Betænkning afgivet af Udvalget for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den 18. marts 2015
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 2.
december 2014 og var til 1. behandling den 27. januar 2015.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 4 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til fødevareministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse ved 2. (sidste)
behandling.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget mener, at landbrugserhvervet i Danmark kan blive sundt og
robust. Også selv om landbruget efter rekordstore
driftsresultater i 2012 og 2013 netop nu står i betydelige
vanskeligheder på grund af den manglende afsætning i
Rusland, og fordi dansk landbrug jo stadig lider kraftigt under
gældsbyrden, der blev opbygget i 00'erne. SF's politik er
grundlæggende den samme som den, Natur- og
Landbrugskommissionen fremlagde i april 2013.
Det er muligt, og det skal fortsat
være muligt at sikre både bedre økonomi og
større produktion i landbruget samtidig med mere natur,
biodiversitet og bedre miljø. Vi har i årevis arbejdet
for at indføre den samme type regulering, som Natur- og
Landbrugskommissionen foreslår, hvor det er den konkrete
miljøpåvirkning, der reguleres, i stedet for en
generel regulering. SF er derfor også meget enig med
formanden for Natur- og Landbrugskommissionen, når han i
forordet til rapporten fra kommissionen skriver:
»Samfundet og de grønne
interesser må acceptere, at landbruget som alle andre erhverv
skal have lov til at udvikle sig. Ligesom landbruget må
anerkende, at det omgivende samfund har brug for en rig natur og et
rent miljø. Der er mange muligheder for at finde
løsninger, som både kan give udvikling i
landbrugserhvervet, beskytte miljøet og skabe mere og rigere
natur. Natur, miljø og vækst er ikke
nødvendigvis modsætninger, men kan og skal arbejde
sammen. Gode løsninger kræver et godt samarbejde
mellem de forskellige interesser. Ingen kan få det hele. Alle
vil vinde ved at tænke i helheder, balancer og kompromisser.
Det kræver lederskab og politisk ansvarlighed.«, jf.
http://www.naturoglandbrug.dk/slutrapport_2013. aspx? ID=52071
Desværre må det konstateres, at
VKO nu i valgåret 2015 med beslutningsforslaget klart
markerer, at det ikke er det, de ønsker. VKO har i stedet
valgt at stille vælgerne i udsigt, at man vil fortsætte
blokpolitikken på landbrugsområdet på bekostning
af miljø, natur og klima. VKO ønsker ikke en ny start
for naturen og landbruget. VKO forsøger at fastholde et
forældet billede af miljøkrav som den eneste eller
største udfordring for et økonomisk bæredygtigt
landbrug. VKO bliver dermed selv en del af problemet i stedet for
en del af det lederskab, der udviser den politiske ansvarlighed,
som Natur- og Landbrugskommissionens efterlyser.
Hvordan skal en svineproducent, der ikke
har haft overskud siden 2006 og indtil 2013 har opnået et
samlet underskud efter skat på 86 mio. kr. og en samlet
gæld på 214 mio. kr. kunne få gavn af mere
vandforurening og flere klimagasser fra flere svin? I store dele af
landbruget er der en udbredt tro på, at vækst og
investeringer i udvidelser altid løser alle problemer, og
det er den tro, som beslutningsforslaget tager udgangspunkt i. Man
lader som om, at bankerne igen vil finansiere landbruget på
samme vilkår, som da gældsbyrden voksede under
VKO-regeringen, bare miljøreglerne lempes.
Forslagene fra VKO vil, hvis de overhovedet
er gennemførlige og gennemføres af et nyt
folketingsflertal, medføre markante tilbageskridt. Det
fremgår af en besvarelse fra miljøministeren med
bidrag fra klima-, energi- og bygningsministeren, jf. MIU alm. del
- svar på spm. 100.
VKO's forslag om fjernelse af de reducerede
gødningsnormer, randzonerne, de 60.000 ha
efterafgrøder, som erstattede de 140.000 ha målrettede
efterafgrøder, og restriktionerne på jordbehandling i
efteråret vil betyde, at kvælstofforureningen gradvis
fra 2015 til 2017 vil øges med 10.000 t om året og vil
øge udsivningen med 18 pct., medmindre der vedtages andre
virkemidler.
VKO vil kompensere for ophævelsen af
gødningsnormerne ved at måle kvælstof i fjorde
og kyster og tilsyneladende afskaffe modelberegninger over
kvælstoffets omsætning og udledning på vej til
grundvand og fjorde og kyster. VKO vil derfor ikke kunne vurdere
udviklingen af kvælstof i grundvandet og dermed, om
grænseværdien på 50 mg/l overskrides, hvilket
netop vil være konsekvensen i flere områder, jf. MIU
alm. del - svar på spm. 100.
Dette gælder særlig inden for
nitratfølsomme indvindingsområder, hvor vi ved, at
grundvandet er sårbart over for nitratudvaskning. Her vil en
øget udvaskning i størrelsesordenen 7-15 mg/l mange
steder være kritisk. Men også uden for de
nitratfølsomme indvindingsområder vil en øget
nitratbelastningen i det anslåede omfang kunne give problemer
med nitratforurening af drikkevandet. Såfremt kommunerne i
indsatsplanerne til sikring af drikkevandsinteresserne skulle
kompensere for en øget tilførsel af nitrat fra
landbruget, vil det medføre merudgifter for
vandforbrugerne.
VKO vil helt afskaffe tvungen brug af
efterafgrøder som generelt virkemiddel til at nedbringe
kvælstofforureningen. VKO har allerede i 2014 aftalt med
regeringen at afskaffe den målrettede brug af
efterafgrøder, som VKO indførte med
»Grøn Vækst« i 2009. Sagt på en
anden måde: VKO har fået fjernet den eneste
målrettede regulering, som VKO selv har gennemført, og
vil nu helt fjerne efterafgrøder som generelt
virkemiddel.
Forslaget om at ændre harmonikravet
for svin fra 1,4 til 1,7 dyreenheder vil føre til
øget fosforoverskud på markerne og med tiden til
øget udvaskning. Det er dårlig udnyttelse af en
begrænset ressource og vil føre til øget import
af kunstgødning for at erstatte tabet af fosfor.
Forureningen med klimagasser vil
ifølge Klima-, Energi- og Bygningsministeriet øges
med i størrelsesordenen op til 1 mio. ton CO2-ækvivalenter i 2020. Det er jo
ganske meget, i betragtning af at man nu (oktober 2014) mangler ca.
2 mio. tons i at nå 40 pct. reduktion i 2020. I Detektor
på DR 2 den 12. marts 2015 har eksperter anfægtet
Klima-, Energi- og Bygningsministeriets tal, fordi de ikke mener,
at forslaget vil føre til øget svineproduktion.
Omvendt har Venstres formand, Lars Løkke Rasmussen, allerede
sidste sommer sagt, at forslaget vil føre til en
forøget mængde slagtesvin på den »gode
side af en million«, jf.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/06/15/094906.htm, hvilket
fuldstændig svarer til skønnet fra Landbrug &
Fødevarer. Hvis VKO og landbrugets organisation har ret, vil
forureningen med CO2 øges med
op til 1 mio. tons. Hvis det derimod er et blålys fra VKO, og
der ikke produceres flere svin, vil klimaforureningen fra den
samlede landbrugspakke fra VKO være cirka det halve.
For en god ordens skyld skal det
nævnes, at forslagene om øget kvælstofforurening
ikke kan gennemføres uden kompenserende tiltag, hvis Danmark
ikke skal bryde EU-lovgivningen, herunder vandrammedirektivet og
nitratdirektivet. Da VKO foreslår at fjerne de mest
omkostningseffektive tiltag, man i dag har til rådighed, vil
det selvsagt blive dyrere for både landbruget og samfundet.
Det er også tvivlsomt, om Danmark uden videre kan
forhøje dyreenhederne for svin, da de danske grænser
er en del af en aftale med Europa-Kommissionen om dispensation for
den danske gennemførelse af nitratdirektivet.
SF kan derfor ikke støtte forslaget
og opfordrer forslagsstillerne til at tage udfordringen op i stedet
for at opstille falske modsætninger mellem erhverv og
miljø.
Et mindretal i
udvalget (V, DF og KF) indstiller beslutningsforslag til vedtagelse uændret.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget opfordrer regeringen
til at anerkende, at fødevareerhvervet står i en
historisk vanskelig situation med potentielt meget alvorlige
konsekvenser for vækst og beskæftigelse i Danmark. Det
gælder ikke mindst i områderne uden for de store byer,
hvor fødevareerhvervet mange steder er det bærende
grundlag for beskæftigelsen i den private sektor.
Dårlige rammevilkår for dansk
landbrug kombineret med den aktuelle ruslandskrise og opbremsningen
i Kinas efterspørgsel efter fødevarer har
medført, at mange landbrug, skønnet ca. 15 pct. af de
danske bedrifter, er i alvorlige økonomiske vanskeligheder,
og antallet af konkurser i landbruget er steget væsentligt de
seneste måneder.
Situationen i landbruget og
fødevaresektoren er blevet forværret siden
fremsættelsen af dette beslutningsforslag, og V, DF og KF
opfordrer derfor regeringen til at støtte
beslutningsforslaget om en fødevare- og landbrugspakke, der
kan kickstarte en ny vækst og optimisme i
fødevareerhvervet lige nu, hvor der er meget brug for
det.
I tilknytning til den debat, der har
været om beslutningsforslaget, har der været
påstande om, at dette forslag skulle medføre kraftige
forringelser for miljøet og naturen. Det kan mindretallet
naturligvis afvise. V, DF og KF ønsker selvfølgelig
fortsat at passe godt på vores natur og miljø,
samtidig med at fødevareerhvervet kan skaffe indtjening til
Danmark ved den store eksport, som overstiger 100 mia. kr. Det
handler om at få vækst og beskæftigelse i balance
med miljø og natur. Det kan godt lade sig gøre med
brug af ny viden og nye teknologiske løsninger.
Samtidig har der fra
fødevareministeren fejlagtigt været fremsat
påstande om, at vi med beslutningsforslaget vil forringe
dyrevelfærden. Disse påstande kan mindretallet klart
afvise.
Samtidig opfordrer forslagsstillerne
regeringen til at standse og omgøre de tiltag, regeringen
har besluttet, og som forværrer de økonomiske
vanskeligheder for fødevareerhvervet, bl.a.:
- Regeringens
aktuelle forslag om vandplaner, der vil reducere
landbrugsproduktionen flere steder.
- Regeringens
forbud mod gødskning og sprøjtning på
§3-arealer.
- Regeringens
forslag om ensidig dansk reduktion af ammoniakudledning med 24
pct., mens EU-gennemsnittet er på 6 pct.
Et andet
mindretal i udvalget (LA) vil stemme hverken for eller imod
beslutningsforslaget.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Jesper Petersen (S) Bjarne
Laustsen (S) Karin Gaardsted (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Mette Reissmann (S) Simon Kollerup (S) Helle
Løvgreen Mølvig (RV) Lone Loklindt (RV) Ida Auken
(RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Per Clausen (EL)
nfmd. Henning Hyllested (EL) Lars
Dohn (EL) Erling Bonnesen (V) Thomas Danielsen (V) Henrik
Høegh (V) Jacob Jensen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jan E.
Jørgensen (V) Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V)
René Christensen (DF) fmd.
Susanne Eilersen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Mette Bock (LA) Daniel Rugholm (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende B 39
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af forslaget | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
forslaget | 3 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 39
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om udpegning af de tekster i
nitratdirektivet, som umuliggør denne form for
kvælstofregulering, jf. ministerens svar på
spørgsmål nr. S 371, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om redegørelse for de
dyrevelfærdskonsekvenser i Danmark af, at EU-regler
implementeres på niveau med den mindst restriktive
implementering i vores nabolande, til fødevareministeren, og
ministerens svar herpå |
|