Fremsat den 23. januar 2015 af Per Clausen
(EL), Henning Hyllested (EL), Christian Juhl (EL), Pernille Skipper
(EL) og Finn Sørensen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om indregning af CO2-udledning fra biomasse som supplement
til det nationale CO2-regnskab
Folketinget opfordrer regeringen til senest
den 1. juli 2015 at fastlægge et koncept, som indregner
nettoudledningen af CO2 fra brug af
diverse biomassekilder som supplement til det nationale CO2-regnskab baseret på en vurdering
af den faktiske CO2-effekt, som
tilføres atmosfæren ved forbrænding af diverse
biomassekilder.
Bemærkninger til forslaget
I henhold til de internationale klimaaftaler
er brug af biomasse defineret til ikke at medføre CO2-udledning. Det har dog ingen
sammenhæng med virkeligheden, idet afbrænding af enhver
form for biomasse naturligvis medfører CO2 ud af skorstenen eller
udstødningsrøret. Atmosfæren kender ikke
forskel på CO2 fra kul og fra
træ, og drivhuseffekten er uændret, uanset hvor den
tilførte CO2 kommer fra.
Argumenterne for at tillægge biomasse
værdien nul i CO2-effekt er
dels, at træ og anden biomasse vokser op igen og
nettoeffekten dermed er nul i atmosfæren, dels, at hvis en
biomassekilde ikke bruges til energiproduktion, vil den alligevel
ligge og rådne og tilføre atmosfæren den samme
mængde CO2. Derfor
hævdes det, at det ikke har nogen CO2-effekt på atmosfæren, at
disse biomassekilder i stedet udnyttes til energi.
Disse argumenter holder dog ikke. Med de nye
analyser fra energiaftalen, bliver der da også slået en
pæl igennem argumenterne, ligesom stort set alle eksperter i
dag erkender, at der selvfølgelig er en CO2-effekt, når der anvendes biomasse
i energiforsyningen. Diskussionerne kører mere på,
hvor meget og hvorledes effekten kan opgøres.
Særlig det øgede fokus på
brug af træpiller har øget behovet for at få
bedre styr på, hvilket træ der benyttes som kilder
hertil. Europa-Kommissionen har tidligere annonceret, at man ville
udarbejde kriterier for træ, som kan anvendes forsvarligt,
men det har Kommissionen nu droppet. Flere lande har
bæredygtighedskriterier for træanvendelse, men uden at
tillægge brugen nogen CO2-effekt. Alle kriterier sigter alene
på at forsøge at definere, hvornår det er i
orden at tillægge biomasse værdien nul i CO2-effekt.
Et eksempel på, hvor skævt den
eksisterende tilgang til CO2 fra
biomasse fungerer, er den gældende bekendtgørelse om
CO2-effekt af biobrændsler
(bekendtgørelse nr. 1182 af 12. december 2012 om
bæredygtighed m.v. af biobrændstoffer og flydende
biobrændsler, som anvendes til aktiviteter omfattet af lov om
CO2-kvoter).
Det slås i bekendtgørelsen fast,
at bruger man et biobrændsel, som har en nettoudledning af
CO2 på 65 pct. i forhold til
at bruge benzin, skal udledningen opgøres som nul.
Biobrændslet erstatter benzin. Hvis man f.eks. erstatter en
benzinmængde, som har en udledning på 1 mio. t CO2, vil biobrændslets udledning
være på 0,65 mio. t CO2.
Men det fremgår ingen steder som udledt. Det samme princip
gælder den hastigt voksende brug af biomasse i det danske
energisystem. Dette er helt uholdbart.
I Danmark blev det overladt til energisektoren
selv at finde sammen og definere et sæt af kriterier. Primo
november 2014 offentliggjorde Dansk Energi og Dansk Fjernvarme et
udkast til en rammeaftale, som skal sikre, at den store satsning
på biomasse i energisektoren sker med såkaldt
bæredygtigt træ. I rammeaftalen fastlægges dels
kriterier for selve skovdriften, dels mål for, hvor stor en
CO2-reduktion der skal være
ved at skifte fra kul til biomasse. Den her opgjorte CO2 er dog alene fra værdikæden,
dvs. fra plantning, skovning, transport m.m. Det centrale aspekt
med kulstofkredsløbet indgår ikke i kriterierne; det
kan måske komme ad åre, lyder det.
Kulstofkredsløbet er udtryk for, hvor lang tid der går
fra en biomassekilde brændes, til den igen er optaget som ny
biomasse, eksempelvis kan det tage mange år, fra et
fældet træ igen står som et nyt træ. Et
langvarigt kulstofkredsløb betyder en stor
nettotilførsel af CO2 til
atmosfæren i en lang periode, hvor brugen af biomasse dermed
belaster klimaet.
Rammeaftalen er udtryk for, at branchen nu
erkender, at der er en faktisk nettoudledning ved at bruge
især træpiller. Derfor kan vi ikke blive ved med at
lade, som om at CO2 fra biomasse er
»usynlig« og ikke påvirker klimaet.
På den baggrund foreslår
Enhedslisten, at der nu tages initiativ til, at der udarbejdes et
certificeret dansk sæt af kriterier, som fastlægger
kulstofkredsløbet, så vi kan få klarlagt den
fulde CO2-effekt ved brug af
forskellige biomassekilder, og at denne udledning opgøres
på anlægsniveau for kraft-varme-anlæg og
synliggøres i den nationale opgørelse af CO2-udledning.
For nogle biomassekilder kan
kulstofkredsløbet sættes til nul, mens andre enten
på grund af selve kilden eller på grund af manglende
dokumentation for bæredygtighed skal pålægges en
CO2-effekt på linje med kul
eller endda større. Det er også afgørende, hvad
biomassen erstatter. Er det f.eks. naturgas, der erstattes med
biomasse, vil CO2-reduktionen
være væsentlig mindre end ved erstatning af kul.
Figur 1 viser, hvor megen CO2 der direkte udledes til atmosfæren
fra biomasse i det danske energisystem. Den formelle CO2-udledning fra energiforbrug er
ifølge Energistatistikken hos Energistyrelsen faldet fra 64
mio. t i 1980 til 40 mio. t i 2012. En del af denne reduktion kan
henføres til, at fossile brændsler er udskiftet med
biomasse. Den direkte udledning fra den anvendte biomasse
tilfører dog umiddelbart atmosfæren ca. 15 mio. t. Det
betyder, at »ab skorsten« udleder Danmark 55 mio. t
CO2. I praksis sættes de 15
mio. t dog til nul, uden vi ved, hvor meget heraf der reelt
medvirker til at øge klimaeffekten.
I figur 1 er vist den officielle danske
indberetning til EU/FN af CO2 fra
biomasse anvendt i dansk energiforsyning.
Denne udledning skal i dag ikke medregnes i
den nationale emissionsopgørelse fra energisektoren. De
anvendte mængder af biomasse skal indgå i
energiforbrug; men den tilhørende udledning af CO2 skal ikke, da det antages, at biomassen
er produceret på en bæredygtig måde og dermed
tillægges en CO2-effekt
på nul.
Der er i dag ingen kontrol med, om den hastigt
voksende mængde importeret biomasse rent faktisk er
bæredygtig, og hvordan CO2-regnskabet er for
værdikæden, og der er heller ingen vurdering af
kulstofkredsløbet.
Det er dermed Enhedslistens antagelse, at
atmosfæren rent faktisk tilføres store mængder
CO2, som ikke tilbageføres
som biomasse overhovedet eller først efter mange
år.
Figur 1
Kilde: Energistyrelsens
årlige indberetning til EU/FN af de årlige udledninger,
herunder fra biomasse. Det er DCE
(Nationalt Center for Miljø og Energi) ved Aarhus
Universitet, som er ansvarlig for opgørelserne.
I figur 2 ses på kilderne for den
samlede bruttoudledning på 15 mio. t CO2, idet denne dog er baseret på
Enhedslistens egen estimerede opgørelse baseret på
Energistyrelsens energistatistik. Det fremgår, at
træpiller nu udgør den største CO2-kilde fra biobrændsler. Den
aktuelle energipolitik betyder, at lige netop denne vil stige
kraftigt i de nærmeste år.
Derfor er det endnu mere vigtigt at få
defineret en reel CO2-effekt,
afhængig af hvorfra især træpillerne kommer og
hvilke garantier der er for, at biomassen reelt genopbygges i en
lang periode fremover.
Figur 2
Kilde: Enhedslistens
estimerede opgørelse baseret på forbruget af
biomassekilder, jf. energistatistikken fra
Energistyrelsen. Summen af de
forskellige kilder er lidt lavere end den officielle
opgørelse i Figur 1.
Enhedslisten foreslår, at der
fastlægges konkrete faktiske nettoudledningsværdier for
de enkelte biomassekilder, og at disse indgår i den nationale
CO2-opgørelse som supplement
til den formelle biomassefrie opgørelse, der leveres til EU
og FN. Formålet hermed er at synliggøre den faktiske
netto-CO2-effekt og ved at inddrage
dette i det nationale CO2-regnskab
dermed påvirke, hvilke biomassekilder der benyttes i det
danske energisystem.
Dette kan bygge oven på den rammeaftale,
som Dansk Energi og Dansk Fjernvarme har udarbejdet.
Kulstofkredsløbet lægges således »oven
på«, og der fastsættes en CO2-effekt for biomasse, som ikke overholder
kriterierne.
Der bør derfor tillægges en
CO2-værdi for f.eks.
følgende typer - som igen afhænger af, om de er
importeret og/eller i overensstemmelse med rammeaftalens
kriterier:
1) GROT fra skoven
(GRene Og Toppe).
2) Frasorteret
rundtræ fra skoven.
3) Biomasse fra det
åbne landskab og byerne.
4) Rester fra
træindustrier.
5) Have- og
parkaffald.
6) Udtyndinger i
løv- og nåleskov.
7) Energipil eller
-poppel på landbrugsjord.
8)
Hjælpetræer.
9)
Tømmer.
10) Halm.
11)
Træpiller.
12) Flis.
13)
Brænde.
For at vurdere de enkelte biomassekilders
faktiske CO2-bidrag skal der ses
på en række faktorer, som påvirker en beregning
af nettoeffekten på atmosfæren.
Det er f.eks. ILUC-effekt, som dækker
over, at flytning af produktionen af biomasse og heraf samlede
ændringer i arealanvendelsen kan medføre
en betydelig udledning af CO2.
En anden effekt, som normalt helt overses, er, at når halm og
diverse træaffald bliver liggende på jorden, er det kun
en delmængde af kulstofindholdet, som ender i
atmosfæren som CO2. En del af
kulstoffet bindes i jordens humuslag og øger frugtbarheden
af jorden. Når halm og træaffald fjernes til
energiforbrug, sker der således en større
tilførsel af CO2 til
atmosfæren, end hvis det var blevet liggende, og hertil
kommer, at denne fjernelse endvidere fører til øget
brug af kunstgødning, fordi jordens frugtbarhed reduceres.
Disse forhold skal nødvendigvis indregnes.
For vedtræ skal indregnes
kulstofcyklussen, det vil sige, hvor lang tid der går, til
fældet træ igen står som et nyt træ,
hvilket kan tage fra 20 til 200 år afhængig af skoven,
og usikkerheden i, om det overhovedet kan garanteres, at dette vil
ske.
Endelig bør en mulig alternativ brug af
»affaldstræ« inddrages. Træ, der kunne
anvendes som gavntræ, vil fungere som kulstoflager, og
fravælges denne mulighed, er anvendelsen til energi dermed en
100 pct. tilførsel af CO2.
Hertil kommer, at biomasse er et
dårligere brændsel end kul og især naturgas. Det
fremgår af følgende tabel udarbejdet af
Energistyrelsen (svar af 8. februar 2012, j.nr. 3401/1001-3896,
på spørgsmål som led i energiforhandlinger
udarbejdet af Energistyrelsen, som henviser til kilderne:
»Energistatistik 2010« (Energistyrelsen) og
»Emissionsfaktorer for stationær energi 2010«
(DMU)).
Brændsel | Kg CO2/GJ | Træ | 106-110 | Halm | 104-110 | Biogas | 83,6 | Naturgas | 56,7 | Kul | 95 |
|
Den direkte tilførsel af CO2 til atmosfæren ved en given
energiproduktion er således højere ved at benytte
træ og halm end ved at bruge kul og dobbelt så
høj som ved at bruge naturgas. Den faktiske effekt
afhænger således fuldt ud af, i hvilket omfang og hvor
hurtigt den udledte CO2 kan
dokumenteres at være optaget som biomasse igen, og hvad der
ville være sket CO2-mæssigt, hvis den
pågældende biomasse ikke var blevet brændt
af.
Enhedslisten er opmærksom på, at
det er en vanskelig og kompliceret proces at nå frem til
eksakte CO2-tal for forskellige
biomassekilder, men det er ikke nogen undskyldning for ikke at
sætte arbejdet i gang.
Enhedslisten foreslår en deadline den 1.
juli 2015 for at sikre, at der her ligger et første,
eventuelt forenklet, udgangspunkt for en opgørelse. Det kan
så efterfølgende løbende forfines og
justeres.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
indregning af CO2-udledning fra
biomasse som supplement til det nationale CO2-regnskab.
(Beslutningsforslag nr. B 56)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.