Fremsat den 2. december 2014 af
Erling Bonnesen (V), Henrik Høegh (V),
René Christensen (DF),
Pia Adelsteen (DF), Daniel Rugholm (KF) og
Brian Mikkelsen (KF)
Forslag til folketingsbeslutning
om en fødevare- og landbrugspakke
Folketinget opfordrer regeringen til hurtigst
muligt at fremsætte lovforslag, der gennemfører en
fødevare- og landbrugspakke, der skal sikre en dansk
fødevare- og landbrugssektor i vækst i balance med
miljøet med 16 initiativer fordelt på 4 områder:
1) Øget råvaregrundlag 2) Ny og målrettet
regulering 3) Styrket konkurrenceevne 4) Bedre adgang til
finansiering.
Bemærkninger til forslaget
Danmarks fødevare- og landbrugssektor
er stærk, men også under stigende pres fra voksende
global konkurrence. Ikke kun fra fjerne
vækstøkonomier, men især fra vores nabolande i
EU.
I takt med at den globale konkurrence bliver
hårdere og hårdere, er der brug for en offensiv
indsats, så Danmark fortsat er et attraktivt sted at drive
landbrug og fødevarevirksomhed.
Aftale om Vækstplan for Fødevarer
fra april 2014 lagde de lange spor til et paradigmeskifte væk
fra den generelle regulering af landbruget.
Forslagsstillerne havde gerne set en mere
ambitiøs aftale. Derfor ønsker forslagsstillerne
hurtigst muligt at gøre fødevare- og
landbrugssektoren endnu bedre rustet til at øge eksporten,
skabe mere vækst og beskæftigelse - i samspil med natur
og miljø - med 16 konkrete initiativer fordelt på 4
områder.
Øget
råvaregrundlag
1.
Omfattende måleprogram og gradvis udfasning af reducerede
gødskningsnormer
Der iværksættes hurtigst muligt et
omfattende måleprogram for at tilvejebringe det
nødvendige vidensgrundlag om transporten af kvælstof i
alle relevante vandoplande og delvandoplande til brug for fuld
implementering af den målrettede arealregulering fra 2016.
Målinger og indsats startes, hvor risikoen vurderes
størst. Måleresultaterne bruges således til at
sikre et fortsat overblik over udvaskningen til de danske
kystområder.
Samtidig skal der påbegyndes en gradvis
udfasning af reducerede gødskningsnormer i tre faser,
så de reducerede gødskningsnormer på ca. 15-20
pct. begrænses med en tredjedel om året i 2015, 2016 og
2017, så det med virkning fra 2017 er tilladt at
tilføre den landbrugsfagligt optimale mængde
kvælstof under hensyntagen til forpligtelserne i
nitratdirektivet.
Landmændene skal fortsat udarbejde
gødningsregnskaber. Disse skal dokumentere
kvælstofudnyttelsen i husdyrgødningen på
baggrund af de kendte normer for de enkelte afgrøder.
2.
Harmonikrav for slagtesvin hæves
Harmonikrav for slagtesvin i Danmark
hæves fra 1,4 til 1,7 dyreenheder pr. hektar jord.
Ny og
målrettet regulering
3.
Handlingsplan for ny og målrettet regulering
Der udarbejdes en ambitiøs
handlingsplan for, hvornår og hvordan den målrettede
regulering på arealer med høj udledning
gennemføres, så normsænkningen kan reduceres som
planlagt i 2015, 2016 og 2017, jf. pkt. 1.
4. Krav om
randzoner og efterafgrøder fjernes
Det generelle randzonekrav afskaffes.
Randzoner kan dog stadig bruges i en målrettet regulering
gennem aftaler med den enkelte lodsejer. De ekstra 60.000 ha
efterafgrøder fra Aftale om Vækstplan for
Fødevarer afskaffes i 2017.
5.
Regulering af staldanlæg og markarealer adskilles
Reguleringen af staldanlæg og
markarealer adskilles ved at sætte loft på emissioner
fra anlægget og ikke på antallet af dyreenheder.
Derudover indføres et simpelt anmeldesystem for de
husdyrbrug, der falder uden for IE-direktivet, som erstatter kravet
om godkendelse. Husdyrlovens specifikke depositionskrav for
ammoniakfølsom natur ændres, så den kun
gælder for udvalgte, særlig værdifulde
bevaringsværdige naturområder, og der skal udarbejdes
særlige forvaltningsplaner for disse områder.
6.
Fejlklassifikation af vandløb rettes
Der skal rettes op på den omfattende
fejludpegning og ?-karakterisering af vandløb i
vandplanerne. For at undgå forsumpning af landbrugsarealer og
private grunde langs vandløb skal smalle, gravede
vandløb, der har et rent afvandingsformå, samt flade
vandløb tages helt ud af både første og anden
generations vandplaner. Dette ses i sammenhæng med de
øgede regnmængder.
7.
Tilladelse til jordbearbejdning før 1. november
Den danske særregel om, at
landmænd ikke må foretage jordbearbejdning inden 1.
november, ophæves.
8. Fra
kontrollant til konsulent
Der laves en samlet kontrolstrategi jf. Natur-
og Landbrugskommissionens anbefaling om kontrol baseret på
dialog, ansvar og tillid.
Styrket
konkurrenceevne
9.
Konkurrencegaranti til landbruget
Landbruget skal have en konkurrencegaranti,
der betyder, at omlagte midler fra landbrugsstøtten til
landdistrikterne skal bruges til at styrke landbrugets
konkurrenceevne og reserveres til bl.a. at gennemføre den
nye målrettede kvælstofregulering samt udvikle
teknologien til at gennemføre den nye emissionsbaserede
ammoniakregulering af staldanlæg. Midlerne bruges bl.a. til
at gennemføre tiltag for at begrænse udvaskningen
på arealer med for høje udvaskningstal. Dette kan
f.eks. ske ved brug af minivådområder,
efterafgrøder, randzoner, stenrev m.v.
10.
Hurtigere og mere effektiv behandling af
miljøgodkendelser
Der fastsættes et loft på
maksimalt 6 måneder, fra sagen er fuldt oplyst, til den skal
være færdigbehandlet. Husdyrproducenter, som har en sag
i behandling, oplyses dog om lovændringer for at give
mulighed for eventuel frivillig opfølgning. Kommunernes
sagsbehandlingstider på miljøgodkendelser
offentliggøres halvårligt. Anmeldeordningen for fulde
stalde justeres, så mindre tilpasninger af
miljøgodkendelser til husdyrproducenters
effektivitetsforbedringer kan gennemføres uden ny
ansøgning om miljøgodkendelse.
11. Indsats
mod overimplementering
Indsatsen skal omfatte en analyse af
samfundsmæssige omkostninger ved danske særregler,
nabotjek »fra jord til bord« lovgivning i
sammenlignelige lande, retningslinjer mod overimplementering af
EU-regler og fokus på minimumsimplementering. Derudover skal
der arbejdes for et »scoreboard« på EU-niveau for
implementering af landbrugs- og fødevareregulering. Nye
lovforslag skal indeholde opgørelse over eventuel
overimplementering. Princippet skal være »følg
eller forklar«, hvor dansk lovgivning så vidt muligt
fastlægges på niveau med den mindst restriktive
implementering i vores nabolande. Ved afvigelser skal der
forklares, hvorfor der implementeres anderledes af hensyn til
eksempelvis fødevaresikkerhed eller særlige natur-
eller miljøforhold i Danmark.
12.
Vækstplan for dansk akvakultur
Der skal udarbejdes en vækstplan for
dansk akvakultur frem mod 2020 med en ambitiøs tidsplan for
at styrke akvakulturens rammevilkår, så væksten,
eksporten og beskæftigelsen kan øges.
13.
Konkurrencedygtig økologi og styrket eksport af
økologiske fødevarer
Økologireglerne for danske frugtavlere
gennemgås med henblik på at give dem sammenlignelige
dyrkningsregler med deres konkurrenter i Nordeuropa. Der etableres
støtteordninger, der fremmer flere dyr på græs i
forbindelse med naturpleje og økologi. Den markedsdrevne
udvikling af økologi via en innovations-, afsætnings-
og eksportfremmende indsats gennem Fonden for Økologisk
Landbrug skal styrkes.
14.
Kødkontrol af små slagtehuse
Staten yder i dag et årligt tilskud over
finansloven til kødkontrol på de små slagtehuse,
der slagter færre end 30.000 »slagtedyreenheder«
pr. år. Dette loft hæves til 35.000 enheder.
Bedre adgang
til finansiering
15.
Etableringslån for unge landmænd og fiskere
De risikovillige »Etableringslån
til landbrug« udvides til også at omfatte
fiskerierhvervet.
16. Fiskeri
inddrages i landbrugets finansieringsbank
Fiskerierhvervets finansieringsmuligheder skal
styrkes ved at give fiskeriet mulighed for at blive inddraget i
Landbrugets Finansieringsbank, ved at fiskerierhvervet indskyder
kapital i Landbrugets Finansieringsbank.
Skriftlig fremsættelse
Erling Bonnesen
(V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om en
fødevare- og landbrugspakke.
(Beslutningsforslag nr. B 39)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.