Fremsat den 4. februar 2015 af Brian
Mikkelsen (KF) og Mike Legarth (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om fastfrysning af grundskylden i kroner og
øre og statens overtagelse af ansvaret for opkrævning
af grundskatterne
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af folketingsåret 2014-15 at fremsætte
lovforslag, som med forbehold for kommunernes ændringer i de
kommunale grundskyldsatser fastfryser grundskylden (dvs. det
kommunale udskrivningsgrundlag) i kroner og øre på det
nominelle niveau i 2014. Endvidere pålægges regeringen
at fremsætte lovforslag, der overdrager ansvaret for at
opkræve grundskyld fra kommunerne til staten.
Fastsættelsen af grundskyldpromillen skal fortsat være
en kommunal opgave.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret og delvis
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 9 fra
folketingsåret 2013-14. Der henvises til
www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2013-14, A, B 9 som
fremsat, og F møde 12 side 24 ff., 1. behandling af B 9.
Når stigningerne i grundskylden bl.a.
som følge af SKATs fejlagtige ejendomsvurderinger slår
fuldt igennem, vil den årlige grundskyld stige med
eksempelvis 5.000 kr. om året for et gennemsnitshus i
Rødovre, 8.500 kr. i København, 23.000 kr. i Gentofte
og hele 50.000 kr. på Frederiksberg (jf. Bolius.dk den 3.
juni 2014, »Så meget stiger - eller falder -
grundskylden i din kommune i 2015«).
Det Konservative Folkeparti mener, at
grundskylden bør fryses fast på niveauet for 2014,
så de årlige og voldsomme stigninger i
ejendomsskatterne stoppes. For hver enkelt familie er det af
afgørende betydning, at der er ro om familiens
økonomiske forhold. De stigende ejendomsskatter gør
det svært både at planlægge og at leve med og i
den usikkerhed, som de stigende boligskatter skaber.
Hertil kommer, at det for mange kommuner er
mere end vanskeligt at holde boligejerne skadesløse ved at
sænke grundskyldpromillen. Det skyldes, at det kommunale
tilskuds- og udligningssystem fungerer således, at de
øgede indtægter fra stigende ejendomsvurderinger i
vidt omfang ikke tilfalder den enkelte kommunekasse. Kommunerne
skal derfor bære provenutabet ved en promillesænkning
enten ved at foretage besparelser på velfærdsydelser
(børn, unge, ældre) eller ved at forhøje
personskatterne. Derfor er et nationalt skattestop for grundskylden
påkrævet.
Skattetrykket i Danmark er det højeste
i OECD (jf. OECD Tax Statistics). Det Konservative Folkeparti
mener, at skattetrykket i Danmark er for højt. Det fjerner
en for stor del af borgernes frihed og individuelle ansvar, og det
går ud over virksomhedernes muligheder for at generere
arbejdspladser og velstanden i det hele taget. En fastfrysning af
boligskatterne skal således ses som et supplement til
lettelser i skatten på arbejde - og ikke som en
modsætning hertil.
Det Konservative Folkepartis forslag skal
naturligvis ses i sammenhæng med en korrektion af de
fejlagtige ejendomsvurderinger, der har været foretaget af
SKAT, jf. Rigsrevisionens nylige kritik. (Rigsrevisionen,
»Beretning til Statsrevisorerne om den offentlige
ejendomsvurdering«, august 2013). Fastfrysningen skal
således ske med udgangspunkt i de korrekte værdier.
I et svar til Finansudvalget den 7. januar
2015 (FIU alm. del - svar på spørgsmål 142)
fremgår det, at en nominel fastfrysning af grundskylden for
ejerboliger, dvs. det kommunale udskrivningsgrundlag,
indebærer et såkaldt mindreprovenu på 4,5 mia.
kr. i forhold til regeringens eksisterende 2020-plan. Det
Konservative Folkeparti foreslår, at fastfrysningen af
ejendomsskatterne finansieres af en tilsvarende lavere stigning i
det offentlige forbrug, som regeringen ønsker at øge
med mere end 20 mia. kr. frem mod 2020.
Grundskyld er principielt en kommunal skat,
men reelt går det stigende provenu som følge af
stigende grundværdier i statskassen. Dette fremgår
også af det faktum, at regeringen har regnet den stigende
grundskyld ind i sin økonomiske 2020-plan.
Det er staten, der alene foretager
ejendomsvurderingerne og dermed fastsætter den værdi,
som er grundlaget for både grundskyld og
ejendomsværdiskat - vurderinger, som SKAT åbent
erkender er behæftet med betydelige fejl, og som bl.a.
Rigsrevisionen har kritiseret. Det er også staten, der har
besluttet, at grundejerens grundskyld ikke ligger fast, men kan
stige med op til syv procent om året. Endelig er det
også staten, der bestemmer, at kommunerne skal opkræve
minimum 16 promille af den vurdering, som staten har foretaget.
Det er vigtigt, at staten tager et åbent
ansvar for, at grundskylden får lov at stige år efter
år. Derfor er det kun naturligt, at Folketinget overdrager
ansvaret for opkrævningen af grundskylden fra kommunerne til
staten.
Skriftlig fremsættelse
Brian Mikkelsen
(KF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fastfrysning af grundskylden og statens overtagelse af ansvaret for
opkrævning af grundskatterne.
(Beslutningsforslag nr. B 67)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.