Skriftlig fremsættelse (9. oktober
2014)
Udenrigsministeren
(Martin Lidegaard):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
tiltrædelse af Associeringsaftalen mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske
Atomenergifællesskab og deres medlemsstater på den ene
side og
(Beslutningsforslag nr. B 6)
Georgien på den anden side og
forslag til folketingsbeslutning om tiltrædelse af
Associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union, Det
Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater
på den ene side og
(Beslutningsforslag nr. B 7)
Republikken Moldova på den anden
side og forslag til folketingsbeslutning om tiltrædelse af
Associeringsaftalen mellem Den Europæiske Union, Det
Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater
på den ene side og Ukraine på den anden side.
(Beslutningsforslag nr. B 8)
Vi lever i en tid, hvor der atter er krig i
Europa. Det, som vi - indtil for ganske nylig - troede, at Europa
definitivt havde lagt bag sig. Ruslands invasion af Georgien i 2008
markerede et skift i international politik. Rusland er i 2014
fortsat nedad det samme spor med annekteringen af Krim og
invasionen af det østlige Ukraine. Vi lever i en tid, hvor
vi skal huske på hvorfor vi samarbejder i Europa. Vi
samarbejder for fred. Fred gennem politiske løsninger og
økonomisk samarbejde. Vi lever i en verden, hvor vi ikke
må acceptere, at ét land med rå, militær
magt forsøger at tvinge andre land i knæ og forhindre
det i at forfølge den demokratiske fremtid, som de
ønsker.
Vi må fortsat arbejde for, at alle
lande frit og fredeligt kan vælge en demokratisk fremtid og
tættere bånd til Europa - uden frygt. I Europa
lægger vi vægt på befolkningers ret til at
træffe frie valg - ikke på at respektere såkaldte
interessesfærer. Indgåelse af disse aftaler med EU
understreger, at Georgien, Moldova og Ukraine selv kan vælge
deres fremtid.
Den 27. juni 2014 undertegnede
statsminister Helle Thorning-Schmidt på Danmarks vegne tre
associeringsaftaler mellem Den Europæiske Union, Det
Europæiske Atomenergifællesskab og deres medlemsstater
på den ene side og henholdsvis Georgien, Moldova og Ukraine
på den anden side. Man har aftalt at lade dele af aftalerne
finde anvendelse midlertidigt, mens de nationale ratifikationer i
alle EU's medlemslande afventes. For Georgien og Moldova
trådte den midlertidige anvendelse i kraft den 1. september
2014, mens den for Ukraine vil træde i kraft den 1. november
2014, med undtagelse af frihandelsdelene, som først vil
træde i kraft den 1. januar 2016. Udsættelsen til 2016
følger af en aftale indgået den 12. september 2014
mellem EU, Rusland og Ukraine for at undgå, at Rusland, som
svar på Ukraines ratificering af associeringsaftalen med EU,
ville opsige Ukraines handelspræferencer under
frihandelsaftalen mellem SNG-landene. Ukraine befinder sig allerede
er i en vanskelig økonomisk situation, som ville blive langt
vanskeligere, hvis Rusland opsagde denne frihandelsaftale.
Aftalerne, som vi indgik med Georgien,
Moldova og Ukraine er starten på et tættere og dybere
partnerskab. Et partnerskab baseret på fælles
værdier og drømme. Drømmen om at kunne leve i
samfund styret gennem demokrati og respekt for menneskerettigheder.
I samfund, hvor vi kan være sikre på, at vores
rettigheder beskyttes af uafhængige domstole. I samfund, hvor
korruption ikke accepteres, men som forvaltes af effektive og
ansvarlige institutioner, som arbejder til gavn for hele
befolkningen. Ikke kun en lille elite. Det arbejder vi hver dag her
i Folketinget på at sikre fortsat er virkelighed i Danmark.
Det vil vi i Europa arbejde på bliver virkelighed i alle de
europæiske lande, som deler vores europæiske
drømme og vil bygge deres samfund på vores
europæiske værdier.
Med indgåelsen af aftalerne har EU
bekræftet sin forsatte støtte til økonomisk og
demokratisk udvikling i de tre lande. Landene har bekræftet
deres vilje til reformer, markedsøkonomi, samt respekt for
fundamentale rettigheder. Associeringsaftalerne giver os
redskaberne til at samarbejde om reformer, som sikrer opbygningen
af institutioner, der åbent arbejder for at forbedre
forholdene for befolkninger gennem stabil økonomisk og
social udvikling med respekt for demokrati og fundamentale
rettigheder. Associeringsaftalerne giver os redskaberne til et
samarbejde mod styrket politisk og økonomisk integration.
Aftalerne etablerer gradvist frihandelsområder mellem Den
Europæiske Union, Det Europæiske
Atomenergifællesskab og deres medlemsstater og henholdsvis
Georgien, Moldova og Ukraine. For Moldova og Ukraine sker det
indenfor en overgangsperiode på 10 år.
Associeringsaftalerne giver os redskaberne
til at skabe et rum for dialog og muliggør udviklingen af
nære politiske forbindelser. På det interne
område samarbejder vi mod en styrkelse af demokrati og af
retsstaten samt respekt for menneskerettighederne. På det
økonomiske område mod opbygning af en effektiv og
ansvarlig offentlig administration til gavn for hele befolkningen.
Den økonomiske dialog skal endvidere understøtte
reformprocesserne mod en fungerende markedsøkonomi.
Respekt for demokratiske principper og
menneskerettigheder er et væsentligt element i aftalerne. I
tilfælde af den ene parts misligholdelse vil den anden part i
medfør af aftalernes bestemmelser kunne træffe
passende foranstaltninger i medfør af aftalens bestemmelser,
såfremt parterne i Associeringsrådet ikke havde kunnet
finde en for begge parter acceptabel løsning. Manglende
overholdelse af aftalernes væsentlige elementer vil
således kunne føre til en suspension af aftalerne.
Idet jeg i øvrigt henviser til de
bemærkninger, der ledsager forslagene, og idet jeg kan
tilføje, at tiltrædelsen ikke vurderes at ville
medføre væsentlige statsfinansielle udgifter, skal jeg
tillade mig at anbefale dem til det Høje Tings velvillige
behandling.