Fremsat den 29. januar 2015 af
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), Holger K.
Nielsen (SF), Trine Pertou Mach (SF) og
Annette Vilhelmsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om initiativer til at minimere mobning i
skolen
Folketinget opfordrer regeringen til at tage
følgende initiativer for at imødegå mobningen
af børn og unge i skolen og i andre sammenhænge:
a. Lovgivningen
skal strammes op, så det tydeligt fremgår, at skoler
har en handlepligt over for mobning på skolen, og at en skole
derfor skal handle, hvis en elev føler sig mobbet eller
krænket.
b. Hvis en skole
ikke opfylder handlepligten, skal en elev, som er mobbet eller
krænket, have klageadgang til Folketingets Ombudsmand.
c. Regeringen
opsamler i samarbejde med Kommunernes Landsforening. Danmarks
Lærerforening, Skolelederforeningen, Danske Skoleelever og
sagkyndige den nødvendige viden med henblik på
udbredelsen af gode metoder til at håndtere situationer med
mobning.
d. Mobning af
børn og unge på sociale medier og digitalmobning - og
konsekvenserne heraf - skal kortlægges. Den, som er blevet
mobbet på sociale medier, skal have adgang til få
slettet det krænkende indhold.
Bemærkninger til forslaget
1.
Baggrunden for forslaget og forlagets indhold
Mobning er et alvorligt problem, for
børn og unge, der bliver mobbet, bliver syge og er ofte
ensomme og elendigt tilpas. De skadelige følger af mobning i
skolen kan have helbredsmæssige konsekvenser for personen som
voksen, idet problemerne fortsætter, selv om mobningen
stopper.
I de senere år er mobiltelefon og
internetadgang blevet en del af de unges daglige
kommunikationskultur, og de elektroniske medier bliver
desværre også brugt som mobberedskaber, hvilket giver
mobningen nye former, som det kræver handling for at
imødegå.
Socialistisk Folkeparti forslår med
dette beslutningsforslag en række initiativer:
- Lovgivningen skal
strammes op, så det tydeligt fremgår, at skoler har en
handlepligt over for mobning på skolen, og at en skole derfor
er pålagt at handle, hvis en elev er blevet mobbet eller
krænket.
- Hvis en skole
ikke opfylder handlepligten, skal en elev, som føler sig
mobbet eller krænket, have klageadgang til Folketingets
Ombudsmand.
- Regeringen skal i
samarbejde med Kommunernes Landsforening. Danmarks
Lærerforening, Skolelederforeningen, Danske Skoleelever og
sagkyndige opsamle den nødvendige viden med henblik på
udbredelsen af gode metoder til at håndtere situationer med
mobning.
- Mobning af
børn og unge på sociale medier og digitalmobning og
konsekvenserne heraf skal kortlægges.
- Den, som er
blevet mobbet på sociale medier, skal have adgang til
få slettet det krænkende indhold.
Socialistisk Folkeparti henviser som
nærmere baggrund for beslutningsforslaget til de
følgende bemærkninger.
2. Mobning i
tal
Mobning i tal, jf.
http://www.dr.dk/skole/Klassenstime/Mobning/Mobberne/20100514155607_2.
htm - Tema Mobning, Mobning i tal:
- 11 pct. af alle
skolebørn i Danmark bliver mobbet.
- 7 pct. oplever at
blive mobbet hver eneste uge hele skoleåret.
- I gennemsnit
bliver to børn i hver klasse mobbet.
- 41 pct. har ofte
lyst til at gribe ind over for mobning, men de gør det
ikke.
- Der er mest
mobning i 4., 5., 6. og 7. klasse.
- Der er mindst
mobning på de skoler, hvor lærere og elever gør
en aktiv indsats mod mobning.
3. Hvad er
mobning?
Begrebet mobning er især forbundet med
skolen, men i de senere år har man fokuseret på mobning
i børnehaver og på arbejdspladser. Mobning er et
komplekst fænomen, som bl.a. defineres, som når
personer systematisk forfølges eller udelukkelse fra
fællesskabet. Mobning er negative handlinger rettet mod en
person og gentaget over et længere tidsrum som f.eks.
uprovokerede angreb, brug af social isolation og udelukkelse,
ydmygelse og latterliggørelse, ondsindet sladder,
rygtedannelse og opfindelse af øgenavne, jf. »Child
maltreatment, bullying in school and social support: A social
psychological study of self-esteem and suicidal behaviour based on
a national sample of young people«. Mogens Nygaard
Christoffersen, SFI, WorkingPaper, 2010, nr. 2.
Der findes forskellige former for mobning.
Når skoleelever fortæller om mobning, spænder det
bredt fra udelukkelse af fællesskabet ved eksempelvis tavshed
og ignorering til direkte mishandling som forfølgelse, bank,
hån og offentlig ydmygelse.
4. Digital
mobning
I de senere år, hvor mobiltelefon og
internetadgang er blevet en del af de unges daglige
kommunikationskultur, benyttes de elektroniske medier også
som mobberedskaber. Stadig flere mobbere mobber via anonyme
sms-beskeder eller på online sociale portaler med
grænseoverskridende eller truende indhold.
Man ser bl.a., at mobberne misbruger passwords
og læser andres private e-mail, eller at der bliver skrevet
hadetekster om andre på forskellige hjemmesider.
Elektronisk chikane giver mobningen nye
dimensioner, fordi tid og sted bliver mere flydende. Elektronisk
mobning kan ramme på alle tidspunkter af døgnet, og
den mobbede har derfor aldrig helle, og mobningen kan virke som en
konstant stressfaktor og psykisk belastning.
Mobningen fortsætter, også efter
at den mobbede person har fri fra skole, arbejde eller andre
miljøer. Mobningen er flyttet fra det fysiske rum ind
på de mange sociale netværk som Facebook, Instagram,
Formspring, Ask.fm, Arto, Go Supermodel og andre netværk samt
ungdoms- og fagfora.
Onlinemobningen skaber større
usikkerhed for den, der bliver mobbet, fordi man ikke ved,
hvornår der tikker en besked ind på nettet eller
mobilen. Der har længe været diskussioner og debatter
på onlinefora, der tangerer mobning, men i kraft af de
sociale fællesskabers opståen, er mobningen blevet mere
personlig end tidligere og foregår også meget
hyppigere.
Som med mobning i den fysiske verden, kan der
opstå alvorlige følger af netmobning. Disse
følger kan være mere alvorlige, fordi onlinemobning
ofte kommer oven i den fysisk betingede mobning. Fordi netmobning
kan ske anonymt, kan den skabe endnu større utryghed for den
ramte.
Det kan endvidere virke ganske
forfærdeligt og traumatiserende for en ung pige eller dreng
at se sit navn smidt i en hadegruppe på eksempelvis Facebook.
Alene det visuelle indtryk, titlen, antallet af gruppens medlemmer
og ikke mindst vægopslag, kommentarer, billedtags og lign.
kan gøre stort indtryk på den mobbede, da det kan
virke, som om at man har en stor gruppe af personer imod sig.
I en rundspørge blandt 400 folkeskoler
svarer 84 pct. af skolelederne, at de har oplevet eksempler
på mobning på sociale medier, jf. »Digital
mobning er udbredt på danske skoler«, af Kirstine
Biltoft-Knudsen, dr.dk, den 12. februar 2013. Undersøgelsen
viser samtidig, at mobning på mobil og internettet breder sig
blandt eleverne.
5.
Konsekvenser af mobning
Børn og unge, der udsættes for
mobning, har stor risiko for helbredsproblemer i form af smerter og
psykiske problemer, og de føler sig ofte ensomme og elendigt
tilpas. De skadelige følger af mobning i skolealderen kan
have helbredsmæssige konsekvenser langt op i voksenalderen.
Problemerne fortsætter, selv om mobningen stopper.
Forskning viser, at mobbeofre har brug for
støtte og hjælp, i lang tid efter at de er blevet
mobbet. Mobning er et alvorligt problem, mens det står
på. Desuden er det påvist, at mobning mærker
børn for livet. Ofre for mobning risikerer at få
alvorlige problemer med stress, lavt selvværd, depressioner
og angst. F.eks. har børn, der jævnligt bliver mobbet,
en øget risiko for at gøre skade på sig selv.
Mobningen giver flere længerevarende skader. Voksne, som har
været ofre for mobning i barndommen, lider fire-fem gange
mere af depressioner og angst i deres voksenliv end andre.
33 pct. af de personer, der betegnede sig som
ofre for mobning, havde en høj forekomst af PTSD-symptomer
(posttraumatisk stress). PTSD-symptomer er påtrængende
minder om det smertefulde, der er sket, aktiv undgåelse af
personer, steder og tanker, som man forbinder med det, og fysisk
stress. Symptomerne kan give store koncentrationsvanskeligheder,
virke forstyrrende og hindre folk i at fungere normalt i hverdagen.
Adfærdsforsker Thormod Idsøe, Universitetet i
Stavanger, har observeret, hvordan PTSD-symptomer kan skabe
vanskeligheder for skoleelever. »Det er helt klart, at
elever, som stadig plages af tanker om eller billeder af
smertefulde oplevelser, og som bruger meget energi på at
holde dem på afstand, vil have mindre kapacitet til at
koncentrere sig om skolearbejdet. Desuden mærker man det ikke
så let på dem - de lider ofte i stilhed«, siger
han, jf. »Mobning giver traumesymptomer«, af Alexandra
Halsan. Videnskb.dk, den 11. januar 2013.
I værste tilfælde kan mobning
føre til selvmord. I Danmark har der været enkelte
tilfælde, men globalt er det blevet et alvorligt problem med
stigende teenageselvmord som følge af kontinuerlig mobning -
både digitalt og ikkedigitalt.
En interviewundersøgelse af
25-årige foretaget af SFI i 2010, jf. ovenfor nævnte
arbejdsdokument, vidner om, at symptomer på posttraumatisk
stress, lavt selvværd og selvmordsovervejelser ses
væsentligt hyppigere blandt de unge voksne, som er blevet
mobbet i skolen. Opgørelser af omfanget af mobning vil
afhænge af spørgemetoden. I den nævnte
undersøgelse fra SFI blev der spurgt, om personen blev
mobbet i skolen, og om det skete ofte eller sjældent.
Undersøgelsen viste, at 15,1 pct. havde oplevet at blive
mobbet ofte i skolen.
Undersøgelsen viste, at når der
var tale om en gentagen mobning i skolen, fandt man en
sammenhæng med en række alvorlige tilstande hos den
unge - også når man har korrigeret for andre
belastninger, som i mange tilfælde forekommer sammen med
mobning i skolen. De 25-årige har således en
risiko for at få PTSD, der er 1,7 gange større, end
den er for deres jævnaldrende, hvis de har været mobbet
i skolen. Risikoen for lavt selvværd som ung voksen er 2,7
gange større, og risikoen for selvmordsovervejelser er
forøget 2,8 gange, hvis de har været mobbet i skolen.
(Se »Traumatic life events and social support in adolescence.
Adolescence who experience traumatic events, but also support from
others develop resilience, higher self-esteem, less PTSD and less
suicidality«. Mogens Nygaard Christoffersen, World
Psychiatric Association, Madrid, 2014.)
6.
Socioøkonomiske konsekvenser
Mobning kan ødelægge liv, og
psykologhjælp kan være nødvendig for dem, der
har været udsat for mobning på et tidspunkt i deres
barndom. Det kan koste samfundet mange penge at hjælpe den
enkelte med at bearbejde oplevelsen i form af
lægebesøg og psykologhjælp.
Hvis eleven ikke koncentrerer sig i
skoleforløb, vil eleven ikke kunne udnytte sit fulde
potentiale. Dette er med til at påvirke
samfundsøkonomien, da eleven kan få problemer med at
færdiggøre en uddannelse.
Traumer fra mobning i barndommen kan
hæmme evnen til at varetage et job og være en del af
arbejdsmarkedet.
En gruppe forskere har talt med 3.600
personer, der alle er født i 1989. Resultatet af
undersøgelsen er bl.a., at drenge oftere bliver mobbet end
piger. Derudover mobbes voksne fra lavere socialgrupper oftere end
voksne med en længere uddannelse, jf. »Mobbede
børn bliver mobbet hele livet«. Politiken.dk, den 18.
august 2014.
Mobningen kan medføre, at flere
forlader en ungdomsuddannelse inden eksamen, og mange kan risikere
at opleve perioder med sygdom senere hen i livet. Ifølge
foca i ovennævnte artikel kan mobning koste op mod 10 mia.
kr. hvert år i sygemeldinger og pension, og det koster endnu
mere, hvis de, der har været udsat for mobning, ikke alle
får en ungdomsuddannelse.
7.
Lovgivning i Danmark
Ved lov nr. 534 af 2009 om ændring af
folkeskolelovens § 44 blev det er lovkrav, at alle folkeskoler
skal have et værdiregelsæt og en antimobbestrategi. Ved
loven blev indsat en bestemmelse, hvorefter skolebestyrelsen
fastsætter skolens værdiregelsæt.
Det fremgår af bemærkninger til
den indsatte bestemmelse i folkeskolelovens § 44, at det
herved præciseres, »at alle folkeskoler skal derfor
have et værdiregelsæt og en antimobbestrategi, som
skolebestyrelsen har det overordnede ansvar for, og som bl.a. skal
beskrive, hvordan skolen vil arbejde for at fremme elevernes
sociale fællesskab og trivsel samt modvirke mobning
(forebyggende, indgribende og genoprettende).
Værdiregelsættet og antimobbestrategien skal udarbejdes
i et samarbejde mellem forældre, elever, ansatte,
skolelederen og skolebestyrelsen, der endeligt og formelt godkender
antimobbestrategien. Antimobbestrategien skal være frit
tilgængelig og synlig på skolens hjemmeside og
gøres bekendt for alle skolens parter«.
Det fremgår af undervisningsministerens
bekendtgørelse nr. 697 af 23. juni 2014 om fremme af god
orden i folkeskolen, at hvis en elev ikke overholder skolens
ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt
almindelige normer for god opførsel, skal årsagen
hertil søges afklaret gennem samtaler med eleven og
forældrene med henblik på at bibringe forståelse
for nødvendigheden af at overholde ordensreglerne m.v.
Hvis en elev ikke overholder skolens
ordensregler, værdiregelsæt eller i øvrigt
almindelige normer for god opførsel, kan skolens leder
iværksætte foranstaltninger over for eleven.
Ifølge undervisningsmiljøloven
(lov nr. 166 af 14. marts 2001 om elevers og studerendes
undervisningsmiljø) har elever i grundskolen ret til et
sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt
undervisningsmiljø, der fremmer udvikling og læring.
Loven omhandler bl.a. det psykiske undervisningsmiljø, hvor
mobning hører under.
Undervisningsmiljøloven er imidlertid
alt for sparsom i lovens beskrivelser af, hvad skolerne skal leve
op til for at sikre et godt undervisningsmiljø. Det
gælder både i forhold til fysiske forhold, som f.eks.
grænseværdier for støj, CO2, temperaturer, luftfugtighed, plads m.m.
og i forhold til det psykiske miljø, herunder mobning. Loven
giver heller ikke elever noget sted at klage, hvis de (og deres
forældre) har gjort, hvad de kan for at løse et
problem vom undervisningsmiljøet gennem skolens ledelse, og
ikke er blevet imødekommet.
I praksis betyder lovgivningen, at skoler kan
ignorere forældre og elevers klager over manglende eller
mangelfuld antimobbestrategi eller indgriben over for en
systematisk mobning, som foregår på skolen. Det har
ingen konsekvenser for en skole, hvis antimobbestrategien er
utilstrækkelig (eller helt mangler), eller hvis den ikke
efterleves.
8.
FN´s børnekonvention
Ifølge børnekonventionen vil det
i sidste instans være statens ansvar at træffe passende
forholdsregler for at beskytte børn mod fysisk og psykisk
vold samt sikre, at skolen administreres, så børns
værdighed tilgodeses, jf. uddrag fra konventionens artikel 19
og 28:
»Artikel 19:
1. Deltagerstaterne skal træffe alle
passende lovgivningsmæssige, administrative, sociale og
uddannelsesmæssige forholdsregler til beskyttelse af barnet
mod alle former for fysisk eller psykisk vold, skade eller misbrug,
vanrøgt eller forsømmelig behandling, mishandling
eller udnyttelse, herunder seksuel misbrug, medens barnet er i
forældrenes, værgens eller andre personers
varetægt.«
»Artikel 28:
Deltagerstaterne anerkender barnets ret til
uddannelse, og med henblik på gradvis at opnå denne ret
og på grundlag af ligestillingsprincippet skal de
især:
[…]
(e) træffe
forholdsregler for at opmuntre regelmæssig deltagelse i
skolegang og begrænse frafald.
2. Deltagerstaterne skal træffe alle passende
forholdsregler for at sikre, at disciplinen i skolen administreres
på en måde, der tilgodeser barnets værdighed som
menneske og er i overensstemmelse med denne konvention.«
9.
Folketinget Ombudsmands Børnekontor
Folketingets Ombudsmand har kun mulighed for
at foretage undersøgelser af, hvorvidt skolerne lever op til
kravet om at gennemføre de lovpligtige
undervisningsmiljøvurderinger hvert tredje år og at
påtale det over for skolerne, hvis de ikke overholder dette.
Men i forhold til det enkelte barn, der udsættes for mobning,
batter denne mulighed ikke noget.
Ombudsmandens Børnekontor har siden
åbningen den 1. november 2012 oprettet 1.229 sager. 84 sager
er oprettet på baggrund af klager fra børn og
unge.
Der er mange måder, som et barn eller en
ung kan rette henvendelse til Børnekontoret på. Det
kan være telefonisk, ved e-mail, ved udfyldelse af et meget
enkelt klageskema, der ligger på Børnekontorets
hjemmeside, via chatfunktionen på hjemmesiden, ved
almindeligt brev eller ved at møde personligt op i
institutionen.
Når Børnekontoret modtager en
klage fra et barn eller en ung, bliver sagen straks visiteret til
den sagsbehandler, som skal behandle klagen, og det har høj
prioritet, at børn og unge får svar så hurtigt
som muligt.
Børnekontoret kommunikerer med
børn og unge på den måde, de foretrækker.
Kun hvis det strider mod gældende regler, kan ombudsmanden
ikke imødekomme de ønsker, som børnene/de unge
har til kommunikationsvej. F.eks. kan Ombudsmanden ikke kommunikere
via usikker e-mail, hvis det drejer sig om fortrolige forhold.
I klageskemaet på hjemmesiden opfordres
børn og unge til at opgive et telefonnummer og angive
tidsrum, hvor Ombudsmanden kan kontakte dem. Børnekontoret
har meget ofte behov for at kontakte børnene og de unge,
fordi deres henvendelse ikke indeholder alle de oplysninger, som er
nødvendige, for at sagen kan behandles. Og da sikker e-mail
normalt ikke kan bruges i forhold til børn og unge, har
Børnekontoret behov for at tale med dem i telefonen.
Samtidig giver en telefonsamtale mulighed for, at
Børnekontoret kan fortælle dem om kontorets måde
at behandle sagen på, og hvad de kan forvente at Ombudsmanden
kan hjælpe dem med.
Overordnet set består Ombudsmandens
hjælp ofte i at sætte klagen ind i en retlig ramme ved
at formulere barnets eller den unges ønsker, så de
passer til lovgivningens rammer. Ombudsmanden kan på den
måde videreformidle ønsker eller klager til den
myndighed, der i første omgang skal tage stilling til
barnets/den unges ønsker eller klager, og Ombudsmanden kan
holde øje med, at barnet/den unge også får et
svar. Det sidste gør Ombudsmanden ofte ved at bede om at
få en kopi af myndighedens svar.
Hvis Ombudsmanden går videre med en
klage, f.eks. ved at kontakte myndighederne, er udgangspunktet, at
forældremyndighedsindehaveren skal underrettes om sagen.
10. Den
svenske model
I Sverige har alle børn
lovmæssigt krav på at færdes i et
skolemiljø, som er fri for diskriminering,
forfølgelse og krænkende behandling. Fra 2006 har
Barn- och elevombudet (BEO) overvåget, at skolelovens
bestemmelser i kapitel 6 om forbud mod krænkende behandling
af elever overholdes.
BEO er en del af Skolinspektionen, som er en
statslig myndighed, som monitorerer skolernes virksomhed.
Målet er en god uddannelse i et trygt miljø. Selvom
BEO er knyttet til Skolinspektionen, har det samtidig en
selvstændig funktion.
BEO skal
1) modtage og
udrede anmeldelser om krænkende behandling i skolen,
2) informere om
skolelovens krav om nultolerance,
3) samarbejde med
andre myndigheder, f.eks. diskrimineringsombudsmanden og
børneombudsmanden og
4)
repræsentere børn eller elever i domstolene, når
udredningen viser, at eleven har været udsat for
krænkende behandling og der findes forudsætninger for
at kræve skadeserstatning af skoleejeren. I tilfælde
af, at skoleejeren nægter at udbetale erstatning,
føres sagen videre i det svenske domstolssystem.
Svenske børn er også siden 2009
blevet særlig beskyttet mod diskrimination på grund af
køn, religion eller anden trosopfattelse, etnicitet, seksuel
orientering, alder, kønsoverskridende identitet samt
funktionsnedsættelse efter diskriminationsloven, som
diskriminationsombudsmanden håndhæver, og som
åbner for muligheden for en såkaldt
diskriminationserstatning til offeret.
I første halvår af 2014 har BEO
modtaget 718 anmeldelser om krænkende behandling - en
stigning på knap 2 pct. sammenlignet med første
halvår 2013. BEO har i første halvår af 2014
rettet kritik mod nogen i 328 sager, der stammer fra 2012, 2013 og
2014. I samme periode er der i 22 sager blevet rejst krav om
erstatning. I 2013 blev der krævet erstatning på
beløb mellem 5.000 og 90.000 kr.
(http://www.skolinspektionen.se/sv/Statistik/Statistik-om-anmalningar/Fordjupning-Krankningar/Krankande-behandling-forsta-halvaret-2014/)
Nærmere oplysninger fremgår
på www.skolinspektionen.se.
Foreningen Friends i Sverige vurderer, at
oprettelsen af Barn- och elevombudet (BEO) ikke har forhindret
hændelser med mobning på de svenske skoler. Men derimod
er stigningen i klager hos BEO vokset betydeligt, hvilket har
resulteret i, at flere sager med børn, der krænkes og
mobbes, er blevet fulgt op i statslige institutioner og endt med
erstatning. De øgede sager om mobning skyldes ifølge
Friends højst sandsynligt, at flere børn og unge
bliver bevidste om den eksisterende lovgivning omkring trivsel og
mobning.
11.
Børnerådets anbefalinger
Børnerådet arbejder for, at FN's
børnekonvention implementeres i dansk lovgivning.
Konventionen blev ratificeret af Folketinget i 1991.
Børnerådets specifikke
anbefalinger om problematikken mobning blandt de danske børn
og unge er at oprette en klageinstans for børn/elever,
så de kan klage, hvis undervisningsmiljøloven ikke
overholdes på en skole. Et dårligt og skadeligt
undervisningsmiljø skaber grobund for mobning, som ikke kun
skader det enkelte barn, men alle børn i en klasse.
Undervisningsmiljøloven skal
opgraderes, så det er muligt at holde nogen ansvarlig, hvis
mobning ikke er blevet forsøgt afhjulpet eller forebygget.
Naturligvis kan der være undtagelser, hvor en skole har
gjort, hvad den kunne, og mobning stadig foregår. I disse
tilfælde skal en skole eller skoleejer ikke holdes ansvarlig
for mobning.
12. Danske
Skoleelevers anbefalinger
Antimobbekampagner skal prioriteres ude
på skolerne. Det generelle informationsniveau om mobning er
højt. Udfordringen på skolerne ligger i at lave
konkrete handlingsplaner for hele skolen, som kan anvendes,
når mobning opstår.
Danske Skolelever prioriterer mobning og er
inspireret af den svenske model, hvad angår problematikken
mobning. Kampen mod digital mobning kræver et samspil mellem
skolen, eleverne og forældrene. På dette område
kunne der godt lovgives.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
initiativer til at minimere mobning i skolen.
(Beslutningsforslag nr. B 63)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.