Fremsat den 27. januar 2015 af Karsten
Lauritzen (V), Peter Skaarup (DF), Simon Emil Ammitzbøll
(LA) og Tom? ?Behnke? ?(KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om skærpet straf for chikane mod offentligt
ansatte tjenestemænd i fritiden m.v.
Folketinget pålægger regeringen inden den 1. juni
2015
1) at
fremsætte lovforslag, hvoraf det klart fremgår, at den
idømte straf for chikane mod offentligt ansatte
tjenestemænd, herunder verbale forhold som hån,
skældsord eller anden fornærmende tiltale (jf.
straffelovens § 121) og vold og trusler om vold m.v. (jf.
straffelovens § 119, stk. 1), skal være den samme,
uanset om chikanen finder sted i tjenesten eller om den finder sted
i fritiden, når det sker i forlængelse af vedkommendes
tjenestemandsfunktion,
2) at
fremsætte lovforslag, hvorefter det skal være en
særskilt strafskærpende omstændighed i
tilfælde af chikane, herunder hån, skældsord
eller anden fornærmende tiltale og vold og trusler om vold
m.v., hvis den rettes mod offentligt ansatte tjenestemænds
nærmeste familie, når chikanen finder sted i
forlængelse af den pågældendes
tjenestemandsfunktion, og
3) at
fremsætte lovforslag, hvorefter normalstraffen for
overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, og §
121 fordobles, hvis den pågældende tidligere er
dømt for personfarlig kriminalitet.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 66,
folketingsåret 2013-14. Der henvises til Folketingstidende
2013-14, A, B 66 som fremsat, side 1 ff., og F, møde 80,
side 35 ff., og møde 99, side 26 ff.
På baggrund af den seneste tids mange
chikanesager over for politibetjente, hvor chikanen også er
sket i betjentens fri- tid, mener forslagsstillerne, at det er
påkrævet at indrette lovgivningen, så det
gøres helt klart, at chikane, herunder hån,
skældsord eller anden fornærmende tiltale og vold og
trusler mod politibetjente, fængselsfunktionærer og
andre offentligt ansatte tjenestemænd, straffes i
skærpende retning, ligesom tilsvarende gerningsindhold
straffes efter straffelo- vens § 119 og § 121, når
det begås mod de omtalte tjeneste- mænd i
tjenesten.
Tendensen til, at chikane, trusler og vold mod
offentligt ansatte tjenestemænd sker i fritiden, er
stærkt bekymrende. Man er som tjenestemand mere sårbar,
når chikanen sker i fritiden, og betjentenes familier bliver
også påvirket, når chikanen sker i fritiden. I
visse tilfælde er chikanen endda direkte rettet mod
familiemedlemmer, hvilket naturligvis ikke er mindre belastende for
de pågældende tjenestemænd, end når det er
rettet mod dem selv.
Det er således forslagsstillernes
opfattelse, at det også bør være en
særskilt strafskærpende omstændighed i
tilfælde af chikane, vold og trusler m.v., hvis det rettes
mod offentligt ansatte tjenestemænds nærmeste familie,
når det finder sted i anledning af
tjenestemandsfunktionen.
Det er helt afgørende for
forslagsstillerne, at betjente aldrig må blive bragt i en
situation, hvor de skal frygte for at håndhæve loven af
hensyn til sig selv og deres familie. Desværre kan man
være bekymret for, at tanken bliver mere og mere
nærliggende for bl.a. betjentene i Østjyllands Politi,
der desværre har konstateret stigende problemer på
dette område. En af de seneste sager angår en kvindelig
betjent fra politikredsen, som forrige sommer blev chikaneret groft
af to unge mænd, der kørte ind foran hende, da hun i
sin fritid kørte bil i Aarhus. De smed ifølge TV2
Nyhederne den 8. august 2013 flasker og vand ind gennem bilruden
på hendes bil, så hun var nødt til at undvige.
De to mænd blev anholdt og sigtet for vold mod tjenestemand i
funktion og for at have bragt betjentens liv og førlighed i
fare ved hensynsløs kørsel. Betjente, der chikaneres,
er normalt beskyttet af straffelovens § 119, der giver
skærpet straf i volds- og trusselssager mod
tjenestemandsansatte, men sagen bliver mere indviklet, når
der f.eks. er tale om chikane, som sker i fritiden.
Forslagsstillerne glæder sig over de
tiltag, bl.a. Østjyllands Politi har taget, jf. REU alm. del
- svar på spørgsmål 942 (folketingsåret
2012-13), både i forhold til politikredsens operative fokus
på at fremme strafforfølgning i disse sager mest
muligt og på det ledelsesmæssige fokus, der er på
at støtte betjente, der udsættes for chikane.
Forslagsstillerne er imidlertid optaget af, at disse vigtige
initiativer suppleres med de foreslåede lovændringer,
der bl.a. indebærer, at chikane begået mod
tjenestemænd straffes hårdt og på lin- je med
chikane begået mod personer i forbindelse med tjenesten.
Det er desuden forslagsstillernes opfattelse,
at det udmøntede strafniveau i retspraksis ikke er
tilstrækkelig afskræk- kende, som det er i dag, og at
den stigende tendens, der ses, til chikane, vold og trusler m.v.
mod myndighedspersoner til dels skyldes, at de
pågældende ikke betragter de retlige konsekvenser som
reelt afskrækkende. Strafferammen for at true eller
udøve vold mod tjenestemænd i funktion er, jf. §
119, 8 års fængsel. Det er således ikke
strafferammen, der er behov for at udvide.
Det er mange steder erfaringen, at verbale
overfald, chika- ne, vold og trusler om vold mod tjenestemænd
netop ofte kommer fra tidligere straffede, der ønsker at
hævne sig på f.eks. en betjent, der har taget del i de
pågældendes anholdelse, eller som har deltaget i
efterforskningen i deres straf- fesag. Samme fænomen kendes
også i forhold til andre fag- grupper, ikke mindst
fængselsbetjente, der åbenlyst kommer i kontakt med
mange straffede i den tid, hvor disse afsoner i Kriminalforsorgens
institutioner. En sådan skærpende omstændighed,
der angår tidligere straffede, vil kunne være med til
at lægge en dæmper på lysten til at opsøge
offentligt ansatte tjenestemænd for at true dem eller indlede
grov chikane mod dem.
Det er derfor forslagsstillernes ønske,
at ministeren tager initiativ til at fremsætte lovforslag,
hvorefter normalstraffen for overtrædelse af straffelovens
§ 119, stk. 1, og § 121 for- dobles, hvis den
pågældende er tidligere dømt for personfar- lig
kriminalitet. Det er forslagsstillernes opfattelse, at dette vil
have en afskrækkende og præventiv effekt.
Der henvises til REU alm. del - svar på
spørgsmål 35 (folketingsåret 2013-14). Der
henvises endvidere til Rigspolitiets rapport »Indsats
vedrørende chikane, trusler og vold mod ansatte i politi og
anklagemyndighed«, jf. REU alm. del - bilag 138
(folketingsåret 2013-14). Forslagsstillerne skal i
forlængelse heraf understrege, at trods de initiativer, der
er taget på baggrund af rapporten, finder forslagsstillerne
det forsat nødvendigt med en stramning af lovgivningen,
så det sikres, at overfald på polititjenestemænd
straffes hårdt.
Skriftlig fremsættelse
Karsten Lauritzen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
skærpet straf for chikane mod offentligt ansatte
tjenestemænd i fritiden m.v.
(Beslutningsforslag nr. B 57)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.