Fremsat den 13. november 2014 af
udenrigsministeren (Martin Lidegaard)
Forslag til folketingsbeslutning
om
et dansk militært bidrag til NATOs Resolute
Support Mission i Afghanistan
Folketinget meddeler sit samtykke til, at et
dansk militært bidrag - efter invitation fra den afghanske
regering og efter anmodning fra NATO - stilles til rådighed
for NATOs trænings-, rådgivnings- og
støttemission, Resolute Support Mission, i Afghanistan.
Bemærkninger til forslaget
I. Ved årsskiftet 2014-2015 overtager de
afghanske nationale sikkerhedsstyrker det fulde ansvar for
Afghanistans sikkerhed. Dermed tilendebringes den gradvise
overdragelse af sikkerhedsansvaret fra de internationale styrker
til de afghanske styrker, som blev igangsat i 2011. Samtidig
afsluttes den internationale sikkerhedsstyrkes (ISAFs) indsats i
Afghanistan.
Indsættelsen af ISAF fandt sted på
baggrund af terrorangrebene mod USA den 11. september 2001. Her
bemyndigede FNs Sikkerhedsråd, efter invitation fra den
daværende afghanske overgangsregering, ved resolution 1386
(2001) og resolution 1510 (2003), oprettelsen af ISAF til at
bistå den afghanske overgangsregering med opretholdelse af
sikkerheden i Kabul og andre områder af Afghanistan. ISAFs
indsats, herunder støtten til opbygningen og udviklingen af
de afghanske nationale sikkerhedsstyrker, har desuden
understøttet god regeringsførelse,
socioøkonomisk udvikling og bæredygtig stabilitet i
Afghanistan. Mandatet for ISAF blev senest forlænget frem til
31. december 2014 med sikkerhedsresolution 2120 (2013).
II. Sikkerhedsmæssigt er situationen i
Afghanistan som helhed forbedret, selvom der fortsat er
væsentlige regionale forskelle. Der er sket en
professionalisering af de afghanske nationale sikkerhedsstyrker, og
de har generelt demonstreret kapacitet til selvstændigt at
planlægge og gennemføre operationer samt opretholde
sikkerheden, særligt i de tætbefolkede dele af
landet.
Sikkerhedssituationen i Afghanistan er dog
fortsat skrøbelig, og der vil være risiko for
tilbageslag. Sikkerhedsrådet udtrykker i resolution 2145
(2014) bekymring over sikkerhedssituationen i Afghanistan og den
fortsat alvorlige trussel fra bl.a. Taliban og al-Qaeda. Fortsat
støtte fra det internationale samfund til Afghanistan efter
2014 vil derfor være afgørende for at dæmme op
for terrortruslen fra Afghanistan, fremme landets langsigtede
stabilitet og konsolidere de fremskridt, som er opnået siden
2001.
Dette er baggrunden for, at NATO, efter
invitation fra den afghanske regering, vil iværksætte
Resolute Support Mission den 1. januar 2015. Formålet med
missionen er udviklingen af bæredygtige, kapable og robuste
nationale sikkerhedsinstitutioner, herunder afghanske
sikkerhedsstyrker, under effektiv civil kontrol, som leverer
sikkerhed i overensstemmelse med afghansk lov og folkeretlige
forpligtelser. Missionens fokus vil derfor være
træning, rådgivning og støtte til de afghanske
sikkerhedsinstitutioner, herunder de afghanske nationale
sikkerhedsstyrker, for at styrke den nationale sikkerhed i
Afghanistan. Missionen er ikke en kampmission.
Træningen, rådgivningen og
støtten vil være rettet mod ministerier, højere
læreanstalter, specialiserede militære kapaciteter samt
strategiske stabe. Missionen vil have et begrænset geografisk
fokus bestående af en central indsats i Kabul-området
og indledningsvist også af indsatser regionalt i nord, syd,
øst og vest møntet på de regionale
militære niveauer samt politihovedkvarterer.
III. Danmark har siden 2001 bidraget aktivt
til den internationale indsats i Afghanistan med omfattende
politisk, militær, udviklingsmæssig, humanitær og
politimæssig støtte. Et væsentligt element af
det danske engagement har været den danske militære
deltagelse i ISAF. Det danske militære bidrag til NATOs
Resolute Support Mission vil afløse det nuværende
bidrag til ISAF, der er udsendt i medfør af
folketingsbeslutning B24 af 9. december 2008.
Danmarks engagement i Afghanistan vil i
perioden 2015-17 finde sted inden for rammerne af den danske
"Afghanistanstrategi 2015-17" fra oktober 2014. I strategien
forudses et dansk militært bidrag til NATOs Resolute Support
Mission. De bærende principper for udviklingen af den danske
militære indsats efter 2014 vil være konsolidering af
de opnåede resultater og en ansvarlig videreførelse af
den hidtidige indsats.
I Afghanistanstrategien forudses desuden en
markant dansk støtte til udviklingen af de afghanske
nationale sikkerhedsstyrker og en fortsat høj
udviklingsbistand til Afghanistan med et gennemsnitligt
udbetalingsniveau på 530 millioner kr. årligt i
perioden 2013-17. Udviklingsbistanden vil blive ydet inden for
følgende centrale indsatsområder: (1) økonomisk
vækst og beskæftigelse, (2) uddannelse, (3) god
regeringsførelse, demokrati og menneskerettigheder, (4)
kapacitetsopbygning af afghansk politi, (5) hjemvendte flygtninge
og internt fordrevne samt (6) humanitær bistand. Derudover
vil Danmark bidrage med polititjenestemænd og rådgivere
til EUs politimission i Afghanistan, EUPOL. Den danske indsats i
Afghanistan vil fortsat blive gennemført som led i den
koordinerede og samtænkte internationale indsats.
IV. På NATO-topmødet i Chicago
den 20.-21. maj 2012 besluttede NATO og partnerlandene sammen med
Afghanistans regering, at ISAF-missionen skulle afløses af
en ny mission efter overdragelsen af det fulde sikkerhedsansvar til
de afghanske myndigheder. Derudover gav NATO og partnerlandene
tilsagn om at bidrage med finansiel støtte til
kapacitetsopbygningen af de afghanske nationale sikkerhedsstyrker.
Disse beslutninger blev bekræftet på
NATO-topmødet i Wales den 4.-5. september 2014, hvor NATOs
bilaterale partnerskabsprogram med Afghanistan desuden blev
genbekræftet. Partnerskabsprogrammet "Enduring Partnership"
omfatter primært politisk dialog og fælles aktiviteter
inden for træning og uddannelse.
Den 30. september 2014 underskrev den
afghanske regering den bilaterale sikkerhedsaftale mellem
Afghanistan og USA samt en Status of Forces Agreement mellem NATO
og Afghanistan (SOFAen). Af SOFAen følger den afghanske
regerings invitation til NATO samt de juridiske rammevilkår
for udsendte NATO-styrker.
Det danske bidrag til Resolute Support Mission
er sammensat på baggrund af anmodninger fra NATO udsendt i
forbindelse med styrkegenereringen til missionen. NATO har
understreget, at bidrag til missionen vil være centrale for
at sikre en hensigtsmæssig overgang mellem ISAF og Resolute
Support Mission samt for at opfylde missionens formål.
V. Der anmodes om Folketingets samtykke til et
dansk militært bidrag til NATOs Resolute Support Mission. Det
danske militære bidrag til Resolute Support Mission fokuseres
indledningsvist i Kabul-området og i det nordlige Afghanistan
og vil omfatte trænings-, rådgivnings- og
støttekapaciteter. Indsatsen vil fleksibelt blive tilpasset
NATOs og de bidragsydende landes behov i lyset af udviklingen i
opgavekomplekset. Fordeling af de danske militære bidrag
på de forskellige funktioner vil derfor løbende blive
tilpasset udviklingen i missionen.
Ved indgangen til 2015 vil det danske
militære bidrag bestå af op til ca. 160 personer
fordelt på nedenstående kapaciteter.
Træningsbidraget i Kabul-området
vil bestå af op til ca. 25 personer fordelt på
rådgivende funktioner ved den afghanske officersskole, det
afghanske forsvarsakademi, den afghanske hærs specialskoler
samt instruktører til opbygning af afghansk C-130
transportflykapacitet ved det afghanske luftvåben.
Stabsbidraget i Kabul vil bestå af op til ca. 10 personer.
Det er forventningen, at Danmark vil besætte stillinger i
Resolute Support Missions hovedkvarter.
Støttebidraget i Kabul-området
vil indledningsvist bestå af op til ca. 20 personer til
transport og sikring af rådgivere og stabsofficerer i
Kabul.
Derudover vil Danmark bidrage med et mindre
antal sundhedspersonel til en medicinsk facilitet i Kabuls
lufthavn. Endvidere vil Danmark bidrage med et
militærpolitibidrag i Kabuls lufthavn.
Militærpolitibidraget vil bestå af op til ca. 10
personer, der vil skulle løse normalt forekommende
militærpolitiopgaver på lufthavnens område.
Støttebidraget i Mazar-e Sharif i det
nordlige Afghanistan vil bestå af et EH-101
transporthelikopterbidrag. Der vil være tale om en
forlængelse af det nuværende transporthelikopterbidrag
i ISAF-regi, der er udsendt i medfør af folketingsbeslutning
B24 af 9. december 2008. Bidraget vil bestå af op til tre
helikoptere og op til ca. 75 personer, heriblandt
besætninger, logistikere, teknikere, sikkerhedspersonel og et
administrativt støtteelement. Bidraget skal blandt andet
transportere enheder og materiel. Bidraget vil overgå til
Resolute Support Mission den 1. januar 2015 og planlægges
videreført i 6 måneder med mulighed for
forlængelse til udgangen af 2015, jf. afsnit XI.
Endelig vil de nævnte bidrag blive
støttet logistisk, administrativt og teknisk af et nationalt
støtteelement på op til ca. 20 personer.
VI. Efterhånden som de i afsnit V
beskrevne opgaver afsluttes, vil det danske militære bidrag
blive reduceret eller dele af ressourcerne blive omprioriteret i
henhold til missionens behov inden for træning,
rådgivning eller støtte jf. afsnit XI.
Danmark vil desuden i takt med udviklingen i
missionens opgavekompleks og reduktionen af de danske bidrag kunne
tilbyde nedenstående opfølgende kapacitetstyper,
såfremt dette fra dansk side vurderes hensigtsmæssigt
og nødvendigt. Sådanne bidrag vil skulle medregnes i
rammen for styrkeloftet for det danske bidrag til Resolute Support
Mission på op til ca. 160 personer.
Når EH-101 transporthelikopterbidraget
hjemtages, vil dette kunne blive afløst af et C-130J
transportflybidrag. Flyet vil kunne stilles til rådighed med
henblik på at gennemføre lufttransportopgaver i hele
Afghanistan bl.a. til støtte for lukningen af NATOs
regionale indsatser. Bidraget vil bestå af ét fly og
op til ca. 40 personer og kan udsendes i op til seks
måneder.
Danmark vil kunne udsende op til 2 personer
fra specialoperationsstyrkerne i en rådgivnings- eller
instruktørrolle med henblik på at bidrage til NATOs
fortsatte udvikling af de afghanske nationale
sikkerhedsstyrker.
I andet halvår af 2015 vil Danmark kunne
bidrage med et kirurghold til den medicinske facilitet i Kabuls
lufthavn.
Danmark har lejlighedsvist udsendt personel
til udbygning og vedligeholdelse af NATOs
kommunikationsforbindelser mellem Afghanistan og Europa.
Personellet kommer fra det danske DCM-kompagni (Deployable
Communications and Information System Module), som indgår i
en multinational signalbataljon i NATOs faste struktur. Det er
forventningen, at NATO med mellemrum, og under hensyntagen til
byrdedelingen mellem nationerne, vil anmode om at få stillet
personel fra det danske DCM-kompagni til rådighed for
indsatsen i Afghanistan. Personellet medregnes dermed ikke i rammen
for styrkeloftet, og udsendelsen er ikke betinget af afslutningen
af opgaver omtalt i afsnit V.
Hjemtagning af danske bidrag fra Resolute
Support Mission gennemføres successivt i takt med, at
opgaverne afsluttes. Til støtte for hjemtagningen kan der
situationsbestemt udsendes mindre logistikbidrag i kortere
perioder. Personel udsendt i forbindelse med sådanne
midlertidige opgaver medregnes ikke i rammen for styrkeloftet.
De danske militære bidrag til NATOs
Resolute Support Mission vil være under NATOs operative
kontrol, som i nødvendigt omfang videredelegerer til det
NATO-land, der har ansvaret for den konkrete indsats. EH-101
transporthelikopterbidraget vil være under operativ kontrol
af den tyskledede regionale indsats i det nordlige Afghanistan. Den
danske forsvarschef bevarer fuld kommando over bidraget. Forsvaret
bevarer operativ kontrol over det danske nationale
støtteelement.
VII. Samlet set deltager over 40 NATO- og
partnerlande i Resolute Support Mission i Afghanistan med et
forventet samlet styrketal på omkring 12.000 personer.
USA forventes at være den største
bidragsyder til Resolute Support Mission og vil være
rammenation for de regionale indsatser i det sydlige og det
østlige Afghanistan. USAs styrkebidrag vil blive gradvist
reduceret, og ved begyndelsen af 2016 vil USA's bidrag alene
være koncentreret i Kabul-området. Tyskland vil
være rammenation for den regionale indsats i det nordlige
Afghanistan. Italien vil være rammenation for den regionale
indsats i det vestlige Afghanistan. Tyrkiet vil være
rammenation for indsatsen i Kabul.
VIII. Det folkeretlige grundlag for det danske
bidrag er en invitation fra Afghanistan i medfør af SOFAen
indgået mellem NATO og den afghanske regering den 30.
september 2014. I aftalen udtrykker NATO og Afghanistan enighed om
vigtigheden af NATOs fortsatte støtte til Afghanistans
sikkerhed. Der er i aftalen endvidere enighed om
tilstedeværelsen af NATO-styrker i Afghanistan med henblik
på NATOs trænings-, rådgivnings- og
støttemission post-2014 samt med henblik på
udførelsen af andre NATO-ledede aktiviteter efter
fælles aftale.
NATO har anmodet Danmark om militært
bidrag til Resolute Support Mission. Danmark har med forbehold for
parlamentarisk godkendelse tilbudt bidraget beskrevet i afsnit V. I
takt med udviklingen i missionens opgavekompleks og reduktionen af
de danske bidrag vil Danmark endvidere kunne tilbyde yderligere
bidrag som beskrevet i afsnit VI.
Det danske bidrag vil være undergivet
folkeretten, herunder den humanitære folkeret.
IX. Deltagelse i Resolute Support Mission er
forbundet med risici. Forsvarets Efterretningstjeneste har afgivet
følgende trusselsvurdering: Vestlige mål har fortsat
høj prioritet for oprørerne. I Kabul er det
vanskeligt for oprørerne at gennemføre større
forberedelseskrævende angreb. Det lykkes dog lejlighedsvis
oprørerne at gennemføre mindre
ressourcekrævende men meget effektfulde angreb. Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer, at Taliban vil fortsætte
kampen for at få genindført Det Islamiske Emirat i
Afghanistan og forsøge at udnytte ISAFs
tilbagetrækning.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
den generelle angrebstrussel i Afghanistan er HØJ. I Kabul
er angrebstruslen mod vestlige samt større afghanske civile
og militære installationer generelt HØJ, men mod
enkelte profilerede installationer i Kabul kan den i perioder
være MEGET HØJ. Truslen for angreb mod Mazar-e Sharif
Airfield er LAV. Truslen for beskydning af luftfartøjer
varierer fra LAV til HØJ afhængig af flyvehøjde
og område. Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at
truslen mod enkeltkøretøjer og kolonner, herunder
truslen fra improviserede sprængladninger (Improvised
Explosive Device, IED), i og omkring Kabul er HØJ.
Forsvarets Efterretningstjeneste vurderer, at insider-truslen i
Kabul og på Mazar-e Sharif Airfield er MIDDEL. Forsvarets
Efterretningstjeneste vurderer, at truslen for kidnapning i Kabul
er HØJ, og at truslen for spionage er HØJ.
X. Det danske militære bidrag vil
indgå i en indsats, hvor det ikke kan udelukkes, at der
bliver tale om anvendelse af militære magtmidler i
overensstemmelse med SOFAen. På den baggrund forelægges
sagen for Folketinget med henvisning til Grundlovens § 19,
stk. 2, med anmodning om, at Folketinget meddeler sit samtykke til,
at danske militære styrker stilles til rådighed for
NATOs Resolute Support Mission med henblik på træning,
rådgivning og støtte, som beskrevet ovenfor i afsnit V
samt optionerne i afsnit VI.
XI. Regeringen vil løbende vurdere det
danske bidrags sammensætning med henblik på at sikre en
effektiv opgaveløsning. Såfremt det skulle vise sig
hensigtsmæssigt at justere eller forlænge bidraget
væsentligt, eller såfremt der skulle ske en
væsentlig ændring i forhold til de beskrevne opgaver,
vil regeringen rådføre sig med Det Udenrigspolitiske
Nævn herom eller om nødvendigt på ny
forelægge sagen for Folketinget.
XII. Meromkostningerne forbundet med
indsættelse af de samlede bidrag vil for 2015 beløbe
sig til i alt ca. 148 mio. kr. Tallet er fremkommet med
udgangspunkt i, at EH-101 transporthelikopterbidraget er udsendt i
seks måneder. Forbliver bidraget i Afghanistan derudover, vil
der ske en forøgelse af de 148 mio. kr. med 14 mio. kr. pr.
måned, hvor bidraget er udsendt.
Efter hjemtagningen af EH-101
transporthelikopterbidraget forventes meromkostningerne at
udgøre ca. 65 mio. kr. på årlig basis. Der
knytter sig visse usikkerheder til tallene, idet disse
afhænger af operationsmønster, vedligeholdelsesprofil
under indsættelse i Afghanistan samt omfanget af den
efterfølgende vedligeholdelse i Danmark.
Alle meromkostninger forbundet med udsendelsen
afholdes inden for den på finansloven afsatte reserve til
dækning af meromkostninger forbundet med Forsvarets
deltagelse i internationale operationer på §
12.11.02.70.