Fremsat den 11. november 2014 af Kim
Christiansen (DF), Kristian Thulesen Dahl (DF), Mette Hjermind
Dencker (DF), ?Søren ?Espersen (DF), Morten Marinus (DF) og
Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om ændring af godskørselsloven
Folketinget pålægger regeringen at
fremsætte de nødvendige lovforslag og foretage de
nødvendige ændringer af administrative forskrifter,
der sikrer, at varebiler under 3.500 kg, der udfører
godskørsel for fremmed regning, omfattes af bestemmelserne i
godskørselsloven.
Bemærkninger til forslaget
Indeværende forslag har til formål
at sikre, at varebiler under 3.500 kg, der udfører
godskørsel for fremmed regning, omfattes af
godskørselsloven.
Definitionen af godskørsel for fremmed
regning er kørsel mod betaling med gods i en lastbil eller
et vogntog, hvor godset ikke tilhører eller på anden
måde er knyttet til den registrerede bruger af bilen. Er
lastbilen eller vogntoget over 3,5 t tilladt totalvægt,
kræver kørslen tilladelse fra Trafikstyrelsen (kilde:
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Godskoersel.aspx).
I forbindelse med ændringen af
godskørselsloven i 2012 blev det fra flere sider
foreslået, at varebiler under 3.500 kg også skulle
være omfattet af bestemmelserne i godskørselsloven.
Således udtalte Dansk Transport og Logistiks (DTL)
chefjurist:
»Den nuværende
vægtgrænse på 3.500 kg giver anledning til unfair
konkurrence og en skævvridning af konkurrenceforholdene
mellem lastbiler, der vejer over 3.500 kg, og varebiler under 3.500
kg, der kan køre stort set uden nogen form for regulering.
Desuden har SKAT gennemført kontrolaktioner rettet mod
varebiler under 3.500 kg, hvor resultatet hver gang er
nedslående, idet sort arbejde, socialt bedrageri og
beskæftigelse af illegal arbejdskraft er udbredt.«
(kilde: artikel i Lastbilmagasinet, 27. februar 2012: »Det
nytter at stille krav til varebiler« -
http://www.lastbilmagasinet.dk/artikel.aspx? id=26349).
DTL argumenterer således, at den
nuværende vægtgrænse skævvrider
konkurrencen mellem lastbiler, der vejer over 3.500 kg, og
varebiler, der vejer under. Desuden henvises til, at SKAT
adskillige gange har gennemført kontroller mod varebiler
under 3.500 kg. Resultatet af disse aktioner har ofte været,
at man har kunnet afsløre udbredt beskæftigelse af
illegal arbejdskraft, sort arbejde og socialt bedrageri (ibid.).
DTL peger endvidere på, at det eneste, der behøves for
at starte op som småbilsvognmand, er, at man kan
påvise, at man er statsborger i et EU-land.
I 2012 var der i Danmark ca. 12.445 varebiler
under 3.500 kg, der anvendtes til kørsel af gods for fremmed
regning. Det svarer til ca. 2,9 pct. af det samlede antal varebiler
(kilde: paper fra Incentive, Trafikdage 2013: »Godstransport
for fremmed regning med varebiler under 3,5 t« -
(http://www.trafikdage.dk/papers_2013/Praesentationer_2013/SpecialSessions/Godstransport_varebil/Godstransport_varebil.
pdf).
En række andre EU-lande har taget
problematikken op. F.eks. skal man i Sverige have
godskørselstilladelse for at køre gods for fremmed
regning med varebiler under 3.500 kg. Ifølge DTL's
oplysninger er der ca. 6.900 varebiler under 3.500 kg, der har
godskørselstilladelse, og ifølge den internationale
transportorganisation IRU (International Road Transport Union) er
der overvejelser om at indføre lignende krav i Belgien,
Frankrig, Ungarn, Polen og Rumænien (kilde: artikel i
Lastbilmagasinet, 27. februar 2012: »Det nytter at stille
krav til varebiler« -
http://www.lastbilmagasinet.dk/artikel.aspx? id=26349).
Forslagsstillerne ser intet problem i, at
Danmark også indfører krav om kørsel af gods
for fremmed regning for varebiler under 3.500 kg, som svenskerne
allerede har gjort, og som andre EU-lande overvejer. Det vil kunne
gøres uproblematisk og samtidig mindske anvendelsen af
illegal arbejdskraft og mindske sort arbejde. Og det vil
sandsynligvis også forbedre sikkerheden på de danske
veje.
Skriftlig fremsættelse
Kim Christiansen
(DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
ændring af godskørselsloven.
(Beslutningsforslag nr. B 23)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.