Beretning afgivet af Udenrigsudvalget den
21. april 2015
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 21.
januar 2015 og var til 1. behandling den 20. marts 2015.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udenrigsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i
1 møde.
2. Politiske
bemærkninger
Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse
af S og RV) noterer sig udenrigsministerens bemærkninger
under 1. behandling af B 55 den 20. marts 2015. V, DF, SF, EL, LA
og KF er enige med udenrigsministeren i, at dansk udenrigspolitik
skal bruges til at styrke vores sikkerhed, vores velstand og fremme
vores værdier i verden, samt at det er afgørende, at
dansk udenrigspolitik er i stand til hele tiden at tage bestik af
forandringerne i vores omverden. Flertallet er også enige med
ministeren i, at en »løbende tilpasning af vores
udenrigspolitik og Udenrigsministeriets organisation er ikke kun
nødvendig, men også uundgåelig, hvis vi skal
varetage Danmarks udenrigspolitiske interessevaretagelse på
den bedst mulige måde . . .«. (Udenrigsministerens tale
ved 1. behandling den 20. marts 2015). Flertallet anerkender, at
der i de seneste år er taget en række initiativer, som
løbende har forandret Udenrigsministeriet.
Flertallet konstaterer samtidig, at Danmark de
seneste år er blevet konfronteret med en række nye
udenrigspolitiske udfordringer. Det gælder ikke mindst
følgende:
- En langt mere
aggressiv russisk udenrigspolitik, som den har udmøntet sig
i annekteringen af Krim, intervention i Østukraine og
trusler imod europæiske lande. Det er vigtigt, at Danmark har
en sammenhængende strategi i forhold til Rusland.
- En øget
terrortrussel og opløsningstendenser i Mellemøsten i
kølvandet på Det Arabiske Forår. De arabiske
diktaturer blev ikke erstattet af demokratier. I stedet er der
opstået et tomrum, som er udfyldt af radikale islamistiske
grupper, ikke mindst ISIL. Det har samtidig medført en
kompleksitet i konflikterne, som er særdeles vanskelig at
adressere - både politisk og militært. Det
forudsætter en sammenhængende strategisk tilgang til
problemet.
- Uroen i
Mellemøsten forventes ikke at standse foreløbig. Den
er i vid udstrækning båret af religiøse
konflikter, og det er vigtigt at have større klarhed over
disse og at få en vurdering af de øvrige regionale
sammenstød.
- Arktis har
fået stigende udenrigspolitisk betydning på grund af
klimaforandringerne. Danmark har gennem rigsfællesskabet
store udenrigspolitiske interesser i at fastholde Arktis som et
lavspændingsområde, hvor konflikter løses efter
folkerettens principper.
- Vi oplever et
stadig mere selvbevidst afrikansk kontinent, der ønsker at
definere sig som andet og mere end modtagere af udviklingsbistand.
En række afrikanske lande har en pæn økonomisk
vækst og ønsker at spille en større politisk
rolle i løsningen af egne problemer og i en bredere
international kontekst.
- Forskydningen af
de globale magtstrukturer har medført, at Kina er blevet
både en økonomisk og politisk stormagt. Danmark har
såvel en økonomisk som politisk interesse i et
samarbejde med Kina, men vi er samtidig konfronteret med Kinas
manglende demokrati og overholdelse af menneskerettigheder.
Flertallet finder, at implikationerne af denne
nye udenrigs- og sikkerhedspolitiske virkelighed er
vidtrækkende og bør give anledning til en
sammenhængende strategisk tænkning af dansk
udenrigspolitik.
Flertallet finder det vigtigt, at Danmark har
en stærk udenrigstjeneste, som kan tiltrække kompetente
medarbejdere og varetage danske interesser i udlandet. Udvalget kan
konstatere, at der i de seneste år er gennemført
betragtelige nedskæringer i Udenrigsministeriet. Flertallet
anerkender, at også Udenrigsministeriet - som andre
ministerier - må tilpasse sig nye økonomiske
forudsætninger, men lægger vægt på, at der
bør være sammenhæng mellem landets
udenrigspolitiske ambitioner og de ressourcer, der skal sikre, at
målsætningerne føres ud i livet.
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti ser frem til i Folketinget at modtage en grundig
sikkerhedspolitisk analyse fra forsvarsministeren og
udenrigsministeren inden sommerferien 2015, ikke mindst i lyset af
at 2014 var et sikkerhedspolitisk skelsættende år, der
bør give anledning til at stoppe op og analysere
udviklingen.
Flertallet mener imidlertid, at der efter det
kommende folketingsvalg bør iværksættes et
yderligere analysearbejde, som kan grave et spadestik dybere med
henblik på at få større klarhed over
udfordringer, mål og midler i dansk udenrigspolitik. I
arbejdet skal inddrages både eksperter og Folketingets
partier. Flertallet mener, at bl.a. følgende temaer
bør belyses:
- Udfordringer for
dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik - Danmarks placering i en
verden under forandring.
- Trusler for
Danmarks sikkerhed.
- Udenrigs- og
sikkerhedspolitiske værktøjer i
»værktøjskassen« - sammenhængen
mellem de forskellige instrumenter, og hvordan de kan bruges.
- Udenrigspolitiske
prioriteringer, herunder af indsatsen i internationale fora.
-
Sammenhængen mellem udenrigspolitik og andre politiske
områder. Af særlig interesse vil være
sammenhængen mellem udenrigspolitik og forsvarspolitik, men
også områder som eksempelvis klima- og energipolitik,
erhvervspolitik m.v. bør inddrages.
-
Udenrigsministeriets ressourcesituation, herunder mulighederne for
at tiltrække og fastholde kvalificerede medarbejdere.
Flertallet lægger vægt på,
at arbejdet vil være færdiggjort inden udgangen af
2016.
Et mindretal i udvalget (S og RV) er enige i,
at der er behov for, at Danmark løbende forholder sig til
udviklingen i verden omkring sig, og at der gennemføres
tilpasninger af Danmarks udenrigspolitik og Udenrigsministeriets
organisation, som tager højde for den udvikling.
Mindretallet erindrer om, at der gennem de sidste 10 år er
gennemført en række analyser og tilpasninger af
Udenrigsministeriet og dansk udenrigspolitik, og at det også
vil være tilfældet fremover, som med den
sikkerhedspolitiske analyse, der bliver lagt frem inden sommer.
Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre understreger samtidig, at
det i henhold til grundloven er regeringens prærogativ at
føre rigets udenrigspolitik.
P. u. v.
Per Stig Møller
Udvalgsformand
Bilag
Oversigt over
bilag vedrørende B 55
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til beretning fra SF |
|