Fremsat den 8. oktober 2014 af Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF), Pernille Vigsø Bagge (SF) og Jonas
Dahl (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af regler om straffeattester
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingsår at revidere reglerne om
straffeattester med henblik på at gennemføre de
nødvendige administrative og lovgivningsmæssige
ændringer, således at flere dømte får en
mulighed for at opnå et arbejds- eller praktikforhold. Der
kan tages udgangspunkt i en eller flere af følgende
modeller:
- At et mildt,
enkeltstående lovbrud alene medfører en betinget
notering på straffeattesten for alle aldersgrupper.
- At der gives
mulighed for at udstede straffeattester, der kun medtager de for
det søgte job relevante strafovertrædelser.
- At der gives
bedre mulighed for at opnå dispensation for pletter på
straffeattesten.
Bemærkninger til forslaget
Beslutningsforslaget er en revideret
genfremsættelse af beslutningsforslag nr. B 229 fra
folketingsåret 2009-10. Se Folketingstidende 2009-10, A, B
229 som fremsat, side 1 ff.
Problemstillingen
Forslagsstillerne ønsker at ændre
reglerne om straffeattester. Straffeattesten har ved siden af sin
rolle som værktøj for samfundet også en
marginaliserende effekt for tidligere dømte. En plet
på straffeattesten kan være den faktor, der afholder
individer fra at komme væk fra kriminalitet og tilbage
på rette spor. Arbejdsgivere efterspørger generelt
rene straffeattester i forbindelse med ansættelser uden at se
på de(t) enkelte forholds karakter. Konsekvensen kan blive,
at de personer, der bliver afvist på grund af pletter
på straffeattesten, måske i stedet søger en
levevej, der er ekstremt omkostningsfuld for samfundet, som f.eks.
en kriminel løbebane eller passiv forsørgelse
på kontanthjælp.
Mange arbejdspladser efterspørger i dag
en ren straffeattest uden at skele til, hvad der står
på attesten. Der er stor forskel på kriminalitet, og
det er ikke uden relevans for en eventuel arbejdsgiver, om der er
tale om en tunet knallert eller mord, for at give et eksempel.
Denne skelnen er naturligvis også interessant i forbindelse
med en ændret lovgivning og bør indgå som en
overvejelse.
Problemet med antallet af individer, der
udelukkes fra arbejdsmarkedet med henvisning til en plettet
straffeattest, må antages at være stigende. Dette
afspejles bl.a., ved at der er sket en stor stigning i antallet af
udleverede straffeattester i Danmark gennem de sidste mange
år.
Fra 2001 til 2010 er der sket en klar
vækst i antallet af private og offentlige straffeattester
på næsten 30.000, og der blev således udleveret
161.000 straffeattester i 2010 mod 131.000 i 2001 (Kilde:
»Antallet af straffeattester boomer« af Michael
Gøtze, Politiken.dk den 8. maj 2011).
Ifølge en undersøgelse fra
interesseorganisationen Lederne bliver der indhentet straffeattest
i forbindelse med 26 pct. af ansættelserne i danske
virksomheder. Undersøgelsen viser også store forskelle
fra branche til branche. I detailhandelen og i transport- og
rejsebranchen vil lederne se attesten i cirka halvdelen af
tilfældene. (Kilde: »Ansøgere skal vise
straffeattest«, Lederne.dk den 27. maj 2013).
Samtidig har det siden 2013 været muligt
at bestille straffeattester digitalt, hvilket må forventes at
medføre en endnu større vækst i
efterspørgslen efter straffeattester.
Det store problem i denne sammenhæng er,
at der findes et uvist antal individer, der ikke kan fremvise en
uplettet straffeattest, men som gerne vil tilbage på rette
spor og engagere sig i et arbejde eller i foreningslivet. Disse
individer bliver ekskluderet fra arbejdsmarkedet og overladt til
overførselsindkomster, og en del bliver måske fristet
til at gå ind i kriminalitet. Dette er i sagens natur ikke en
holdbar situation.
Forslagsstillerne finder, at det har en
samfundsmæssig værdi og interesse, at flere opgiver
kriminalitet efter endt afsoning. Det er velkendt, at alle former
for beskæftigelse og uddannelse har en
kriminalpræventiv virkning. På den baggrund
foreslås det, at Folketinget beslutter at se på,
hvordan reglerne for straffeattesterne kan ændres,
således at flere får en ærlig chance efter
løsladelse. Problemet, som beslutningsforslaget
således vil afhjælpe, er, at en notering på
straffeattesten i praksis bliver stigmatiserende, således at
det er enormt svært for et individ med en plettet
straffeattest at få et arbejde eller en funktion i en
forening, to oplagte alternativer til en kriminel
løbebane.
Derfor pålægger forslagsstillerne
regeringen i indeværende folketingsår at revidere
reglerne om straffeattester med henblik på at
gennemføre de nødvendige administrative og
lovgivningsmæssige ændringer med udgangspunkt i et
eller flere af følgende tre forslag:
1. Forslag
til folketingsbeslutning om betingede noteringer på
straffeattester
Der er stor forskel på, hvilken type af
kriminalitet der begås, en forskel, der typisk afspejles i
den straf, domstolene tildeler den kriminelle. Derfor skal der
også i forbindelse med noteringerne på straffeattesten
skelnes mellem hård og mild kriminalitet og antallet af
forseelser. Den gruppe, der kun begår kriminalitet af
ikkegrov karakter én gang, bør have en chance
til.
Den tidligere regering indførte i 2011
nye regler om betinget notering for unge under 18 år,
hvorefter førstegangstilfælde af mindre alvorlig
kriminalitet som udgangspunkt ikke medtages på
straffeattesten for unge under 18 år. (Bekendtgørelse
nr. 262 af 23/03/2011 om ændring af bekendtgørelse om
behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister.)
Forslagsstillerne ønsker en udvidelse af denne ordning til
også at omfatte personer over 18 år.
Forslagsstillerne mener, at vi ikke bør
forholde personer med pletter på straffeattestten chancen for
at få job og adgang til legale indtægter eller
praktikpladser, men i førstegangstilfælde give
mulighed for at gøre noteringen af en strafferetlig
afgørelse på straffeattesten betinget, medmindre
afgørelsen lyder på ubetinget fængselsstraf, og
medmindre den pågældende inden for en periode på
3 år fra tidspunktet for afgørelsen begår et nyt
kriminelt forhold, der har gentagelsesvirkning for det nu
begåede forhold i henhold til gældende regler på
området, jf. straffelovens § 84. Modtager gerningsmanden
en ny afgørelse, der har gentagelsesvirkning, vil det
betyde, at både den nye og den tidligere strafferetlige
afgørelse noteres på straffeattesten.
Børneattesterne består som i dag.
Forslagsstillerne finder, at en sådan
mulighed er af central betydning, idet der for de fleste
førstegangskriminelle vil være tale om, at de,
når de opdages, kun har begået noget kriminelt den ene
gang. Dette understøttes af en dansk undersøgelse,
der viser, at personer, der er registreret for fire eller flere
straffelovsovertrædelser i Kriminalregisteret, tegner sig for
to tredjedele af samtlige straffelovsovertrædelser, selv om
de kun udgør 18 pct. af de registrerede
lovovertrædere. 75 pct. af kriminaliteten i Danmark er
således recidivkriminalitet - hvilket deler de kriminelle op
i den »hærdede« gruppe, der gentager
kriminaliteten, og de lovovertrædere, der kun begår
kriminalitet én gang, som dette beslutningsforslag retter
sig imod.
Generelle
bemærkninger til forslag 2 og 3
Mange indsatte står i en sårbar
situation, når de løslades. Ud over den formelle straf
følger der også en ganske betydelig uformel straf.
Rockwool Fondens Forskningsenhed dokumenterede i en
undersøgelse (der henvises til »Forbryderen og
samfundet. Livsvilkår og uformel straf«, af Torben
Tranæs og Lars Pico Geerdsen med bidrag af Susumu Imai, Claus
Larsen og Michael Svarer. Rockwool Fondens
Forskningsenhed/Gyldendal 2008), at indsatte ikke bare har markant
lavere indtjening i de 5 år, hvor pletten på
straffeattesten er der, men at denne fortsætter resten af
livet, ligesom de har en livslang, markant højere ledighed.
Forskningsresultaterne viser således, at den løsladte
har mere end svært ved at få fodfæste på
arbejdsmarkedet efter en afsoning, og at sandsynligheden for at
ende på overførselsindkomst er markant. Det er
nærliggende at forestille sig, at disse forhold har rod i
straffeattesterne.
2. Forslag
til folketingsbeslutning om ændring af reglerne om udstedelse
af straffeattester
Beslutningsforslaget indebærer, at
Folketinget opfordrer justitsministeren til at ændre reglerne
for udstedelse af straffeattester med henblik på at sikre, at
en arbejdsgiver i forbindelse med ansættelse eller under
ansættelse af en lønmodtager alene kan få
oplysninger om, hvorvidt lønmodtageren har begået et
strafbart forhold, i det omfang det er nødvendigt for at
tilgodese væsentlige hensyn til virksomhedens eller andres
sikkerhed og oplysningerne er relevante for udførelse af det
pågældende arbejde.
Ved udmøntningen af forslaget skal det
bl.a. sikres, at arbejdsgiveren ved anmodning om oplysninger om
strafbare forhold begået af lønmodtageren får de
relevante oplysninger, men også at den enkelte ikke bliver
sorteret fra på baggrund af et irrelevant forhold.
Der foreslås en undersøgelse af,
hvordan et it-system kunne medvirke til denne opdeling i kategorier
af relevante strafforhold og ikkerelevante strafforhold for en
given arbejdsgiver i praksis.
Det er altså alene straffeoplysninger,
som har betydning for det konkrete arbejdes udførelse, som
kan indhentes. Med en sådan regelændring
imødegås det problem, at en enkelt anmærkning,
som ikke er relevant, kan afskære en ansøger fra at
få et job.
Denne manøvre vil i øvrigt ikke
ændre på individets retsstilling.
Eksempler
En børnehaveleder skal således
f.eks. fortsat have lov til at anmode om oplysninger om, hvorvidt
en ansøger har begået nogen form for kriminalitet
eller uterlighed over for børn eller unge. Derimod vil
børnehavelederen ikke have lov til at kræve
oplysninger om, hvorvidt en ansøger for et par år
siden i kådhed har stjålet en bil eller lavet
skattesvindel.
En forretningsindehaver skal f.eks. have lov
til at få oplysninger om, hvorvidt en ansøger til en
stilling som bogholder har begået underslæb. Derimod
skal forretningsindehaveren ikke have oplysninger om, hvorvidt
ansøgeren for nogle år siden har været
indblandet i et værtshusslagsmål.
Ved udformningen af reglerne skal der
endvidere tages stilling til, hvilke sanktioner overtrædelse
af reglerne skal indebære. Også her bør
Justitsministeriet komme med oplæg til, hvordan en praktisk
og teknisk løsning kan afgrænses, såfremt denne
model vedtages.
3.
Dispensationer til straffeattesten
Som reglerne er i dag, kan der i særlige
tilfælde gives dispensation til tidligere sletning af
noteringer på straffeattesten. Men denne mulighed bliver kun
benyttet i ekstremt begrænset omfang, jf.
Folketingsåret 2008-09, Retsudvalget, Alm. del,
spørgsmål 1222, om, hvilke begrundelser der kan give
dispensationer til straffeattester, og hvor mange af disse der er
givet de sidste 5 år, til justitsministeren.
Forslagsstillerne mener, at det lave antal
dispensationer bør undersøges. Hvorfor er der
så få, der søger en dispensation, og endnu
færre, der får en? Når en tidligere kriminel skal
søge arbejde eller praktikplads, bør der være
bedre mulighed for at søge dispensation til at få en
ren straffeattest med henblik på arbejde eller praktikplads i
forbindelse med studium. Forslagsstillerne mener, det bør
være muligt at foretage en konkret vurdering af hele
ansøgerens situation i hvert tilfælde, og at
såfremt der begås ny kriminalitet, bortfalder
dispensationen.
Eksempler
En pige har gjort sig medskyldig i
hæleri, da hun køber en stjålet telefon af en
fremmed på Christiania, og modtager en bøde.
Efterfølgende bliver hun fyret fra sit job på Hotel
Marriot og kan ikke forsørge sig selv med andet arbejde, da
hun får afslag alle steder på baggrund af sin plettede
straffeattest.
En ufaglært 50-årig mand, der
tidligere har begået socialt bedrageri og har taget sin
straf, er nu udelukket fra at tage et arbejde. Han får afslag
på bl.a. en ansøgning om et chaufførjob
på baggrund af sin plettede straffeattest.
En 42-årig mand fra Sønderjylland
er godt i gang med en uddannelse som misbrugsvejleder. Nu kan han
ikke få en praktikplads i offentligt regi på grund af
straffeattesten trods det gode forudgående forløb.
Supplerende
om straffeattester
Forslagsstillerne er åbne over for at
diskutere en ændring af reglerne for straffeattesterne,
således at der f.eks. ændres på
afgrænsningsområdet for, hvornår en
lovovertrædelse kommer på straffeattesten. I dag er det
kun overtrædelser af straffeloven, lov om euforiserende
stoffer og udenlandske afgørelser, hvilket indebærer,
at overtrædelser af f.eks. færdselsloven eller
våbenloven ikke noteres. Ideen er dog, at ændringerne
skal tilgodese den ovennævnte problemstilling med, at
lovovertrædere med enkeltstående milde noteringer
på straffeattesten skal have mulighed for at komme tilbage
på rette spor med arbejde eller foreningsfunktion, ved f.eks.
at gøre den første notering betinget, ændre
på reglerne for udstedelsen af straffeattester eller give
bedre mulighed for at få dispensation til at få slettet
sine noteringer på straffeattesten, alt sammen inden for
rimelige grænser.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af regler om straffeattester.
(Beslutningsforslag nr. B 5)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.