Betænkning afgivet af Europaudvalget
den 24. april 2015
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 19.
december 2014 og var til 1. behandling den 26. februar 2015.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Europaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 3 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, DF, EL, LA og KF) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget finder det
væsentligt, at Folketinget bliver informeret, når der
sker overimplementering, af de grunde, der fremgår af
beslutningsforslaget. Der kan være rigtig gode grunde til at
overimplementere, f.eks. hvis der konkret er hensyn til
miljø- eller forbrugerinteresser, der bør gå
forud for andre interesser. Men det bør i givet fald ske
på en måde, så der er fuld information om
det.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
positive over for beslutningsforslaget. I modsætning til de
borgerlige partier mener EL, at f.eks. miljø- og
forbrugerspørgsmål skal gå forud for hensynet
til erhvervslivets interesser og det indre marked. EL er
således en stærk fortaler for, at Danmark har lov til
at gå foran på sådanne spørgsmål,
idet EU reelt forhindrer en fremme af progressiv lovgivning
på det grønne område, og hvad angår
forbrugersikkerhed.
Til gengæld er EL samtidig kritisk
over for, at man gang på gang fra regeringens side - nogle
gange desværre med opbakning fra et flertal i Folketinget -
blindt følger EU's økonomiske styring i et og alt,
selv om danskerne har stemt nej til euroen.
Baggrunden for EL's stillingtagen i denne
sag er, at EL helt grundlæggende ønsker, at der skal
være åbenhed om implementering af EU-lovgivning i
Danmark. EL ønsker, at den politiske debat om, hvordan
Danmark skal implementere EU's økonomiske styring eller
miljølovgivning, hvordan vi skal gå videre end EU
eller holde os fra at følge EU, sker på baggrund af en
oplyst, bred og inddragende offentlig debat. Derfor ønsker
EL også bedre information til Folketinget om implementering
af EU-lovgivning og har derfor valgt at være positiv over for
beslutningsforslaget.
Liberal Alliances medlem af udvalget finder
det afgørende for den demokratiske gennemsigtighed og
tilliden til, at relationen mellem Folketing, regering og EU ikke
eroderer med deraf afledt øget mistillid, at Folketinget
bliver fuldt informeret, når der sker overimplementering,
uanset hvilke argumenter der måtte lægges til grund for
overimplementeringen.
Et mindretal i
udvalget (S, RV og SF) indstiller beslutningsforslaget til forkastelse.
Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres
og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget er
grundlæggende enige i behovet for øget information til
Folketinget og erhvervslivet om gennemførelsen af vores
EU-retlige forpligtelser. S, RV og SF bemærker, at
den ordning, som justitsministeren har foreslået i
besvarelserne af spørgsmål 1-5, på en
række væsentlige punkter indebærer en sådan
øget information til Folketinget og erhvervslivet, samtidig
med at ordningen ikke indebærer, at der skal etableres nye
bureaukratiske systemer.
Ordningen indebærer,
at sprogbrugen i Justitsministeriets lovkvalitetsvejlednings
afsnit om forholdet til EU-retten ændres, således at
ordet »bør« erstattes af ordet
»skal«. Lovkvalitetsvejledningen ændres
også, således at der tilføjes en ny rubrik til
det sammenfattende skema i et lovforslags almindelige
bemærkninger, hvor det med et plus eller minus skal
angives, om der med lovforslaget er tale om overopfyldelse af
EU-retlige minimumsforpligtelser. Lovkvalitetsvejledningen
præciseres desuden, således at det vil fremgå, at
det ansvarlige ministerium i et lovforslags almindelige
bemærkninger under det faste punkt om forholdet til EU-retten
skal angive, hvilke dele af lovforslaget der i givet fald er udtryk
for overopfyldelse. Erhvervs- og Vækstministeriets vejledning
om erhvervsøkonomiske konsekvensvurderinger præciseres
også, således at det kommer til at fremgå, at det
skal anføres i høringsbrevet til et
bekendtgørelsesudkast, hvilke dele af udkastet til
bekendtgørelse der i givet fald er udtryk for overopfyldelse
af EU-retlige minimumsforpligtelser. Dette gælder som den
øvrige vejledning alene for bekendtgørelser, der
indeholder væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Endelig indføres der en ordning, hvorefter Folketinget
modtager en meddelelse, når Europa-Kommissionen er
notificeret om gennemførelsen af et direktiv i dansk ret,
uanset om det er sket ved lov eller bekendtgørelse.
Det er S, RV og SF's opfattelse, at den af
justitsministeren foreslåede ordning reelt imødekommer
forslagsstillerne bag beslutningsforslaget på samtlige
punkter.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Thomas Jensen (S) Bjarne Laustsen
(S) Jeppe Bruus (S) Jens Joel (S) Morten Bødskov (S) nfmd. Trine Bramsen (S) Jacob Lund (S)
Helge Vagn Jacobsen (RV) Nadeem Farooq (RV) Zenia Stampe (RV)
Holger K. Nielsen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Nikolaj Villumsen
(EL) Finn Sørensen (EL) Per Clausen (EL) Erling Bonnesen (V)
Claus Hjort Frederiksen (V) Esben Lunde Larsen (V) Eva Kjer Hansen
(V) fmd. Jan E. Jørgensen
(V) Jakob Ellemann-Jensen (V) Sophie Løhde (V) Pia Adelsteen
(DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF) Christian
Langballe (DF) Mette Bock (LA) Per Stig Møller (KF) Lars
Barfoed (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B
52
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Tidsplan for udvalgets behandling af
beslutningsforslaget | 2 | 1. udkast til betænkning over
beslutningsforslaget | 3 | 2. udkast til betænkning over
beslutningsforslaget |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende B 52
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor det i afsnittet
»Forholdet til EU-retten« i Justitsministeriets
vejledning om lovkvalitet angiveligt er problematisk konsekvent at
ændre ordet »bør« til »skal«,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan ministeren vil skabe
overblik over registrering af, hvordan EU-retsakter implementeres i
dansk lovgivning, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
retningslinjerne om implementering af EU-retsakter i
Justitsministeriets vejledning om lovkvalitet bliver overholdt, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvilke kriterier der ligger til
grund for beslutningen om, at en bekendtgørelse i visse
tilfælde ikke sendes i høring, når en EU-retsakt
skal implementeres, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvorfor ministeren i
særskilte tilfælde, »hvor EU-regulering ikke
nødvendiggør ændring af dansk
lovgivning«, vurderer, »at en eksplicit begrundelse vil
medføre et uforholdsmæssigt stort resurseforbrug i
administrationen«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvorvidt ministeren kan
bekræfte, at alle EU-direktiver tillader overimplementering,
hvorfor det altid bør fremgå af høringsbreve
til udkast til bekendtgørelser, om der er tale om
overimplementering, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om ministerens kommentarer til
artiklerne »Folketinget vil kulegrave EU-lovgivning ad
bagdøren« og »Folketinget slår alarm: Vi
kobles af EU-lovgivning« fra Berlingske Tidende 18/4-15, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|