Fremsat den 21. november 2014 af Karina
Lorentzen Dehnhardt (SF), Jonas Dahl (SF) og Trine Pertou Mach
(SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om bedre behandling af voldtægtsofre
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende folketingssamling at fremsætte forslag om
ændring af straffeloven og andre love og om at foretage de
nødvendige administrative ændringer, som sikrer
følgende:
1) Forbedrede
forhold ved afhøring af ofre for voldtægt.
2) Efteruddannelse
af fagpersonale (politi, ansatte i retterne, sundhedspersonale og
advokater).
3) Analyse af
sagsbehandlingen.
4) Bedre
rådgivning og samtalehjælp til voldtægtsofre.
5) Øgede
krav til politiets og anklagemyndighedens kommunikation med
voldtægtsofre.
6) Kriminalisering
af uagtsom voldtægt.
7) Bedre statistisk
materiale på området.
Bemærkninger til forslaget
Baggrunden for forslaget
Det er forslagsstillernes opfattelse, at den
politiske debat om voldtægt alt for ofte kommer til at handle
om gerningsmanden, om fokus på ressourcer til opklaring af
forbrydelser og om straf til gerningsmanden. Forslagsstillerne
anerkender vigtigheden af at finde gerningsmanden og sikre, at
denne får en retfærdig straf, men efter
forslagsstillernes opfattelse er det også vigtigt at sikre
fokus på ofrene - et fokus, som alt for ofte overskygges af
behovet for straf og retfærdighed. Vurderinger fra Det
Kriminalpræventive Råd viser, at der begås op mod
2.000 voldtægter om året. Kun 500 af disse
voldtægter anmeldes, og ud af disse sager fører kun en
femtedel til domfældelse. Dette viser efter
forslagsstillernes opfattelse, at der dels er et behov for en bedre
behandling af voldtægtsofre, dels et behov for, at de bliver
mødt på en anden måde af systemet end i dag,
så flere sager fremover anmeldes. Herudover viser tallene
også, at der er et behov for støtte og
rådgivning til de voldtægtsofre, som ikke anmelder
voldtægten. Uanset at der ikke sker anmeldelse, har disse
ofre krav på hjælp og støtte.
Forslagsstillerne ønsker derfor, at der
tages en række initiativer, som vil forbedre vilkårene
for voldtægtsofre, uanset om voldtægten anmeldes eller
ej. Der henvises til rapporten »Voldtægt der anmeldes,
Del VI: Voldtægtsanmeldelsers vej gennem retssystemet«,
Det Kriminalpræventive Råd, 2010.
1) Forbedrede forhold ved afhøring af
ofre for voldtægt
Forslagsstillerne mener, at
voldtægtsofre skal tilbydes at blive afhørt af en
person af samme køn hos politiet. Herudover skal det sikres,
at det personale, der afhører offeret, er erfarent og
uddannet til at afhøre den type ofre og sikre en
nænsom afhøring. Det skal sikres, at lydoptagelser og
video kan indgå i det mindste i den første
nænsomme afhøring, hvor offeret er meget
påvirket af oplevelsen. Studier viser, at lydoptagelser giver
en meget bedre afhøring, fordi afhøre?ren kan
koncentrere sig om offeret. Det vil desuden skåne offeret for
at gentage sine oplevelser, hvilket kan være ydmygende og
retraumatiserende. Der skal etableres en vagtordning af
afhørere, så det også i de skæve timer
sikres, at det er en erfaren afhører, der foretager
afhøringen af offeret.
Ud over dette skal det sikres, at der
beskikkes en bistandsadvokat med det samme, også selv om det
betyder, at bistandsadvokaten skal møde om natten.
Undersøgelser viser, at der er en større chance for,
at en voldtægtssag ender med dom, når offeret har
fået beskikket en bistandsadvokat. Der henvises til rapporten
»Voldtægt der anmeldes, Del VI:
Voldtægtsanmeldelsers vej gennem retssystemet«, Det
Kriminalpræventive Råd, 2010. Forslagsstillerne
foreslår konkret, at der etableres en tilkaldeordning for
bistandsadvokater for at sikre dette. § 741 b, stk. 4, i
retsplejeloven giver justitsministeren hjemmel til at
fastsætte nærmere regler om tilkaldeordningens
gennemførelse, og justitsministeren bør udnytte sin
hjemmel til at sikre, at offeret kan få en bistandsadvokat
også i de sene aftentimer og om natten. Ifølge
ovennævnte rapport er det mindre end 3 pct. af
voldtægtsofrene, der får en bistandsadvokat under
første afhøring hos politiet. Det er katastrofalt,
hvis det betyder, at gerningsmanden nemmere slipper for straf.
Det er desuden væsentligt, at det
sikres, at de myndigheder, som møder et
voldtægtsoffer, kommunikerer tydeligt og i et
forståeligt sprog, så offeret ikke forvirres af
bureaukratiske, tekniske eller juridiske udtryk. Der skal fra
starten skabes trygge rammer for voldtægtsofrene.
2) Efteruddannelse af fagpersonale (politi,
ansatte i retterne, sundhedspersonale og advokater)
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der i
højere grad er behov for at efteruddanne de personer og det
personale, som et voldtægtsoffer møder gennem sin vej
i systemet. Det er væsentligt, at disse grupper er uddannet
til at håndtere den sårbare situation, som et
voldtægtsoffer står i, så det sikres, at offeret
føler sig tryg nok til at turde anmelde forholdet. En
afhøring af voldtægtsofre er naturligvis
nødvendig, men mange ofre oplever det som krænkende,
og som at der stilles spørgsmålstegn ved deres
oplevelse. Uddannelse skal fokusere på, hvordan man kan
undgå den oplevelse.
3) Analyse af sagsbehandlingen
På baggrund af en dialog mellem
Justitsministeriet, Folketingets Retsudvalg og Rigsadvokaten er der
fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden for
voldtægtsager og etableret en indberetningsordning herom, jf.
Rigsadvokatmeddelelse nr. 11/2008 (rettet juni 2012). Af disse
retningslinjer fremgår, at sager om voldtægt efter
straffelovens § 216 og forsøg på voldtægt
er omfattet af målsætningerne for sagsbehandlingstiden,
hvis voldtægtsforholdet er sagens hovedforhold.
Målsætningen for politiets og anklagemyndighedens
sagsbehandlingstid i en voldtægtssag er, at det samlede
tidsforbrug fra sigtelse til sagens indbringelse for retten ikke
overstiger 60 timer. I sager, hvor der skal gennemføres en
mentalundersøgelse af den sigtede med eventuel
forelæggelse for Retslægerådet, er
målsætningen 4 måneder.
Imidlertid har det vist sig, at politi og
anklagemyndighed ikke lever op til disse målsætninger.
Senest fremgår det af et svar til Retsudvalget, jf. REU alm.
del - svar på spørgsmål 1313
(folketingsåret 2013-14), at det i andet halvår af 2013
kun var 63,6 pct. af sagerne (33 sager i alt), der blev sendt frem
til retten inden 60 dage. Endvidere fremgår det af svaret, at
i sager, hvor der var behov for at gennemføre en
mentalundersøgelse, blev kun 50 pct. af sagerne (8 sager i
alt) sendt til retten inden 4 måneder.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at der
er behov for en opstramning og derfor behov for en analyse af, hvor
det går galt, siden politi og anklagemyndighed ikke lever op
til de fastsatte målsætninger. Forslagsstillerne
foreslår konkret, at der iværksættes en analyse
af sagsbehandlingstider i straffesagskæden med henblik
på en hurtigere sagsbehandling, ligesom der skal
indføres et sagsbehandlingsloft, som skal sikre, at
både offer og gerningsmand kommer videre.
4) Bedre rådgivning og
samtalehjælp til voldtægtsofre
Forslagsstillerne ønsker, at der i
højere grad afsættes midler, så det sikres, at
voldtægtsofre kan få ret til rådgivning og
samtalehjælp. Der er behov for en systematisk
opfølgning, således at et voldtægtsoffer pr.
automatik bliver tilbudt et forløb i form af deltagelse i en
samtalegruppe eller tildeling af en mentor, der kan støtte
en. Det er forslagsstillernes opfattelse, at det ud fra en
samfundsmæssig betragtning er vigtigt at sikre, at personer,
der har været udsat for en så voldsom krænkelse,
bliver støttet, så de kommer ud på den anden
side som hele mennesker, og således at hændelsen ikke
risikerer at være årsag til afbrudte
uddannelsesforløb, tab af beskæftigelse osv. Mange af
voldtægtsofrene er ganske unge, og det er ofte også en
ganske traumatiserende oplevelse for forældrene, som ikke kan
støtte den unge godt nok.
5) Øgede krav til politiets og
anklagemyndighedens kommunikation med
voldtægtsofre
Det er forslagsstillernes opfattelse, at en
række voldtægtssager droppes, fordi anklagemyndigheden
ikke kan løfte bevisbyrden. I disse tilfælde er der
behov for en ordentlig og grundig forklaring til offeret, så
det understreges, at sagen ikke droppes, fordi politi og
anklagemyndighed ikke tror, at der har fundet en voldtægt
sted. Det er vigtigt, at ofrene føler, at der er blevet
lyttet til dem, og at de forstår, at det, at en sag droppes,
ikke er udtryk for mistillid til dem og deres forklaring fra
systemets side. Forslagsstillerne ønsker derfor, at
anklagemyndigheden pålægges at give en udvidet
begrundelse til ofrene i voldtægtssager, hvis en sag droppes
på grund af bevisets stilling.
6) Kriminalisering af uagtsom
voldtægt
Efter forslagsstillernes opfattelse går
for mange voldtægtsmænd fri i dag, fordi det skal kunne
bevises, at gerningsmanden var klar over, at der var tale om en
voldtægt, og at det var tydeligt, at offeret sagde tydeligt
fra. Denne bevisbyrde kan være svær at løfte, og
derfor ender mange sager uden en dom. Forslagsstillerne
ønsker derfor, at der skal laves en ændring af
straffeloven, så det tilføjes, at uagtsom
voldtægt også er strafbart. På den måde vil
man også få ram på de voldtægtsmænd,
som burde have vidst, at der ikke var tale om frivilligt samleje.
Forslagsstillerne kan i den forbindelse henvise til Norge, som har
indført en sådan paragraf, hvilket har bevirket, at
flere anmelder voldtægt. Der henvises til rapporten
»Case closed: Rape and human rights in the Nordic
countries«, Amnesty International, 2008.
7) Bedre statistisk materiale på
området
Forslagsstillerne ønsker, at der skal
foretages en kortlægning af området, så det er
klart, hvor mange sager der ender som anmeldelsessager, og hvor
mange der blot er undersøgelsessager. Alle henvendelser om
en eventuel voldtægtsforbrydelse skal registreres og
vurderes.
Finansiering af forslaget
Forslagsstillerne ønsker, at
ovenstående i første omgang skal gennemføres
som projekter finansieret af Offerfondens midler til at
hjælpe ofre. Når projekterne har bevist deres
værd, skal der naturligvis findes en permanent
løsning.
Skriftlig fremsættelse
Karina Lorentzen
Dehnhardt (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om bedre
behandling af voldtægtsofre.
(Beslutningsforslag nr. B 35)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.