Fremsat den 29. januar 2015 af
Merete Riisager (LA),
Simon Emil Ammitzbøll (LA),
Villum Christensen (LA) og
Anders Samuelsen (LA)
Forslag til folketingsbeslutning
om fjernelse af afgiften for biler m.v. på
Storebæltsbroen
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at foretage de administrative
og lovgivningsmæssige ændringer, der er
påkrævet for at afstedkomme en fjernelse af afgiften
for at passere Storebæltsbroens vejforbindelse i bil eller
andre typer køretøjer.
Bemærkninger til forslaget
Danskerne har i dag meget store udgifter
forbundet med brug af vejnettet. Derfor og for at støtte
områderne på begge sider af Storebælt
foreslår forslagsstillerne, at afgiften for at passere
Storebæltsbroen for biler, busser, lastvogne m.v.
fjernes.
De afgifter, som danskerne betaler for biler
og brugen af dem, overstiger langt de offentlige omkostninger ved
vejvedligehold. Danskernes bil- og brændstofafgifter udgjorde
således mere end 43 mia. kr. i 2012 (kilde: Det
Miljøøkonomiske Råd, »Økonomi og
Miljø«, 2013). Til sammenligning har FDM på
baggrund af en rapport fra Det Miljøøkonomiske
Råd opgjort de negative omkostninger ved bilisme i form af
ulykker, uheld, trængsel, støj,
klimapåvirkninger og slitage af vejene til ca. 17 mia. kr. I
dette lys finder forslagsstillerne det uhensigtsmæssigt, at
bilejere og virksomheder pålægges endnu en omkostning,
når Storebæltsbroen passeres.
Afgiften udgør selvsagt en betydelig
barriere for udviklingen - især på Fyn og i det
vestlige Sjælland. Hvis afgiften fjernes, vil det umiddelbart
kunne aflæses i områdernes økonomiske
vækst, og det vil bidrage til at binde Danmark endnu bedre
sammen.
Selskabet bag Storebæltsbroen, A/S
Storebælt, indhenter hvert år i omegnen af 2,6 mia. kr.
i broafgifter (kilde: A/S Storebælts årsrapport 2013).
Det er resultatet af, at trafikanter i bil, bus og lastvogne m.v.
betaler mellem kr. 235,00 og kr. 1.685,00 for at passere broen. Det
er åbenlyst, at disse høje takster
besværliggør mobiliteten for rigtig mange danskere,
ligesom afsætningen af varer fordyres ganske unødigt
for virksomhederne.
Hertil kan lægges den kendsgerning, at
såfremt alle indtægter fra Storebæltsbroen siden
dens åbning for biltrafik i 1998 var blevet anvendt til
afvikling af gæld, ville broen være gældfri
længe før den dato i år 2031, som
transportministeren senest har nævnt. Derfor mener
forslagsstillerne, at man skylder danskerne at fjerne broafgiften,
der i dag har karakter af en ekstra bilskat.
Det foreslås, at den udeblivende
omsætning for A/S Storebælt, der følger af en
afskaffelse af broafgiften, dækkes af midler, der bliver til
rådighed som følge af generelle
produktivitetsforbedringer i den offentlige sektor samt en
reduktion af erhvervsstøtteordninger eller en anden ikke
skatte- eller afgiftsforøgende kilde. På den
måde kan A/S Storebælt fortsætte sine aktiviteter
(drift, afskrivning, finansielle poster, bidrag til andre
trafikprojekter) som hidtil. Dette skal gennemføres i
overensstemmelse med EU-retten. Forslaget ændrer med andre
ord ikke det økonomiske råderum for A/S
Storebælt, da selskabets nuværende indtægter med
dette forslag fremover hentes fra staten gennem besparelser i det
offentlige i stedet for gennem borgernes betaling, når de
passerer broen.
Skriftlig fremsættelse
Merete Riisager
(LA):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
fjernelse af afgiften for biler m.v. på
Storebæltsbroen.
(Beslutningsforslag nr. B 62)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.