Betænkning afgivet af
Transportudvalget den 21. maj 2015
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 29.
januar 2015 og var til 1. behandling den 11. marts 2015.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Udvalgets spørgsmål til
transportministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag
2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af LA) indstiller
beslutningsforslaget til forkastelse.
Venstres, Socialdemokratiets, Dansk
Folkepartis, Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget understreger, at den
rentebærende nettogæld i Storebæltsforbindelsen
udgjorde 23,5 mia. kr. ved udgangen af 2014. Hertil er der
løbende udgifter for over 0,5 mia. kr. om året til
drift, vedligehold og reinvesteringer, hvilket vil stige, i takt
med at forbindelsen bliver ældre.
Som led i aftalen om en grøn
transportpolitik, som alle Folketingets partier undtagen
Enhedslisten står bag, blev det besluttet, at A/S
Storebælt til og med 2022 skal bidrage med i alt 9 mia. kr.
til Infrastrukturfonden. Beløbet er allerede udmøntet
til en lang række konkrete infrastrukturprojekter.
Der er desuden et hensyn at tage til
færgegarantien på Kattegat, som vil blive
udløst, hvis afgifterne for biler fjernes. Aftalen om
Storebæltsforbindelsen indebærer således, at der
skal opretholdes to færgeruter henholdsvis nord og syd for
Storebælt. Mols-Linien sejler i dag på kommercielle
vilkår, hvilket ikke ville kunne lade sig gøre, hvis
det blev gratis at passere Storebælt. Ligeledes ville den
årlige underskudsdækning til Spodsbjerg-Tårs
stige, hvis passage af Storebælt blev gratis.
Samlet set vil det være
økonomisk uansvarligt at overlade gælden og den
økonomiske byrde forbundet med vedligehold m.v. og
færgegarantien til de danske skatteydere.
V, S, DF, RV, SF og KF er åbne over
for at se på tiltag, der kan forbedre pendlernes vilkår
på Storebælt. De muligheder vil man skulle
undersøge nærmere. Det er en forudsætning, at
det ikke må få alvorlige økonomiske konsekvenser
for økonomien i Storebæltsforbindelsen.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Jens Joel (S) Karin Gaardsted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) fmd.
Mette Reissmann (S) Orla Hav (S) Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S)
Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Anne
Baastrup (SF) Jonas Dahl (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen
(EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V) Martin Geertsen (V)
Flemming Damgaard Larsen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Kristian
Pihl Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim
Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom
Behnke (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 62
Bilagsnr. | Titel | 1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 2 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 62
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at redegøre for
finansieringen af Storebæltsbroen, herunder hvilke forlig der
er tilknyttet denne faste forbindelse og den afledte
brugerbetaling, til transportministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvilke økonomiske
konsekvenser det vil medføre, hvis man stoppede
brugerbetalingen på Storebæltsbroen, til
transportministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Udvalgets
spørgsmål til transportministeren og dennes svar
herpå
Spørgsmålene og svarene er
optrykt efter ønske fra SF.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren give en redegørelse for
finansieringen af Storebæltsbroen, herunder hvilke forlig der
er tilknyttet denne faste forbindelse og den afledte
brugerbetaling?
Svar:
Lov om anlæg af en fast forbindelse over
Storebælt blev vedtaget i Folketinget den 10. juni 1987 af S,
V, K, CD og KRF. Af loven fremgår det, at forbindelsen
opføres og ejes af et aktieselskab, hvis aktiekapital ejes
af staten. Ved forbindelsens ibrugtagning i 1998 udgjorde den
rentebærende nettogæld ca. 36 mia. kr. i årets
priser, som finansieres via lån med staten som garant for
lånenes forrentning og afdrag. Lånene tilbagebetales
via indtægter fra vej og bane.
For vejdelen blev det med loven fastsat, at
selskabet opkræver takster til dækning af de
løbende driftsudgifter samt forrentning og afskrivning af
optagne lån. Taksterne for biltrafikken skulle, med fradrag
af trafikanternes egne omkostninger til passage af forbindelsen,
svare til de tilsvarende færgetakster på tidspunktet
for forbindelsens ibrugtagen.
Vejtaksterne er i flere omgange blevet
reduceret siden lovens vedtagelse senest i 2005, hvor der blev
indgået en politisk aftale mellem forligspartierne S, V og K
om at sænke taksterne for blandt andet person- og varebiler
med 20 pct. Vejtaksterne er herudover fra åbningen af
forbindelsen generelt blevet pristalsreguleret med
forbrugerprisindekset, idet de med dette udgangspunkt
fastsættes af transportministeren efter indstilling fra Sund
& Bælt. Vejindtægterne udgjorde knap 2,8 mia. kr. i
2014.
Jernbanebetalingen, der ligeledes er fastlagt
i de politiske aftaler, består dels af en brugerbetaling fra
jernbanevirksomhederne, dels af en bevilling på finansloven,
som A/S Storebælt har modtaget, siden selskabet i 2005
overtog vedligehold og reinvesteringer af jernbanedelen på
forbindelsen fra Banedanmark. Efter en reduktion af
jernbanetilskuddet på 200 mio. kr. fra 2015, som følge
af den politiske aftale om vækstpakken af juni 2014 mellem
regeringen (S og R), V, DF, SF, EL og K, udgør Banedanmarks
betaling til A/S Storebælt i 2015 592 mio. kr., hvoraf 344
mio. kr. hidrører fra opkrævning af
jernbanevirksomhederne, mens den resterende del finansieres via
finansloven.
Af det politiske forlig om en reduktion af
taksterne på Storebæltsforbindelsen fra 2005
følger det, at A/S Storebælt via en færgegaranti
i færgeloven fortsat skal sikre, at der er mindst én
færgerute over Kattegat samt en rute mellem Spodsbjerg og
Tårs, såfremt der ikke er et grundlag for at drive
ruterne kommercielt. Mols-Linjen A/S driver i dag
færgeruterne Odden-Aarhus/Ebeltoft på kommercielle
vilkår, mens A/S Storebælt yder et årligt tilskud
til besejlingen af Spodsbjerg-Tårs. Beløbet udgjorde
39 mio. kr. i 2014.
A/S Storebælt er desuden via aftalen om
en grøn transportpolitik fra 2009 (S, R, V, DF, SF, LA og K)
forpligtiget til at bidrage med i alt 9 mia. kr. til
Infrastrukturfonden senest ved regnskabsåret 2022. Der er
hidtil udloddet i alt 1,8 mia. kr. i udbytte hertil.
Spørgsmål 2:
Hvilke økonomiske konsekvenser vil det
medføre, hvis man stoppede brugerbetalingen på
Storebæltsbroen?
Svar:
Af beslutningsforslag B 62 fremgår det,
at det alene påtænkes at fjerne betalingen fra
køretøjer på vejdelen, hvoraf det må
udledes, at jernbanebetalingen opretholdes. Det fremgår af
forslaget, at der årligt tilføres et beløb til
A/S Storebælt svarende til tabet fra vejindtægterne,
hvormed A/S Storebælt ifølge beslutningsforslaget kan
fortsætte sine aktiviteter (drift, afskrivning, finansielle
poster, udlodning til Infrastrukturfonden mv.) som hidtil. Det skal
bemærkes, at betalingsvilkårene for A/S Storebælt
er omfattet af et forlig mellem S, V og K.
Ifølge Sund & Bælt oppebar
A/S Storebælt indtægter fra vejdelen på knap 2,8
mia. kr. i 2014. Såfremt den nuværende
tilbagebetalingstid for afvikling af gælden på 31
år siden åbning ønskes opretholdt, vil der i
udgangspunktet skulle tilføres selskabet et tilsvarende
årligt beløb, der modsvarer de forventede
vejindtægter. Det skal bemærkes, at
vejindtægterne i de kommende år forventes at stige mere
end inflationen på grund af trafikvæksten.
Det forudsættes i den forbindelse, at
A/S Storebælt skal bidrage med den resterende del af de i alt
9 mia. kr. til Infrastrukturfonden, som selskabet er forpligtiget
til i medfør af aftalen om en grøn transportpolitik
(S, R, V, DF, SF, LA og K). Selskabet har dags dato udloddet 1,8
mia. kr. til dette formål.
Gratis passage på
Storebæltsforbindelsen må alt andet lige forventes at
fjerne det kommercielle grundlag for færgedrift på
Kattegat, som det allerede i dag er tilfældet på
Spodsbjerg-Tårs, der i 2014 modtog et driftstilskud på
39 mio. kr. Ifølge Sund & Bælt er det ikke
på det foreliggende grundlag muligt at beregne konsekvenserne
heraf, men baseret på et groft skøn vurderes det
umiddelbart nødvendigt at tilføre selskabet op mod
500 mio. kr. årligt ekstra som følge af den
forpligtigelse, der påhviler selskabet til at opretholde
færgeoverfarterne på disse ruter, jf.
færgegarantien.
En fjernelse af broafgiften vil omvendt
gøre det muligt at fjerne udgifter relateret til drift af
betalingsanlæg samt visse markedsføringsudgifter.
Besparelsen vil ifølge Sund & Bælt anslået
være ca. 130 mio. kr. årligt.
Der er ikke taget stilling til behovet for at
gennemføre kapacitetsfremmende foranstaltninger i
øvrigt eller øgede udgifter til drift og vedligehold
som følge af den øgede trafik.
Et groft skøn for det tilskud som A/S
Storebælt i perioden frem til
gældsafviklingstidspunktet i 2029 skal modtage, såfremt
brugerbetalingen afskaffes, kan ifølge Sund & Bælt
på den baggrund opgøres til i alt ca. 50 mia. kr.
(2015-priser).
Efter tilbagebetalingen af gælden vil
der fortsat skulle tilføres midler til selskabet til
dækning af driftsomkostninger og afskrivninger, hvilke ikke
vil kunne dækkes af indtægterne fra jernbanen.