Fremsat den 2. december 2014 af Alex
Ahrendtsen (DF), Bent Bøgsted (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Søren Espersen (DF),
Martin Henriksen (DF), Marie Krarup (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre indeklima i skolerne
Folketinget opfordrer regeringen til:
1) At lave en indeklimaplan sammen med KL,
så kommunerne bliver forpligtet til at medtænke
indeklima, når kommunerne renoverer skoler.
2) At undersøge, om Danmark bør
følge i Norges og Sveriges fodspor og lave konkret
lovgivning om automatisk og mekanisk ventilation på
skolerne.
Bemærkninger til forslaget
Der er et stort potentiale i et godt indeklima
i skolerne. Ca. 0,5 million børn og unge og ca. 50.000
lærere opholder sig dagligt på skolerne. En forbedring
af indeklimaet kan have stor positiv effekt på trivsel,
koncentrationsevne og indlæring hos eleverne og omfanget af
sygefravær hos elever og lærere. Et dårligt
indeklima kan medvirke til ringere uddannelsesforløb og
på sigt afledte samfundsøkonomiske konsekvenser og
udgifter.
En aktuel landsdækkende
undersøgelse, »Masseeksperiment 2014«, der er
udviklet i et samarbejde mellem DTU og Dansk
Naturvidenskabsfestival, viser imidlertid, at luftkvaliteten i
skolernes klasselokaler er alarmerende dårlig. Ca. 20.000
elever fra ca. 800 grundskole- og gymnasieklasser har indsamlet
data til undersøgelsen i egne klasselokaler. Eleverne
målte CO2-niveauet og
antallet af svampesporer i luften, hvorefter resultaterne blev
analyseret af DTU.
Undersøgelsen viser, at der på
seks ud af ti skoler blev målt CO2-koncentrationer over det acceptable
niveau. I 19 pct. af klasselokalerne var
koncentrationerne mere end dobbelt så høje som
anbefalet. 16 pct. af klasserne havde flere svampesporer i
luften end det, forskerne bruger som tommelfingerregel. En
tilsvarende undersøgelse, »Masseeksperiment
2009«, viste, at 56 pct. af klasserne havde CO2-koncentrationer over det acceptable
niveau. Der er altså ikke sket forbedringer på 5
år. I Sverige og Norge var de tilsvarende tal 16 pct. og 21
pct. og således betydeligt bedre end i Danmark.
Ifølge »Masseeksperiment
2014« skyldes dårligt indeklima først og
fremmest dårlig ventilation. Utilstrækkeligt
ventilerede lokaler med mange elever påvirker CO2-niveauet og har gener som hovedpine,
kvalme, irritation af slimhinderne og luftvejsinfektioner som
konsekvenser. Undersøgelsen henviser til, at en
forhøjet CO2-koncentration
kan påvirke evnen til at træffe rationelle
beslutninger, at der er påvist sammenhæng mellem
dårligt indeklima og elevernes præstationer, og at en
undersøgelse har vist, at en fordobling af ventilationsraten
fra et lavt niveau medførte en fremgang i præstationen
af skolearbejdet på næsten 10 pct.
Rapporten: »Indeklima i skoler - status
og konsekvenser«, rapport af DTU til FOA, 2011, sammenligner
CO2-koncentrationer i danske skoler
og gymnasier med Sverige og Norge, som har meget lavere CO2-koncentrationer end i Danmark, og
angiver som en væsentlig årsag til forskellen, at der i
langt højere grad benyttes mekanisk ventilation i Sverige og
Norge.
Rapporten henviser til, at konsekvenserne af
utilstrækkeligt indeklima i klasseværelser er
vidtrækkende for både elever og lærere. Hvis man
- ifølge rapporten - tager de krav, der gælder for
ventilation i danske skoler og øger ventilationen, så
den svarer til de svenske krav, forventes det, at elevernes
præstation vil stige med op til 6 pct., og at elevernes
fravær pga. sygdom forventes at falde med mellem 2,5 og 5
pct.
Dansk Folkeparti opfordrer på den
baggrund regeringen til at tage initiativer, som kan forbedre
indeklimaet i skolerne.
Dansk Folkeparti foreslår, at regeringen
dels indleder samtaler om at lave en indeklimaplan sammen med KL,
så kommunerne eventuelt bliver forpligtet til at
medtænke indeklima, når kommunerne renoverer skoler, og
dels undersøger, om Danmark bør følge i Norges
og Sveriges fodspor og lave konkret lovgivning for automatisk og
mekanisk ventilation på skolerne.
Økonomi
Beslutningsforslaget forventes ikke i
første omgang at medføre øgede udgifter for
staten, da undersøgelsen om Sveriges og Norges lovgivning
på området kan udarbejdes af det relevante ministerium,
mens en indeklimaplan først skal afgøre, hvad det vil
medføre af øgede udgifter for kommunerne, inden den i
givet fald skal sættes i værk i et samarbejde mellem KL
og regeringen.
Skriftlig fremsættelse
Alex Ahrendtsen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
indeklima i skolerne.
(Beslutningsforslag nr. B 40)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.