelse regeringen som et supplement til EU-reglerne om
overførsel til afsoning i hjemlandet at optage forhandlinger
om bilaterale aftaler med relevante stater i og uden for EU, der
indebærer, at dom- fældte udlændinge, der mangler
at afsone helt ned til 1 må- ned af den idømte straf,
hurtigst muligt efter domfældelse overføres til
afsoning i hjemlandet.
Regeringen pålægges endvidere at
arbejde for, at EU-reglerne revideres, så der på sigt
ikke gælder en regel mellem EU-medlemsstaterne om, at
hjemlandet kan afvise at indlede en overførselssag, med
henvisning til at der ved anmodningen om overførsel af en
domfældt er mindre end 6 måneders afsoning tilbage af
vedkommendes fængselsdom. En sådan minimumsbetingelse
skal længere ned, om muligt ned til 1 måned.
Ydermere pålægger Folketinget
regeringen at sikre, at straffesager mod udlændinge, som
vurderes at ville kunne føre til overførsel til
afsoning i hjemlandet, hastebehandles i domstolssystemet.
Endelig pålægger Folketinget
regeringen at afsætte 20 mio. kr. til opbygning af
fængselskapacitet i de lande, som Danmark har indgået
og indgår bilaterale aftaler med om overførsel til
afsoning i hjemlandet.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en delvis
genfremsættelse af tidligere beslutningsforslag, senest nr. B
11, folketingsåret 2013-14. Der henvises til
Folketingstidende 2013-14, A, B 11 som fremsat, side 1 ff, og F
møde 26, side 30 ff.
Baggrund
Der er i disse år et øget pres
på kriminalforsorgen, som har skullet indpasse flere og flere
indsatte i landets fængsler. En stigende andel af de indsatte
er udenlandske statsborgere. Det er forslagsstillernes opfattelse,
at alt for få domfældte udlændinge
overføres til afsoning i hjemlandet.
Regeringen har med Enhedslisten, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti indgået en
flerårsaftale om kriminalforsorgens økonomi for
2013-2016, hvori det bl.a. blev besluttet at oprette en
såkaldt Task Force Hjemsendelse, der har til formål at
understøtte bestræbelserne på at få
udlændinge, der domfældes her i landet, hjem til
afsoning i det land, de har tilknytning til. Forslagsstillerne
mener, at de målsætninger og indsatser, der ligger i
den omtalte aftale, bør suppleres med en række
yderligere tiltag, der vil kunne være med til at øge
antallet af domfældte, der overføres til afsoning i
deres hjemland.
Der overføres således efter
forslagsstillernes opfattelse stadig for få domfældte
til afsoning i hjemlandet, selv om man fra kun at have
overført to i 2011 fik overført 16 domfældte
udlændinge i 2012 og 34 domfældte udlændinge i
2013 (jf. justitsministerens svar på REU alm. del -
spørgsmål nr. 678 (folketingsåret 2013-14)). Ved
besvarelsen af REU alm. del - spørgsmål 1119
(folketingsåret 2013-14) den 20. juni 2014 oplyste
ministeren, at en manuel optælling viste, at der i 2014
foreløbigt var indgået aftale om overførsel af
i alt 15 udvisningsdømte, som var overført eller var
ved at blive overført til strafafsoning i hjemlandet.
EU-retten på
området
Den 5. december 2011 trådte lov nr. 347
af 14. maj 2008 i kraft. Loven gennemfører i dansk ret bl.a.
EU's rammeafgørelse om anvendelse af princippet om gensidig
anerkendelse på domme i straffesager om idømmelse af
frihedsstraf m.v. Derved gennemførte Danmark det ovenfor
omtalte EU-retlige grundlag, der forpligter en EU-medlemsstat efter
anmodning fra en anden medlemsstat til at modtage egne borgere til
afsoning af frihedsstraffe idømt ved en domstol i den anden
medlemsstat.
Da der er tale om afsoning af idømt
straf med en reststraf på ikke under 6 måneders
fængsel, vil der i praksis formentlig mest blive tale om
afsoning i hjemlandet for domme med strafudmålinger, der
kendes fra narkosager, drabssager og sager, der f.eks.
indebærer terrorismerelaterede domme.
En række EU-medlemsstater har imidlertid
endnu ikke implementeret rammeafgørelsen. F.eks. har Litauen
endnu ikke implementeret rammeafgørelsen. Der henvises til
Rapport om medlemsstaternes gennemførelse af
rammeafgørelse 2008/909/RIA, 2008/947/RIA og 2009/829/RIA om
gensidig anerkendelse af retsafgørelser om frihedsstraffe
eller frihedsberøvende foranstaltninger, om
afgørelser om prøvetid og alternative sanktioner og
om tilsynsforanstaltninger som et alternativ til
varetægtsfængsling, jf. også KOM(2014) 57 af 5.
februar 2014 (samt tilhørende bilag SWD(2014) 34).
Det er efter forslagsstillernes opfattelse
problematisk, at et land som Litauen ikke har implementeret
rammeafgørelsen, da Danmark så ikke kan anvende den
ved overførsel af domfældte til Litauen. Som det
fremgår nedenfor, er Litauen et af de EU-lande, der har flest
siddende i de danske fængsler. Der vil således fortsat
være en længere periode, hvor de lande, der ikke har
gennemført EU-reglerne i national lovgivning, ikke kan
forventes at modtage egne statsborgere til afsoning i hjemlandet i
det omfang, de nye EU-regler ellers skulle forpligte dem til.
Også efter landene har ratificeret EU-reglerne, må det
forventes, at overførsel af domfældte kan blive en
forholdsvis langstrakt proces, og at mangel på
fængselskapacitet og lign. i praksis vil kunne forhindre, at
sådanne overførsler af dømte i realiteten sker.
I forhold til landene uden for EU gælder Europarådets
konventionelle bestemmelser, men her er landene ikke umiddelbart
forpligtet til at modtage egne borgere til afsoning. Disse forhold
taler for, at Danmark kan drage stor nytte af egne initiativer i og
uden for EU til at sikre et effektivt samarbejde med relevante
lande.
Initiativer i forhold til
EU-regelsættet om overførsel af
domfældte
For at øge antallet af
overførsler må der bl.a. gøres op med visse
problematiske begrænsninger i EU-regelsættet.
Forslagsstillerne ønsker, at Danmark skal arbejde
målrettet for at få ændret reglen om, at
hjemlandet kan afvise at over- tage afsoningsforpligtelsen for
domfældte, som mangler at afsone mindre end 6 måneder
af den idømte straf. Reglen indebærer, at mange
domfældte udlændinge reelt ikke kan komme i betragtning
til afsoning i deres hjemland, herunder f.eks. mange af dem, der
rejser på organiserede indbrudstogter i Danmark fra
især Østeuropa. Forslagsstillerne finder det
nødvendigt for at få sat forebyggende ind over for, at
sådanne organiserede kriminelle finder det værd at tage
til Danmark for at begå indbrud, at domfældte
udlændinge fra EU, der mangler at afsone helt ned til 1
måned af den idømte straf, hurtigst muligt efter
domfældelse bør overføres til afsoning i
hjemlandet.
Bilaterale initiativer i
forhold til overførsel af domfældte
For at resultaterne i forhold til
overførsel af udenlandske domfældte kan forbedres
væsentligt, ønsker forslagsstillerne, at regeringen
optager bilaterale forhandlinger med relevante stater i og uden for
EU om foranstaltninger, der effektivt kan understøtte
samarbejde om domfældte udlændinges afsoning i
hjemlandet. Herunder kunne regeringen foreslå, at der
indarbejdes et økonomisk incitament i aftalegrundlaget,
så hjemlandet tilskyndes til at tage imod egne statsborgere
hurtigt og effektivt, uanset om de pågældende har en
lang eller kort straf tilbage at afsone. For at få
åbnet op for hjemsendelse af de mange udlændinge, der
står til at afsone under 6 måneders fængsel i
Danmark, bør de bilaterale aftaler sikre, at hjemlandene
skal tage disse domfældte hjem, selv om de
pågældende kun mangler at afsone helt ned til 1
måned. Man bør i den forbindelse sikre, at det danske
justit?svæsens forskellige grene er bedst muligt koordineret
til at varetage den danske del af forberedelserne i
overførselssagerne. Det skal således sikres, at de
relevante myndigheder arbejder koordineret i sager, hvor der er
formodning om, at en sigtet udlænding vil kunne sendes til
afsoning i hjemlandet, i fald vedkommende dømmes skyldig. I
forbindelse med en sådan koordination af sagerne vil den
allerede oprettede Task Force Hjemsendelse oplagt kunne
udøve en central funktion.
Et stadig tættere
bilateralt samarbejde om forebyggelse og efterforskning
Forslagsstillerne mener desuden, at der skal
tages initiativ til et stadig tættere bilateralt samarbejde
med en række relevante stater om efterforskningen og
forebyggelsen af den grænseo?verskridende organiserede
kriminalitet, som begås i Danmark. Sådanne tætte
samarbejder kendes allerede fra Norge, hvor samarbejdet dels
består i bistand til oplæring og uddannelse af de
pågældende landes myndighedspersoner, herunder
politifolk, dels af et samarbejde, hvor politifolk fra Norge og de
pågældende lande samarbejder tættere end ellers
om optrævlingen af organiserede kriminelles
grænseo?verskridende aktiviteter. Sådanne initiativer
bør især tages fra dansk side over for lande, hvis
borgere i de senere år stadig hyppigere idømmes og
afsoner en frihedsstraf her i landet.
I forhold til bilaterale aftaler om
ovenstående forhold kan regeringen søge inspiration i
de aftaler, Norge har indgået med EU-medlemsstaterne
Rumænien, Letland og Litauen, forud for at de
fælleseuropæiske regler er trådt i kraft (se mere
herom i bemærkningernes tredjesidste afsnit). Storbritannien
har ligeledes iværksat et program, der løbende
bidrager til modernisering af fængsler og uddannelse af
fængselspersonel i relevante lande, mod at statsborgere fra
de respektive lande, der idømmes ubetinget
fængselsstraf i Storbritannien, kan hjemsendes til afsoning i
eget land. Ifølge Politiken den 10. august 2012 er der for
Storbritanniens vedkommende i modsætning til det norske
initiativ tale om programmer i lande uden for EU (se Politiken:
»Briter betaler for udenlandske fængsler«, side
7, den 10. august 2012). Det synes på den baggrund muligt for
Danmark at indgå bilaterale aftaler med stater såvel
inden for som uden for EU om at tage egne statsborgere hjem til
afsoning hurtigere og mere effektivt, end EU-reglerne
understøtter i dag.
Hastebehandling i
domstolssystemet
Ligesom justitsministeren på baggrund af
en folketingsbeslutning har fastsat en målsætning om,
at særlige voldssager skal behandles inden for 37 dage,
ønsker forslagsstillerne, at Folketinget
pålægger regeringen at sikre, at udlændinges
straffesager, der vurderes at ville kunne føre til udvisning
eller hjemsendelse til afsoning i hjemlandet, hastebehandles i
domstolssystemet, således at hjemsendelse vil kunne ske
hurtigt og at den tid, den domfældte skal sidde i
fængsel, i videst muligt omfang tilbringes i hjemlandet og i
mindst muligt omfang som varetægtsfængslet i
Danmark.
Udlændinge fylder
op i de danske fængsler og arresthuse
Justitsministeren har, jf. REU alm. del - svar
på spm. 1119 (folketingsåret 2013-14) oplyst, at
blandt de 3.856 personer, der den 2. juni 2014 var indsat i de
danske fængsler og arresthuse, er 1.045 registreret som
udlændinge. Af de 1.045 er 623 anholdte eller
varetægtsfængslede og altså ikke domfældte,
der afsoner. For gruppen af udlændinge, der afsoner en dom
(422), er det rundt regnet halvdelen, der er udvisningsdømt,
og af disse skønnes det, at ca. 100 ikke er mulige at
overføre til afsoning i hjemlandet, da de er idømt en
fængselsstraf af så kort varighed, jf.
justitsministerens mundtlige besvarelse af
samrådsspørgsmål AT, AU, AV og AW den 27. maj
2014 samt REU alm. del - svar på spm. 1109
(folketingsåret 2013-14).
Det fremgår endvidere af REU alm. del -
svar på spørgsmål 1119 (folketingsåret
2013-14), at ud af gruppen af indsatte, der ikke har dansk
statsborgerskab og afsoner en fængselsstraf, var 104 indsatte
EU-borgere. Det fremgår ikke af svaret, hvor mange af disse,
der har modtaget en udvisningsdom. Justitsministeren har i et
tidligere skriftligt svar oplyst, at også afsonende
EU-borgere uden udvisningsdom er omfattet af EU-reglerne om
overførsel til hjemlandet, hvis omstændighederne i
øvrigt lever op til betingelserne i EU-regelsættet (se
svar på REU alm. del - spørgsmål nr. 947-950
(folketingsåret 2012-13)).
En stor og stigende andel af de indsatte i
danske fængsler og arresthuse er fra Østeuropa.
Ifølge Fængselsforbundets seneste opgørelse sad
lige over 200 østeuropæere i danske fængsler og
arresthuse i 2008. Det tal er pr. 23. maj 2013 oppe på 417
østeuropæere (se henholdsvis artiklerne på
pol.dk fra 19. juli 2013 »Østeuropæere fylder op
i danske fængsler« og fra 27. juli 2013
»Fængslerne bugner af fanger fra
Østeuropa«). Lægger man tallene sammen i
ministerens opgørelse fra den 2. juni 2014, jf. REU alm. del
- svar på spm. 1119 (folketingsåret 2013-14), ser man,
at der sad 321 indsatte fra østeuropæiske lande og de
tidligere sovjetrepublikker i de danske fængsler og
arresthuse. Det er dog kun muligt i ministerens opgørelse at
medtage tal for lande, hvorfra der sidder mindst fem indsatte,
hvorfor det aktuelle antal indsatte kan være en del
højere end 321, idet gruppen af »øvrige«
indsatte udlændinge, der kommer fra lande med mindre end fem
indsatte i Danmark, udgøres af 77 personer.
Rumænien, Polen og Litauen er fortsat de
lande, hvor flest af de østeuropæiske indsatte i
danske fængsler og arresthuse kommer fra. Ved den senest
tilgængelige opgørelse fra den 2. juni 2014, jf. REU
alm. del - svar på spm. 1119 (folketingsåret 2013-14)
har kriminalforsorgen opgjort antal indsatte fra Rumænien,
Polen og Litauen til henholdsvis 122, 47 og 46.
Hvis regeringen indgik de foreslåede
bilaterale aftaler, eksempelvis med de her omtalte
østeuropæiske lande, og hvis aftalerne indebar, at
landene forpligtedes til at modtage domfældte, der mangler at
afsone helt ned til 1 måned af den idømte straf, ville
det kunne bidrage til færre udlændinge i de danske
fængsler og dermed også frigøre betydelige
økonomiske ressourcer, som de mange udenlandske afsonere
koster kriminalforsorgen.
Udlændinge, der afsoner her i landet,
koster nemlig det danske samfund store summer hvert år. Det
fremgår af UUI alm. del - svar på
spørgsmål 716 (folketingsåret 2013-14), at det
ikke er muligt at opgøre de samlede udgifter til
udlændinge i danske fængsler, men såfremt man
lægger den gennemsnitlige årsbelægning og de
historiske priser pr. fangedag pr. år til grund, kan man
konstatere, at alene i 2013 brugte den danske stat 558 mio. kr.
på udlændinge, der afsoner i danske fængsler. Og
det tal har historisk set kun været stigende. Af
ovennævnte svar fremgår det, at udgifterne overordnet
set er steget de sidste 10 år. Direktoratet for
Kriminalforsorgen har tidligere oplyst, at de samlede udgifter for
alle strafafsonere i kriminalforsorgens institutioner i 2011 med
andet statsborgerskab end dansk kunne opgøres til ca. 228,7
mio. kr. fordelt med 48,6 mio. kr. på de åbne
institutioner og 180,1 mio. kr. på de lukkede institutioner
inkl. arresthuse (se svar på REU alm. del -
spørgsmål nr. 851 (2011-12)). Direktoratet for
Kriminalforsorgen oplyste i samme forbindelse, at der blandt den
nævnte kategori af strafafsonere er et antal dømte
EU-borgere. Udgiften til deres afsoning i kriminalforsorgens
institutioner kunne i 2011 opgøres til i alt ca. 64,4 mio.
kr. fordelt med 8 mio. kr. på de åbne institutioner og
56,4 mio. kr. på de lukkede institutioner inkl. arresthuse.
Endelig var der i de danske fængsler i 2011 udgifter til de
udviste afsonere blandt EU-borgerne på ca. 50,6 mio. kr.
fordelt med 0,9 mio. kr. på de åbne institutioner og
49,7 mio. kr. på de lukkede institutioner inkl.
arresthuse.
Det danske samfund bruger efter
forslagsstillernes opfattelse alt for mange penge på
udlændinge, der afsoner i Danmark, og efter
forslagsstillernes mening er det simpelthen for visse
nationaliteter direkte attraktivt at sidde i et dansk fængsel
sammenlignet med vilkårene i hjemlandet. Forslagsstillerne
mener derfor, at regeringen skal se på muligheden for at
placere de udlændinge, der ikke udgør en
væsentlig sikkerhedsrisiko, i eksempelvis nedlagte kaserner,
hvor flere indsatte så kan placeres sammen. Det er
forslagsstillernes opfattelse, at sådanne tiltag kan
være med til at mindske udgifterne til udlændinge, der
afsoner i Danmark.
En mindre del af de frigjorte midler ved
færre udenlandske afsonere i Danmark ville f.eks. kunne
finansiere danske bidrag til opbygning af fængselskapacitet
og uddannelse i de lande, der måtte blive indgået
bilaterale aftaler med
De norske
initiativer
Danmark kan som nævnt tage ved
lære af Norges erfaringer på området og om muligt
måske endda indgå et samarbejde med Norge om at
få lov at benytte nogle af de foranstaltninger, Norge
allerede har fået etableret i Rumænien, Litauen og
Letland.
Folketingets Retsudvalg aflagde i august 2010
den daværende norske justitsminister, Knut Storberget, et
besøg, og af samtalen om de daværende norske
overvejelser og erfaringer fremgik det, at de
fælleseuropæiske regler ikke er nok for et land som
Norge, der ligesom Danmark oplever et stort pres på
fængselskapaciteten fra et stigende antal udlændinge
uden tilknytning til landet. Norge har indgået aftale om at
blive en del af de fælleseuropæiske regler for
overførsel af domfældte til afsoning i hjemlandet, men
der er ifølge nordmændene behov for at bygge oven
på de fælleseuropæiske initiativer med bilaterale
aftaler om tættere samarbejde i forhold til de lande, hvorfra
et stort antal personer kommer til Norge og idømmes
frihedsstraf.
Alene i samarbejdet med Letland har Norge
konkret sikret, at der er blevet opført en ny afdeling ved
det lettiske ungdomsfængsel Cesis. Afdelingen er
ifølge det norske justitsministerium finansieret af midler,
som Norge bidrager med til EU, de såkaldte EØS-midler.
En del af EØS-midlerne skal bl.a. bruges på projekter
inden for justitsvæsenet og indenrigssektoren på
områder som bl.a. oplæring af politi- folk, øget
brug af alternative strafformer, herunder afsoning med elektronisk
kontrol (se pressemeddelelserne »Signerte
soningsoverføringsavtale med Latvia« og »Flere
skal sone i hjemlandet«, lagt på det norske
justitsministeriums hjemmeside den 29. april 2011:
http://www.regjeringen.no/nb/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/jd/Nyheter-og-pressemeldinger/nyheter/2011/signerte-soningsoverforingsavtale-med-la.html?
id=641559).
Norge har desuden indgået et tæt
politisamarbejde med Rumænien om bekæmpelse af
organiseret kriminalitet, særlig menneskehandel, overgreb mod
børn og økonomisk kriminalitet. Norsk og
rumænsk politi vil således kunne bistå hinanden
og arbejde tæt sammen i konkrete sager, som efterforskes.
Samarbejde om oplæring og uddannelse er ifølge det
norske justitsministerium også elementer i de indgåede
aftaler (se pressemeddelelsen »Norge har inngått
politisamarbeid med Romania«, lagt på det norske
justitsministeriums hjemmeside den 14. marts 2008:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/pressesenter/presse-meldinger/2008/norge-har-inngatt-olitisamarbeid-med-ro.html?
id=504110).
Finansiering
Forslagsstillerne vil afsætte en pulje
på 20 mio. kr. til opbygning af fængselskapacitet i de
lande, som Danmark har og får bilaterale aftaler om
overførsel til afsoning med. Puljen skal finansieres via den
mindre udgift i kriminalforsorgen (herunder også deres
almindelige bevilling), som det øgede antal
overførsler til afsoning i hjemlandet medfører.
Afsluttende
bemærkninger
Det er forslagsstillernes opfattelse, at de
foreslåede initiativer for det første vil kunne
bidrage til, at udenlandske domfældte ikke udvikler
kriminelle netværk her i Danmark i forbindelse med afsoning.
Endelig vil kombinationen af et tættere samarbejde om
forebyggelse, efterforskning og hjemsendelse af domfældte med
reststraffe ned til 1 måned efter forslagsstillernes mening
bidrage til, at færre udlændinge vil begå
kriminalitet i Danmark, hvilket er et mål i sig selv, og
samtidig vil det betyde, at de problemer, som dette forslag har til
formål at håndtere, allerede i udgangspunktet
glædeligvis bliver mindre udfordrende, end de er i dag.
Skriftlig fremsættelse
Karsten Lauritzen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indgåelse af aftaler, der skal bidrage til effektiv
udmøntning af afsoning i hjemlandet og til tættere
samarbejde om efterforskning og kriminalitetsforebyggelse.
(Beslutningsforslag nr. B 74)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.